Prof. Ing. Václav VybÃhal, CSc. Daňová soustava Téma : Daň z přÃjmů právnických osob 1. 1)PoplatnÃk daně. 2)Zdaňovacà obdobÃ. 3)Předmět daně a osvobozenà přÃjmů od daně. 4)Základ daně. 5)Metodika stanovenà základu daně. 6)Sazby daně, zálohy na daň a přiznánà k dani. 1. 1. PoplatnÃk daně. • PoplatnÃky daně z přÃjmů právnických osob jsou: –osoby, které nejsou fyzickými osobami, a –organizačnà složky státu. • • Z hlediska rezidentstvà rozliÅ¡ujeme právnické osoby jako: 1.rezident ČR – jde o poplatnÃky, kteřà majà na územà ČR své sÃdlo nebo mÃsto vedenÃ, kterým se rozumà adresa mÃsta, ze kterého je poplatnÃk řÃzen; daňová povinnost se vztahuje jak na přÃjmy plynoucà ze zdroje na územà ČR, tak na přÃjmy plynoucà ze zdrojů v zahraničÃ; 2.nerezident ČR – poplatnÃk, který nemá na územà ČR sÃdlo; daňová povinnost se vztahuje pouze na přÃjmy ze zdrojů na územà ČR. 1. PoplatnÃk daně. • Z hlediska předmětu daně je důležité rozliÅ¡enà na právnické osoby: • • - podnikajÃcà – jde o právnické osoby založené za účelem podnikánà (obchodnà společnosti a družstva) podle obchodnÃho zákonÃku (např. a.s., s.r.o., v.o.s., k.s., družstvo) nebo podle nařÃzenà EU (tzv. evropská společnost, Societas Europaea); • - nepodnikajÃcà – tj. právnické osoby, které nebyly založeny nebo zřÃzeny za účelem podnikánÃ, a byly zřÃzeny zákonem (např. veřejné vysoké Å¡koly) nebo rozhodnutÃm Ministerstva vnitra (např. občanská sdruženÃ). Do této skupiny právnických osob patřà dále i obce, kraje, organizačnà složky státu, státnà fondy, zájmová sdruženà právnických osob s právnà subjektivitou, obecně prospěšné společnosti, Å¡kolské právnické osoby, přÃspěvkové organizace, veřejné výzkumné instituce, nadace a nadačnà fondy, politické strany a politická hnutÃ, registrované cÃrkve a náboženské společnosti, odborové organizace, přÃpadně subjekty, o nichž to stanovà zvláštnà zákony. 2. Zdaňovacà obdobÃ. • U právnických osob je zdaňovacÃm obdobÃm: –kalendářnà rok; –hospodářský rok; –obdobà od rozhodného dne fúze nebo převodu jměnà na společnÃka anebo rozdělenà obchodnà společnosti nebo družstva do konce kalendářnÃho nebo hospodářského roku, ve kterém byly fúze nebo převod jměnà na společnÃka anebo rozdělenà zapsány v obchodnÃm rejstřÃku, nebo –účetnà obdobÃ, pokud je toto obdobà delÅ¡Ã než nepřetržitě po sobě jdoucÃch 12 měsÃců. • • Kalendářnà rok (1) jako zdaňovacà obdobà je vymezen intervalem 1.1. až 31.12. 2. Zdaňovacà obdobÃ. • Hospodářský rok (2) jako zdaňovacà obdobà je vymezen intervalem 12 po sobě jdoucÃch měsÃců, které může začÃnat pouze 1. dnem jiného měsÃce, než je leden (např. 1.4. až 31.3.). Účetnà jednotka může uplatnit hospodářský rok jako zdaňovacà obdobà pouze po oznámenà záměru změny účetnÃho obdobà mÃstně přÃsluÅ¡nému správci daně nejméně 3 měsÃce před plánovanou změnou účetnÃho obdobÃ, jinak účetnà obdobà zůstává nezměněno. • • Vznik obdobà od rozhodného dne fúze nebo převodu jměnà na společnÃka anebo rozdělenà obchodnà společnosti nebo družstva do konce kalendářnÃho roku nebo hospodářského roku, ve kterém byly fúze nebo převod jměnà na společnÃka anebo rozdělenà zapsány v obchodnÃm rejstřÃku (3), připadá v úvahu pouze u přeměn společnostÃ. Toto zdaňovacà obdobà se také považuje za obdobà účetnÃ. 