Mezinárodnà zdaněnà Prof. Ing. Václav VybÃhal, CSc. Téma : Daňové ráje a offshore společnosti 1. 1.Pojmy „daňový ráj“ a „offshore centra“ 2.Offshore společnosti a dalÅ¡Ã typy subjektů a forem podnikánà 1. Pojmy „daňový ráj“ a „offshore centra“ • Daňové ráje (daňové oázy) nebo také tzv. offshore centra jsou země s privilegovaným daňovým režimem. Anglický termÃn „offshore“ znamená „mimo pobřežÃ“ a v tomto původnÃm významu se uplatňoval pro označenà menÅ¡Ãch ostrovů ležÃcÃch vně územà a pobřežà daného státu. Původně se jednalo větÅ¡inou o ostrovy, které začaly nabÃzet různé druhy výhod, včetně daňových úlev investorům z průmyslově vyspělejÅ¡Ãch zemà s cÃlem přilákat zahraničnà kapitál. Pojem „offshore“ se použÃval nejčastěji ve spojenà se společnostà nebo investicÃ, která je umÃstěna v zahraničÃ, kde se platà nižšà daně než je tomu v mateřské zemi. Starchild (ex Petrovič, 1998) definoval daňový ráj (tax haven) jako zemi, jejÞ zákony, nařÃzenà a tradice a v některých přÃpadech i smluvnà ustanovenà umožňujà snÞenà celkového daňového zatÞenÃ. 1. Pojmy „daňový ráj“ a „offshore centra“ • Za daňový ráj by de facto mohla být považována každá země nabÃzejÃcà větÅ¡Ã daňové úlevy pro investory např. přijetÃm zákona, z něhož vyplývajà určitá osvobozenà od danà či daňové prázdniny pro určitý druh společnostÃ. V tomto směru by za daňový ráj z pohledu tzv. přÃjemců investičnÃch pobÃdek mohla být považována i Česká republika, která v ustanovenà § 35a a 35b zákona č. 586/1992 Sb., o danÃch z přÃjmů, ve zněnà pozdějÅ¡Ãch předpisů, umožňuje poplatnÃkům, kterým byl poskytnut přÃslib investičnà pobÃdky podle zákona č. 72/2000 Sb., o investičnÃch pobÃdkách, a který po poskytnutà pobÃdky zahájil podnikánà a zaregistroval se, slevu na dani z přÃjmů (přesněji úlevu na dani), tj. daňové prázdniny na dobu 5 nebo 10 let. 1. Pojmy „daňový ráj“ a „offshore centra“ • Snaha o dosaženà daňových výhod postupně převládá nad původnÃmi motivy daňového plánovánÃ. V této souvislosti je třeba zdůraznit, že postupně s historickým vývojem se v této oblasti začalo objevovat a prosazovat plánovánà mezinárodnÃch operacÃ, globálnà investovánÃ, pojiÅ¡Å¥ovánÃ, zjednoduÅ¡ovánà mezinárodnÃch obchodnÃch transakcÃ. Tento rozsah činnostà pak vedl ke vzniku tzv. „offshore finančnÃho centra“, kde ale dominujÃcà roli zpravidla hrajà daňové výhody. Lze konstatovat, že za offshore finančnà centra jsou považovány země, které kromě speciálnÃho daňového režimu pro investory nabÃzejà i dalÅ¡Ã výhody spojené předevÅ¡Ãm s vÅ¡eobecnými podmÃnkami pro podnikánà (kvalitnà a jednoduchá legislativa, kvalitnà infrastruktura, spolehlivý bankovnà a soudnà systém). 1. Pojmy „daňový ráj“ a „offshore centra“ • Řada publikacÃ, zejména zahraničnÃch, považuje za prvnà zemi offshore centra Bermudy (od roku 1927). DynamizujÃcÃm činitelem v historickém vývoji daňových rájů byl rok 1984, kdy byl na Britských Panenských ostrovech vypracován a přijat výnos o mezinárodnÃch obchodnÃch společnostech (International Business Companies Ordinance), který umožňoval administrativně nenáročnou a poměrně levnou registraci offshore společnostà na karibském souostrovÃ. Tento projekt, resp. zákon, se setkal s mimořádně velkým zájmem investorů a projevil se výrazně v počtu založených společnostà (odhad k 1.1.2005 činà celkem 210 000). To inspirovalo i dalÅ¡Ã země, které přijaly podobné právnà předpisy a začaly se tak profilovat jako daňové ráje. Takovýchto daňových rájů je na světě přibližně čtyřicet, i když při zahrnutà České republiky do těchto statistik a dalÅ¡Ãch zemà či mÃst na světě poskytujÃcÃch podobné daňové výhody, by počet daňových rájů činil 225 (Kurtz, ex Petrovič, 1998). 