Monopol 1 9. Monopol mic-slide09 (2 / 36) Motivace V reálném světě není dokonalá konkurence příliš častá. Obvyklejší jsou různé formy nedokonalé konkurence: monopoly oligopoly monopolistická konkurence Dnes se zaměříme na monopoly. mic-slide09 (3 / 36) Co se dnes naučíte jak monopoly vznikají proč pro monopolistu platí MR < p jak monopolista určujte objem produkce a cenu jak monopoly ovlivňují blahobyt společnosti co je to cenová diskriminace co může vláda s monopoly dělat Přednáška odpovídá kapitole 15. mic-slide09 (4 / 36) Co je to monopol Monopol je firma, která je jediným prodejcem statku, který nemá blízké substituty. Základní rozdíl mezi monopolem a dokonale konkurenční firmou: monopol má tržní sílu = schopnost ovlivňovat tržní cenu produktu, který prodává. Dokonale konkurenční firma nemá žádnou tržní sílu. Monopol 2 mic-slide09 (5 / 36) Jak monopoly vznikají Příčinou vzniku monopolu jsou bariéry vstupu do odvětví, které způsobují, že jiné firmy nemohou vstoupit na trh. Tři typy bariér vstupu: jediná firma vlastní důležitý vstup vláda dává jediné firmě exkluzivní právo vyrábět daný statek exkluzivní licence patenty copyright přirozený monopol Čtvrtá příčina monopolu: inovace (dočasně). mic-slide09 (6 / 36) Přirozený monopol Přirozený monopol vzniká v odvětví, kde jedna firma může uspokojit celou tržní poptávku při nižších nákladech, než by to dokázalo několik firem. nákl. q1015 30 AC Přirozené monopoly vznikají v odvětvích, která mají rostoucí výnosy z rozsahu v podstatné části produkce, tj. jejich dlouhodobá AC je klesající. Pak jedna firma vyrábí s nižšími náklady než dvě či tři firmy. mic-slide09 (7 / 36) Jak monopoly zanikají Ekonomický zisk monopolu láká do odvětví další výrobce: patent časem vyprší k vzácnému zdroji i patentu lze objevit náhradu přirozený monopol lze odstranit změnou technologie či zvětšením trhu inovace lze imitovat nebo vymyslet vlastní . . . „Soukromé monopoly nejsou schopny dlouhodobě přežívat, pokud nemají za zády vládu.“ (George Stigler) mic-slide09 (8 / 36) Poptávka po výrobcích monopolu Monopol je jediný výrobce na trhu, proto je jeho individuální poptávka totožná s tržní poptávkou. p = P q = Qq1 p1 q2 p2 d = D Aby monopolista prodal větší výstup, musí snížit cenu. Takže MR = p. (Naproti tomu individuální poptávková křivka jedné firmy na dokonale konkurenčním trhu je horizontální, takže zvýšení q nezmění tržní cenu P, takže MR = P.) Monopol 3 mic-slide09 (9 / 36) Příjmy monopolu q p TR AR MR 0 90 0 – – 1 80 80 80 80 2 70 140 70 60 3 60 180 60 40 4 50 200 50 20 5 40 200 40 0 6 30 180 30 −20 Pro monopol platí: AR = p (stejně jako pro dokonale konkurenční firmu) MR < p (v dokonalé konkurenci platí MR = P) mic-slide09 (10 / 36) Příjmy monopolu (graficky) p q TR MR 90 0 0 – 80 1 80 80 70 2 140 60 60 3 180 40 50 4 200 20 40 5 200 0 30 6 180 −20 p q1 2 3 4 5 6 -20 0 20 40 60 80 d = D mic-slide09 (11 / 36) Vysvětlení monopolistova MR Celkové příjmy monopolu jsou TR = p · q. Zvýšení objemu produkce q má na příjmy dva vlivy: efekt rozsahu výroby – vyšší výstup zvyšuje příjmy cenový efekt – nižší cena snižuje příjmy Aby