2. Zdaňovacà obdobÃ. • Účetnà obdobà (4) delÅ¡Ã než nepřetržitě po sobě jdoucÃch 12 měsÃců může vzniknout v těchto přÃpadech : –v přÃpadě změny účetnÃho obdobà (kalendářnà rok, hospodářský rok) si může účetnà jednotka stanovit, že účetnà obdobà bezprostředně předcházejÃcà změně účetnÃho obdobà bude delÅ¡Ã než 12 měsÃců; –v přÃpadě vzniku účetnà jednotky v obdobà 3 měsÃců před koncem kalendářnÃho roku si může účetnà jednotka stanovit, že účetnà obdobà bude o přÃsluÅ¡nou dobu delÅ¡Ã než 12 měsÃců; –v přÃpadě zániku účetnà jednotky v obdobà 3 měsÃců po skončenà kalendářnÃho roku si může účetnà jednotka stanovit, že účetnà obdobà bude o přÃsluÅ¡nou dobu delÅ¡Ã než 12 měsÃců. 3. Předmět daně a osvobozenà přÃjmů od daně. • Předmětem daně z přÃjmů právnických osob jsou přÃjmy (výnosy) z veÅ¡keré činnosti a z nakládánà s veÅ¡kerým majetkem. • • Předmětem daně nejsou: –přÃjmy zÃskané nabytÃm akcià (podle zákona č. 92/1991 Sb.); –přÃjmy zÃskané zděděnÃm nebo darovánÃm nemovitosti nebo movité věci anebo majetkového práva s výjimkou přÃjmů z nich plynoucÃch; –přÃjmy zÃskané s vydánÃm pohledávky, a to do výše náhrad (restituce, rehabilitace), do výše nároků na vydánà základnÃho podÃlu (v zemědělstvÃ, dle zákona č. 42/1992 Sb.) a dále přÃjmy z vydánà dalÅ¡Ãho podÃlu v nepeněžnà formě, a to u poplatnÃků, kteřà majà postavenà oprávněné osoby; –přÃjmy z vlastnà činnosti Správy úložiÅ¡Å¥ radioaktivnÃch odpadů (s výjimkou přÃjmů podléhajÃcÃch zvláštnà sazbě daně vybÃrané srážkou); –přÃjmy plynoucà z titulu spravedlivého zadostiučiněnàpřiznaného Evropským soudem pro lidská práva ve výši, kterou je Česká republika povinna uhradit, nebo z titulu smÃrného urovnánà záležitosti před Evropským soudem pro lidská práva ve výši, kterou se ČR zavázala uhradit. • 3. Předmět daně a osvobozenà přÃjmů od daně. • U nepodnikajÃcÃch právnických osob jsou předmětem daně vždy přÃjmy: –z reklam; –z členských přÃspěvků; –z nájemného. • U nepodnikajÃcÃch právnických osob nejsou předmětem daně přÃjmy: –z činnostà vyplývajÃcÃch z jejich poslánà za podmÃnky, že vynaložené náklady jsou vyÅ¡Å¡Ã; –z dotacÃ, přÃspěvků na provoz a jiných podpor ze státnÃho rozpočtu, rozpočtu kraje a rozpočtu obce, z prostředků poskytnutých státnÃmi fondy, z podpory poskytnuté regionálnà radou regionu soudržnosti, z podpory z Vinařského fondu, z prostředků poskytnutých z rozpočtu EU nebo veřejných rozpočtů cizÃch států a dále přÃjmy krajů a obcà plynoucà z výnosu danà nebo podÃlu na nich, výnosů poplatků a peněžnÃch odvodů, které jsou přÃjmem kraje a obce; –z úroků z vkladů na běžném účtu; –z úplatných převodů a úplatného užÃvánà státnÃho majetku mezi organizačnÃmi složkami státu a státnÃmi organizacemi a z pronájmu a prodeje státnÃho majetku, které jsou přÃjmem státnÃho rozpočtu. 