Dotazník pro zjištění informací v oblasti konkurenceschopnosti podniku Poučení: Tento dotazník slouží jako podklad pro seminární práci a jeho konkrétní výsledky ve spojitosti s konkrétním podnikem nebudou nikde a nikým zveřejňovány nebo jinak šířeny. Název a adresa sídla firmy tak bude sloužit výhradně k odstranění případných duplicit při zpracovávání dotazníků. Dotazník by měl být předložen a vyplněn pracovníkem top-managementu nebo pracovníkem, který má v podniku na starosti finance nebo rozvoj. Název, IČ a adresa sídla podniku: …………………………………………………………………………………………..……… Obecné charakteristiky podniku dle účetní závěrky 2010: a) kraj, ve kterém podnik sídlí: …………………………………………………………… b) oblast působení (kód NACE): …………………………………………......................... c) velikost: - počet zaměstnanců: ……..………………......…………………………. - roční obrat: …………………………………………………..…..……. - bilanční suma (aktiva celkem): ……………………….……….……… d) právní forma (zaškrtněte): ¨ akciová společnost ¨ společnost s ručením omezeným e) oddělení řízení jakosti/kvality (nebo speciálně vyčleněný pracovník): a) ano b) ne f) máte zaveden: a) certifikát ISO 9001 b) certifikát ISO 14000 c) jiný certifikát: ……………………………………………………….……………… Otázky: 1. Pokud vlastníte jakýkoli certifikát řízení kvality, který byl v rámci certifikačního procesu do podniku zaveden: (zaškrtněte na škále) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 existuje pouze na „papíře“ využívá se zcela 2. Domníváte se, že máte oproti svým konkurentům nějakou výhodu, která zlepšuje Vaše postavení na trhu? (zatrhněte – můžete více variant, případně slovně rozveďte) a) ano Þ Uveďte konkrétně, o jakou konkurenční výhodu se jedná: - kvalita produktu/služby - tradice - kontakty/vazby - odbornost - flexibilita - lokalita - technologie - cena - jiné: ……………………………………………………………………………. b) ne 3. Jak je produkt/služba přizpůsoben/a požadavkům zákazníka? (zatrhněte na naznačené škále) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Minimálně Maximálně 4. Jak svůj produkt/službu hodnotíte z hlediska kvality, příp. technického provedení/designu? (zatrhněte na naznačené škále) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Velmi nízká Velmi vysoká 5. Zjišťujete spokojenost zákazníků s produktem/službou? (zatrhněte – můžete více variant, případně slovně rozveďte) a) ano Þ Uveďte konkrétně jakým způsobem: - dotazníky - osobní pohovory - telefonické hovory - předávací protokol - internet - jiné: …………………………………………………………………………. Þ Uveďte (přibližně) jak často (např. každý den, jednou za týden apod.): - denně - týdně - měsíčně - čtvrtletně - ročně - při předání výrobku - nepravidelně - jinak: ………………………………………………………………………… b) ne 6. V případě odpovědi „ano“ v předchozí otázce, co přimělo podnik ke zjišťování spokojenosti s poskytovaným produktem/službou v podniku? (zatrhněte – můžete více variant) a) zlepšování kvality produktu/služby b) zpětná vazba c) snaha udržet si zákazníka d) certifikace e) hospodářská recese (finanční krize) f) konkurence g) jiné: …………………………………………………………………………. 7. Zjišťujete přání zákazníků? (zatrhněte – můžete více variant, případně slovně rozveďte) a) ano Þ Uveďte konkrétně jakým způsobem: - dotazníky - osobní pohovory - telefonické hovory - předávací protokol - internet - jiné: …………………………………………………………………………. Þ Uveďte (přibližně) jak často (např. každý den, jednou za týden apod.): - denně - týdně - měsíčně - čtvrtletně - ročně - při předání výrobku - nepravidelně - jinak: ………………………………………………………………………… b) ne 8. V případě odpovědi „ano“ v předchozí otázce, promítáte tato přání do produktu (do jeho inovací)? a) ano Þ Uveďte, jakou mají tato přání váhu v produktu (v jeho inovacích) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Minimální Maximální b) ne 9. Jak je zákazník spokojen s poskytovaným produktem/službou? (zatrhněte na naznačené škále) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Minimálně Maximálně 10. Pokud jste v předchozí otázce zatrhli hodnotu 1 - 8, co je převažujícím důvodem nižší spokojenosti zákazníka? (zaškrtněte – můžete více variant) a) úroveň produktu / služby b) flexibilita c) cena d) jiné: …………………………………………………………………………. 