Ekonomika kultury Přednáška 3 13. 10. 2010 Simona Škarabelová Témata: nFinancování kultury – multiplikační efekty nKulturní politika - objasnění a vymezení pojmu. nHlavní současné funkce a modely státu ve vztahu ke kultuře v evropských zemích. nVeřejné služby v kultuře. 1. Multiplikační efekty do kultury – teoretická východiska nAnalýzy v oblasti kultury: qCost benefit analýza (CBA) – na straně nabídky qAnalýza multiplikačních efektů – na straně poptávky nAlternativní přístup nNejen v oblasti kultury (např. Praha – návratnost olympijských her) noprávněně odmítán qmultiplikační efekt lze uplatnit v každém odvětví ekonomiky qčást metodiky vůbec multiplikací není viz dále Důvod výzkumu: n nNeustálé uvádění multiplikačního efektu Městského divadla Brno bez jakýchkoli podkladových dat, jen pouhý odhad nDosud proběhl v ČR jen jeden obdobný výzkum v roce 1999 ve 4 mimopražských divadlech Finanční toky při analýze multiplikačních efektů v divadle Základní premisou je: ndivadlo, dotované z rozpočtu města, svými produkty indikuje vlastní a doprovodné výdaje za zboží a služby, uspokojující potřeby svých zákazníků – návštěvníků (vztah divadlo – návštěvník), a tím nvyvolává zpětné odvody do městského, ale i státního rozpočtu (vztah divadlo – divadlo), ndivadlo, dotované z rozpočtu města, je nejen uměleckou, ale i výrobní jednotkou, která indikuje multiplikační efekty v dalších hospodářských činnostech podnikatelských subjektů, působících především na daném území a poskytujících divadlu za úplatu své produkty (vztah divadlo-dodavatelé). Základní hypotézy jsou: n nDivadlem vyvolané externí vlivy na hospodářství, a přímé i zprostředkované daňové odvody, převyšující komunální subvence. nDílčí hypotéza: qNávštěvníci divadel vydávají peníze nejen za vstupenku, ale i za další externí výdaje. Metodika výzkumu v roce 2007 na ESF MU v Brně nDivadlo – návštěvník: primární sběr dat - při popisu externích efektů byla použita klasifikace na: nexterní efekty „přímé“ (základní + rozšířené) nDaňové odvody z přímých externích výdajů q nDivadlo – divadlo + divadlo – dodavatelé: externí efekty „nepřímé“ qsekundární sběr dat – dotazování na ekonomickém odd. divadla: nDivadlo jako zaměstnavatel odvání za své zaměstnance soc. a zdravotní pojištění + platí stravenky + daň z příjmů nDivadlo dává vydělat dodavatelům (standardní a specifičtí) q Dotazníky pro abonenty: Národní divadlo v Brně (ND) – 3 scény Městské divadlo Brno (MDB) – 2 scény Centrum experimentál. divadla (CED) – 3 scény osloveno 2 700 3 500 Prostřednictvím www stránek CEDu, tedy plošně (nejsou abonenti) odpovědělo 550 521 70 Návratnost v procentech 20,4 % 14,9 % x Zjištění: Dotace ≤ externí vlivy na hospodářství + přímé daňové odvody + zprostředkované daňové odvody + zákonné odvody, přičemž: nExterní vlivy na hospodářství byly vyjádřeny jako násobek počtu návštěvníků příslušných divadel v roce 2006 (opět byly v rámci minimalizačního klíče uvažováni jen návštěvníci domácích scén divadel) a odvodu daně živnostníkem z rozšířeného externího efektu návštěvníků, vyčísleného v rámci analýzy divadlo – návštěvník. U NDB to bylo cca 3 715 tis. Kč., u MDB cca 2 769 tis. Kč, a u CED 424 tis. Kč. n nPřímé daňové odvody byly tvořeny odvodem daně z