Mezinárodní nástroje ochrany životního prostředí, Evropské fondy Jana Soukopová eco1 j0289197 Osnova přednášky nMezinárodní nástroje ochrany ŽP nEvropské fondy a jejich využití pro ochranu ŽP j0289198 illegal-deforestation-and-land ../materialy/fotky/Exxon%20Valdes%20ptak.jpg C:\verca\materialy\fotky\prestige21.jpg pedro-armestre-greenpeace tankersing Vývoj mezinárodní ochrany ŽP nrozvíjí se od 70. let 20. století nŽP a environmentální problémy neznají hranic n ŽP a dobré sousedské vztahy npřípad Trail Smelter (USA v. Kanada) n Rozhodčí tribunál ve věci Trail Smelter, který řešil otázku škod na životním prostředí vzniklých v USA imisemi oxidu siřičitého ze soukromé slévárny v Kanadě, prohlásil, že podle zásad mezinárodního práva „nemá žádný stát právo užívat nebo dovolit užívat své území takovým způsobem, aby způsobil kouřem škodu na území jiného státu nebo majetku či osobám na něm, pokud má takový případ závažné následky a pokud byla škoda jasně a přesvědčivě prokázána" (zásada sic utere tuo ut alienum non laedas) “ n= princip svrchovanosti států a nepoškozování ŽP za hranicemi jejich jurisdikce (Princip 21 Stockholmské deklarace) n Konference OSN o životním prostředí ve Stockholmu v roce 1972 niniciovala vznik řady MS (Úmluvy CITES, Vídeňská úmluva na ochranu ozónové vrstvy ad.) nvznik Programu pro ŽP (UNEP) n Konference o životním prostředí a rozvoji v Riu de Janeiru 1992 n2 MS: ¡Úmluva o změně klimatu a ¡Úmluva o biodiverzitě n 3 soft law dokumenty: ¡Deklarace o ŽP a rozvoji ¡Agenda 21 ¡Principy hospodaření v lesích Světový summit o udržitelném rozvoji v Johannesburgu v roce 2002 nImplementační plán Agendy 21 nnejen ochrana ŽP, ale i ekonomická a sociální stránka TUR n Environmentální MS nRámcová úmluva OSN o změně klimatu a Kjótský protokol nÚmluva OSN o boji proti desertifikaci nVídeňská úmluva na ochranu ozonové vrstvy a Montrealský protokol nBonnská úmluva o ochraně stěhovavých druhů volně žijících živočichů nRamsarská úmluva o mokřadech majících mezinárodní význam především jako biotopy vodního ptactva nÚmluva o biologické rozmanitosti a Cartagenský protokol o biologické bezpečnosti nCITES úmluva = Úmluva o mezinárodním obchodu ohroženými druhy volně žijících živočichů a rostlin n Environmentální MS nBasilejská úmluva o kontrole pohybu nebezpečných odpadů přes hranice států a jejich zneškodňování nÚmluva o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států nÚmluva o účincích průmyslových havárií přesahujících hranice států nÚmluva o ochraně a využívání hraničních vodních toků a mezinárodních jezer nEspoo úmluva = Úmluva o posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice států a protokol SEA nAarhuská úmluva nBernská úmluva o ochraně evropských planě rostoucích rostlin, volně žijících živočichů a přírodních stanovišť nEvropská úmluva o krajině n Vztah MP a národního práva nČl. 10 a čl. 10a Ústavy nČlánek 10 Ústavy zavádí do našeho právního řádu monismus = mezinárodní smlouvy jsou součástí právního řádu (nejde o součást ústavního pořádku – viz čl. 112 Ústavy ČR) nMS jsou přímo aplikovatelné a mají přednost před zákonem Evropské právo nEvropská společenství nebyla založena za účelem ochrany životního prostředí, nýbrž z důvodů ryze ekonomických. Nutnost evropské integrace vyvstala ze zkušenosti obou světových válek i tíživého dopadu velké hospodářské krize n nPůvodní znění Smlouvy o EHS z