Politika zaměstnanosti, legislativní úprava návrh změn, problematika zaměstnávání osob Dr_bek www.denikreferendum.cz Státní správa v oblasti státní politiky zaměstnanosti •Ministerstvo práce a sociálních věcí (hlava III zákona o zaměstnanosti) a úřady práce (77). •ÚP - postavení vymezeno zřizovací listinou a statutem, nepodléhá zápisu do obchodního rejstříku. •Kontrolní činnost: MPSV, Celní úřady, ÚP, Inspektoráty práce (zákoník práce) – od 1.7.2005 viz zákon č. 251/2005 Sb. http://osha.europa.eu/fop/czech-republic/cs/good_practice/files/priloha3_kontakty_metodika_pro_podn iky.pdf •http://www.suip.cz/ MPSV •Zpracovává celostátní koncepce a programy PZ •Sleduje a vyhodnocuje situaci na trhu práce •Řídí úřady práce •Spravuje a poskytuje prostředky na zabezpečování SPZ •Vede centrální evidenci zájemců o zaměstnání, uchazečů o zaměstnání, atd. •Vede evidenci agentur práce kontroluje jejich činnost •Vykonává kontrolní činnost včetně ukládání pokut Funkce ÚP •Hlava IV zákona o zaměstnanosti: •sledují a hodnotí stav na trhu práce, zpracovávají koncepci vývoje zaměstnanosti ve svém územním obvodu, přijímají opatření k ovlivnění nabídky a poptávky; •informují občany o možnostech získání zaměstnání, odborné přípravy a rekvalifikace, informují zaměstnavatele o volných zdrojích pracovních sil; •zprostředkovávají vhodné zaměstnání uchazečům a zájemcům o zaměstnání; •poskytují občanům poradenské služby spojené s hledáním zaměstnání, volbou povolání, odbornou výchovou a rekvalifikací; •vedou evidenci uchazečů, příp. zájemců o zaměstnání, evidenci volných pracovních míst, evidenci pracovních povolení vydaných cizincům nebo osobám bez státní příslušnosti; •rozhodují o vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání, o přiznání, odejmutí, zastavení nebo vrácení hmotného zabezpečení; •organizují, zabezpečují a usměrňují rekvalifikaci uchazečů o zaměstnání a zájemců o zaměstnání; • Funkce ÚP •hmotně podporují vytváření nových pracovních míst,; podporují vytváření a provoz chráněných pracovních míst a chráněných pracovních dílen pro občany se zdravotním postižením; •vydávají a odnímají povolení k zaměstnávání osobám, které nejsou státními občany České republiky a občany Evropské unie ani jeho rodinnými příslušníky; •spolupracují s institucemi ovlivňujícími trh práce se zaměstnavateli při přijetí uchazečů do zaměstnání, při umísťování uvolněných zaměstnanců v důsledku strukturálních změn, organizačních a racionalizačních opatřeních, s orgány sociálního zabezpečení, státní zdravotní správy a ostatními orgány státní správy; •kontrolují dodržování závazných právních předpisů včetně mzdových předpisů, ukládají pokuty při zjištění jejich porušení, •vyřizují stížnosti občanů; •hospodaří s finančními prostředky určenými na zabezpečení státní politiky zaměstnanosti a provoz úřadů práce. • Politika zaměstnanosti •Aktivní + pasivní •Cíl APZ •Podpořit aktivní přístup osob při hledání zaměstnání •prostřednictvím ÚP a agentur práce zprostředkovávají informace o volných pracovních místech a o uchazečích o zaměstnání •Podporují vznik nových pracovních příležitostí •Podporují adaptabilitu uchazečů o práci prostřednictvím rekvalifikací •Cíl PPZ •Zabezpečení nezaměstnaným osobám při ztrátě zaměstnání. •Kompenzace ztráty pracovního období. • • Zákon o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb. •stanovuje postup k dosažení cílů politiky státu v oblasti zaměstnanosti. •Státní politika zaměstnanosti usiluje: •o dosažení rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou po pracovních silách, •o produktivní využití zdrojů pracovních sil, •o zabezpečení práva občanů na zaměstnání….§ 2 •Stát + další subjekty (zaměstnavatelé, odborové organizace) • Zákon o zaměstnanosti 435/2004 •Zásadní krok •V souladu s právem EU •8 částí: •úvodní ustanovení •zprostředkování zaměstnání •zaměstnávání osob se ZP •zaměstnávání zaměstnanců ze zahraničí •aktivní politika zaměstnanosti •výkon umělecké, kulturní, sportovní nebo reklamní činnosti dítěte •kontrolní činnost •Společná, přechodná a závěrečná ustanovení Zákoník práce •14 částí, 396 § •2. Pracovní poměr •3. dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr •4. pracovní doba a doba odpočinku •6. odměňování za práci, odměna za pracovní pohotovost a srážky z příjmů z pracovněprávního vztahu •10. péče o zaměstnance •11. náhrada škody •„Co není zakázáno je dovoleno“ • Problematika zaměstnávání osob, zprostředkování zaměstnání a podmínky evidence uchazečů Právo na zaměstnání •„Právo FO, která chce a může pracovat a o práci se uchází, na zaměstnání v pracovněprávním vztahu, na zprostředkování zaměstnání a na poskytnutí dalších služeb za podmínek stanovených zákonem.