příjmů, ostatních daní a daně z příjmů placené zaměstnanci z mezd. Celková částka přímých daňových odvodů byla u NDB cca 12 379 tis. Kč, u MDB cca 7 244 tis. Kč, a u CED cca 2 228 tis Kč. n n nZprostředkované daňové odvody byly vypočítány ze sumy výdajů divadel na materiál, energie, opravy a udržování, cestovné, reprezentaci, služby a z jiných výdajů. Pro potřeby výpočtu i zde bylo použito minimalizačního klíče (příjemci těchto služeb uplatňují výdaje paušálem ve výši 50 % a platí nejnižší sazbu daně z příjmů 12 %). K takto získané částce byly ještě připočteny zprostředkované daňové odvody ze stravného. Zprostředkované daňové odvody tak u NDB činily cca 4 864 tis. Kč, u MBD cca 5 725 tis. Kč, u CED pak cca 745 tis. Kč. n nZákonné odvody tvořily pak sociální a zdravotní pojištění placené zaměstnanci a samotným divadlem, spolu s odvody z odpisů zpět do rozpočtu svého zřizovatel, tedy města Brna. U NDB se zákonné odvody pohybovaly ve výši cca 89 972 tis. Kč, u MDB cca 63 856 tis. Kč, u CED cca 13 383 tis. Kč. n Ne/potvrzení hypotézy: Závěry nvýdaje obyvatelstva, související s návštěvností na divadelních představeních, vyvolávají, tj. multiplikují jejich další, externí výdaje, a to: qKdyž návštěvník divadla vydá 1 Kč v ceně vstupenky (průměr tří divadel), vydá v průměru 1,57 Kč na jiné vedlejší výdaje. qzakoupením vstupenky a shlédnutím divadelního představení, které vyvolá přímé výdaje, by veřejné rozpočty na daních získaly průměrně 15,23 Kč, což znamená cca 7,8 % z průměrné ceny vstupenky. ndivadla, jako dotované instituce, svými požadavky na různé odvětví (obory), vyvolávají, tj. multiplikují u těchto odvětví (oborů) dodatečné příjmy – divadla se tedy chovají jako výrobní jednotky, které jsou mnohonásobně provázané s hospodářským životem měst, regionů i státu. Do veřejných rozpočtů díky této skutečnosti zpětně odvádějí v průměru (všech tří divadel) cca 50 % získané dotace. n Slabá místa výzkumu: nnízkou návratnost dotazníků v CED u vyčíslování přímých multiplikačních efektů, nu multiplikačních efektů divadel jako výrobních institucí pak využívání tzv. minimalizačního klíče stejně jako sledování ekonomických ukazatelů v jenom roce. nřazení povinných daňových odvodů do multiplikačního efektu. nMetodicky nezpochybnitelný multiplikační efekt je pouze přímý multiplikační efekt návštěvníků divadel. Ten lze však uplatnit v každém jiném odvětví NH. Řešení – podněty pro další výzkum: nhledat odpověď na otázku, jak multiplikovat samotnou pozitivní externalitu, kterou generují právě kultura, věda, zdravotnictví, vzdělávání, sport apod. nJde tedy o to, jakým způsobem tuto externalitu ocenit nebo porovnat s podobnými statky generujícími externality, aby bylo možné správně alokovat omezené množství zdrojů. nEkonomický model podniku uvádí, že hodnota by měla být založena na finančních tocích a „net prezent value“ (tj. zahalená současná hodnota). Jak ji vyjádřit (co by bylo, kdyby nastal jev A a co by bylo, kdyby nastal jev B), bude předmětem mého dalšího zkoumání v budoucnu. 