Motivace a postavení úředníků Řízení a kontrola ve veřejné správě Zapojení se do organizace nPotřeba nDostat nDát nUžitečnost nNepostradatelnost n nMotivace nPostavení nPeníze Kvalita VS vs. lidské zdroje nNároky nKvalita řízení nVedoucí pracovníci §Znalosti §Dovednosti §Zkušenosti nŘízení lidských zdrojů Lidské zdroje nAktivum organizace nLidský potenciál nEkonomický potenciál nZvláště v organizacích poskytujících služby Historie HR n20. léta 20. stol. nŘízení lidských zdrojů nDlouhodobá perspektiva nOrientace na vnější faktory formování pracovní síly n50. léta 20. stol. nPersonální řízení nKrátkodobá a střednědobá perspektiva nOrientace na vnitřní faktory formování pracovní síly Faktory formování a utváření lidských zdrojů nVnější nPopulační vývoj nTrh práce nHodnotová orientace společnosti nPrávní prostředí nStav životního prostředí nVnitřní nVýběr nOrganizace nStruktura nKultura nFormace nMotivace Personální politika nStrategie řízení lidských zdrojů nAnalýza pracovních míst nPersonální plánování nZískávání a výběr pracovníků nHodnocení pracovníků nRozmísťování pracovníků nUkončování pracovního poměru nVzdělávání pracovníků nPracovní vztahy nPéče o pracovníky nPersonální informační systém nPrůzkum trhu práce nZdravotní péče o pracovníky Cíle personální politiky nUdržení kvalitních zaměstnanců nSnížení fluktuace pracovníků nSnížení výdajů za přesčasovou práci nSnížení výdajů za práci ve státní svátek/víkend/noční práce apod. nProduktivita práce n Byrokracie nPolitologie nVláda uskutečňovaná úřady nSociologie nRacionalizace kolektivních aktivit n nSocio-profesní vrstva nOrganizace veřejné správy Práce ve veřejné správě nMax Weber nCeloživotní služba nSlužební postup nHierarchická struktura n nDva systémy nKariérní (career/statutory system) nPoziční (contract/job/merit system) nSystém kořisti (spoil system) Systémy veřejné služby nKariérní nPrávně zaručený služební postup nSlužební roky nDisciplinární delikty nPřijímání pracovníků bez přímé vazby na pracovní místo nZávazek dlouhodobé spolupráce nStrnulost personální politiky nPoziční nKvalifikace a schopnost pracovníka nNebere v potaz zkušenosti v oblasti VS nPřijímání pracovníků na konkrétní předem definovaná pracovní místa nDynamika personální politiky nMožná nestabilita poskytování veřejné služby Rozdílná východiska postavení pracovníků ve veřejném a soukromém sektoru nMotiv odměny nZiskový motiv nPolitické vlivy nKompetence nCíle veřejné instituce nznáme je? n nMotivace ke splnění cílů nmáme k dispozici motivační nástroje? n nNaplnění cílů njsme schopni posoudit naplnění cílů? Motivační proces Hodnocení Odměna Sankce Odměňování pracovníků nPotřeby mzdové motivace nZisk nodměna za kvalitu práce nJistota nZákladní mzda nMzda nZákladní nodměny, prémie njiné složky nPotřeby nemzdové motivace nZdraví nJistota nZaměstnání nPrestiž nAfiliace nKomfort nPoznávání – vzdělání – studium nSeberealizace Platové tarify Benefity n nškolení a vzdělávání npracovní doba a náplň práce nkariérní plán ncafeteria (systém volitelných výhod) npříspěvky na bydlení, dopravu nzvýhodněný prodej n Sankce nsnížení mzdy nsociální nejistota nodebrání základního platu npropuštění nslovní potrestání Hodnocení pracovníků nCíl nPopisy práce nSeznámení s cíli a úkoly nPodmínky: vzdělávání, pracovní podmínky nHodnotící kritéria nPosouzení kvality práce nVýsledky – naplnění cíle a úkolů nHodnotící rozhovor nOdměna vs. sankce nCíl nZměna popisů práce ? nZměna cílů a úkolů ? nZměna podmínek ? Hodnocení pracovníků nPrůběžné nKaždodenní komunikace mezi pracovníkem a jeho nadřízeným, udělování úkolů, obvykle nedokumentováno nPříležitostné nPracovní posudek nSystematické nAnalytické hodnocení nStanovení kritérií nFormální (průběžné) nNeformální (příležitostné a systematické) Kritéria pracovního chování nPracovní aktivita nSamostatnost nVytrvalost nFlexibilita nOsobní odpovědnost nOdolnost vůči stresu nOdborné znalosti a dovednosti nKvalita výkonu nKvantita výkonu nPřizpůsobení se vedení nZvládání fyzického zatížení nDodržování pracovní doby nSchopnost adaptace nPracovní režim nDodržování pracovních a bezpečnostních postupů nPřipravenost nést riziko nLoajalita k organizaci Kritéria pracovního chování nSociální chování nVztahy se spolupracovníky nJednání s lidmi nSpolečenské vystupování nProfil osobnosti člověka nRozumové schopnosti nMorální profil nCíle nVyrovnanost nOsobní odpovědnost nSociální konformita nPracovní postoje nMotivace nZájmové zaměření n Kritéria pracovního chování pro vedoucí pozice nSchopnost využití teoretických poznatků v praxi nVztah k novým úkolům nOrganizace práce nHospodárnost nRozhodování nOdpovědnost nSchopnost vést lidi Způsoby hodnocení pracovníků nHodnotící rozhovor nMBO nPosuzovací stupnice nÚspěšnost v jednotlivých činnostech nPracovní posudek nSrovnávání s jinými pracovníky nMetoda kritických případů nKlíčové dobré a špatné