Masarykova univerzita Ekonomicko – správní fakulta Katedra podnikové ekonomiky oCOMPETITIVE INTELLIGENCE oModerní nástroj pro podporu ostrategického rozhodování omanagementu podniku o 3.11.2011 František Bartes Triáda základního pojetí konkurenceschopnosti podniku CO - JAK - ČÍM 3.11.2011 František Bartes Inovace podniku Hodnotový management + Strategie konkurenčních střetů Competitive Intelligence INŽENÝRSKÁ ČINNOST (rozhodující faktory): o1. Scientia (rozvoj nových vědeckých poznatků nebo znalostí). o2. Techné (vývoj nových postupů jak dělat věci (know-how), řízení znalostí, tvorba inovací konstruování, projektování). o3. Praxis (vývoj nových postupů práce, osobní nebo tacitní znalosti, intuice, etika). o 3.11.2011 František Bartes 3 OBSAHOVÁ KONCEPCE COMPETITIVE ENGINEERING 3.11.2011 František Bartes 4 INOVACE o Inovace jsou „aktem, který dává zdrojům novou schopnost tvorby bohatství. o Ale nic takového jako „zdroj“ neexistuje, dokud člověk nenajde v přírodě pro něco použití a tímto tomu nepřisoudí ekonomickou hodnotu. o o Peter Drucker o o 3.11.2011 František Bartes 6 o ZMĚNA PARADIGMATU INOVACE 1. Schumpeter,J.A. =>(30.léta 20.stol. nástup Corporate Government). 2. Drucker,P. – Innovation and Entrepreneurship (1986) => nové paradigma v inovacích: a) Hodnotová inovace – Drucker,P., Vlček,R. b) Disruptivní inovace – Christensen,C.M. c) Otevřená inovace – Chesbrough,A. 3. Akcent na inovace v ČR: Zákon č. 110/2009 Sb. zákon č. 130/2002 Sb., TAČR, VaV => VaVaI. zákon č. 111/1998 Sb., tvůrčí činnosti VŠ => činnosti INOVAČNÍ. Poprvé se INOVACE dostává do právního řádu České repuliky !!! Hodnotová inovace o „Vzniká pomocí funkčního a hodnotového přístupu, přičemž výlučně a dominantně sleduje maximalizaci hodnoty pro zákazníka v tomto univerzálním pojetí se současným růstem hodnoty firmy“. 3.11.2011 František Bartes Hodnotová inovace o o o o o o 3.11.2011 František Bartes VELIKOST UŽITKU CELKOVÉ NÁKLADY HODNOTA = USPOKOJENÍ POTŘEB POUŽITÉ ZDROJE HODNOTA = [1] [2] Varianty růstu hodnoty pro zákazníka 3.11.2011 František Bartes 9 Disruptivní inovace o Je inovace, která poskytuje odlišný soubor funkcí, čímž základním způsobem mění stávající podmínky na trhu. o Přitom tyto nové funkce mohou být atraktivní pro zcela jiný segment trhu. o o C.M. Christensen o o (The Innovator’s Solution: Creating and Sustaining Succesful Growth. Howard Business School Press, 2003. ISBN 1-57851-852-0). 3.11.2011 František Bartes Disruptivní inovace o 3.11.2011 František Bartes Čas Disruptivní inovace a D c b O Nejméně nároční zákazníci Nejnáročnější zákazníci 12 o Ø Změna paradigmatu inovace => nové konkurenční strategie Konkurenční strategie založené na : a) filosofii bojového umění – D´Aveni: „Strategie vykonávání vlivu“ – Bartes: „Ofenzivní konkurenční strategie“ b) filosofii dosažení cíle bez střetu s konkurencí - Kim, Mauborgne: „Strategie modrého oceánu“ - 2005 - Bartes: „Investigativní konkurenční strategie“ - 2004 KONKURENČNÍ STRATEGIE 3.11.2011 František Bartes OFENZIVNÍ POJETÍ KONKURENČNÍHO BOJE FIRMY o o1. Síly optimálně soustředit na slabá místa protivníka a využít vlastních silných stránek. o o2. Největší pozornost je třeba věnovat momentu překvapení. o o3. Místo boje volit tak, aby se uplatnily naše vlastní přednosti. o o4. Komunikaci mezi vojevůdcem a jednotkami je třeba věnovat maximální pozornost. o 3.11.2011 František Bartes 13 OFENZIVNÍ POJETÍ KONKURENČNÍHO BOJE FIRMY (2) o5. Cíle strategie a prostředky k jejich dosažení musí být pečlivě sladěny. o o6. Pomocí operativních změn lze získat značné výhody, přičemž je důležité obměňovat nejen technické prostředky, ale paralelně i způsob vedení boje. 5. 