“ Zprostředkování zaměstnání •ÚP a agentury práce •Bezplatné •ČR + zahraničí (EURES) http://ec.europa.eu/eures/home.jsp?lang=cs •Zprostředkování zaměstnání pro Uchazeče i Zájemce •Zájemce – možná registrace kdekoli x zájemce o registraci, nemusí být nezaměstnaný, není zdravotně pojištěn státem Zvýšená péče při zprostředkování zaměstnání •Fyzické osoby se zdravotním postižením •Fyzické osoby do 20 let věku •Těhotné ženy, kojící ženy a matky do 9. měsíce po porodu •Fyzické osoby pečující o dítě do 15 let věku •Fyzické osoby starší 50 let věku •Fyzické osoby, které jsou vedeny v evidenci uchazečů o zaměstnání déle než 5 měsíců •Fyzické osoby, které potřebují zvláštní pomoc Možnost přivýdělku – návrh změn •uchazeči o zaměstnání mohou měsíčně přivydělat stejně jako v roce 2008 polovinu minimální mzdy, tedy 4000 Kč hrubého. •výkon činnosti na základě pracovního poměru, dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti, Nikoliv SVČ •Nutná součinnost •Návrhy (Drábek): •Zákaz přivýdělku uchazečů o zaměstnání (do této doby 4.000,- Kč měsíčně) •Řešení: Rozšíření veřejné služby namísto nekolidujícího zaměstnání (pro motivaci dlouhodobě nezaměstnaných). • Nárok na podporu •Podpůrčí doba: •Do 50 let věku – 5 měsíců •Od 50 – 55 let – 8 měsíců •Nad 55 let – 11 měsíců •Výše podpory: •První dva měsíce: 65 % průměrného čistého výdělku •Další dva měsíce: 50 % průměrného čistého výdělku •Po zbytek podpůrčí doby: 45 % průměrného čistého výdělku •Strop pro výplatu je 13 307 korun (0,58 násobek průměrné mzdy) •Snížení podpory v nezaměstnanosti ze 65 % na 45 % v případě dobrovolného ukončení pracovního poměru (dohodou). •Zrušení tzv. „nekolidujícího zaměstnání“. • • Agentury práce Agentury práce •Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, §66 , Zákoník práce •Novela zákon č. 479/2008 Sb. •Zprostředkování zaměstnání mohou agentury práce provádět: (p. 14): •Vyhledáním zaměstnání pro fyzickou osobu, která se o práci uchází, vyhledáním zaměstnanců pro zaměstnavatele •Přímým zaměstnáním fyzické osoby za účelem výkonu práce pro uživatele, který jim práci přiděluje („status zaměstnavatele“) •Poradenskou a informační činností Agentury práce • •Dočasné přidělení zaměstnance k výkonu práce k jinému zaměstnavateli (pracovní smlouva, dohoda o pracovní činnosti - pouze) – výrazné zvýšení nákladů po roce 2004!!! Povolení ke zprostředkování zaměstnání •18 let, bezúhonost, způsobilost k právním úkonům, odborná způsobilost •Povolení vydává MPSV,nutný souhlas MV (2009) •Povolení ke zprostředkování max na 3 roky (lze vydat opakovaně) •Možnost odejmutí povolení (od 2009) na základě porušení oznamovací povinnosti Povinnosti agentur práce •Evidence: •Počtu volných míst, na které je požadováno zprostředkování zaměstnání •Jimi umísťovaných fyzických osob •Jejich zaměstnanců, jimž zprostředkovávají zaměstnání Omezení •FO nemůže agentura účtovat žádné poplatky za zprostředkování •Taktéž nemůže požadovat žádné poplatky od agenturou zprostředkovaného zaměstnance, nesmí mu provádět jakékoli srážky ze mzdy nebo z odměny za provedenou práci •Nelze dočasně zaměstnat držitele zelené karty Zelené karty •Struktura VPM •Zelené karty: •možný nástup na VPM v evidenci 30 dnů, které nebylo obsazeno pracovníkem ČR nebo EU •výchozí země – upravena vyhláškou MV ČR •(Austrálie, Černá Hora, Chorvatsko, Japonsko, Kanada, Korea, Nový Zéland, Bosna a Hercegovina, Makedonie, USA, Srbsko a Ukrajina) •Rozdíl mezi kvalifikovaným a nekvalifikovaným pracovníkem •Rodinní příslušníci – nutnost prokázat schopnost příjmově zajistit. • • Návrh změn II. Problém agentur práce • •Problém vysokého počtu agentur práce •Jejich činnost často na hranici zákona •Ne zpřísnění podmínek, ale: zpřísnění kontroly. Problém II. ŠVARCSYSTÉM Změny zasahující do činnosti živnostníků a zaměstnavatelů •Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, § 13 – zrušen •Zákon č. 