roku 1957 neobsahovalo ani jedno ustanovení týkající se životního prostředí n Evropské právo nPo konferenci ve Stockholmu v roce 1972 oznámila EK nutnost přijetí ¡akčního programu týkajícího se ochrany životního prostředí. Tento však byl právně nezávazný. nS ohledem na potřebu vytvořit společné standardy pro ochranu spotřebitele a odstranění překážek volného trhu byly již v 70. letech přijímány první komunitární normy ), které upravovaly některé aspekty ochrany životního prostředí a měly svůj právní základ v čl. 94 SES (sbližování právních předpisů za účelem vytvoření a fungování společného trhu nebo v čl. 308 (dodatečné pravomoci). První komunitární normy se týkaly ochrany vod a nakládání s vodami. n Evropské právo nJednotný Evropský Akt z roku 1987 položil základy právního rámce komunitárních opatření v oblasti ochrany životního prostředí nSmlouva o založení ES obsahuje kapitolu 19 Životní prostředí (čl. 174 – 176) n Akční programy EU nAkční programy jsou vydávány nadále, doposud jich bylo vydáno 6: n1973 n1977 n1982 n1987 n1993 n2002 Evropské právo nčl. 2 SES: Posláním Společenství je vytvořením společného trhu a hospodářské a měnové unie a prováděním politik nebo činností uvedených v čl. 3, 4 podporovat… vysokou úroveň ochrany a zlepšování kvality životního prostředí… n nčl. 3 SES: Činnosti Společenství pro účely vymezené v čl. 2 zahrnují… politiku v oblasti životního prostředí n nčl. 6 SES: Požadavky na ochranu životního prostředí musí být zahrnuty do vymezení a provádění politik a činností Společenství uvedených v čl. 3, zejména s ohledem na podporu udržitelného rozvoje n Evropské právo nČl. 174 odst. 1 SES: cíle environmentální politiky ES n Politika společenství přispívá k sledování následujících cílů: udržování, ochrana a zlepšování kvality ŽP, ochrana lidského zdraví, obezřetné a racionální využívání přírodních zdrojů a podpora opatření na mezinárodní úrovni, čelící regionálním a celosvětovým problémům ŽP n Evropské právo nČl. 174 odst. 2 SES: principy EPŽP nTěmi jsou: ¡PPP, ¡princip prevence ¡předběžné opatrnosti ¡princip nápravy škody u zdroje, ¡princip vysokého stupně ochrany, ¡princip integrace (čl. 6) a ¡princip subsidiarity (čl. 5) n Evropské fondy a jejich využití pro ochranu ŽP v ČR nFS nERDF nNorské fondy nČR - 3 cíle politiky HSS 1.Konvergence (25,89 mld. €) ¡ 8 tématických OP, 7 regionálních OP 2.Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost (0,42 mld. € ) 2 OP 3.Evropská územní spolupráce (0,39 mld. €) 9 OP n Operační programy nEU fondy ¡V období 2007-2013 má ČR možnost čerpat finanční prostředky o objemu 26,7 mld. € z toho více než 400 mil. € na ochranu a tvorbu ŽP ¡26 Operačních programů Financování ochrany a tvorby ŽP n Více než 400 mil. € ¡OP Životní prostředí (OP ŽP) – objemem financí 18,4% všech prostředků z EU (2. největší český OP), ¡ ¡OP Praha Konkurenceschopnost, ¡ ¡OP Přeshraniční spolupráce n n z toho necelých 335 mil. € z OP ŽP ¡ OP Přeshraniční spolupráce nOP Přeshraniční spolupráce ČR - Bavorsko ¡prioritní osa 2 - Rozvoj území a životního prostředí. (43,3 mil. €), nOP Přeshraniční spolupráce ČR - Polsko ¡prioritní osa 1 - Posilování dostupnosti, ochrana životního prostředí a prevence rizik. (70,2 mil. €) n OP Přeshraniční spolupráce ČR - Rakousko ¡prioritní osa 2 - Regionální dostupnost a udržitelný rozvoj. ( 49,2 mil. €) nOP Přeshraniční spolupráce ČR - Sasko ¡prioritní osa 3 - Zlepšení situace přírody a životního prostředí (36,1 mil. €) ¡zlepšení protipovodňové ochrany. nOP Přeshraniční spolupráce ČR - Slovensko ´ ¡prioritní osa 2 - Rozvoj dostupnosti přeshraničního území a životního prostředí (37,1 mil. €) ¡ochrana obyvatelstva před živelnými pohromami včetně povodní Operační program Životní prostředí nRozpracovává ¡prioritu „Ochrana a zlepšení kvality životního prostředí“ Národního rozvojového plánu České republiky 2007 – 2013 a ¡prioritu „Životní prostředí a dostupnost dopravy“ Národního strategického referenčního rámce ČR 2007 – 2013. nVytváří rámec pro přípravu projektů nNavazuje na OP Infrastruktura aktualni_vyzvy 1146 OPŽP nGlobální cíl: nZlepšení kvality ŽP jako předpoklad atraktivnosti a konkurenceschopnosti (státu, regionů) při využití inovačních efektů politiky ŽP pro udržitelný rozvoj. nStrategický cíl: nZlepšování kvality ŽP jako základního principu udržitelného rozvoje. Finanční podpora nČerpání finanční podpory z ¡Evropský fond pro regionální rozvoj (ERDF) ¡Fond soudržnosti (SF) nKofinancování na národní veřejné úrovni ¡SFŽP, státní rozpočet ¡Kraj, města a obce Prioritní osy OPŽP nZlepšování vodohospodářské infrastruktury a snižování rizika povodní nZlepšování kvality ovzduší a snižování emisí nUdržitelné využívání zdrojů energie nZkvalitnění nakládání s odpady a odstraňování starých ekologických zátěží nOmezování průmyslového znečištění a environmentálních rizik nZlepšování stavu přírody a krajiny nRozvoj infrastruktury pro environmentální vzdělávání, poradenství a osvětu Finanční alokace Žadatelé nKdo může žádat o podporu: ¡Obce, kraje, státní organizace a podniky, ¡příspěvkové organizace a organizační složky obcí, krajů a státu, ¡nestátní neziskové organizace, ¡fyzické osoby, ¡podnikatelé, ¡společenství vlastníku jednotek, ¡veřejné výzkumné instituce a další nOPŽP je financován ze dvou fondů: Evropského fondu pro regionální rozvo j (ERDF) a Fondu soudržnosti (FS). Prioritní osa 1 „Voda“ nSnížení znečištění vod nVýstavba, rekonstrukce a intenzifikace ČOV (nad 2000 EO), včetně odstraňování N a P (od 2000 do 10000 EO). nVýstavba, rekonstrukce a intenzifikace ČOV nebo ekvivalentního čištění (pod 2000 EO) v územích vyžadujících zvláštní ochranu (NP, CHKO, Natura 2000 apod.). nVýstavba, rekonstrukce a dostavba stokových systémů - kanalizace (nad 2000 EO). nVýstavba, rekonstrukce a dostavba stokových systémů - kanalizace (pod 2000 EO) v územích vyžadujících zvláštní ochranu (NP, CHKO, Natura 2000 apod.). nTechnická opatření u bodových zdrojů znečištění u průmyslových znečišťovatelů. nBudování a podpora systémů komplexního sledování, zjišťování a hodnocení jakosti a množství povrchových vod. nTechnická a biologická opatření na snížení eutrofizace povrchových vod. n Prioritní osa 1 „Voda“ nZlepšení zásobování jakostní pitnou vodou nVýstavba, rekonstrukce a intenzifikace úpraven vody a zdrojů pitné vody zásobujících více než 2000 obyvatel. nVýstavba, rekonstrukce a dostavba přivaděčů a rozvodných sítí pitné vody v obcích nad 2000 obyvatel. nObě předchozí opatření v aglomeracích pod 2000 obyvatel v územích vyžadujících zvláštní ochranu (NP, CHKO, Natura 2000 apod.). Prioritní osa 1 „Voda“ nOmezování rizika povodní nBudování, rekonstrukce a modernizace vybavení informačního systému předpovědní povodňové služby a hlásné povodňové služby, podpora zpracování mapových