5. 3.11.2011 František Bartes 14 ZÁKLADNÍ MYŠLENKA o Každý přímý střet či boj provází značné utrpení a velké škody !!! 3.11.2011 František Bartes n Firma může dosáhnout svého cíle (a přitom se vyhnout přímému dlouhodobému střetu), když naplánuje tu správnou konkurenční strategii. ÚSTŘEDNÍ TEZE TOHOTO PŘÍSTUPU: 3.11.2011 František Bartes ÚSTŘEDNÍ TEZE TOHOTO PŘÍSTUPU: o A pokud ke střetu dojde, není tento přístup založen na pouhé schopnosti vyhrávat bitvy, ale na schopnosti učinit tato vítězství pro firmu užitečnými. 3.11.2011 František Bartes oNOVÝ PŘÍSTUP KE KONKURENČNÍ STRATEGII o oje založen na filosofii o o„vítězství bez boje“. o o Rozumějme: “filosofii dosažení cíle bez přímého dlouhodobého střetu s konkurenční firmou“). 3.11.2011 František Bartes o Cílem tohoto přístupu je vyhledávání nových příležitostí, vytváření nové poptávky, vytváření nových tržních segmentů či úplně nových trhů, a to na základě nabídky, která je založena na tvorbě „skutečné hodnoty pro zákazníka“. CÍL TOHOTO PŘÍSTUPU: 3.11.2011 František Bartes o A právě takové to pojetí ofenzivní filosofie zapracované do konkurenční strategie firmy se výrazně odlišuje od většiny v úvodu zmíněných publikací, neboť většina z nich jednak připravuje přímý střet s konkurenční firmou, a jednak nemá ve svém modelu přímo zabudovaného zákazníka !!! 3.11.2011 František Bartes INVESTIGATIVNÍ KONKURENČNÍ STRATEGIE o je strategie získávání výhodné strategické pozice v tržním prostředí, která nám umožní dosáhnout vytýčených cílů bez přímého dlouhodobého střetu s protivníkem. 3.11.2011 František Bartes o Tato konkurenční strategie hledá zabezpečení vítězství (dosažení svých cílů) ještě před vstupem na trh. 3.11.2011 František Bartes FORMY INVESTIGATIVNÍ KONKURENCE o 1. Uspokojení „skrytých“ potřeb zákazníka o 2. Strategická partnerství o 3. Racionální respektování „Status quo“ 3.11.2011 František Bartes FORMY INVESTIGATIVNÍ KONKURENCE o 4. Přímý střet (krátkodobý) o o 5. Přechod do předem připravených pozic. 3.11.2011 František Bartes o Nová konkurenční strategie je založena na principu o oofenzivního pojetí konkurenčního střetu, o tedy na převzetí ostrategické iniciativy o v řešení konkurenčních vztahů. 3.11.2011 František Bartes COMPETITIVE INTELLIGENCE o Lee Iacocca o o „Pro přijetí správného rozhodnutí je zapotřebí mít 95% informací z dané oblasti. o o Zbývajících 5% chybějících informací představuje dle něj riziko při přijímání rozhodnutí“. 26 3.11.2011 František Bartes Topíme se v datech, ale hladovíme po znalostech. 27 Řešený problém 3.11.2011 František Bartes Rozjet se do mlhy bez velkého rozhlížení. To je postoj kurážných nebo nevědomých inovátorů. Historie je však plná skvělých výrobků, jejichž odbyt se zhroutil nedlouho po uvedení na trh proto, že se prosadily odlišné standardy nebo lobbistické zájmy. Jet za ostatními. Postoj založený na pocitu bezpečí v tom, že pokud se pleteme my, tak nejsme sami. Zapnout mlhovky, nasadit polarizační brýle – pokoušet se dohlédnout dále. To je příklad japonských (Mitshubishi, Sumitomo, C.Itoh, atd.), které si vytvořily velmi účinné informační zázemí. Chování firem, které se ocitají v nejistotě, lze rozdělit do tří základních skupin: 3.11.2011 František Bartes Řídit znamená: - Předvídat, (diriger c´est prévoir = řídit znamená předvídat) - Organizovat, - Koordinovat, - Rozhodovat, - Kontrolovat. Henry Fayol se na proces řízení dívá diferencovaně, a to: 3.11.2011 František Bartes o Problematikou organizované informační podpory vedoucích pracovníků firmy za účelem zkvalitnění jejich rozhodování při získávání konkurenční výhody, se zabývá obor: o„Competitive Intelligence“. 