Mikroekonomie 1

9. Monopol a monopolistická konkurence

Cíl tématu

V této lekci byste se měli naučit o monopolech:

  • co jsou to monopoly a jak vznikají
  • proč pro monopolistu platí MR
  • jak monopolista určujte objem produkce a cenu
  • jak monopoly ovlivňují blahobyt společnosti
  • co je to cenová diskriminace
  • co může vláda s monopoly dělat

a o monopolistické konkurenci:

  • co je to monopolistická konkurence
  • jak firmy v monopolistické konkurenci určují vyráběné množství a cenu
  • jak efektivní je monopolistická konkurence
  • proč firmy v monopolistické konkurenci dělají reklamu a jaké jsou společenské přínosy a náklady reklamy

Metodické poznámky

Lekce pokrývá dvě kapitoly, z toho druhá bude v přednášce jen nastíněna. Je třeba, abyste si ji nastudovali sami z učebnice -- a to včetně částí, které nejsou ve slides -- i ty budou součástí zkouškového testu!

Co studovat

Lekce je založena na kapitolách 15 a 17 z Mankiwovy učebnice. Nastudujte si ji.

Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: monopol: screen, print, handouts, monopolistická konkurence: screen, print, handouts a společná on-line.

Rozšiřující čtení a poslechy:

  • Tim Harford: „Důvtipný zákazník“, Leda/Rozmluvy, 2008, kap. 1–2.
  • Winston: "Market Failure and Government Failure" (EconTalk, mp3). Porovnání selhání trhu a selhání vlády (při snaze řešit tržní selhání) -- shrnutí známé empirie.
  • Planet Money: "The `Nasty, Rotten' Airline Business", NPR Planet Money (mp3). Na příkladu regulace aerolinek v 70. letech ukazuje zajetí regulátora (regulatory capture). Také ukazuje, jak si existence silných odborů vynucuje bankroty firem jako jeji očistný proces -- aspoň v USA, kde bankrot většinou znamená restrukturalizaci, po které firma může dál pokračovat v činnosti.

K procvičení

Příklady k procvičení na semináři najdete zde.

Český procvičovací test ke kapitolám 15 a 17 je zde; anglický procvičovací test je zde ke kapitole 15 a kapitole 17.