1. Pojmy „daňový ráj“ a „offshore centra“ • Je zřejmé, že počet daňových rájů nenà stabilizován. Vznikajà nové daňové ráje v důsledku inspirace té které země úspěchy jiných zemÃ, některé daňové ráje vÅ¡ak dočasně nebo trvale mizejà z mapy daňových rájů v důsledku politické nestability či přÃrodnà katastrofy. NavÃc hranice mezi daňovými ráji a ostatnÃmi zeměmi světa je nezřetelná a je v neposlednà řadě závislá na úhlu pohledu a uplatňovaných kritériÃ. 1. Pojmy „daňový ráj“ a „offshore centra“ • Nejčastěji jsou za daňové ráje považovány Andorra, Angola, Anguilla, Antigua, Bahamy, Bahrajn, Barbados, Bermudy, Britské Panenské ostrovy, Campione, Džibutsko, Francouzská Polynésie, Gibraltar, Grenada, Guernsey, Hongkong, Irsko, Jamajka, Jersey, Kajmanské ostrovy, Kiribati, Kostarika, Libanon, Libérie, LichtenÅ¡tejnsko, Lucembursko, ostrov Man, Monako, Montserrat, Nauru, Nevis, Nizozemské Antily, Nová Kaledonie, Panama, Seychelly, Svatá Helena, Svatá Lucie, Svatý KryÅ¡tof, Svatý Vincent, Singapur, Å alamounovy ostrovy, Å výcarsko, Tonga, ostrovy Turks a Caicos, Uruguay, Vanuatu, Venezuela, přÃpadně dalÅ¡Ã. 2. Offshore společnosti a dalÅ¡Ã typy subjektů a forem podnikánà • V rámci offshore center vznikajà různé typy subjektů a forem podnikánÃ. Patřà k nim zejména: •offshore společnosti, •partnership, •trusty, •nadace, •banky, •pojiÅ¡Å¥ovny, •hybridnà společnosti. 2. Offshore společnosti a dalÅ¡Ã typy subjektů a forem podnikánà • Offshore společnosti jsou nejfrekventovanějÅ¡Ã subjekty zakládané podle speciálnÃch zákonů, přičemž existujà tři typy (kategorie) těchto společnostà a to: • –1. společnosti založené podle speciálnÃch zákonů, –2. společnosti založené podle vÅ¡eobecného zákona o společnostech, –3. daňově osvobozené společnosti. 2. Offshore společnosti a dalÅ¡Ã typy subjektů a forem podnikánà • Společnosti založené podle speciálnÃch zákonů jsou typické pro legislativnà prostředÃ, v němž existujà minimálně dva zákony týkajÃcà se obchodnÃch společnostÃ, přičemž jeden z nich upravuje domácà společnosti a druhý z nich vznik, fungovánà a zánik offshore společnostÃ. Offshore společnosti založené podle tohoto zákona se nazývajà mezinárodnà společnosti (International Companies) nebo mezinárodnà obchodnà společnosti (International Business Companies) a použÃvajà množstvà výhod, zejména daňových. Tato kategorie společnostà je typická např. pro země Anguilla, Antigua, Bahamy, Belize, Libérie, Mauritius, Seychelly, Svatý KryÅ¡tof a Nevis, Vanuatu aj.) 2. Offshore společnosti a dalÅ¡Ã typy subjektů a forem podnikánà • Společnosti založené podle vÅ¡eobecného zákona o společnostech jsou typické pro legislativnà prostředÃ, v němž existuje právnà předpis společný pro vÅ¡echny společnosti (domácà i mezinárodnÃ). Tyto offshore společnosti se nazývajà jako nonrezidentnÃ, neboÅ¥ jsou osvobozeny od daně na základě toho, že nepodnikajà ani nemajà žádné přÃjmy ze země založenÃ, přÃpadně splňujà dalÅ¡Ã podmÃnky. Tato kategorie společnostà je typická např. pro Hongkong, Irsko, Kajmanské ostrovy, ostrov Man, Panama aj. • 2. Offshore společnosti a dalÅ¡Ã typy subjektů a forem podnikánà • Daňově osvobozené společnosti (tax exempt companies) jsou společnosti, které nejsou založeny podle speciálnÃho zákona, přičemž bezdaňový status je jim přiznán na základě žádosti adresované kompetentnÃmu orgánu. Tyto offshore