30 3.11.2011 František Bartes Competitive Intelligence o „Systematický, legální a etický proces sbírání, zjišťování, sledování, analýzy a organizování informací o konkurenčních firmách, ekonomickém prostředí a vlastní firmě, které jsou následně analyzovány tak, aby pomohly odhalit slabé a silné stránky konkurence, rozpoznat její strategické záměry a provést správné strategické rozhodnutí, které pomůže zvýhodnit firmu oproti ostatním konkurentům“ 31 3.11.2011 František Bartes o COMPETITIVE INTELLIGENCE o o Vychází obecně z principu fungování zpravodajských služeb, které jsou nezbytné pro podporu rozhodování na úrovni státu, s tím rozdílem, že využívá pouze tzv. otevřené informační zdroje a informace, které lze získat legálním a etickým způsobem. 32 3.11.2011 František Bartes o Competitor Intelligence o - cílený sběr informací o konkrétních konkurentech (nikoli o prostředí), o o Customer Intelligence - zpravodajství o současných i budoucích zákaznících, o o Marketing Intelligence o - zpravodajství o trhu a nových trendech vývoje, 33 3.11.2011 František Bartes CÍLE ZÁJMU CI o Partner Intelligence o - zpravodajství o obchodních partnerech ve vztahu k jejich možnému vývoji v budoucnu, o o Technical Intelligence o - zpravodajství o výsledcích technického vývoje, o o Financial Intelligence o - zpravodajství o finanční situaci o 34 3.11.2011 František Bartes CÍLE ZÁJMU CI 35 Možnosti zabezpečení CI u firmy o A) Externí specializovaná firma o (specializovaná agentura na CI), o o o B) Interní útvar vlastní firmy (firemní útvar). 35 3.11.2011 František Bartes 36 Možné formy CI u podniku oa) Výzkum konkurence, ob)Zrcadlová organizace, oc) Stínová organizace. 36 3.11.2011 František Bartes ZÁKLADNÍ FILOSOFIE COMPETITIVE INTELLIGENCE o Tvorba podkladů pro strategické rozhodování TOP managementu podniku oVynucení změny k přístupu k CI oPŘEDPOVĚĎ BUDOUCNOSTI oTakto a jen takto má CI význam pro vrcholový management podniku !!! o o 3.11.2011 František Bartes 37 Competitive Intelligence systémová aplikační disciplína o Charakteristiky systémové aplikační disciplíny: o 1.Praktická upotřebitelnost při řešení hmotných i řídicích systémů. 2.Interdisciplinárnost metodiky. 3.Funkční přístup a funkční modelování. 4.Týmová práce. 5.Pracovní plán. o 3.11.2011 František Bartes 38 o Splnění těchto podmínek nám umožňuje úspěšnou realizaci tvorby přidané hodnoty k získané informaci – vznik zpravodajství. o o Tato činnost se realizuje v tzv. oZpravodajské analýze informace. o o Zpravodajskou analýzu informace považujeme za tzv. o „královskou disciplínu“ oCompetitive Intelligence. 3.11.2011 František Bartes 39 40 SPECIFICKÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM - Spefis o Komplexní, účelová struktura pracovníků, technických prostředků, zařízení, metod a procedur konsekventně zajišťující získávání, přenos, třídění, koordinaci, analýzu, předávání, šíření a ochranu informací, potřebných pro specifické potřeby strategického rozhodování členů vrcholového vedení firmy. 