Ekonomika organizací Cíle organizace Příklad 1 •Rozdělte a zdůvodněte rozdělení uvedených cílů organizace na: –monetární cíle –nemonetární ekonomické cíle a –nemonetární mimoekonomické cíle • •a) dlouhodobá maximalizace zisku • monetární cíl •b) zvýšení obratu • monetární cíl •c) ovládnutí trhu • nemonetární ekonomický cíl •d) dlouhodobé zajištění organizace • nemonetární mimoekonomický cíl •e) zvýšení rentability vl. kapitálu • monetární cíl –f) zajištění pracovních míst –nemonetární mimoekonomický cíl –g) zachování nezávislosti organizace –nemonetární mimoekonomický cíl –h) zajištění ochrany živ. Prostředí –nemonetární mimoekonomický cíl –i) zajištění zásobování obyvatel –nemonetární mimoekonomický cíl –j) získání politického vlivu –nemonetární mimoekonomický cíl Příklad 2 •Uspořádejte tyto cíle v rámci systému a hierarchie cílů v podniku (hotelu): Cíle k uspořádání •a) zvýšení kvality produktů •b) zvýšení životnosti výrobků •c) zlepšení ziskovosti •d) zvýšení podílu na trhu •e) zlepšení reklamy •f) zlepšení povrchové úpravy výrobků •g) rozšíření distribuční sítě Řešení Příklad 3 •Vedle vůdčí skupiny (vlastníci a vedení organizace) se na stanovování cílů organizace podílí i satelitní skupiny. Cíle jednotlivých satelitních skupin jsou uvedeny níže. Identifikujte tyto satelitní skupiny podle vymezených cílů: •Nápověda: satelitní skupiny: zaměstnanci, poskytovatelé cizího kapitálu (věřitelé), dodavatelé, zákazníci, odbory,státní instituce • Přiřaďte zájmovou skupinu: a)vysoký příjem, sociální jistoty, dobré pracovní podmínky • zaměstnanci b)vysoké zúročení kapitálu, dochvilnost splácení dluhů, jistota investovaného kapitálu • věřitelé c)výhodné dodací podmínky, platební schopnost, dlouhodobé zajištění dodávek • dodavatelé d)zboží vysoké kvality za přijatelné ceny, dobrý servis, zajištěný přísun zboží • zákazníci e)respektování vlivu odborářů, možnost získání dalších členů v organizaci • odbory f)dodržování zákonných předpisů, daňové příjmy, vytvoření pracovních míst, ekologie • státní instituce •Děkuji za pozornost…