Trh práce (a ostatních výrobních faktorů) 1 12. Trh práce (a ostatních výrobních faktorů) mic-slide12 (2 / 50) Motivace Otázky: Proč lidé v České republice vydělávají více než v Somálsku a méně než v Německu? Proč popeláři vydělávají více než učitelé? Proč jen o trošku lepší sportovec vydělává mnohem víc než jeho o trošku horší kolega? Proč ženy vydělávají méně než muži? Komu pomáhají odbory? K jejich odpovědi potřebujeme prozkoumat trh práce. mic-slide12 (3 / 50) Co se dnes naučíte co určuje poptávku dokonale konkurenční firmy po práci jak závisí nabídka práce na mzdové sazbě a na dalších faktorech jak různé události ovlivňují rovnovážnou mzdovou sazbu a úroveň zaměstnanosti jak jsou určeny rovnovážné ceny a množství ostatních výrobních faktorů Přednáška odpovídá kapitolám 18 a 19. mic-slide12 (4 / 50) Výrobní faktory a trhy výrobních faktorů Výrobní faktory jsou vstupy užité při výrobě statků a služeb. práce půda kapitál (vyrobené statky sloužící k další výrobě) Výrobní faktory nabízejí domácnosti a poptávají firmy. Firmy nepoptávají výrobní faktory jako takové, ale jejich služby za určitou dobu. Ceny výrobních faktorů jsou ceny za službu výrobního faktoru za danou dobu. Trh práce (a ostatních výrobních faktorů) 2 mic-slide12 (5 / 50) Neoklasická teorie rozdělování Ceny a množství služeb použitých vstupů jsou určeny nabídkou a poptávkou na trhu výrobních faktorů. Poptávka po výrobních faktorech je odvozená poptávka – je odvozená z rozhodnutí firem nabízet statky a služby na trzích statků a služeb. mic-slide12 (6 / 50) Tři předpoklady 1. Předpokládáme, že všechny trhy jsou dokonale konkurenční, tj. že typická firma je cenový příjemce na trhu statků, které vyrábí na trhu práce 2. Předpokládáme, že firmy zajímá pouze maximalizace zisku: každá firma nabízí svůj výstup a poptává vstupy tak, aby maximalizovala svůj zisk 3. Formálně uvažujeme pouze krátké období: objem ostatních výrobních faktorů je fixní mic-slide12 (7 / 50) Příklad: Farmář Josef Farmář Josef prodává obilí na dokonale konkurenčním trhu. Najímá pracovníky na dokonale konkurenčním trhu. Když se rozhoduje o tom, kolik pracovníků najme, Josef maximalizuje svůj zisk tak, že uvažuje v mezních veličinách: Josef najme dalšího pracovníka, pokud přínos přijetí dalšího pracovníka převažuje nad náklady. Náklady přijetí dalšího pracovníka = mzda = cena práce. Přínos z přijetí dalšího pracovníka = Josef vyrobí víc obilí, což zvýší jeho příjmy. Velikost přínosu závisí na Josefově produkční funkci = vztahu mezi množstvím vstupů použitých ve výrobě a množstvím výstupu. mic-slide12 (8 / 50) Josefova krátkodobá produkční funkce Produkční funkce je vztah mezi množstvím vstupů použitých ve výrobě a množstvím výstupu. l q MPL 0 0 – 1 1 000 1 000 2 1 800 800 3 2 400 600 4 2 800 400 5 3 000 200 q l0 0 1 1000 2 1800 3 2400 4 5 3000 f(l) Mezní produkt práce je zvýšení objemu výstupu při zvýšení objemu práce o jednotku. (MPL = ∆q/∆l) Trh práce (a ostatních výrobních faktorů) 3 mic-slide12 (9 / 50) Hodnota mezního produktu Problém: náklady na přijetí dalšího pracovníka (mzdová sazba) jsou měřeny v Kč přínos přijetí dalšího pracovníka (MPL) je měřen v jednotkách produkce Řešení: převést MPL do Kč. Hodnota mezního produktu je peněžní hodnota mezního produktu, tj. mezní produkt daného vstupu krát cena výstupu: VMPL = P · MPL mic-slide12 (10 / 50) Příklad: výpočet MPL a VMPL Řekněme, že cena obilí P je 100 Kč za pytel. l q MPL VMPL 0 0 – – 1 1 000 1 000 100 000 2 1 800 800 80 000 3 2 