40 3.11.2011 František Bartes 41 Základní úkoly Spefisu: oa) Včas odhalit klíčové problémy firmy plynoucí z firemního okolí. o ob) Informačně zabezpečit možné způsoby řešení těchto problémů. 41 3.11.2011 František Bartes 42 Systém včasné výstrahy (Early - warning system) o 1. Stanovit oblasti pozorování. o 2. Stanovit "signální prvky" o 3. Stanovit požadované veličiny signálních prvků a jejich tolerance. o 4. Stanovit úkoly pro Spefis. 42 3.11.2011 František Bartes ZPRAVODAJSKÝ CYKLUS o Americká ústřední zpravodajská služba CIA definuje zpravodajský cyklus: o o „Proces získávání informace s jejím následným vyhodnocením, analýzou a předáním k využití v rozhodovací činnosti“. 43 3.11.2011 František Bartes o a) informace je považována za objektivní entitu, tj. neměnnou a nezávislou na jejím příjemci, kdy je vlastně zdrojem přístupným komukoli, kde rozhodující úlohu hraje její dostupnost, případně zpracování založené na formalizovaných postupech, o o b) spojení informace s příjemcem a možnostmi jeho jednání, kdy za neměnné se považují pouze data, která představují formu, jejíž obsah interpretuje příjemce na pozadí svých znalostí a zkušeností. Informace v tomto pojetí získává subjektivní rozměr vedle problémů jejího přenosu a transformace, její validity, kompetence příjemce a odesílatele atd. POJETÍ INFORMACE 3.11.2011 František Bartes o Informace se pro toho, kdo rozhoduje, stávají výhodou (zbraní) až v okamžiku, kdy pochopí jejich význam v kontextu příležitosti získat nějakou výhodu. o o(What Is In For Me?) o o Stejně tak důležitý jako obsah informace, je proto také její kontext. 45 11.11.2010 František Bartes PROBLÉM 1. Analýza problému. 2. Analýza podmínek (úspěšné) existence problému. 3. Analýza vnějších projevů problému = symptomů problému. 4. Stanovení možných zdrojů symptomů = údajů, dat, apod. 1. 3.11.2011 František Bartes PŘÍPRAVA K ZÍSKÁNÍ ÚDAJE 1. Analýza možných zdrojů daného údaje. 2. Analýza možných způsobů získání údaje. 3. Vytvoření podmínek pro úspěšné získání údaje. 4. Vlastní získání daného údaje. 1. Následuje vlastní zpravodajská analýza získaných údajů 3.11.2011 František Bartes 48 3.11.2011 František Bartes ZPRAVODAJSKÁ PYRAMIDA VÝUKA NA FP Competitive Intelligence (CI) Obor: a) Informační management b) Business and Informatics (NTU) Strategie konkurenčních střetů (SKS) Obor: a) Řízení a ekonomika podniku b) Podnikové finance a obchod 49 3.11.2011 František Bartes C:\Documents and Settings\bartes\Dokumenty\Competitive Intelligence\Výuka\Výuka CI-MSc. 23.3.2007\1.jpg 50 C:\Documents and Settings\bartes\Dokumenty\Competitive Intelligence\Výuka\Výuka CI-MSc. 23.3.2007\4.jpg 51 Nástroj Competitive Intelligence o „ARMS“ o Analytický, o Rešeršní, o Monitorovací, o Systém. 52 3.11.2011 František Bartes o oARMS má tři hlavní funkce: o o Monitorovací funkce o umožňují aplikovat znalost o problému a o potřebách rozhodování k vyhledávání a kategorizaci nových informací, o Analytické funkce o umožňují vyhledané informace utřídit, extrahovat z nich relevantní poznatky a v názorné formě je prezentovat, o Rešeršní funkce o umožňují z různorodých informačních zdrojů rychle vyhledat informace k danému problému. o o o 53 3.11.2011 František Bartes o ARMS umožňuje: o o o vytvořit rychle názorný obraz problému, který je předmětem rozhodování, o o poskytovat rychle nové informace k problému v potřebném kontextu, o o uchovávat systematicky získávané poznatky pro rozvoj znalostí o dané oblasti. 