Masarykova univerzita Ekonomicko - správní fakulta • • • •PROJEKT DIPLOMOVÉ PRÁCE • • •Vypracovala: Dana Dvořáčková •UČO: 253743 •Obor: Podniková ekonomika a management •Předmět: MKH_DIS1 Diplomový seminář 1 •Datum odevzdání: 30. 11. 2011 Téma DP Odbytová politika podniku Anglicky: Sales Policy of the Enterprise Vedoucí diplomové práce: Ing. Michal Kozub Zkoumaný subjekt n Název: Moravská ústředna Brno, družstvo umělecké výroby n Právní forma: družstvo n Sídlo: Brno, Bohunická 52 n Předmět podnikání: ▪ výroba her a hraček n ▪ výroba oděvů a oděvních doplňků n ▪ velkoobchod n ▪ specializovaný maloobchod n Počet zaměstnanců (2010): 151 n Roční obrat (2010): 81 241 tis. Kč n Bilanční suma (2010): 89 045 tis. Kč Cíl BP n Na základě teoretických poznatků a s využitím relevantních analytických nástrojů dospět k závěrům o odbytové situaci družstva Moravská ústředna, determinovat jeho silné a slabé stránky a navrhnout možnosti využití rezerv k zajištění vyššího odbytu. Naplnění cíle bude dosaženo především prostřednictvím následující výzkumné otázky a testováním odvozených dílčích hypotéz: Výzkumná otázka a hypotézy nÚstřední výzkumná otázka: n 1. Jakých oblastí je možno využít pro rozšíření odbytu družstva? n nDílčí hypotézy: n 2. Aktuální odbytová politika družstva je z finančního hlediska úspěšná. n 3. Výrobková politika vhodně reaguje na změny poptávky. n 4. Cenová politika je nastavena optimálně. n 5. Jsou využity všechny relevantní komunikační nástroje. n 6. Neexistují rezervy ve využití distribučních cest. n 7. Družstvo má správně specifikovaný cílový tržní segment. n 8. Existuje nový cílový tržní segment, ve kterém by družstvo mohlo úspěšně realizovat svoji zdrojovou základnu pro textilní výrobu. n Zvolené metody I nI. Teoretická část nmetoda literární rešerše s následnou kompilací –vymezení základního pojmového aparátu –deskripce teoretických východisek a vhodných analytických nástrojů –reference o související právní úpravě Zvolené metody II nII. Praktická část nProfil a stručná historie družstva Moravská ústředna n nAnalýza vnějšího prostředí družstva: –Makroprostředí nPESTEL analýza –Mikroprostředí nPorterova analýza pěti konkurenčních sil nAnalýza 4C n nAnalýza vnitřního prostředí družstva: –Finanční analýza nAnalýza absolutních ukazatelů nAnalýza poměrových ukazatelů – – n Zvolené metody III –Analýza 4P –Analýza VRIO – nSrovnávací analýza –Matice BCG –Matice SPACE –SWOT analýza – nPolostrukturovaný rozhovor s předsedkyní a obchodním ředitelem družstva Moravská ústředna. n nEmpirické šetření s využitím strukturovaných dotazů ve smyslu formulovaných hypotéz. Seznam zdrojů I 1.BÁRTA, V.; PÁTÍK L.; POSTLER, M. Retail marketing. 1. vyd. Praha: Management Press, 2009. 326 s. ISBN 978-80-7261-207-9. 2.BLAŽKOVÁ, M. Jak využít internet v marketingu: krok za krokem k vyšší konkurenceschopnosti. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 156 s. ISBN 80-247-1095-1. 3.BUTTLE, F. Customer relationship management: concepts and tools. 1. vyd. Oxford: Elsevier Butterworth Heinemann, 2004. 359 s. ISBN 0-7506-5502-X. 4.COOPER, J.; LANE P. Marketingové plánování: praktická příručka manažera. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1999. 230 s. ISBN 80-7169-641-2. 5.DOHNAL, J. Řízení vztahů se zákazníky: Procesy, pracovníci a technologie. 1. vyd. Praha: Graga Publishing, 2002, 164 s. ISBN 80-247-0401-3. 6.GILAD, B. Strategické válečné hry v podnikání: Jak mohou firmy zásadně zlepšit své strategie a překonat konkurenci. Přel. I. Grusová. 1. vyd. Praha: Management Press, 2010. 231 s. ISBN 978-80-7261-216-1. 7.HAGUE, P. Průzkum trhu. Přel. V. Jungmann. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2003. 234 s. ISBN 80-7226-917-8. 8.HANNA, N.; DODGE, H. R. Pricing : Zásady a postupy tvorby cen. Přel. F. Freiberg. 1. vyd. Praha: Management Press, 1997. 203 s. ISBN 80-85943-34-4. n Seznam zdrojů II 9.KARLÍČEK, M.; KRÁL P. Marketingová komunikace: Jak komunikovat na našem trhu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 213 s. ISBN 978-80-247-3541-2. 10.KNIGHT, P. Vysoce efektivní marketingový plán: 15 kroků k úspěchu v podnikání. Přel. J. Rezek. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 143 s. ISBN 978-80-247-1999-3. 11.KOTLER, P. 10 smrtelných marketingových hříchů: Jak je rozpoznat a nespáchat. Přel. J. Adamík; J. Malý. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 139 s. ISBN 80-247-0969-4. 12.KOTLER, P.; JAIN D. C,; MAESINCEE, S. Marketing v pohybu: Nový přístup k zisku, růstu a obnově. Přel. P. Medek. 1. vyd. Praha: Management Press, 2007. 171 s. ISBN 978-80-7261-161-4. 13.KOTLER, P.; KELLER, K. L. Marketing management. 12. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 788 s. ISBN 978-80-247-1359-5. 14.KOZEL, R. a kol. Moderní marketingový výzkum: nové trendy, kvantitativní a kvalitativní metody a techniky, průběh a organizace, aplikace v praxi, přínosy a možnosti. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 277 s. ISBN 80-247-0966-X. 15.KUMAR, N. Marketing jako strategie vedoucí k úspěchu. Přel. T. Juppa. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 236 s. ISBN 978-80-247-2439-3. 16.LYKOVÁ, J. Jak organizovat a řídit úspěšný prodej. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. 199 s. ISBN 80-247-0205-3. n Seznam zdrojů III 17.PRAŽSKÁ, L.; JINDRA, J a kol. Obchodní podnikání: Retail management. 2. přeprac. vyd. Praha: Management Press, 2002. 874 s. ISBN 80-7261-059-7. 18.ROGERS, S. C. Marketing Strategies, Tactics, and Techniques: A Handbook for Practitioners. 1. vyd. Westport: Quorum Books, 2001. 393 s. ISBN 1-56720-411-2. 19.SEKOT, A.; DOLEŽAL, M. Marketing v kostce. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002. 104 s. ISBN 80-210-2935-8. 20.SCHIFFMAN, L. G.; KANUK, L. L. Nákupní chování. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2004. 633 s. ISBN 80-251-0094-4. 21.TOMEK, G.; VÁVROVÁ, V. Výrobek a jeho úspěch na trhu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. 352 s. ISBN 80-247-0053-0. 22.UNDERHILL, P. Proč nakupujeme: jak merchandising ovlivňuje nákupní rozhodnutí a zvyšuje prodej. Přel. A. Lisa. 1. vyd. Praha: Management Press, 2002. 253 s. ISBN 80-7261-055-4. 23.WESSLING, H. Aktivní vztah k zákazníkům pomocí CRM – Strategie, praktické příklady a scénáře. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003, 196 s., ISBN 80-247-0569-9.