3. Předmět daně a osvobozenà přÃjmů od daně. • • U poplatnÃků, kteřà jsou veřejnou vysokou Å¡kolou, veřejnou výzkumnou institucà nebo poplatnÃkem zřÃzeným k poskytovánà veřejné služby v televiznÃm nebo rozhlasovém vysÃlánà jsou předmětem daně vÅ¡echny přÃjmy s výjimkou přÃjmů z: • –investičnÃch transferů (dotacÃ); –úroků z vkladů na běžném účtu. • • U nepodnikajÃcÃch poplatnÃků, kteřà provozujà zdravotnické zařÃzenà (podle zákona č. 20/1996 Sb.), jsou předmětem daně vÅ¡echny přÃjmy s výjimkou přÃjmů z: • –investičnÃch transferů a dotacà na pořÃzenà a technické zhodnocenà majetku; –úroků z vkladů na běžném účtu. • 3. Předmět daně a osvobozenà přÃjmů od daně. • • U zdravotnÃch pojiÅ¡Å¥oven nejsou předmětem daně přÃjmy plynoucÃ: –z pojistného na veřejné zdravotnà pojiÅ¡těnÃ; –z pokut uložených za neplněnà povinnostà pojiÅ¡těnců a plátců pojistného; –z penále od plátců pojistného; –z přirážek k pojistnému vyměřených zaměstnavatelům; –z náhrad Å¡kod; –od zaměstnavatelů na úhradu plateb za výkony závodnà preventivnà péče a specifické zdravotnà péče; –z kauce; –z návratné finančnà výpomoci ze státnÃho rozpočtu; –z účelové dotace ze státnÃho rozpočtu. 3. Předmět daně a osvobozenà přÃjmů od daně. • • U v.o.s. jsou předmětem daně pouze přÃjmy, z nichž je vybÃrána daň zvláštnà sazbou. U poplatnÃka, který je společnÃkem v.o.s., je předmětem daně také část základu daně v.o.s. stanoveného podle § 23 až 33 ZDPř. • • U Pozemkového fondu ČR jsou předmětem daně přÃjmy podle zákona č. 569/1991 Sb. • • Osvobozenà přÃjmů od daně je uvedeno v § 19 ZDPř. 4. Základ daně. • • Základem daně pro stanovenà daňové povinnosti právnické osoby je účetnà výsledek hospodařenà transformovaný na základ daně mimoúčetnÃmi operacemi na základě metodiky vyplývajÃcà ze ZDPř. • • U investičnà společnosti vytvářejÃcà podÃlové fondy se základ daně stanovà samostatně za investičnà společnost a odděleně za jednotlivé podÃlové fondy. • • U komanditnà společnosti se základ daně (stanovený podle § 23 až 33) snižuje o částku připadajÃcà komplementářům. • • U poplatnÃka, který je společnÃkem v.o.s. (komplementářem k.s.), je součástà základu daně část základu daně nebo daňové ztráty v.o.s. (k.s.), která se stanovà ve stejném poměru, jakým je rozdělován zisk nebo daňová ztráta podle společenské smlouvy (v.o.s.), jinak rovným dÃlem (v přÃpadě komplementáře podle ObchZ). 4. Základ daně. • • NepodnikajÃcà právnické osoby si mohou snÞit ZD o 30 %, maximálně vÅ¡ak o 1 000 000 Kč za podmÃnky, že prostředky zÃskané takto dosaženou úsporou daňové povinnosti použijà ke krytà nákladů souvisejÃcÃch s činnostmi, z nichž zÃskané přÃjmy nejsou předmětem daně, a to nejpozději ve 3 bezprostředně následujÃcÃch zdaňovacÃch obdobÃch. Jestliže 30 % snÞenà činà méně než 300 000 Kč, lze odečÃst částku 300 000 Kč, maximálně vÅ¡ak do výše základu daně. • • Veřejné vysoké Å¡koly a veřejné výzkumné instituce mohou vÅ¡ak tento základ daně snÞit až o 30 %, maximálně o 3 000 000 Kč, použijÃ-li prostředky zÃskané takto dosaženou úsporou daňové povinnosti v následujÃcÃm zdaňovacÃm obdobà ke krytà nákladů na vzdělávánÃ, vědecké, výzkumné, vývojové nebo umělecké činnosti. V přÃpadě, že 30 % snÞenà činà méně než 1 000 000 Kč, mohou odečÃst částku ve výši 1 000 000 Kč, maximálně vÅ¡ak do výše základu daně. 4. Základ daně. • • Samostatný základ daně umožňuje právnické osobě uplatnit snÞenou