54 3.11.2011 František Bartes o ARMS vytváří obsah třech datových úložišť: o Informační báze o tvořená indexy umožňujícími jednotné a efektivní prohledávání různorodých nestrukturovaných informačních zdrojů, o Poznatková báze o tvořená databází entit (osoby, organizace, věci, místa, události, proces, pravidla, témata) a jejich atributů a vztahů, o Znalostní báze o tvořená strukturovanými dotazy pro vyhledávání a kategorizaci informací v informační bázi. 55 3.11.2011 František Bartes 56 Multilingualní vyhledávání 57 Analýza vazeb v databázích 58 Komplexní vyhledávání vazeb Extending knowledge extracted from company register with knowledge extracted from medias. Deskriptory (témata) Trendy témat 59 Obsahová analýza textových dat Obsahová analýza 60 3.11.2011 František Bartes 61 Obsahová analýza 62 Vyhledávání v textových datech 63 Kontextová analýza 64 Kontextová analýza Kontextová analýza 65 66 Tvorba kontextových rešerší > 67 Časová analýza – kauzalita umožňuje z velkého množství transakcí vybrat pouze ty, které tvoří opakované skupiny. 68 Časová analýza – periodicity 69 TRANSAKČNÍ ANALÝZA 11.11.2010 František Bartes 70 Vizuální prezentace vztahů Použití zpravodajského systému v praxi: 1.Na základě dat z Obchodního věstníku, Firemního Monitoru a databáze Ariadna vytvoříte grafické schéma v kterých dalších firmách jsou vlastníci či statutární orgány dané firmy také angažováni a jak jsou vzájemně propojeni. 2.Pomocí připojení na databáze lze zjistit, zda k nalezeným firmám a propojeným osobám se váží nějaké události či oznámení. 3.Doplnění těchto informací o znalosti, které se nacházejí kdekoliv ve Vaší firmě. 4.Suma těchto informací daná do kontextu vašeho obchodního případu představuje znalost na jejímž základě je možné přistupovat k jednání jinak. 5. 3.11.2011 František Bartes Možná námitka: oPřípravu lze udělat i bez zpravodaj. systému, ale je zde ohromný rozdíl, a to: o ČAS oPokud bude příprava náročná na čas, tak se bez ní asi obejdete. o Tím se, ale vystavíte možnému riziku, že věci kolem sebe uvidíte tak, jak je chcete vidět, a ne tak, jak ve skutečnosti jsou. o 3.11.2011 František Bartes PRESIDENT GEORGE BUSH STUDUJE ZPRAVODAJSKÝ VÝSTUP VE FORMĚ VZTAHOVÉHO DIAGRAMU VYTVOŘENÉHO POMOCÍ PRODUKTU ANALYST‘s NOTEBOOK 73 Produkt v praxi Competitive Intelligence Business Intelligence Market operations & projects Business War Room Strategic Planning 74 ...Business War room is not a toy for rich companies, but a must for dynamic and creative management teams. It can be in a range of solutions from analogyc to full digital... The philosophy behind this old and efficient management instrument is as follow: -We now what we want and taking into consideration which are our strenghts and resources, what the other players are doing in the market, we are planning our market actions and business development. Why making meetings in an empty space and not in a rich and challenging informational environment? 75 o CI nejvíce uplatňuje v oborech s vysokým stupněm koncentrace a rivality konkurenčních objektů, a to: o o - farmacie, o - telekomunikace, o - finanční sektor, o - zboží dlouhodobé spotřeby. 75 3.11.2011 František Bartes Efektivnost CI: o„Informace stojí peníze, o ointelligence peníze vydělává“ „Informace mají svoji hodnotu, ale zpravodajství je moc“ 76 3.11.2011 František Bartes 77 l Ø DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST 3.11.2011 František Bartes