2. Kulturní politika = záměr státu v oblasti kul. Faktory ovlivňující kulturní politiku státu Pojetí kultury vztah tvůrců ke kultuře Vnitřní faktory - krátkodobé politické klima politický program a cíle vlády hospodářská situace země - dlouhodobé kulturní úroveň obyvatelstva rozvinutost kulturních zájmů a potřeb síla kulturní tradice dané země model kulturní politiky státu Vnější faktory globální politická situace příslušnost země do určitého kulturního regionu Kolektivní potřeby obyvatelstva Jaký je vlastně „veřejný zájem“ na existenci (a podpoře) kultury? nSpolečnost neexistuje. Existují jen jedinci. A úkolem jedince je vytvářet bohatství. Když ho vytvoří hodně, může se o jeho část podělit se svými bližními, kteří nebyli dost úspěšní. A to je vše. nSpolečnost existuje a že si již velice dávno vytvořila stát jako nástroj pro řešení zájmů a problémů společnosti. Tato skutečnost je pak dováděna ad absurdum. 3. Modely správy kultury: nObjevují se od 60.- 70. let 20. století nVždy jde jen o vědomě redukovanou představu zkoumané reality. nMěl abstrahovat od nedůležitých vlastností a naopak by měl zvýraznit vlastnosti, na které je daný výzkum zaměřen. nSoustřeďují se na nalezení vztahů a procesů, které mají být neměnné i přes různá národní a kulturní specifika. Dělení modelů dle Cummingse a Katze nmodel s jedním centrálním orgánem, který zajišťuje veškerou kulturní politiku (Fr), nmodel, kdy je odpovědnost rozložena mezi více ministerstev (It), nmodel s kvazi-autonomní organizací (VB) , nmanažerský (impresario) model (centrálně plánované ekonomiky). Další možné dělení států je následující: nstáty s centralistickým systémem řízení (za jaké je možné považovat Francii či Itálii), nstáty snažící se do kultury příliš nevměšovat (fungující na principu arm’s lenght jako Irsko a Velká Británie), nstáty přisuzující kultuře významnou sociální roli ve svém systému, typicky korporativistické skandinávské země, nebo na federalistické (spolkové) země jako Německo, Rakousko či Švýcarsko s velkou úlohou a pravomocemi regionálních vlád. Hillman - Chartrandův model nstát ulehčovatel (facilitator), n nstát patron (patron), n nstát architekt (architect), n nstát konstruktér (engineer of the arts). Relevance modelů kulturní správy nV kontextu EU – všechny modely zastaralé nAni jeden model nezachycuje trendy nastoupené v druhé polovině 80. let 20. století, např. decentralizaci a regionalizaci nProti použití této typologie se vyjádřil v 90. letech Nor Per Mangset nNavrhl porovnávat země na příkladu rozdílu v dimenzích jednotlivých kulturních politik. Základní dimenze pro porovnání dle Mangseta: nje rozhodování o kultuře a umění soustředěno do jednoho orgánu (ministerstvo), nebo je rozděleno mezi několik orgánů (ministerstev). Převažuje centrální nebo decentralizovaná správa? ncentrální orgán rozhoduje sám, nebo využívá nezávislých (expertních) poradních orgánů, pokud ano, jaké mají tyto orgány pravomoci? npřevažuje financování z veřejných nebo soukromých zdrojů? Rásky a Perez podobně uvádí: n„Přestože je podrobná analýza kulturních politik a souvisejících administrativních struktur evropských států bez jednotné typologie nemožná, je také nutné podotknout, že se vzory (great European Paradigms) kulturní správy vzájemně velmi přiblížily. Staly se méně různorodými, více uniformní a již dlouho neexistují ve své původní ryzí (modelové) podobě. Jednotlivé typické vlastnosti jednoho modelu byly implementovány do jiného a změny jsou i opačným směrem.