výsledky nHodnocení pomocí dotazníků n360° zpětná vazba nNadřízení, podřízení, kolegové Faktory motivace pracovníků nMotivátory vnitřních pracovních potřeb nDlouhodobé působení nSoulad s vnitřní strukturou osobnosti nDosažení výsledku nUznání nObsah práce nDelegovaná zodpovědnost nPracovní postup nMožnosti rozvoje nFaktory pracovního prostředí nMohou negativně ovlivňovat působení vnitřních motivátorů nOrganizační politika nPersonální řízení nMezilidské vztahy nPracovní podmínky nVýše mzdy nJistota pracovního místa Hodnotící období nRok n nPůlrok n nČtvrtrok Hodnotící rozhovor nJaké jsou základní odpovědnosti vaší činnosti (funkce) ? nJaké jsou cíle vaší práce za minulé hodnotící období ? nJaké jsou vaše přínosy pro úřad za uplynulé hodnotící období ? nJaký byl účinek těchto přínosů pro cíle úřadu (konkrétně) ? nCo jste udělal nejlépe a co považujete za nejpřínosnější ? nCo se vám příliš nepodařilo a jaké jste z toho vyvodil poučení pro sebe? nCo byste doporučil pro vyšší efektivnost práce úřadu? nKteré vaše vlastnosti a schopnosti ještě nejsou dostatečně využity ? nCo můžete udělat pro to, aby vaše práce byla efektivnější v příštím období ? nJaké vzdělávací aktivity potřebujete k tomu, aby vaše práce byla v příštím období kvalitnější ? nJaké budou vaše cíle na příští hodnotící období ? nJaké překážky by vám mohly zabránit ve splnění těchto cílů ? Předpoklady účinné motivace nDefinování cíle a úkolů nPřesné stanovení kritérií nHodnocení pracovníků všech řídících stupňů a na všech úrovních nVedoucí odborů nVedoucí oddělení nOdborní pracovníci nKvalitní hodnotící rozhovor Etické hledisko nHodnotový systém nEtická vnímavost a povědomí nEtické školení Dilemata veřejné správy nDemokracie a efektivita nPolitika a správa nStabilita a pružnost Postavení zaměstnanců ve veřejné správě nzákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, sjednocující postavení příslušníků policie, celní správy, hasičského záchranného sboru, vězeňské služby, Bezpečnostní a informační služby a Úřadu pro zahraniční styky a informace nslužebního zákon vztahující se na úředníky státní správy nzákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů Úředníci územních samosprávných celků nvstupní vzdělávání ndo 3 měsíců nprůběžné vzdělávání nplán vzdělávání - 18 dní za 3 roky npříprava a ověření zvláštní odborné způsobilosti ZOZ ndo 18 měsíců nvzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů Zvláštní odborná způsobilost nobecná část nzákladů veřejné správy nzákon o obcích nzákon o krajích nzákon o hlavním městě Praze nzákon o správním řízení nzvláštní část nznalost působnosti orgánů územní samosprávy nznalost působnosti územních správních úřadů Zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů nZákon č. 361/2003 Sb. nplatnost 1. ledna 2007 no 3 roky později než bylo v původním plánu nkritéria pro přijetí a povýšení npo třech letech služby npovinná služební zkouška nzákaz podnikání nzákaz členství v politických stranách či hnutích Služební zákon nzákon č. 218/2002 Sb. no službě státních zaměstnanců ve státních úřadech núčinnost počtvrté odložena o další 3 roky tj. k 1. lednu 2012 Hodnosti státních zaměstnanců nstřední odborné vzdělání…….. núplné střední vzdělání………… n n n n nVOŠ……………………………. nVŠ Bc………………………….. nVŠ Mgr./Ing……………………. nreferent nodborný referent nreferent-specialista nvyšší referent nvyšší referent-specialista / Inspektor nvrchní referent / inspektor nrada nodborný rada nvrchní rada nministerský rada nvyšší ministerský rada nvrchní ministerský rada Diplomatické a konzulární hodnosti nDiplomatické hodnosti nIII. tajemník nII. tajemník nI. tajemník nvelvyslanecký rada nrada-vyslanec nvelvyslanec nKonzulární hodnosti nkonzulární jednatel pro attaché nvicekonzul pro III. a II. tajemníka nkonzul pro I. tajemníka a velvyslaneckého radu ngenerální konzul pro radu-vyslance a velvyslance Služební zákon nGenerální ředitelství státní služby nJednotný způsob přijímání státních zaměstnanců nPo tříleté praxi – úřednická zkouška nPodmínkou jmenování do služby na dobu neurčitou nVedoucí pracoviště nNemožnost vykonávat politickou funkci nNemožnost členství u řídících nebo kontrolních orgánů právnických osob Problémy služebního zákona nKoncept depolitizace nStabilita na úkor pružnosti nNemoderní prostředky personálního řízení nPrincip publicity versus povinnost mlčenlivosti Zákon o zaměstnancích ve veřejné správě n nMěl by nahradit předešlé tři předpisy n Institut státní správy n1. červenec 2001 nsoučástí Ministerstva vnitra ČR nkurzy institucionální přípravy nprezenční kurzy ne-learningové a kombinované kurzy §komunikace s médii §krizová komunikace §protokol a image úředníka njazykové kurzy njazykové centrum pro samostudium angličtiny, němčiny a francouzštiny Další instituce nInstitut pro místní správu Praha nVzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR nAkademie veřejné správy