podkladů. nRealizace opatření pro snížení rychlosti odtoku vody z povodí a eliminaci povodňových průtoků formou výstavby poldrů nad 50 000 m3 a úprava koryt. Příjemci podpory núzemní samosprávné celky a jejich svazky, nspolečnosti vlastněné z více než 50% majetku obcemi a kraji, nobcemi a kraji zřízené organizace, nsprávci povodí, vodních toků, nádrží, nsprávci a majitelé rybníků, vodních děl, nzpracovatelé plánů opatření, nnevládní neziskové organizace, nstatní organizace a státní podniky, nprovozovatelé systému předpovědní povodňové služby, norganizační složky státu a jejich přímo řízené organizace, nfyzické a právnické podnikatelské osoby. Prioritní osa 2 „Ovzduší“ nZlepšení kvality ovzduší nPořízení ekologicky šetrného spalovacího zdroje do 1MW. nRozšíření stávající středotlaké sítě, včetně zajištění přechodu na spalování plynných paliv nVýstavba zdroje spalujícího fosilní paliva a sloužícího pro dodávku tepla do CZT nVýstavba nových a rozšíření systémů CZT nOmezení prašnosti z plošných zdrojů nVýsadba a regenerace izolační zeleně oddělující obytnou zástavbu n Prioritní osa 2 „Ovzduší“ nZlepšení kvality ovzduší nV neziskovém sektoru nPořízení ekologicky šetrného spalovacího zdroje nSnížení energetické spotřeby Ø Prioritní osa 2 „Ovzduší“ nOmezování emisí nRekonstrukce spalovacích zdrojů s výkonem > 5 MW za účelem snížení emisí NOX - s výjimkou spalování biomasy nRekonstrukce zdrojů nebo instalace zařízení pro záchyt emisí NOX nebo prachových částic u nespalovacích zdrojů nTechnická opatření ke snížení VOC (přechod na vodou ředitelné barvy apod.) nOpatření na zdrojích vedoucích ke snížení NH3 Příjemci podpory núzemní samosprávné celky a jejich svazky, nfyzické osoby, nsdružení vlastníků, nbytová družstva, nobecně prospěšné společnosti, nprávnické osoby, nnadace a nadační fondy, npříspěvkové organizace, nobčanská sdružení a církve, nosoby samostatně výdělečně činné, norganizační složky státu a jejich přímo řízené organizace. Prioritní osa 3 „Udržitelné využívání zdrojů energie “ nOZE nVýstavba nových zařízení a rekonstrukce stávajících zařízení s cílem zvýšení využívání OZE pro výrobu tepla, elektřiny a kombinované výroby. nEnergie slunce (Fototermika, Fotovoltaika) nTepelná čerpadla, Kotle na biomasu nKogenerační jednotky nGeotermální systémy nVětrné elektrárny nMalé vodní elektrárny Prioritní osa 3 „OZE“ nÚspory energie a využití odpadního tepla nZateplovací systémy budov nŘešení výplní otvorů (výměna oken) nZrušení tepelných mostů nMěření a regulace nZvýšení účinnosti energetických systémů budov nVyužívání odpadního tepla k výrobě el. energie Prioritní osa 3 „OZE“ nŠetrné systémy vytápění a přípravy TUV nSolární systémy nKotle na biomasu nTepelná čerpadla nVyužití odpadního tepla Příjemci podpory núzemní samosprávné celky a jejich svazky, nnadace a nadační fondy nobčanská sdružení a církve npříspěvkové organizace nobecně prospěšné společnosti norganizační složky státu a jejich přímo řízené organizace, nfyzické osoby, nspolečenství vlastníků, bytová družstva, nneziskové organizace. Prioritní osa 4 „Odpady“ nZkvalitnění nakládání s odpady nIntegrované systémy nakládání s odpady nSystémy odděleného sběru odpadů nTechnologie na třídění, úpravu a recyklaci odpadů nSběrné dvory nTechnologie pro nakládání s NO (vyjma skládkování) nKompostárny a biofermantační stanice nRekultivace starých skládek nOdstranění