Komunitní plánování 26. 11. 2010 Mirka Wildmannová Začátek komunitního plánování •První průkopník: Ústí nad Labem (1996) •Vzor: Velká Británie – „community care“: nejen sociální služby, ale i zdravotnictví, bydlení, strategické dokumenty pro místní rozvoj •Spolupráce v projektu „Podpora MPSV při reformě sociálních služeb“ – ČR a VB, okres Písek 2000 – 2003: využití při tvorbě metodik, koncepcí, vzdělávací školení n Plnění cílů daných EU nNárodní akční plán sociálního začleňování pro 2004-2006 nUstanoveny cíle: nrovného přístupu k sociálním službám nUsnadnění přístupu ke zdrojům, právům, zboží a službám pro všechny Národní akční plán na léta 2006-2008 nCíle: nPodpora rozhodování o sociálním rozvoji na regionální úrovni nVytvoření 14 plánů rozvoje sociálních služeb krajů n Zákon 108/2006 Sb. o sociálních službách upravuje: nPůsobnost při zajišťování sociálních služeb nKraj má povinnost zpracovávat střednědobý plán rozvoje sociálních služeb, ve spolupráci s obcemi, se zástupci poskytovatelů, s uživateli nOd 1.1.2007 uzákoněna povinnost kraje informovat obce o svých výsledcích plánování, sledování a vyhodnocení plnění plánu rozvoje soc. služeb nObce nemají uzákoněnou povinnost tvorby střednědobého plánu rozvoje nZákon upravuje pouze spolupráci s krajem, poskytovateli, uživateli Metodika pro komunitní plánování soc.služeb nSouhrn doporučených, v praxi ověřených postupů, kroků a pomůcek pro plánování sociálních služeb nNutno brát v úvahu rozdílné regionální podmínky, potřeby a zdroje financování pro jejich konkrétní zavedení Smysl komunitního plánování •Zajistit kvalitní síť sociálních potřeb, které budou odpovídat aktuálním potřebám občanů n Výsledek procesu komunitního plánování •Komunitní plán (také plán pro rozvoj sociálních služeb) n nÚčinnost KP: •Nejen uspokojení poptávky sociálních služeb •Udržení zájmu uživatelů na jeho tvorbě •Plánování v rozmezí 3 – 5 let •Plánovací období 1 – 2 roky Fáze komunitního plánování 1.Přípravná 2.Zpracovatelská 3.Realizační n - Přehled jednotlivých kroků a doporučený harmonogram Hlavní principy KP nSlouží ke zjištění aktuálních potřeb občanů a následnému zabezpečení těchto služeb Základní principy plánování soc. služeb podle MPSV nPrincip partnerství mezi účastníky nZapojování všech společenství nHledání nových lidských a finančních zdrojů nPráce s informacemi nPrůběh zpracování KP je stejný jako konečný dokument nZohlednění již vytvořené spolupráce nKompromis přání a možností n n Cíl procesu komunitního plánování nEfektivní zajištění sociálních služeb pro své občany nZajištění vzájemné spolupráce a soudržnosti ve společnosti nPodpora sociálního začleňování jedinců a skupin nPředcházení sociálního vyloučení ze společnosti Kriteria pro hodnocení naplnění cílů KP nZajištění soc. služeb na základě daných potřeb nNaplnění principu triády nSpolupráce mezi účastníky a organizacemi na zajištění soc.služeb nEfektivní vynakládání finančních prostředků nZvýšení informovanosti veřejnosti o sociálních službách nNalezení nových okruhů sociálních služeb nPravidelný monitoring a vyhodnocování KP n Tři roviny aktérů KP kom-o-projektu-graf-01 Problematika KP nMetodika nSpolupráce nCílové skupiny nProlínání sociálních potřeb Plán rozvoje sociálních služeb nKompetence krajů:před rokem 2006 nPéče v souladu s místními předpoklady a s místními zvyklostmi o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče nPoskytnutí dotace z vlastních zdrojů občanským sdružením, humanitárním organizacím a dalším organizacím působících na území kraje v oblasti sociálních služeb nPoskytnutí dotace obcím z rozpočtu kraje a kontrolovat jejich využití Zpracování sociální analýzy – cíle sociální analýzy obce: nStát se zdrojem informací, které jsou prioritní pro poskytování dotací státu na pokrytí nákladu sociálních služeb poskytovaných obcemi nStát se zdrojem statistických údajů nvýchodisko pro vytvoření dlouhodobější rozvojové strategie na základě historických, geografických, demografických a ekonomických skutečností nIdentifikovat cílové skupiny pro poskytování sociálních služeb nVymezit základní informace o sociálních aktivitách provozovaných na daném území obce – nelze disponovat všemi typy služeb, ale obec má povinnost občana o dané službě informovat nPoukázat na dané problémy a potřeby – dostupnost služeb, dopravní obslužnost, kooperace s ostatními složkami veřejné správy. Časové zpracování plánů pro rozvoj soc. služeb v jednotlivých krajích Kraj Plány pro rozvoj soc.služeb jsou zpracovány na období: 1 Hlavní město Praha 2010 2 Středočeský kraj 2010-2011 3 Jihočeský kraj 2008-2010 4 Plzeňský kraj 2008-2010 5 Karlovarský kraj 2009-2013 6 Ústecký kraj 2008-2011 7 Liberecký kraj 2009-2013 8 Královéhradecký kraj 2008-2009 9 Pardubický kraj 2008-2010 10 Vysočina 2008-2010 11 Jihomoravský kraj 2009-2011 12 Olomoucký kraj 2009-2010 13 Zlínský kraj 2009-2011 14 Moravskoslezský kraj 2008-2009