společnosti musà mÃt na územà státu, kde jsou založeny, registrované sÃdlo a tzv. registračnÃho agenta. Registrovaný agent je zpravidla specializovaná firma, která odpovÃdá za správu offshore společnosti a dohlÞà na plněnà zákonem stanovených požadavků. • 2. Offshore společnosti a dalÅ¡Ã typy subjektů a forem podnikánà • Hlavnà výhodou offshore společnostà je, že jsou osvobozeny od placenà daně z přÃjmů nebo platà tuto daň při velmi nÃzkém daňovém zatÞenÃ. Zpravidla tyto společnosti zaplatà každoročně paušálnà vládnà poplatek ve výši 100 až 500 USD, přÃpadně i nÃzkou částku správnÃho poplatku (tzv. filing fee). • • V některých zemÃch (např. Å výcarsko) se sice platà standardnà výše daně z přÃjmů, ale některé regiony (ve Å výcarsku kantony) neuvalujà daně z přÃjmů na určitý druh společnostà a tyto platà pouze velmi nÃzkou federálnà daň s nižšà sazbou daně. 2. Offshore společnosti a dalÅ¡Ã typy subjektů a forem podnikánà • Převážná větÅ¡ina offshore center nabÃzà úplné osvobozenà od daně z přÃjmů nebo výrazné daňové zvýhodněnÃ, avÅ¡ak v některých zemÃch se objevujà dalÅ¡Ã dÃlčà výhody pro společnosti, jako např. osvobozenà od daně z kapitálových zisků, osvobozenà od daně z dividend, osvobozenà od daně z přÃjmů fyzických osob, osvobozenà od DPH, daňové prázdniny, investičnà úlevy na dani, garance výhod na určitou dobu v přÃpadě změny legislativy, anonymita vztahujÃcà se k offshore společnosti a jejÃm vlastnÃkům. 2. Offshore společnosti a dalÅ¡Ã typy subjektů a forem podnikánà • Partnership je společenstvà dvou nebo vÃce osob, které spojujà své finančnà zdroje, schopnosti a profesnà kvalifikaci jednotlivých společnÃků (partners) s cÃlem dosáhnout při společném podnikánà zisku, přičemž tento zisk se na základě ustanovenà ve vzájemné dohodě rozděluje (obdoba sdruženà fyzických osob podle českého občanského zákonÃku, přÃpadně veřejné obchodnà společnosti či komanditnà společnosti). V angloamerické oblasti tento typ právnà formy podnikánà zakládajà často daňovà poradci, auditoři, advokáti, lékaři, architekti a dalÅ¡Ã přÃsluÅ¡nÃci tzv. svobodných povolánÃ, zejména proto, že v této formě podnikánà je ztělesněna mimo jiné osobnà odpovědnost vůči klientovi a profesnà etika. Podle mÃry odpovědnosti a charakteru účasti na řÃzenà jsou rozliÅ¡ovány dva základnà druhy partnership, a to general partnership a limited partnership. 2. Offshore společnosti a dalÅ¡Ã typy subjektů a forem podnikánà • V přÃpadě General partnership majà vÅ¡ichni společnÃci stejné postavenà a celým svým majetkem ručà za veÅ¡keré závazky společnosti a majà stejné právo podÃlet se na řÃzenà a rozhodovánÃ. • • Limited partnership je společnostÃ, kdy alespoň jeden společnÃk ručà za závazky partnership neomezeně (tzv. generalpartner) a alespoň jeden společnÃk ručà pouze do výše svého vkladu (tzv. limited partner). Tento limited partner nemůže zasahovat do správy a řÃzenà partnership, nesmà za něj ani jednat a je považován za pasivnÃho investora, který má pouze nárok na podÃl na zisku, kterého dosáhne partnership. 