monopol zvýšil q, musí snížit cenu všech jednotek, které prodává. Takže MR < p. MR může být i záporné pokud cenový efekt převáží nad efektem rozsahu výroby, což platí v neelastické části poptávkové křivky. mic-slide09 (12 / 36) Vysvětlení monopolistova MR (graficky) p q A B C D 8 2 7 3 2 8 1 9 Při zvýšení objemu výroby ze 2 na 3 jednotky (A→B): ∆TR = 1 × 7 ef. rozsahu − 2 × 1 cenový ef. = 5 ze 8 na 9 jednotky (C→D): ∆TR = 1 × 1 ef. rozsahu − 8 × 1 cenový ef. = −7 Pokud je efekt rozsahu > cenový efekt ⇒ TR roste (MR > 0). Pokud je efekt rozsahu < cenový efekt ⇒ TR klesá (MR < 0). Velikost cenového efektu závisí na cenové elasticitě poptávky. Monopol 4 mic-slide09 (13 / 36) Vysvětlení monopolistova MR formálně Celkový příjem monopolu má tvar TR = q · p = q · D(q) kde p = D(q) je inverzní poptávková funkce. Mezní příjem monopolu je pak MR = dTR dq = D(q) + dD(q) dq · q = p efekt rozsahu + ≤0 dD(q) dq ·q cenový efekt = = p(1 + dp dq · q p ) = p 1 + 1 ε , kde ε je cenová elasticita normální poptávkové funkce. mic-slide09 (14 / 36) Příklad lineární poptávkové křivky a MR p q d MR q0q0/2 Lineární poptávková křivka má tvar p = a − bq. Celkové příjmy mají tvar TR = p · q = aq − bq2 . Mezní příjmy mají tvar MR = dTR dq = a − 2bq Křivka MR vychází ze stejného bodu na cenové ose jako poptávková křivka, pak leží pod poptávkovou křivkou a je dvakrát strmější. Poptávková křivka protíná vodorovnou osu pro q0, MR ji protíná pro q0/2. mic-slide09 (15 / 36) Maximalizace zisku monopolu MP #3: „Racionální lidé myslí v mezních veličinách.“ p q MR MC q∗q1 q2 Jako jakákoli firma, i monopol maximalizuje zisk tím, že vyrobí objem q∗ , kde MR = MC. Pro množství q1 (MC < MR) platí, že zvýšení výroby o 1 zvýší zisk o (MR − MC), tj. firma by měla zvyšovat výrobu. Pro množství q2 (MR < MC) platí, že snížení výroby o 1 zvýší zisk o (MC − MR), tj. firma by měla snižovat výrobu. mic-slide09 (16 / 36) Maximalizace zisku monopolu (pokrač.) p q dMR MC q∗ p∗ MC(q∗ ) Monopol maximalizuje zisk pro q∗ takové, že platí MR = MC. Cenu p∗ stanoví monopol pro množství q∗ podle poptávkové křivky. Monopol si účtuje přirážku k mezním nákladům ve výši p∗ − MC(q∗ ). Jakmile monopolista určí optimální objem produkce q∗ , nastaví cenu p∗ na nejvyšší cenu, kterou jsou spotřebitelé ochotní za toto množství zaplatit. Tuto cenu najdou na poptávkové křivce. Monopol 5 mic-slide09 (17 / 36) Zisk monopolu p q dMR MC AC q∗ p∗ AC(q∗ ) Stejně jako pro jakoukoli jinou firmu i pro monopol platí, že zisk se rovná TR − TC = (p − AC) · q. mic-slide09 (18 / 36) Monopol nemá nabídkovou křivku Dokonale konkurenční firma: bere cenu jako danou má nabídkovou křivku, která ukazuje, jak q∗ závisí na P Monopol: je „tvůrce ceny“, ne „cenový příjemce“ q∗ nezávisí na ceně; ve skutečnosti q∗ a p jsou společně určeny z MC, MR a poptávkové křivky Proto monopol nemá žádnou nabídkovou křivku. mic-slide09 (19 / 36) Monopol nemá nabídkovou křivku – příklad p q d d MR MR MC q1 = q2 p1 p2 Dvě různé poptávkové křivky mohou vést ke stejné ceně a různému množství ke stejnému množství a různé ceně (jako na obrázku) Monopol nereaguje na