“ Kulturní politika v ČR nStátní kulturní politika ČR 2009 – 2014 nVize státní kulturní politiky: qKultura je pro Českou republiku „jizdenkou do budoucnosti“: chceme být opět křižovatkou kultur, svoji přirozenou pozici využít svobodným, otevřeným a kreativním způsobem při tvorbě kultury vlastní, ochraně zděděných kulturních hodnot a jejich uplatnění ve všech oblastech života společnosti. Úkolem státu je vytvářet optimální vazby mezi kulturou a všemi oblastmi společnosti a tak obohacovat životy občanů, rozvíjet kreativní schopnosti v hospodářství, výzkumu, vzdělání, motivovat dárcovství i poskytnout dostatečné zdroje a tím posílit konkurenceschopnost země v globálním prostředí. q Hlavní cíle kulturní politiky v ČR: nCÍL 1 – EKONOMICKÁ A SPOLEČENSKÁ DIMENZE qVyužít přínosů umění a kulturního dědictví a s nimi spojené kreativity pro zvýšení konkurenceschopnosti ostatních oborů a činnosti. nCÍL 2 – OBČANSKÁ DIMENZE - ROZVOJ OSOBNOSTI qZvýraznit roli kultury v individuálním profesním a osobnostním růstu občanů, zájmena pro rozvoj tvořivosti, kultivaci demokratických hodnot a individuálních postojů a pro posilování odpovědnosti za zděděné i vytvářené hodnoty. nCÍL 3 – ROLE STÁTU, KRAJŮ A OBCÍ PŘI PODPOŘE ZACHOVÁNÍ A TVORBY KULTURNÍCH HODNOT qPoskytovat přímou i nepřímou podporu uchování existujících kulturních hodnot a nakládání s nimi, stejně jako tvorbě hodnot nových. nCÍL 4 – ROLE STÁTU PŘI TVORBĚ PRAVIDEL qVytvářet transparentní a nediskriminační prostředí pro kulturní aktivity a jejich podporu z úrovně státu, krajů a obcí. Studie EU „Ekonomika kultury v Evropě“ uvádí: nkulturní a kreativní sektor v EU zaznamenal v roce 2003 obrat 653 mld. EUR, tj. 2,6 % HDP EU; to je více, než vytvořil např. sektor nemovitostí (2,1 %), výroba potravin, nápojů a tabáku (2,1 %) či chemicky a gumárenský průmysl včetně výroby plastických hmot (2,3 %); nrůst v tomto sektoru byl v letech 1999-2003 o více než 12% bodů rychlejší než činil průměr EU; nkulturní sektor zaměstnával v roce 2004 více než 4,7 mil. osob (2,5 % ekonomicky aktivní populace EU25); zaměstnanost v teto sféře rostla rychleji než průměr v EU a vykazovala výrazné znaky „modernosti“ – resp. toho, jak by pracovní scéna mohla vypadat v budoucnu - flexibilnější, orientovaná na projekty, vyžadující mobilitu a vyšší kvalifikaci. Dokument EU ke kultuře: nSmlouva Evropských společenství z Nice ze dne 26. února 2001 obsahuje v článku 151 postoj Evropských společenství ke kultuře. Zodpovědnost za rozkvět kultur členských států tak zůstává na národních vládách a Rada přijímá pouze podpůrná opatření, aniž by jimi harmonizovala zákony a ostatní předpisy členských států. Tento postoj Evropské unie je základem pro přijímaní jednotlivých státních kulturních politik jejími členskými státy. Konkrétní projev – program CULTURE 2000 (prodloužen do roku 2013) nCíle programu: qposilovat nadnárodní mobilitu kulturních činitelů, qpodporovat nadnárodní pohyb kulturních a uměleckých děl a produktů, qpodporovat dialog mezi kulturami. nCílů má program dosáhnout: qpodporou pro kulturní akce (projekty víceleté spolupráce; opatření týkající se spolupráce; zvláštní akce), podporou pro subjekty působící v oblasti kultury