2. Offshore společnosti a dalÅ¡Ã typy subjektů a forem podnikánà • Trusty (v doslovném překladu tzv. svěřenstvÃ) jsou formou podnikánÃ, při nÞ prospěch z majetku, který vlastnà jedna strana (tzv. správce trustu) plyne druhé straně (tzv. beneficientovi). PodmÃnky upravujÃcà tento vztah stanovuje osoba, která tento majetek poskytla (zakladatel) a jsou obsaženy v dokumentu zvaném trustová smlouva (trust deed). Trust je považován za výhodný nástroj pro ochranu rodinného majetku, neboÅ¥ v častých přÃpadech se v rámci děděnà odkazuje majetek důvěryhodnému členu rodiny, který se stává správcem trustu s povinnostà spravovat majetek ve prospěch rodinných beneficientů (např. manželky či potomků zůstavitele). Výhodou trustu je, že představuje dokonalou ochranu majetku před nároky ze strany třetÃch osob, je nástrojem sloužÃcÃm k legálnà minimalizaci daňové povinnosti, sestavovánà trustové smlouvy je plně v kompetenci zakladatele, přičemž beneficientem může být i samotný zakladatel. V přÃpadě, že chce mÃt zakladatel na trust trvalejÅ¡Ã vliv, volà si tzv. protektora (zpravidla jde o člena rodiny), který spolu se správcem dohlÞà na majetek a jeho využÃvánà k podnikánà v souladu s trustovou smlouvou. Podobným instrumentem je i tzv.letter of wishes. 2. Offshore společnosti a dalÅ¡Ã typy subjektů a forem podnikánà • Nadace (foundation) na rozdÃl od trustů, které jsou produktem equity law, je produktem řÃmského práva. Jde o právnickou osobu s tzv. věcným substrátem, který má charakter právně samostatného majetku. Majetek nadace se skládá z vkladů zakladatelů a po dobu existence nadace je oddělen od jejich vlastnÃho majetku. Nadace je zpravidla založena pro předem určený nekomerčnà účel a musà se registrovat. Na rozdÃl od trustu doba trvánà nadace je neomezená. V řadě zemà jsou nadace pod vládnà kontrolou, protože jejich účel musà vyhovovat veřejnému zájmu. 2. Offshore společnosti a dalÅ¡Ã typy subjektů a forem podnikánà • Offshore banky jsou společnosti provozujÃcà bankovnà činnost v některém z offshore center prostřednictvÃm v tomto mÃstě zÃskané licence, pro něž je stanoven zvýhodněný daňový režim spočÃvajÃcà v úplném zruÅ¡enà nebo omezenà zdaněnà přÃjmů dosahovaných při poskytovánà služeb ve sféře finančnictvà a navÃc majà tyto banky dalÅ¡Ã výhody, např. v podobě absence povinných minimálnÃch rezerv nebo Å¡irokého vějÃře daňově uznatelných nákladů. Zdrojem přÃjmů do státnÃch rozpočtů offshore center jsou ročnà licenčnà poplatky. V zájmu zachovánà renomé bankovnÃho sektoru offshore center a udrženà dobrých vztahů s vyspělými zeměmi jsou stanoveny vysoké nároky na žadatele o licenci a jsou přijÃmány zákony proti pranà špinavých peněz (money laundering), přičemž se zpravidla vycházà z doporučenà mezinárodnà organizace Financial Task Force a Basilejského výboru pro dohled nad bankami (Basl Comittee on Banking Supervision) a v neposlednà řadě dozorčÃho orgánu nad bankovnÃm sektorem (Offshore Group of Banking Supervisors). 2. Offshore společnosti a dalÅ¡Ã typy subjektů a forem podnikánà • Z v Evropě známých bank majà zastoupenà v jednotlivých offshore zemÃch např. Société Generale, Credit Lyonnais, Banque Paribas, Credit Suisse, Swiss Bank Corporation, Deutsche Bank, Dresdner Bank, Barclays Bank, National Westminster Bank, Citibank, Royal Bank of Canada a dalÅ¡Ã. • • Offshore pojiÅ¡Å¥ovny jsou pojiš´tovacà společnosti podnikajÃcà v offshore centru, kde majà výhodné podmÃnky předevÅ¡Ãm v oblasti nižšà regulace činnosti, než u pojiÅ¡Å¥ovacÃch společnostà bývá obvyklé, navÃc při velmi nÃzkém zdaněnà přÃjmů. Pojiš´tovny nabÃzejà širokou Å¡kálu produktů, tj. typů pojiÅ¡těnÃ, přičemž své produkty nabÃzejà klientům z celého světa. Kromě těchto nezávislých pojiÅ¡Å¥oven se na trhu komerčnÃho pojiÅ¡Å¥ovnictvà prezentujà tzv. kaptivnà (závislé) pojiš´tovny (captive insurance companies), které zakládajà podnikatelské subjekty pouze pro krytà rizik spojených s jejich činnostÃ. Jejich výhodou je osvobozenà od zdaněnà v mÃstě registrace.