objektivní cenu, ale na křivku poptávky. Neexistuje závislost množství na ceně – existuje vždy jen jedna optimální kombinace q∗ a p∗ . mic-slide09 (20 / 36) Ztráty blahobytu způsobené monopolem Na dokonale konkurenčním trhu platí, že P = MC a celkový přebytek je maximální. V optimu monopolu platí p∗ > MR = MC „hodnota“ dodatečné jednotky pro posledního kupujícího (p∗ ) je větší než náklady na zdroje potřebné k výrobě této jednotky (MC) monopolní produkce je příliš nízká – kdyby q∗ vzrostlo, vzrostl by i celkový přebytek tak monopol působí ztráty z mrtvé váhy Monopol 6 mic-slide09 (21 / 36) Ztráty blahobytu způsobené monopolem (graf.) p q DMR MC qM qC MC pM P = MC Celkový přebytek je maximální pro množství qC takové, že P = MC. Produkce monopolu qM taková, že p∗ > MC působí ztráty mrtvé váhy. mic-slide09 (22 / 36) Ztráty blahobytu způsobené monopolem (pokrač.) p q dMR MC qM qC MC pM P = MC Pokud monopolista účtuje všem kupujícím stejnou cenu PM, vzniká ztráta z mrtvé váhy. . . . zisk monopolu . . . přebytek spotřebitele . . . ztráta mrtvé váhy Monopol získá část přebytku spotřebitele (= monopolní zisk). To není příčinou neefektivity – je to jen transfer. Příčinou neefektivity je pokles produkce pod optim. úroveň qc. mic-slide09 (23 / 36) Cenová diskriminace Cenová diskriminace znamená prodej stejného zboží různým kupujícím za různé ceny. Firma může zvýšit svůj zisk tak, že účtuje vyšší cenu těm kupujícím, kteří mají vyšší ochotu platit. mic-slide09 (24 / 36) Dokonalá cenová diskriminace vs. jedna cena Poptávka po letu na měsíc; mezní náklady jsou konstantní 100. jméno ochota platit Míra 200 Honza 150 Krkavec 125 Tomáš 100 Veronika 50 ⇒ p qD TR MR 200 1 200 200 150 2 300 100 125 3 375 75 100 4 400 25 50 5 250 −150 Dokonalá konkurence: P = MR = MC = 100, Q∗ = 4, přebytek spotřebitele 175, přebytek výrobce 0. Monopol: MR = MC = 100, q∗ = 2, p∗ = 150, přebytek spotřebitele 50, přebytek výrobce 100, ztráta mrtvé váhy 25. Monopol 7 mic-slide09 (25 / 36) Dokonalá cenová diskriminace vs. jedna cena Poptávka po letu na měsíc; mezní náklady jsou konstantní 100. jméno ochota platit Míra 200 Honza 150 Krkavec 125 Tomáš 100 Veronika 50 ⇒ ochota platit qD TR MR 200 1 200 200 150 2 350 150 125 3 475 125 100 4 575 100 50 5 625 50 Monopol s dokonalou cenovou diskriminací: každý spotřebitel platí svou ochotu platit, q∗ = 4, přebytek spotřebitele 0, přebytek výrobce 175, ztráta mrtvé váhy 0. Výrobce odčerpal celý přebytek formou zisku; ekonomicky efektivní situace. mic-slide09 (26 / 36) Dokonalá cenová diskriminace (graficky) Dokonalá cenová diskriminace znamená, že firma účtuje každému kupujícímu cenu rovnou jeho ochotě platit. p q d = MR MC q∗ MC Monopolista získá celý přebytek spotřebitele. Nevzniká žádná ztráta z mrtvé váhy. . . . zisk monopolu Při dokonalé konkurenci platí MR = d a AR = d. mic-slide09 (27 / 36) Cenová diskriminace v reálném světě V reálném světě není dokonalá cenová diskriminace možná: firmy neznají ochotu každého kupující platit kupci neoznamují prodejcům svou ochotu platit Firmy rozdělují kupující do skupin podle pozorovatelných veličin, které