11. Sledujete počet reklamací v podniku? a) ano Þ odhadněte jejich počet v % na 100 produktů: ………….. b) ne 12. Sledujete vady svého produktu? a) ano Þ kde je nejčastěji zjistíte: - zákazník - výroba - odbyt - nákup (především u zboží) - jinde (uveďte kde): ……………………………………………. Þ kdo je nejčastěji zjistí: - nikdo konkrétní - každý pracovník (zejména ve výrobě, odbytu apod.) - specializovaný pracovník kontroly - zákazník - někdo jiný (uveďte kdo): …………………………………………………… Þ odhadnete (co nejpřesněji) počet vad v % na 100 produktů:………….. b) ne 13. Jak souvisí míra spokojenosti Vašeho zákazníka s konkurenceschopností podniku? (zatrhněte na naznačené škále) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Minimálně Maximálně 14. Řídíte systematicky jakost/kvalitu produktu/služby v podniku? (zaškrtněte – můžete více variant, případně slovně rozveďte): a) ano Þ především prostřednictvím: - ISO norem - pravidelných kontrol - vnitropodnikových směrnic - laboratorně - jinak: ……………………………………………………………………….. b) ne 15. V případě odpovědi „ano“ v předchozí otázce, co podnik přimělo k systematickému řízení jakosti/kvality produktu/služby v podniku? (zaškrtněte – můžete více variant) a) konkurence b) požadavky zákazníka c) snaha o kvalitu d) legislativa e) budoucnost podniku f) hospodářská recese (finanční krize) g) certifikace h) jiné: ……………………………………………………………………….. 16. Konkurenceschopnost podniku v uplynulých 5 letech: (zaškrtněte) a) výrazně rostla b) rostla c) stagnovala d) klesala e) výrazně klesala Þ Co bylo důvodem výše uvedeného trendu? (zaškrtněte – můžete více variant) - kvalita produktu / služby - konkurence - investice - nový produkt / služba - hospodářská recese (finanční krize) - jiné: ………………………………………………………………………… 17. Ovlivnil vstup České republiky do Evropské unie konkurenceschopnost vaší společnosti? (zatrhněte na naznačené škále) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 negativně pozitivně 18. Jakou funkci Vašeho podniku vstup České republiky do EU nejvíce ovlivnil? (můžete zaškrtnout více možností) a) Výroba b) Prodej, odbyt c) Zásobování, logistika d) Financování e) Investování f) Správa, administrace g) žádnou h) Jiná …………………………………………………………………………… 19. Pokusil se Váš podnik za dobu svojí existence získat podporu z veřejných prostředků? (zatrhněte, můžete více variant) a) ano Þ Uveďte, s jakým výsledkem: a. úspěšně, na poprvé b. úspěšně, na opakovaný pokus c. neúspěšně b) ne, nepokusil, ale uvažovali jsme o tom c) ne, nepokusil, ani jsme o tom neuvažovali 20. Pokud jste v otázce č. 19 odpověděli „ANO“, o jaký operační program se jednalo? (zatrhněte nejvýznamnější dotaci vašeho podniku) a. Společný regionální operační program (SROP; 2004 - 2006) b. Regionální operační program (ROP; 2007 - 2013) c. Operační program průmysl a podnikání (OPPP; 2004 - 2006) d. Operační program podnikání a inovace (OPPI; 2007 - 2013) e. Jiný: ………………………………. 21. Pokud jste v otázce č. 19 odpověděli „ANO“, o jaký druh dotace se jednalo? (zatrhněte) a. dotace investičního charakteru b. dotace neinvestičního charakteru c. dotace provozního charakteru d. jiné: ……………………………………………………………………………. 22. Pokud jste na otázku č. 19 odpověděli „ano - úspěšně“, jaký je význam této podpory na konkurenceschopnost podniku? (zatrhněte na naznačené škále) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Zanedbatelný význam Klíčový význam 22. Řízení jakosti/kvality vedlo: (zatrhněte) a) k podpoře a udržení konkurenceschopnosti podniku Þ Uveďte konkrétně jakým způsobem (můžete zaškrtnout více možností): a. udržení zákazníků b. odstranění vad produktu / služby c. optimalizace vnitropodnikových procesů d. lepší „zvuk“ (image) podniku e. jinak: ………………………………………………………………………. b) k růstu konkurenceschopnosti podniku Þ Uveďte konkrétně jakým způsobem (můžete zaškrtnout více možností): f. nové trhy g. certifikáty h. kvalita produktu / služby i. loajalita zákazníků j. jinak: ………………………………………………………………………. c) nemá s konkurenceschopností podniku nic společného d) jakost/kvalita není v podniku řízena 23. Jak často inovujete produkt (uveďte přibližně)? a. denně b. týdně c. měsíčně d. ročně e. nahodile f. jinak: ………………………………………………………………………… 24. Které ukazatele výkonnosti ve Vašem podniku sledujete a vyhodnocujete? (Označte číslovkou pořadí, na které byste ukazatel umístili. Ve sloupci vpravo zatrhněte (x), zda tento ukazatel souvisí s jakostí/kvalitou a řízením jakosti/kvality) Pořadí Sledovaný ukazatel výkonnosti Ukazatel souvisí s jakostí/kvalitou Tržby Výsledek hospodaření Náklady Využití kapacit (produktivita) Přidaná hodnota Rentabilita Likvidita Reklamace Evidence zaměstnanců Spokojenost zákazníků 25. Jaké jsou výhody podniku oproti konkurenci? (zatrhněte – můžete více variant) a) tradice b) kvalita c) kontakty d) flexibilita e) cena f) orientace na zákazníka g) jiné: ………………………………………………………………………….. 26. Jaké jsou bariéry podniku oproti konkurenci? (zatrhněte – můžete více variant) a) možnosti financování b) velikost podniku c) náklady provozu d) šíře poskytovaných služeb e) lokalita f) jiné: …………………………………………………………………………. K dotazníku prosím přiložte vybrané finanční údaje podniku z let 2006 – 2010. Děkujeme za Vaši ochotu a čas!