400 600 60 000 4 2 800 400 40 000 5 3 000 200 20 000 Kč l1 100 000 2 80 000 3 60 000 4 40 000 5 20 000 VMPL Josefova produkční funkce má klesající mezní produkt: MPL klesá, když l roste. VMPL klesá kvůli klesajícímu meznímu produktu. mic-slide12 (11 / 50) Kolik pracovníků Josef najme Kč l1 100 000 2 80 000 3 60 000 4 40 000 5 20 000 4 VMPL W Předpokládejme, že mzdová sazba je 40 000 Kč mě- síčně. Pak Josef najme 4 pracov- níky. Pokud je VMPL > W, pak zvýšení l zvyšuje zisk. Pokud je VMPL < W, pak snížení l zvyšuje zisk. Zisk je maximální, pokud VMPL = W. mic-slide12 (12 / 50) Poptávka po práci Každá dokonale konkurenční firma maximalizuje svůj zisk, pokud najímá pracovníky do bodu, kdy platí, že VMPL = W. W ll1 W1 VMPL = ld VMPL je tedy křivkou poptávky jedné firmy po práci. Trh práce (a ostatních výrobních faktorů) 4 mic-slide12 (13 / 50) Vztah mezi popt. po vstupech a nabídkou výstupů Mezní náklady jsou náklady na výrobu dodatečných jednotek výstupu. MC = ∆TC/∆q Pokud farmář Josef najme dalšího pracovníka, produkt vzroste o MPL a náklady o W, tj. ∆TC = W, ∆q = MPL ⇓ MC = ∆TC/∆q = W/MPL Aby vyrobil větší výstup, najme Josef dalšího pracovníka. Jak l roste, MPL klesá, takže W/MPL roste, takže MC roste. Klesající mezní produkt a rostoucí mezní náklady jsou dvě strany jedné mince. mic-slide12 (14 / 50) Vztah mezi popt. po vstupech a nabíd. (pokrač.) Pravidlo, podle kterého dokonale konkurenční firma najímá práci: P · MPL = W Po vydělení obou stran pomocí MPL: P = W/MPL = MC To je pravidlo, podle kterého dokonale konkurenční firma nabízí výstup. Poptávka po vstupech a nabídka výstupu jsou dvě strany jedné mince. Tak to musí být, protože platí q = f(l). mic-slide12 (15 / 50) Co posouvá individuální poptávku po práci W l ld 1 ld 2 Poptávka po práci je křivka VMPL. VMPL = P · MPL Cokoli, co zvyšuje P nebo MPL pro každé l, zvyšuje VMPL a posouvá křivku poptávky po práci vzhůru. Poptávku po práci mění: změny ceny výstupu P technologické změny, které mění MPL změna objemu ostatních výrobních faktorů (např. když firma získá víc kapitálu, pracovníci budou produktivnější, takže MPL i VMPL vzroste ⇒ poptávka po práci vzroste) mic-slide12 (16 / 50) Tržní poptávka po práci Tržní poptávka po práci je (horizontální) součet individuálních poptávek, tj. poptávek všech firem působících na stejném trhu práce (tj. trhu práce pro danou profesi). Tržní poptávku po práci posouvají stejné faktory jako individuální poptávku: změny ceny výstupu P technologické změny, které mění MPL změna objemu ostatních výrobních faktorů (např. když firma získá víc kapitálu, pracovníci budou produktivnější, takže MPL i VMPL vzroste ⇒ poptávka po práci vzroste) a jeden na víc: počet firem (poptávajících) na trhu Trh práce (a ostatních výrobních faktorů) 5 mic-slide12 (17 / 50) Nabídka práce W LL1 W1 L2 W2 Ls Lidé volí mezi prací (tj. spotřebou) a volným časem. Mzdová sazba W je nákladem příležitosti volného času. Její zvýšení zvyšuje náklady příležitosti volného času (substituční efekt), což zvyšuje nabízené množství práce. Zvýšení W vytváří i důchodový efekt, který snižuje nabízené množství práce. ⇒ Tvar individuální nabídky práce je nejistý. Tržní a agregátní nabídka práce je však rostoucí. mic-slide12 (18 / 50) Co posouvá nabídku práce Nabídku práce posouvají: změny v preferencích týkající se volby mezi volným časem a spotřebou příležitosti pracovníku na jiných trzích práce porodnost a úmrtnost (se zpožděním) imigrace změny zdanění a sociálního zabezpečení