sazbu daně 15 %. Do samostatného základu daně se zahrnujà pouze přÃjmy se zdrojem v zahraničÃ, a to: –dividendy; –podÃly na zisku; –vypořádacà podÃly; –podÃly na likvidačnÃm zůstatku, nebo –jim podobná plněnÃ. • • Samostatný základ daně se u právnické osoby zaokrouhluje na 1 000 Kč dolů. 5. Metodika stanovenà základu daně. • • • • Metodika stanovenà základu daně právnické osoby zahrnuje postup, v rámci kterého se účetnà výsledek hospodařenà transformuje mimoúčetně na základ daně. Úpravy se promÃtajà do přiznánà k dani z přÃjmů právnické osoby na ř. 10 až 360. • 5. Metodika stanovenà základu daně. • Metodický postup transformace účetnÃho výsledku hospodařenà na základ daně je znázorněn na následujÃcÃm schématu. +– Účetnà výsledek hospodařenà Účetnà skupina 59 + Položky zvyÅ¡ujÃcà ZD (připočitatelné) – Položky snižujÃcà ZD (odčitatelné) = Základ daně před úpravou – Část ZD připadajÃcà na komplementáře – Vyňaté přÃjmy podléhajÃcà zdaněnà v zahraničà = Upravený ZD – Odpočet daňové ztráty – Odpočet nákladů = SnÞený ZD – Daňový odpočet u nepodnikajÃcÃch subjektů – Hodnota daru = Výsledný ZD X Sazba daně = Daň 5. Metodika stanovenà základu daně. • • Struktura položek zvyÅ¡ujÃcà ZD : + Částky neoprávněně zkracujÃcà přÃjmy + Hodnota nepeněžnÃch přÃjmů + Sankčnà položky a dalÅ¡Ã přÃjmy + Daňové neuznávané náklady + Účetnà odpisy > daňové odpisy (nezahrnuté do výsledku hospodařenÃ) (nezahrnuté do výsledku hospodařenÃ) (zahrnuté do výsledku hospodařenÃ) (připočÃtává se rozdÃl) 5. Metodika stanovenà základu daně. • Struktura položek snižujÃcà ZD : • 5. Metodika stanovenà základu daně. • V některých přÃpadech je vypočtená daň dále upravována na tzv. celkovou daňovou povinnost, a to v přÃpadě uplatněnÃ: –slev na dani; –zápočtu daně zaplacené v zahraničÃ; –daně ze samostatného základu daně. • • Metodický postup úpravy vypočtené daně na celkovou daňovou povinnost je znázorněn na následujÃcÃm schématu. 5. Metodika stanovenà základu daně. • • Metodický postup výpočtu daně ze samostatného základu daně je následujÃcÃ. 6. Sazby daně, zálohy na daň a přiznánà k dani. • U právnických osob se uplatňujà sazby daně 5 %, 15 % a 19 % (pro rok 2010). • • Sazba daně vÅ¡ech právnických osob s výjimkou investičnÃho, podÃlového a penzijnÃho fondu a instituce penzijnÃho pojiÅ¡těnà činà 19 %. • • Sazba daně 5 % se vztahuje na investičnà fondy, podÃlové fondy, penzijnà fondy a instituce penzijnÃho pojiÅ¡těnÃ. • • Sazba daně 15 % se vztahuje na samostatný základ daně. • • Zálohy na daň platà právnické osoby v průběhu zálohového obdobÃ. • • Zálohové obdobà je obdobà od 1. dne následujÃcÃho po uplynutà poslednÃho dne lhůty pro podánà daňového přiznánà za minulé zdaňovacà obdobà do poslednÃho dne lhůty pro podánà daňového přiznánà v následujÃcÃm zdaňovacÃm obdobà (ZdO). • • 6. Sazby daně, zálohy na daň a přiznánà k dani. • Při stanovenà výše a periodicity záloh se vycházà z tzv. poslednà známé daňové povinnosti (PZDP). Jde o částku, kterou si poplatnÃk sám vypočetl a uvedl v daňovém přiznánà (pro upřesněnà jde o daň po slevě a zápočtu – viz přÃsluÅ¡né schéma). • • Zálohy na daň neplatà obce a kraje, a