Mikroekonomie 1
9. Monopol a monopolistická konkurence
Cíl tématu
V této lekci byste se měli naučit o monopolech:
- co jsou to monopoly a jak vznikají
- proč pro monopolistu platí MR
- jak monopolista určujte objem produkce a cenu
- jak monopoly ovlivňují blahobyt společnosti
- co je to cenová diskriminace
- co může vláda s monopoly dělat
a o monopolistické konkurenci:
- co je to monopolistická konkurence
- jak firmy v monopolistické konkurenci určují vyráběné množství a cenu
- jak efektivní je monopolistická konkurence
- proč firmy v monopolistické konkurenci dělají reklamu a jaké jsou společenské přínosy a náklady reklamy
Metodické poznámky
Lekce pokrývá dvě kapitoly, z toho druhá bude v přednášce jen nastíněna. Je třeba, abyste si ji nastudovali sami z učebnice -- a to včetně částí, které nejsou ve slides -- i ty budou součástí zkouškového testu!
Co studovat
Lekce je založena na kapitolách 15 a 17 z Mankiwovy učebnice. Nastudujte si ji.
Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: monopol: screen, print, handouts, monopolistická konkurence: screen, print, handouts a společná on-line.
Rozšiřující čtení a poslechy:
- Tim Harford: „Důvtipný zákazník“, Leda/Rozmluvy, 2008, kap. 1–2.
- Winston: "Market Failure and Government Failure" (EconTalk, mp3). Porovnání selhání trhu a selhání vlády (při snaze řešit tržní selhání) -- shrnutí známé empirie.
- Planet Money: "The `Nasty, Rotten' Airline Business", NPR Planet Money (mp3). Na příkladu regulace aerolinek v 70. letech ukazuje zajetí regulátora (regulatory capture). Také ukazuje, jak si existence silných odborů vynucuje bankroty firem jako jeji očistný proces -- aspoň v USA, kde bankrot většinou znamená restrukturalizaci, po které firma může dál pokračovat v činnosti.
K procvičení
Příklady k procvičení na semináři najdete zde.
Český procvičovací test ke kapitolám 15 a 17 je zde; anglický procvičovací test je zde ke kapitole 15 a kapitole 17.