mic-slide12 (19 / 50) Rovnováha na trhu práce W LL∗ W∗ Ls Ld Mzdové sazby se přizpůsobují tak, aby vyrovnaly nabízené a poptávané množství. Mzdová sazba se rovná VMPL. mic-slide12 (20 / 50) Firmy na jednom trhu práce mají stejné VMPL Všechny firmy na jednom trhu práce mají stejnou hodnotu VMPL, protože všechny platí konkurenční mzdovou sazbu W a protože najímají práci do bodu, kdy se VMPL = W. To je podmínkou efektivního rozdělení pracovníků mezi firmy. Pokud by to neplatilo, pak by stačilo přesunout pracovníka z firmy z nižším VMPL do firmy s vyšším VMPL. Celkové náklady společnosti by se nezměnily, hodnota celkového produktu by stoupla o rozdíl mezi VMPL obou firem. Tak trh přirozeně zajišťuje efektivní alokaci zdrojů. Trh práce (a ostatních výrobních faktorů) 6 mic-slide12 (21 / 50) Aplikace: silný ročník jde do důchodu Silný ročník dělníků v automobilovém průmyslu odchází do důchodu. W LL1 W1 L2 W2 Ls 1Ls 2 Ld Dělníci odcházejí, nabídka práce klesá (posouvá se doleva). Mzdová sazba W roste, počet pracovníků v automobilovém průmyslu L klesá, hodnota VMPL roste. (V dlouhém období vyšší mzdy přilákají další dělníky – nabídka opět stoupne a mzdová sazba klesne.) mic-slide12 (22 / 50) Aplikace: spotřebitelé si zamilují dovozová auta Preference spotřebitelů se změní tak, že začnou preferovat dovážená auta. W LL1 W1 L2 W2 Ls Ld 2 Ld 1 Krátkodobě snížení poptávky po domácích autech sníží jejich cenu P. Pro každé l klesá každé firmě VMPL, a tedy klesá poptávka jednotlivých firem po práci. Tím klesne i tržní poptávka (součet). Klesá mzdová sazba W i počet pracovníků L i hodnota VMPL. mic-slide12 (23 / 50) Aplikace: spotřebitelé si zamilují . . . (pokrač.) V dlouhém období se stanou dvě další věci: některé automobilky ukončí činnost, což vrátí cenu P zpět; poptávka po práci v odvětví bude nižší, protože je méně firem na trhu někteří dělníci odchází do jiných odvětví (přeškolí se), což snižuje nabídku práce tak dlouho, než mzdové sazby stoupnou přibližně na svoji původní úroveň (stejně schopní dělníci musejí v LR vydělávat ve všech odvětvích zhruba stejně) mic-slide12 (24 / 50) Aplikace: pokrok zvýší produktivitu práce Technologický pokrok zvýší produktivitu práce v automobilovém průmyslu. W LL1 W1 L2 W2 Ls Ld 1 Ld 2 Při každém l roste díky technologickému pokroku MPL. Díky tomu roste VMPL a poptávka po práci se posouvá vzhůru. Mzdová sazba W i zaměstnanost L roste, hodnota VMPL roste. Trh práce (a ostatních výrobních faktorů) 7 mic-slide12 (25 / 50) Růst produktivity práce a mezd: empirie MP #8: „Životní úroveň země závisí na její schopnosti vyrábět statky a služby.“ doba růst produktivity růst reálných mezd 1959–2006 2.1 % 2.0 % 1959–1973 2.8 % 2.8 % 1973–1995 1.4 % 1.2 % 1995–2006 2.6 % 2.5 % (růst produktivity práce a mezd v USA) Naše teorie říká, že mzdy jsou svázány s produktivitou práce W = VMPL. mic-slide12 (26 / 50) Proč se liší mzdové sazby mezi zeměmi Mzdy v různých zemích a regionech se liší, protože se zde liší produktivita práce. MP #8: „Životní úroveň země závisí na její schopnosti vyrábět statky a služby.“ Produktivitu práce určují zejména tři faktory: objem fyzického kapitálu objem lidského kapitálu technologie mic-slide12 (27 / 50) Další faktory ovlivňující mzdové sazby obor průměr medián příslušníci armády 26 612 Kč 24 844 Kč zákonodárci, vedoucí a řídící prac. 55 550 Kč 39 049 Kč vědečtí a odborní duševní prac. 36 192 Kč 29 720 Kč techničtí, zdravot., pedag. prac. 29 148 Kč 26 149 Kč nižší administrativní prac. 21 352 Kč 19 708 Kč provoz. prac. ve službách a obchodě 16 300 Kč 14 551 Kč kvalif. dělníci v zeměď., lesn. a rybol. 