dále poplatnÃci, jejichž poslednà známá daňová povinnost nepřesáhla 30 000 Kč ročně. Právnické osoby, u nichž poslednà známá daňová povinnost (PZDP) přesáhla 30 000 Kč ročně, platà zálohy na daň takto: 6. Sazby daně, zálohy na daň a přiznánà k dani. • Výše zálohy na daň se stanovuje následujÃcÃm způsobem: –při Å¡estiměsÃčnà periodicitě ve výši 40 % PZDP; –při třÃměsÃčnà periodicitě ve výši 25 % PZDP. • • Záloha na daň se po výpočtu zaokrouhluje na celé 100 Kč nahoru. • • Daňová povinnost týkajÃcà se jen části zdaňovacÃho obdobà nebo zdaňovacÃho obdobà kratÅ¡Ãho či delÅ¡Ãho než 12 měsÃců, se metodicky upravuje na výši odpovÃdajÃcà celému zdaňovacÃmu obdobÃ, tj. zdaňovacÃmu obdobà v délce 12 měsÃců. • • Daňové přiznánà podává podnikajÃcà právnická osoba i v přÃpadě, že byl vykázán základ daně nula nebo byla vykázána daňová ztráta. • 6. Sazby daně, zálohy na daň a přiznánà k dani. • • Podat daňové přiznánà nemajà tito poplatnÃci: –nepodnikajÃcà právnické osoby, pokud nemajà přÃjmy, které jsou předmětem daně, nebo majà pouze přÃjmy od daně osvobozené a přÃjmy, z nichž je vybÃrána daň srážkou daně nebo nemajà povinnost uplatnit postup podle § 23 odst. 3 pÃsm. a) bod 9; –veřejná obchodnà společnost; –zanikajÃcà obchodnà společnost nebo družstvo za obdobà od rozhodného dne přeměny do dne zápisu přeměny do obchodnÃho rejstřÃku. • • TermÃn pro podánà přiznánà k dani je stanoven nejpozději do 3 měsÃců po uplynutà zdaňovacÃho obdobà (např. zdaňovacà obdobà je vymezeno 1.1. až 31.12., pak termÃn pro podánà přiznánà k dani je stanoven do 31.3. následujÃcÃho ZdO). 6. Sazby daně, zálohy na daň a přiznánà k dani. • • Základnà termÃn pro podánà přiznánà k dani se prodlužuje do 6 měsÃců po uplynutà zdaňovacÃho obdobà v přÃpadech, jde-li o poplatnÃka: –který má zákonnou povinnost ověřenà účetnà závěrky auditorem; –jehož přiznánà zpracovává a předkládá daňový poradce (na základě plné moci). • • Správce daně může na žádost daňového subjektu nebo daňového poradce i z vlastnÃho podnětu prodloužit lhůtu pro podánà daňového přiznánÃ, a to nejdéle o 3 měsÃce po uplynutà lhůty pro podánà daňového přiznánÃ. V přÃpadě, že součástà zdaňovaných přÃjmů uvedených v přiznánà jsou i přÃjmy zdaňované v zahraničà na základě daňového přiznánÃ, může správce daně na podkladě žádosti daňového subjektu v odůvodněných přÃpadech prodloužit lhůtu pro podánà přiznánà až na 10 měsÃců po uplynutà zdaňovacÃho obdobÃ. 6. Sazby daně, zálohy na daň a přiznánà k dani. • • Kromě řádného přiznánà k dani (viz text výše) podává poplatnÃk v některých přÃpadech přiznánÃ: –opravné; –dodatečné. • • Opravné přiznánà k dani (1) se podává před uplynutÃm lhůty pro podánà přiznánÃ, pokud již poplatnÃk předtÃm přiznánà k dani podal. Pro vyměřovacà řÃzenà se použije tohoto opravného přiznánÃ. • • Dodatečné přiznánà k dani (2) se podává po lhůtě pro podánà přiznánà k dani v přÃpadě, že daňový subjekt zjistÃ, že jeho daňová povinnost má být vyÅ¡Å¡Ã nebo daňová ztráta nižšà než jeho poslednà známá daňová povinnost. V některých přÃpadech lze podat dodatečné přiznánà k dani i na nižšà daňovou povinnost nebo vyÅ¡Å¡Ã daňovou ztrátu.