na evropské úrovni, qpodporou analytických prací, shromažďování a šíření informací a činností zaměřených na maximalizaci účinku projektů v oblasti evropské kulturní spolupráce a rozvoje evropské kulturní politiky Veřejné služby v kultuře nV zákoně č. 203/2006 Sb., o některých druzích podpory kultury a změně některých souvisejících zákonů jsou v § 2 vymezeny veřejné kulturní služby jako nslužby spočívající ve zpřístupňování umělecké tvorby a kulturních dědictví veřejnosti a v získávání, zpracování, ochraně, uchovávání a zpřístupňování informací, které slouží k uspokojování kulturních, kulturně výchovných nebo kulturně vzdělávacích potřeb veřejnosti. V § 3 téhož zákona se pak konstatuje, že MK může pro potřeby podpory kultury a k zajištění poskytování veřejných kulturních služeb zřídit státní příspěvkovou organizaci. 4. Veřejné služby v kultuře nVýčet veřejných služeb v oblasti kultury spadající pod resort Ministerstva kultury lze nalézt v příloze věcného záměru zákona o standardizaci vybraných veřejných služeb, kde z celkového počtu 390 veřejných služeb patří pod resort MK 88 veřejných služeb, tedy cca 23% z celku nViz www.mkcr.cz Základní rozdělení věcných veřejných služeb nje dle Strategie podpory dostupnosti a kvality veřejných služeb následující: §profesionální umění, §neprofesionální umění, §knihovny, §muzea, galerie, §památková péče, kulturní dědictví, §regionální a národnostní kultura, §církve. poskytovatel Audiovizuální díla Divadla Galerie, muzea … Hudební soubory Hvězdárny a planetária Knihovny Památk.obj. Výstavní č. prof.VU a Ar VERE Příspěvkové organizace obcí a měst --- 2 208 10 20 5905 71 81 Příspěvkové organizace kraje --- 40 94 1 13 13 Příspěvkové organizace státu (nejen MK) 9 7 31 2 --- 2 114 1 Veřejnoprávní instituce --- --- --- 1 --- --- --- --- NO Veřejná vysoká škola --- --- --- --- 1 --- --- 6 Nadace a nad. fondy --- 2 --- --- --- --- 10 NNO Občanská sdružení 1 28 37 6 8 --- 3 32 Obecně prospěšné společnosti 2 4 3 1 --- 3 15 Církve a účelová zařízení církví --- --- --- --- --- --- 28 6 Zisk Obchodní společnosti v soukromém vlastnictví 65 12 49 2 --- --- 45 61 Podnikatelské subjekty – fyzické osoby 22 26 5 --- --- 106 Soukromé fyzické osoby --- --- --- 8 --- --- Obor kultury VERE oNO + NNO ZISK CELKEM Audiovizuální díla 9 (9,1 %) 3 (3,1 %) 87 (87,9 %) 99 (100 %) Divadla 49 (40,5 %) 34 (28,1%) 38 (31,4 %) 121 (100 %) Galerie, muzea 333 (79,5 %) 37 (8,8 %) 49 (11,7 %) 419 (100 %) Hudební soubory 14 (46,7 %) 9 (30,0 %) 7 (23,3 %) 30 (100 %) Hvězdárny a planetária 33 (64,7 %) 10 (19,6 %) 8 (15,7 %) 51 (100 %) Knihovny 5920 (100,0 %) 0 (0,0 %) 0 (0,0 %) 5920 (100 %) Památkové objekty 185 (70,1 %) 34 (12,3 %) 45 (17,1 %) 264 (100 %) Výstavní činnost v profesionálním výtvarném umění a architektuře 82 (25,8 %) 69 (21,7 %) 167 (52,5 %) 318 (100 %) CELKEM 6625 (91,7 %) 196 (2,7 %) 401 (5,6 %) 7222 Poskytovatelé služeb v kultuře dle jednotlivých oborů (sledováno NIPOS): §audiovizuální díla, §divadla, §galerie (muzea výtvarných umění), muzea a památníky, §hudební soubory, §hvězdárny, planetária a astronomické pozorovatelny, §knihovny, §neperiodické publikace, §památkové objekty, §periodický tisk, §výstavní činnost v oblasti profesionálního výtvarného umění