17 773 Kč 17 184 Kč řemeslníci, kvalifik. výrobci a zpracov. 22 043 Kč 20 954 Kč obsluha strojů a zařízení 21 263 Kč 20 647 Kč pomocní a nekvalifikovaní prac. 14 526 Kč 13 400 Kč hrubé měsíční mzdy zaměstnanců v roce 2010, zdroj: ČSÚ mic-slide12 (28 / 50) Kompenzující rozdíly Kompenzující rozdíly jsou rozdíly v mzdových sazbách, které vyrovnávají nepeněžní charakteristiky různých povolání. Tyto charakteristiky zahrnují (ne-)příjemnost, obtížnost, bezpečnost, společenské ohodnocení apod. Příklady: horníci a požárníci dostávají vyšší mzdy než jiní lidé se srovnatelným vzděláním jako kompenzaci za vyšší riziko dělníci na noční směně dostávají vyšší mzdy než na denní směně jako kompenzaci za nepříjemný životní styl univerzitní učitelé ekonomie dostávají méně peněz než v businessu jako kompenzaci za příjemnou práci s mladými lidmi :–) Trh práce (a ostatních výrobních faktorů) 8 mic-slide12 (29 / 50) Schopnosti, pracovní nasazení a náhoda Větší schopnosti a vyšší pracovní nasazení obvykle vede k vyšší mzdě, protože zvyšuje mezní produkt pracovníka. Mzdové sazby může ovlivnit i náhoda: např. nový neočekávaný objev může způsobit, že některá povolání jsou nadále zbytečná, zatímco poptávka po jiných vzroste. mic-slide12 (30 / 50) Lidský kapitál Lidský kapitál je akumulované množství investic do pracovní síly, jako je vzdělání nebo pracovní zkušenosti. Lidský kapitál zvyšuje produktivitu, a tedy poptávku po práci a mzdové sazby. vzdělání průměr medián základní a nedokončené 17 007 Kč 15 673 Kč střední bez maturity 20 375 Kč 19 274 Kč střední s maturitou 26 924 Kč 24 020 Kč vyšší odborné a bakalářské 31 001 Kč 26 942 Kč vysokoškolské 45 909 Kč 34 906 Kč celkový průměr 26 881 Kč 22 608 Kč hrubé mzdy v ČR podle vzdělání, rok 2010, zdroj: ČSÚ mic-slide12 (31 / 50) Lidský kapitál (pokrač.) Fakulta 2006 2007 2008 2009 FF 15 160 17 720 16 992 16 959 LF 13 915 15 063 16 903 18 696 PedF 15 891 14 590 15 590 14 736 PrF 16 884 19 982 18 640 19 926 PřírF 14 436 17 044 18 417 16 538 ESF 21 635 23 187 27 646 26 744 FI 25 111 29 073 31 711 30 574 FSS 16 313 20 303 23 412 23 421 FSpS 16 200 26 982 16 800 15 031 hrubé nástupní mzdy absolventů fakult MU v Kč, zdroj: Nekuda, muni.cz, září 2009 mic-slide12 (32 / 50) Rostoucí role lidského kapitálu V USA roste rozdíl mezi platy college-educated a non-collegeeducated pracovníků Dvě hypotézy: mezinárodní obchod – rostou vývozy zboží vyrobených vzdělanými pracovníky a importy zboží vyrobeného nevzdělanými pracovníky technologická změna – nové technologie zvýšily poptávku po vzdělaných zaměstnancích a snížily poptávku po nevzdělaných pracovnících Je obtížné mezi těmito hypotézami rozhodnout. Trh práce (a ostatních výrobních faktorů) 9 mic-slide12 (33 / 50) (Alternativní vysvětlení: signální teorie vzdělání) Alternativní pohled na význam vzdělání: vzdělání samo o sobě nemá žádný vliv na produktivitu práce ani schopnosti. Firmy používají úroveň vzdělání k tomu, aby odlišily schopné pracovníky od méně schopných. Obtížnost získání diplomu demonstruje, že uchazeč o práci, který získal vysokoškolské vzdělání, je vysoce schopný. Důsledek pro hospodářskou politiku: pokud je to pravda, pak zvýšení dostupnosti vzdělání neovlivní mzdy. Ale: firmy by zřejmě dokázaly schopnosti rozeznat laciněji ⇒ vzdělání asi produktivitu zvyšuje. mic-slide12 (34 / 50) Fenomén Super Star Super Stars v show