Firmy na dokonale konkurenčních trzích mic-slide08 (2 / 36) Motivace Každá firma musí učinit následující rozhodnutí: kolik vyrábět jakou cenu si účtovat s jakými výrobními faktory (kolik práce a kolik kapitálu) Tato rozhodnutí jsou ovlivněna třemi faktory: poptávkou na trhu náklady konkurencí, které firma čelí Začneme studiem firmy na dokonale konkurenčním trhu. mic-slide08 (3 / 36) Co se dnes naučíte co je to dokonale konkurenční trh co je mezní příjem a jaký má vztah k celkovému a průměrnému příjmu jak konkurenční firmy určují množství, které maximalizuje jejich zisk kdy konkurenční firma krátkodobě ukončí činnost a kdy opustí trh jak vypadá tržní nabídková křivka v krátkém a v dlouhém období Přednáška odpovídá kapitole 14. mic-slide08 (4 / 36) Vlastnosti dokonalé konkurence Podmínky na dokonale konkurenčním trhu: mnoho kupujících a mnoho prodávajících prodávané statky jsou stejné (homogenní) firmy mohou volně vstupovat na trh a odcházet z trhu Díky podmínkám 1 a 2 jsou všichni kupující i prodávající cenovými příjemci – berou cenu jako danou. Příklady dokonale konkurenčních trhů: trh obilí v USA některé finanční trhy mic-slide08 (5 / 36) Příjmy dokonale konkurenční firmy Celkový příjem TR = P · q Průměrný příjem AR = TR/q = P Mezní příjem MR = ∆TR ∆q q P TR AR MR 0 10 0 – – 1 10 10 10 10 2 10 20 10 10 3 10 30 10 10 4 10 40 10 10 5 10 50 10 10 Všimněte si, že pro dokonale konkurenční firmu (a pouze pro ni) platí AR = MR = P. mic-slide08 (6 / 36) Pro konkurenční firmu platí MR=P Na trhu dokonalé konkurence může firma libovolně zvětšit svůj výstup, aniž by ovlivnila tržní cenu P. Proto zvýšení výroby a prodeje (zvýšení q) o 1 zvýší celkové tržby o P, tedy MR = P Tato podmínka platí pouze na dokonale konkurenčním trhu! Vodorovnou křivku P = AR = MR lze tedy chápat jako křivku poptávky po výrobcích jedné dokonale konkurenční firmy. mic-slide08 (7 / 36) Maximalizace zisku firmy MP #3: Racionální lidé myslí v mezních veličinách. Zvýšení výstupu q o 1 jednotku zvýší celkové příjmy o MR zvýší celkové náklady o MC zisk tedy roste o MR − MC Pokud platí MR > MC, pak zvýšení výroby zvyšuje zisk. Pokud platí MR < MC, pak snížení výroby zvyšuje zisk. Firma dosahuje maximálního zisku, pokud platí MR = MC. mic-slide08 (8 / 36) Maximalizace zisku: příklad pokračuje q P TR TC AR zisk MR MC ∆ zisk 0 10 0 5 – -5 – – – 1 10 10 9 10 1 10 4 6 2 10 20 15 10 5 10 6 4 3 10 30 23 10 7 10 8 2 4 10 40 33 10 7 10 10 0 5 10 50 45 10 5 10 12 -2 Pokud platí MR > MC, pak zvýšení výroby zvyšuje zisk. Pokud platí MR < MC, pak snížení výroby zvyšuje zisk. Firma dosahuje maximálního zisku, pokud platí MR = MC. mic-slide08 (9 / 36) Maximalizace zisku graficky Firma maximalizuje zisk z výroby pro q takové, že MR = MC. náklady q MC MRP q∗qA qB Pro qA platí MR > MC ⇒ zvýšení q zvýší zisk. Pro qB platí MR < MC ⇒ snížení q zvýší zisk. Pro q∗ platí MR = MC ⇒ jakákoli změna q sníží zisk. mic-slide08 (10 / 36) Zvýšení zisku při změně objemu produkce Pokud je MR > MC, pak zvýšení produkce zvýší zisk – za každou dodatečně vyrobenou jednotku o MR − MC. Pokud je MR < MC, pak snížení produkce zvýší zisk – za každou nevyrobenou jednotku o MC − MR. náklady q MC MRP q∗qA náklady q MC MRP q∗ qB Změnou q na q∗ zisk stoupne o (MR − MC) (barev. troj.). mic-slide08 (11 / 36) Rozhodnutí firmy o nabízeném množství Firma maximalizuje zisk z výroby pro q takové, že MR = MC. nákl. q MC MR1 = d1P1 MR2 = d2P2 q∗ q Pokud cena vzroste z P1 na P2, objem výroby, při kterém je zisk maximální, stoupne z q1 na q2. Křivka MC určuje při každé ceně objem výroby q. Takže křivka MC (její část) je křivkou nabídky firmy. Křivka MR = AR = P je křivkou poptávky po výrobcích firmy. mic-slide08 (12 / 36) Určení zisku firmynákl. q MC AC MRP q∗ AC Zisk firmy je TR − TC. Zisk firmy na jednotku produkce (tj. po vydělení objemem produkce q∗ ) je AR − AC = P − AC. Celkový zisk firmy je (P−AC)·q∗ . (Zisk je označen světlou plochou.) mic-slide08 (13 / 36) Určení ztráty firmynákl. q MC AC MRP q∗ AC Zisk firmy je TR − TC. Zisk firmy na jednotku produkce (tj. po vydělení objemem produkce q∗ ) je AR − AC = P − AC. Celkový zisk firmy je (P−AC)·q∗ . (Zde je firma ve ztrátě = záporný zisk. Ztráta je označena světlou plochou.) Pokud je firma ve ztrátě, měla by krátkodobě zastavit výrobu nebo dokonce opustit trh? mic-slide08 (14 / 36) Rozhodnutí o zastavení výroby v krátkém období Pokud jsou podmínky na trhu nepříznivé a firma je ztrátová, firma řeší, zda krátkodobě nezastaví výrobu. Náklady na zastavení výroby = ztracené celkové příjmy TR Přínos ze zastavení výroby = ušetřené variabilní náklady VC (firma musí stále platit FC). Firma zastaví výrobu, když se jí to vyplatí: když TR < VC. Po vydělení q: firma zastaví výrobu, když P = AR < AVC. ⇓ Firma je ochotná krátkodobě vyrábět i se ztrátou, pokud jí cena pokrývá aspoň AVC. FC rozhodování neovlivňují, protože je firma nedokáže krátkodobě změnit – nese je v každém případě. mic-slide08 (15 / 36) Rozhodnutí o zastavení výroby v SR graficky Firma vyrábí, pokud P > AVC; zastaví činnost, pokud P < AVC. nákl. q MC AVC AC P q∗ nákl. q MC AVC AC P q∗ Pokud P > AVC, pak příjmy pokryjí celé variabilní a část fixních – výroba snižuje ztrátu. Pokud P < AVC, pak příjmy nepokryjí ani variabilní náklady – ztráta je nižší, když firma zastaví výrobu. mic-slide08 (16 / 36) Nabídka dokonale konkurenční firmy v SRnákl. q MC = s AVC AC P0 Firma vyrábí takové množství q, kdy se MR = MC, pokud cena aspoň pokrývá AVC. Pokud P < AVC, firma zastaví vý- robu. V krátkém období je nabídkou dokonale konkurenční firmy ta část křivky MC nad jejím průsečíkem s AVC. mic-slide08 (17 / 36) Rozhodnutí o odchodu z trhu v dlouhém období Náklady odchodu z trhu = ztráta celkových příjmů TR Přínos odchodu z trhu = úspora celkových nákladů TC (FC jsou v dlouhém období nulové) Firma opustí trh, pokud TR < TC. Po vydělení q: firma opustí trh, pokud AR = P < AC. V dlouhém období tedy firma není ochotná vyrábět se ztrátou. mic-slide08 (18 / 36) Nabídka konkurenční firmy v dlouhém obdobínákl. q MC = s AC P0 Firma vyrábí takové množství q, kdy se MR = MC, pokud cena aspoň pokrývá AC. Pokud P < AC, firma odejde z trhu. V dlouhém období je nabídkou dokonale konkurenční firmy ta část křivky MC nad jejím průsečíkem s AC. mic-slide08 (19 / 36) Rozhodnutí nové firmy o vstupu na trh V dlouhém období vstoupí nové firmy na trh, pokud je to ziskové, tj. pokud TR > TC. Po vydělení q: firma vstoupí na trh, pokud AR = P > AC. mic-slide08 (20 / 36) Tržní nabídka Chvíli uvažujme zjednodušující předpoklady: Všechny