a architektury. Úloha státu: nZe Strategie podpory dostupnosti a kvality veřejných služeb (zpracovanou MV, vládou přijatá 1. září 2004) je Ministerstvo kultury garantem 3 veřejných služeb, které je snaha standardizovat (viz dále): qochrana sbírek muzejní povahy, qknihovnické a informační služby a qochrana kulturního dědictví. nDále: qSpráva státních PO, CNS a státních fondů Dosavadní vývoj v oblasti kultury v ČR: nPřed rokem 1989: qefektivní rozvoj v duchu primárních cílů a funkcí oblasti kultury (a masmédií) byl znemožněn převahou státního monopolu vlastnického, kompetenčního a rozhodovacího, neexistencí pluralitních forem kulturní produkce a uspokojování kulturních potřeb obyvatelstva, strnulostí státního managementu v těchto sférách, qupřednostňoval se ideologický a politický význam uspokojování kulturních potřeb, qodvětví kultury bylo zařazeno do tzv. nevýrobní sféry, kulturní instituce nebyly motivovány k efektivnějšímu chováni, což vedlo k absolutnímu nezájmu o zlepšení vlastních hospodářských výsledků; Dosavadní vývoj v oblasti kultury: nPo roce 1989: qv důsledku toho, že bývalé ekonomické systémy působící v kultuře byly neadaptabilní na změny ekonomického prostředí, objevil se pokles výkonnosti, v horším případě úplné zhroucení některých kulturních institucí, qv důsledku cenové liberalizace vzrostly neinvestiční výdaje - zvýšení cen nájemného, energie a paliv, nedostatek peněz na obnovy a rekonstrukce kulturních objektů, qzvýšil se nedostatek finančních prostředků v kultuře, a to působením některých vnějších vlivů - např. zpřísněním výdajové politiky státního rozpočtu, zavedením povinnosti odpisů pro příspěvkové organizace, počáteční pokles návštěvnosti kulturních zařízení, apod. Bílá kniha ministra Pavla Tigrida: nVýše dotací ze státního rozpočtu na kulturu by se v ČR měla pohybovat kolem 1 % (v období od 1990 - 1999 se tato výše pohybovala ve výši 0,8 %, přičemž v této položce nejsou podchyceny výdaje obcí do oblasti kultury). nZákladní orientace kulturní politiky by měla směřovat k liberálnímu, případně smíšenému typu (jako je tomu ve Švédsku, ve Velké Británii, v Dánsku nebo v Maďarsku). nPrioritou kulturní politiky by měly být i nadále památková péče, národní kulturní instituce (ale omezit jejich dnešní počet), knihovny, při zachování kulturní identity, decentralizace a podpory místních iniciativ. nZaměření kulturní politiky by mělo být „převážně doporučující“, které se opírá o realizaci jednotlivých programů. nV rámci typů centrálních institucí státu odpovědných za realizaci kulturní politiky se doporučuje prostudovat systém britský, v němž existuje odedávna ministerstvo pro kulturní dědictví, a pak několik „uměleckých rad“ nZ typů vnitřního uspořádání ministerstva či jiného úřadu bude nejvýhodnější oborové uspořádání ministerstva či jiných úřadů. nZe způsobů financování je nejlépe vyhovující smíšený způsob financování, tedy částečně teritoriální a z části prostřednictvím nestátních organizací. Upozorňuje se na to, že podíl sponzorství na podpoře kultury je v evropských zemích vesměs nízký, činí 1 - 4 %. nZ typů vztahů vlády (a státu) vůči kultuře a umění se podle vzoru Velké Británie doporučuje tzv. úloha p a t r o n a . nDěkuji za pozornost! n nJ n