businessu vydělávají mnohonásobky toho, co průměrní jedinci v daném odvětví. Naproti tomu nejlepší zedníci nebo tesaři ne. Super Stars vznikají na trzích, které splňují dvě vlastnosti: každý zákazník na trhu chce statek vyrobený nejlepším výrobcem statky se vyrábí technologií, která nejlepším výrobcům umožňuje prodat každému zákazníkovi s nízkými náklady mic-slide12 (35 / 50) Mzdová sazba nad rovnovážnou Zatím jsme předpokládali, že mzdová sazba je rovnovážná. V realitě může být vyšší než rovnovážná: zákon o minimální mzdě zvýší mzdy některých velmi chudých (jiné připraví o práci) odbory mohou zvýšit mzdové sazby výhrůžkou stávky efektivností mzda Efektivnostní mzdová sazba je mzdová sazba, která je vyšší než rovnovážná a kterou firma dobrovolně vyplácí pracovníkům, aby zvýšila jejich produktivitu, např. snížila jejich fluktuaci, zvýšila pracovní úsilí nebo přilákala kvalitnější uchazeče o práci. mic-slide12 (36 / 50) Vliv odborů Odbory jsou organizace, pomocí níž se pracovníci snaží kolektivně vyjednávat se zaměstnavateli lepší mzdy a pracovní podmínky, tj. snaží se nahradit konkurenční trh kartelem (monopolem) na straně nabídky. W LL∗ A W∗ Ld A Ls A W LL∗ B W∗ Ld B Ls B odvětví A odvětví B Trh práce (a ostatních výrobních faktorů) 10 mic-slide12 (37 / 50) Vliv odborů (pokračování) Pracovníci v odborově organizovaných odvětvích si hrozbou stávky vynutí vyšší než rovnovážné mzdové sazby. . . W LL∗ A W∗ LA WA Ld A Ls A W LL∗ B W∗ LB WB Ld B Ls B (Ls B) odvětví A odvětví B . . . ovšem na úkor pracovníků v ostatních odvětvích. mic-slide12 (38 / 50) Mzdová sazba nad rovnovážnou – důsledky Vyšší než rovnovážná mzdová sazba (bez ohledu na to, jak vznikla) zvyšuje nabízené množství práce snižuje poptávané množství práce a tedy snižuje zaměstnanost. Blíže viz makroekonomie. Pokud se navíc VMPL v různých firmách liší, pak je alokace práce neefektivní. mic-slide12 (39 / 50) Diskriminace Diskriminace znamená nabízení různých příležitostí podobným jednotlivcům, kteří se liší pouze rasou, etnickou příslušností, pohlavím nebo jinými osobními charakteristikami. V roce 2007 v USA: bílí muži vydělávali o 21 % víc než bílé ženy bílí muži vydělávali o 24 % víc než černí muži V ČR v roce 2010 zaměstnanci (zdroj ČSÚ) muži vydělávali v průměru o 33 % více než ženy (30 192 Kč oproti 22 666 Kč) To vypadá jako důkaz, že zaměstnavatelé diskriminují. mic-slide12 (40 / 50) Diskriminace (pokrač.) Ale existuje jiné vysvětlení – rozdíly v lidském kapitálu. V USA: bílí muži mají s o 75 % vyšší pravděpodobností college degree než černí bílí muži mají s o 11 % vyšší pravděpodobností univerzitní diplom než ženy ženy mají méně pracovních zkušeností než muži (mateřská apod.) veřejné školy v převážně černošských oblastech mají nižší kvalitu . . . Thomas Sowell: Facts and Fallacies: „Rozdíly mezi platy mužů a žen jsou velmi malé při zahrnutí srovnatelných proměn- ných“. Trh práce (a ostatních výrobních faktorů) 11 mic-slide12 (41 / 50) Diskriminace zaměstnavatelem Konkurenční trhy poskytují přirozenou nápravu proti diskriminaci zaměstnavatelem: ziskový motiv. Řekněme, že některé firmy diskriminují ženy: nejsou ochotné je najímat za stejné platy jako muže. Poptávka po práci žen je tedy nižší než po práci mužů, což sníží platy žen. Nediskriminující zaměstnavatel by tedy měl najmout jen ženy, protože jsou lacinější. Tak získá nákladovou výhodu a postupně vytlačí diskriminující zaměstnavatele z trhu. Tím stoupá poptávka po práci žen a klesá poptávka po