existující firmy i firmy, které by mohly potenciálně vstoupit do odvětví, mají stejné náklady. Náklady firem se nezmění, když další firmy vstoupí na trh, opustí ho nebo změní objem produkce. Počet firem na trhu je fixní v krátkém období (kvůli fixním nákladům a času potřebnému na vstup) variabilní v dlouhém období (kvůli volnému vstupu do odvětví a odchodu z něj) (Nyní mluvíme o krátkém či dlouhém období z hlediska odvětví, nikoli firmy!) mic-slide08 (21 / 36) Tržní nabídková křivka v krátkém období Pokud platí, že P > AVC, každá firma vyrábí množství, které maximalizuje její zisk, tj. kde MR = MC; jinak nevyrábí. Při každé ceně je množství nabízené trhem součtem množství nabízených jednotlivými firmami, tj. tržní nabídková křivka je (horizontální) součet nabídkových křivek jednotlivých firem. nákl. q MC = s AVC P1 P2 P3 10 20 30 P Q P1 P2 P3 S = ∀n s 10K 20K 30K 1 000 firem mic-slide08 (22 / 36) Tržní nabídka v LR: vstupy a odchody z trhu V dlouhém období se počet firem na trhu mění v důsledku jejich příchodů na trh a odchodů z trhu. Pokud existující firmy dosahují kladného zisku, pak nové firmy vstupují na trh, krátkodobá nabídková křivka se posouvá vpravo v důsledku toho klesá cena a zpomalují se vstupy na trh Pokud existující firmy dosahují ztráty, pak některé firmy odcházejí z trhu, krátkodobá nabídková křivka se posouvá vlevo v důsledku toho roste cena, což snižuje ztrátu firem, které zůstaly mic-slide08 (23 / 36) Podmínka nulového zisku Dlouhodobá rovnováha: proces příchodů firem na trh a odchodů z trhu je u konce – zbývající firmy dosahují nulového ekonomického zisku. Nulový ekonomický zisk nastává, když P = AC. nákl. q MC = s AC P∗ q∗ MR = AR Protože firmy vyrábějí tam, kde P = MR = MC, podmínka nulového zisku zajišťuje, že platí P = MC = AC – to je objem výroby, kde firmy vyrábí s minimálními průměrnými náklady. V dlouhém období platí: P = min AC. ⇒ Dlouhodobá křivka tržní nabídky je vodorovná na úrovni minima AC. mic-slide08 (24 / 36) Proč firmy zůstávají v odvětví s nulovým ziskem? Ekonomický zisk = výnosy − všechny náklady (včetně implicitních nákladů, jako jsou náklady příležitosti času a peněz majitele firmy). V rovnováze s nulovým ziskem majitelé vydělají na své vstupy stejně, jako by vydělali v jejich druhém nejlepším použití ⇒ nemají tedy důvod tyto vstupy nikam přesouvat – jinde by vydělali stejně nebo méně. mic-slide08 (25 / 36) Reakce na zvýšení poptávky – původní rovnováha Prozkoumejme reakci dokonale konkurenční firmy a dokonale konkurenčního odvětví na zvýšení poptávky. nákl. q MC = s AC P∗ q∗ P Q P∗ S = ∀n s D Q∗ E V původní dlouhodobé rovnováze je na trhu n = Q∗ /q∗ firem. Všechny mají nulový ekonomický zisk. mic-slide08 (26 / 36) Krátkodobá reakce na zvýšení poptávky Pokud stoupne poptávka, roste tržní cena P. nákl. q MC = s AC P∗ P q∗ q P Q P∗ P S = ∀n s D D Q∗ Q E E’ Při vyšší ceně jsou firmy ochotny vyrábět více – posouvají se po své nabídkové křivce. Trh se posouvá po tržní nabídkové křivce. Objem produkce roste na Q = n · q . mic-slide08 (27 / 36) Dlouhodobá reakce na zvýšení poptávky Kladný zisk láká do odvětví další firmy, což posouvá tržní nabídku doprava a snižuje cenu. Firmy přichází, dokud není zisk opět nulový. nákl. q MC = s AC P∗ q∗ P Q P∗ S S = ∀n s D D Q∗ Q Q E E’ E” Nakonec každá firma opět vyrábí q∗ a prodává za P∗ . Počet firem však stoupl na Q /q∗ , takže stoupla celková produkce. mic-slide08 (28 / 36) Poznámka o roli zisku Zisk je signál, že spotřebitelé něco chtějí více než dříve a že se firmy mají přesunout do tohoto odvětví. Zisk dává firmám informaci i motivaci. Podobně ztráta motivuje k odchodu z odvětví. Snaha zabránit firmám dosahovat zisku i „ochrana“ ztrátových firem poškozuje mechanismus, který směřuje zdroje k naplnění lidských potřeb. Zisk na dokonale konkurenčním trhu je však pouze přechodný – jakmile se firmy přesunou, mizí. mic-slide08 (29 / 36) Dlouhodobá tržní nabídková křivka Pokud spojíme body dlouhodobé rovnováhy odvětví pro různé poptávkové křivky, dostaneme dlouhodobou nabídku odvětví. nákl. q MC = s AC P∗ q∗ P Q P∗ S S D D Q∗ Q Q E E’ E” SLR Ta leží na minimu AC. Za našich předpokladů je vodorovná. mic-slide08 (30 / 36) Proč může být dlouhodobá tržní nabídka rostoucí Dlouhodobá tržní nabídková křivka je vodorovná, pokud platí všechny firmy mají identické náklady a náklady se nemění, pokud další firmy vstoupí na trh či z něho odejdou Pokud tyto podmínky nejsou splněné, pak bude poptávková křivka rostoucí. mic-slide08 (31 / 36) 1) Firmy nemají stejné náklady Když cena P roste, nejdřív na trh vstupují firmy s nižšími náklady, a až pak ty s vyššími náklady. Dlouhodobá tržní nabídková křivka je proto rostoucí. Při každé ceně pro mezní firmu platí, že P = min AC a její zisk je nulový firmy s nižšími náklady mají kladný zisk mic-slide08 (32 / 36) 2) Náklady rostou, když vstupují další firmy V některých odvětvích je nabídka klíčových vstupů omezená (např. množství půdy vhodné pro zemědělství). Vstup nových firem zvýší poptávku po těchto vstupech, což zvýší cenu těchto vstupů. To zvýší náklady všech firem – min AC se posouvá vzhůru. Takže zvýšení ceny P je nutné, aby zvýšilo tržní nabízené množství, takže nabídková křivka je rostoucí. mic-slide08 (33 / 36) Rostoucí dlouhodobá tržní nabídka obecně Dlouhodobá tržní nabídková křivka spojuje body minima AC mezní firmy. nákl. q MC AC MC AC P1 P2 q1q2 P Q P1 P2 S S D D Q1 Q2 E E’ E” SLR Pokud minimum AC mezní firmy roste (rostou náklady všech firem nebo při vyšší ceně vstupují firmy s vyššími náklady), pak je dlouhodobá tržní nabídková křivka rostoucí. mic-slide08 (34 / 36) Efektivnost dokonalé konkurence Maximalizace zisku: MC = MR Dokonalá konkurence: P = MR ⇒ na dokonale konkurenčním trhu: P = MC P Q S D P∗ Q∗ Dokonale konkurenční trh vyrobí v dlouhém období takové množství, že se mezní náklady na výrobu poslední jednotky (MC) právě rovnají ochotě platit posledního kupujícího (P). Takže dokonale konkurenční rovnováha je efektivní – maximalizuje celkový přebytek. mic-slide08 (35 / 36) Shrnutí základních myšlenek Pro firmu na dokonale konkur. trhu platí P = MR = AR. Pokud P > AVC, firma maximalizuje svůj zisk výrobou toho množství, kde MR = MC. Pokud je P < AVC, firma v krátkém období ukončí výrobu. Pokud je P < AC, firma v dlouhém období opustí trh. V krátkém období nemohou vstoupit další firmy a zvýšení poptávky zvyšuje zisky firem. Díky volnému vstupu a odchodu firem jsou zisky v dlouhém období nulové a P = min AC. mic-slide08 (36 / 36) Domácí úkol Přečíst Mankiw, kapitoly 14. Připravit se na seminář.