262/2006 Sb. Zákoník práce §2 odst. 4, § 3 •Právnická nebo fyzická osoba je povinna plnění běžných úkolů vyplývajících z předmětu její činnosti zajišťovat svými zaměstnanci, které k tomu účelu zaměstnává v pracovněprávních vztazích podle zákoníku práce. •Závislá práce = také dočasné zaměstnání prostřednictvím AP •„zastřený pracovněprávní vztah“ pokuta až 300 000 – inspekce práce + případné doměření daně •ŠVARC SYSTÉM X OUTSOURCING Outsourcing •Pojem "outsourcing" vychází ze spojení dvou anglických slov a v odborné literatuře je překládán jako "vytěsnění" nebo "odsunutí". •V praxi se "outsourcing" nejčastěji využívá pro oddělení informačních technologií a informačních systémů, pro kancelářské služby, účetní zabezpečení chodu podniku, služeb oddělení dopravy, služby právní apod. •Jak vyplývá z Nálezu Ústavního soudu (II.ÚS 69/03), rozumí se tzv. "outsourcingem" vytěsňování činností, které přímo nesouvisí s předmětem činnosti zaměstnavatele, jsou však pro jeho činnost potřebné. Zadáním těchto činností odborným firmám si zaměstnavatel vytváří prostor pro intenzivnější zaměření se na svou hlavní činnost. Z uvedeného Nálezu Ústavního soudu vyplývá, že využití "outsourcingu" není v rozporu s ustanovením zákoníku práce, protože se neváže na plnění běžných úkolů vyplývajících z předmětu činnosti zaměstnavatele. Obchodně závazkový vztah je naplněn •samostatně, tj., že činnost právnické nebo fyzické osoby není organizována ani řízena druhým účastníkem obchodně závazkového vztahu, to znamená, že mezi účastníky obchodně závazkového vztahu není vztah podřízenosti a nadřízenosti, •pod vlastním jménem, tj., že při výkonu činnosti právnická nebo fyzická osoba jedná sama za sebe a svým jménem, nikoliv jménem druhého účastníka obchodě závazkového vztahu, •na vlastní odpovědnost, tj., že při výkonu podnikatelské činnosti majetkoprávní důsledky vyplývající z provádění činnosti nese právnická nebo fyzická osoba a nejdou na vrub druhého účastníka obchodně závazkového vztahu, •za účelem dosažení zisku, tj., že úmyslem právnické nebo fyzické osoby je zisk realizovat, i když činnost nemusí být zisková. • Příklady •„Podnikatelé mohou najmout např. dřevorubce, zedníka…, ale jen za předpokladu, že bude používat vlastní nástroje a nebude pracovat v rámci určité pracovní doby.“ •X „Švadlena s ŽL, která šije oblečení v šicí dílně a pracuje jménem provozovatele dílny, využívá jeho materiál, řídí se jeho nařízeními.“ = švarcsystém • Postihy za porušování zákona a výkon nelegální práce Porušení povinností •Porušení zákazu diskriminace – 1 mil •Zprostředkování zaměstnání bez povolení – 2 mil •Umožní výkon nelegální práce – 5 mil •Vykonává nelegální práci – 10.000,- Další přestupky •Absence evidence zaměstnaných osob se ZP – 1 mil •Neplní povinnost zaměstnávat osoby se ZP 1 mil •Nevykáže dlužné mzdové nároky zaměstnanců – 500 tis. •Nesplní oznamovací povinnost – 500 tis. Zjištěné nedostatky – vybrané případy •„Přes 400 agentur práce nesplnilo oznamovací povinnost – hrozí jim odejmutí licence“Zkontrolováno bylo 674 zprostředkovatelů, počet uložených poku 153, ve výši 22 330 881 Kč. (tisková zpráva, MPSV, 2010), •Nárůst podnětů, propouštění zaměstnanců v rozporu se zákonnými postupy, neoprávněné srážky mezd, neproplacení dovolené, nevyplaceny nároky za práci přesčas, apod. Hodnota pokut více než 20 násobek (inspektorát práce, Plzeňský a Karlovarský kraj, 2010) •U 47 z 63 kontrolovaných AP byly zjištěny nedostatky (obdoba u zaměstnavatelů) absence údajů o právech a povinnostech, skrytá práce přesčas, rozdíly v evidenci a výkonu pracovní doby. (Státní úřad inspekce, 2007) Zjištěné nedostatky – švarc systém •6,36 mil Kč v roce 2009 (nejvyšší postih 270 000,- Kč) •Kontroly komplexního charakteru (i u malých zaměstnavatelů) •Možnost zrušení oprávnění k podnikání. •„nezaměstnané z evidence úřadu práce podezřelé z černé práce budeme vytěžovat aktivitami úřadu práce například v rámci poradenství“ (Drábek) Třešnička na konec… •„Nejabsurdnějším příkladem švarcsystému jsou poslanečtí asistenti, kteří využívají kanceláře, technické vybavení a prostory Poslanecké sněmovny.“ •„Je to příklad par excellence, ale nesmí se to říkat, když to dělá zákonodárný sbor.“ připustil v rozhovoru pro HN ministr Petr Nečas. •(ihned, 2009) Děkuji za pozornost J