práci mužů – dokud se jejich mzdy nevyrovnají. (Samozřejmě, pokud jsou stejně produktivní a na jejich zaměstnání nejsou žádné dodatečné náklady.) mic-slide12 (42 / 50) Diskriminace spotřebitelem Diskriminace spotřebitelem může způsobit diskriminační rozdíly ve mzdách. Předpokládejme, že se firmy starají jen o maximalizaci zisku, ale spotřebitelé dávají přednost „bílé“ obsluze. Pak mají firmy motiv najímat „bílé“ pracovníky, i kdyby „ne-bílí“ byli ochotní pracovat za nižší mzdu. mic-slide12 (43 / 50) Diskriminace vládou Některé vlády historicky vynucovaly diskriminační praktiky: apartheid v Jižní Africe před rokem 1994 na začátku 20. století vynucovaly zákony v USA nucenou segregaci v autobusech Takové politické praktiky mohou trhu zabránit, aby odstranil diskriminující mzdové rozdíly. mic-slide12 (44 / 50) Ostatní výrobní faktory U půdy a kapitálu musíme rozlišovat mezi kupní cenou = cena, kterou je třeba zaplatit, aby subjekt získal a vlastnil tento výrobní faktor navždy. nájemní cena = cena, kterou je třeba zaplatit, aby subjekt mohl tento výrobní faktor po určitou dobu používat. Podobně, jako jsme to uvažovali u práce: mzdová sazba je nájemní cena práce. Nájemní ceny půdy a kapitálu jsou určeny analogicky k určení mzdové sazby. Trh práce (a ostatních výrobních faktorů) 12 mic-slide12 (45 / 50) Určení nájemní ceny půdy P QQ∗ P∗ S D = VMP Firmy se rozhodují, kolik půdy si pronajmou tak, že porovnávají nájemní ceny a hodnoty mezního produktu (VMP) půdy. Nájemní cena půdy se přizpůsobuje tak, aby vyrovnala nabídku a poptávku po půdě. mic-slide12 (46 / 50) Určení nájemní ceny kapitálu P QQ∗ P∗ S D = VMP Firmy se rozhodují, kolik kapitálu si najmou tak, že porovnávají nájemní cenu kapitálu s hodnotou mezního produktu (VMP) kapitálu. Nájemní cena kapitálu se přizpůsobuje tak, aby vyrovnala nabídku a poptávku po kapitálu. mic-slide12 (47 / 50) Nájemní a kupní cena Koupě jednotky kapitálu nebo půdy poskytuje tok nájemního důchodu. Nájemní důchod je v každém období roven hodnotě mezního produktu VMP. Takže rovnovážná nákupní cena výrobního faktoru závisí na současné VMP a VMP, které jsou očekávány v budoucnosti. kupní cena = VMP0 + VMP1 1 + r + VMP2 (1 + r)2 + VMP3 (1 + r)3 + . . . mic-slide12 (48 / 50) Vazba mezi výrobními faktory Ve většině případů se výrobní faktory používají spolu způsobem, při kterém produktivita jednoho výrobního faktoru závisí na množství ostatních výrobních faktorů. Příklad: při zvýšení objemu kapitálu mezní produkt a nájemní cena kapitálu klesají větší objem kapitálu zvyšuje produktivitu práce, takže MPL a W rostou Trh práce (a ostatních výrobních faktorů) 13 mic-slide12 (49 / 50) Shrnutí základních myšlenek Neoklasická teorie rozdělení důchodů říká, že ceny výrobních faktorů jsou určeny nabídkou a poptávkou; každý výrobní faktor je oceněn podle svého mezního produktu. Poptávku po výrobním faktoru je odvozena od nabídky výstupu. Konkurenční firma maximalizuje svůj zisk tak, že najímá každý výrobní faktor do bodu, kdy se hodnota jeho mezního produktu rovná jeho nájemní ceně. Výrobní faktory se používají společně – změna objemu jednoho ovlivní mezní produktivitu, a tedy výnosy ostatních. Mzdové sazby se liší také podle atraktivity práce, lidského kapitálu pracovníka, jeho pracovního nasazení apod. Trh má přirozeně odstraňuje diskriminaci zaměstnavatelem. Diskriminace spotřebitelem či vládou však může přetrvat. mic-slide12 (50 / 50) Domácí úkol Přečíst Mankiw, kapitoly 18 a 19. Připravit se na seminář.