jsou pravděpodobně spojeny s jejich ochotou platit. Příklady reálné cenové diskriminace: slevy pro děti na vstupném do kina studentské slevy slevové kupony množstevní slevy mic-slide09 (28 / 36) Vládní politika vůči monopolům antimonopolní zákonodárství regulace veřejné vlastnictví nicnedělání Monopol 8 mic-slide09 (29 / 36) Antimonopolní zákonodárství Možnosti: bránit fúzím, rozdělovat firmy pokutovat kartely a „zneužití tržní síly“ Problém: Firmy nefúzují (nespojují se) jen kvůli omezení konkurence, ale i kvůli úsporám nákladů – vláda nemusí být schopná poměřit prospěch ze zvýšení konkurence s náklady ztráty synergie. + možnost predátorských praktik: horší konkurent obžaluje úspěšnějšího u antimonopolního úřadu. mic-slide09 (30 / 36) Regulace monopolu Vláda se snaží regulovat cenu monopolu. Na jaké úrovni? p q AC p = MC d MR qR p q AC MC p d MR qR p = MC firma je ve ztrátě p = AC vzniká ztráta mrtvé váhy Firmy nesnižují (zvyšují) své náklady. mic-slide09 (31 / 36) Další problémy regulace „Zajetí regulátora“ – regulace ve prospěch regulovaného. Umělé snížení monopolních zisků snižuje motivaci vyvíjet alternativní statek či způsob výroby. mic-slide09 (32 / 36) Veřejné vlastnictví Místo, aby monopol provozovala soukromá firma, provozuje ho vláda. Problémy: není jasné, co to řeší vládní úředníci nejsou motivováni ke snižování nákladů úředníci sami lobbistická skupina Efektivní fungování firmy nezajistí nic tak jako ziskový motiv. Monopol 9 mic-slide09 (33 / 36) Nicnedělání Každé vládní řešení problému monopolu má své vlastní problémy. Někteří ekonomové navrhují nedělat nic. „. . . stupeň ,tržního selhání‘ americké ekonomiky [je] mnohem nižší než ,politického selhání‘ pramenícího z nedokonalosti hospodářských politik, které existují v reálných politických systémech.“ (George Stigler) Navíc pokrok v technologii (přilákaný ziskem monopolu) často monopol odstraní. mic-slide09 (34 / 36) Rozšířenost monopolů Čisté monopoly jsou v reálném světě vzácné. Nicméně, mnoho firem má určitou tržní sílu, protože prodává unikátní výrobek má velký tržní podíl a málo významných konkurentů V mnoha takových případech se aplikuje většina závěrů této kapitoly včetně přirážka nad mezní náklady ztráty mrtvé váhy cenová diskriminace mic-slide09 (35 / 36) Shrnutí základních myšlenek Monopol je jediný prodejce výrobku, který nemá dobré substituty. Monopoly vznikají kvůli bariérám vstupu do odvětví (vytvořeným vládou, vlastnictvím klíčového vstupu nebo výnosy z rozsahu). Monopol čelí klesající poptávkové křivce. Pokud chce prodat více, musí zlevnit, takže má klesající MR. Monopol si účtuje ceny vyšší než mezní náklady, takže vznikají ztráty mrtvé váhy. Monopol může zvýšit svůj zisk tím, že účtuje vyšší ceny kupujícím s vyšší ochotou platit. Vlády se snaží problémy s monopoly řešit antimonopolním zákonodárstvím, regulací monopolů či jejich zestátňováním. Tyto politiky mají tolik problémů, že může být lepší nechat monopoly být. mic-slide09 (36 / 36) Domácí úkol Přečíst Mankiw, kapitolu 15. Připravit se na seminář. Doporučuji přečíst: Tim Harford: „Důvtipný zákazník“, kap. 1–2.