nepovolených (černých) skládek Prioritní osa 4 „Odpady“ nOdstraňování starých ekologických zátěží nInventarizace a kategorizace priorit starých ekologických zátěží nAnalýzy rizik nSanace vážně kontaminovaných lokalit nSanace SEZ na území postižených těžbou Příjemci podpory nneziskové organizace, núzemní samosprávné celky a jejich svazky, nobčanská sdružení, npodnikatelské subjekty, npříspěvkové organizace, nobecně prospěšné společnosti norganizační složky státu a jejich přímo řízené organizace, nnebo právnické osoby státem pro tyto účely zřízené, nstátní podniky. Prioritní osa 5 „Omezování znečištění a snižování rizik“ nOmezování průmyslového znečištění nBudování infrastruktury pro institucionální zázemí výzkumu BAT nPodpora propojování informačních systémů nZpřístupnění informací o ŽP na Internetu nVytváření uživatelsky přátelských aplikací k plnění povinností vyplývajících z legislativy nTechnologie pro nakládání s NO (vyjma skládkování) nInfrastruktura pro n REACH Příjemci podpory núzemní samosprávné celky a jejich svazky, npříspěvkové organizace, nveřejné výzkumné instituce, nobčanská sdružení, nneziskové organizace, npodnikatelské subjekty, nstátní podniky, nstátní organizace, nsprávci povodí, vodních toků, norganizační složky státu, nprovozovatelé systému předpovědní povodňové služby. Prioritní osa 6 „Příroda a krajina“ nZlepšování stavu přírody a krajiny nImplementace a péče o území Natura 2000 (monitoring, výkup pozemků) nPodpora biodiverzity nObnova krajinných struktur nOptimalizace vodního režimu krajiny nPrevence sesuvů a skalních řícení, monitorování geofaktorů a hodnocení neobnovitelných přírodních zdrojů včetně podzemních vod Prioritní osa 7 „EVVO“ nRozvoj infrastruktury pro environmentální vzdělávání, poradenství a osvětu nprostředky ve výši více než 42 miliony eur nInvestiční projekty nVzdělávací, poradenská a informační centra nNárodní sítě informačních a vzdělávacích center (správy CHKO, NP, ZOO, botanické zahrady, hvězdárny…) nInformační materiály a pomůcky Příjemci podpory núzemní samosprávné celky a jejich svazky, nneziskové organizace, npříspěvkové organizace norganizační složky státu, ndalší nepodnikatelské subjekty. OPŽP - komptence nŘídící orgán (MŽP, Odbor fondů EU) nŘídící výbor nZprostředkující subjekt (SFŽP) nKrajské pracovní skupiny nPlatební a certifikační orgán (MF, Odbor Národního fondu) OPŽP – finanční toky nFinancování ex-post (zpětné proplacení již uskutečněných výdajů) nŽádost o proplacení nKontrola SFŽP → Pokyn k provedení platby na účet žadatele nSFŽP vystaví souhrnnou zprávu o provedení plateb nMF provádí kontrolu souhrnné zprávy a její zaúčtování a následně úhradu prostředků do kapitoly MŽP nEvropská komise (EK) provádí certifikaci nMF – žádost o doplnění prostředků na účtu nEK po odsouhlasení zasílá peníze na účet MF Realizované projekty do 14.11.2011 _2870ec5ed5e8a29e7a5c981038d42ca1 Celková podpora ve všech prioritních osách Počet projektů schválených ŘO 5746 Schválený příspěvek EU 72 859 635 750 Kč Schválený příspěvek SFŽP/SR 5 217 368 485 Kč Schválený příspěvek celkem (EU + SFŽP/SR) 78 077 004 235 Kč Celkové náklady všech schválených projektů 124 286 682 392 Kč Celkový objem dosud proplacených prostředků na účty příjemců 45 074 400 819 Kč 38,22 % Podpořené projekty v JMK _4491088aa30da035d7b85c90d2e30dde nPříklady projektů: ¡Bioplynová stanice ve Vyškově nŽadatel: REBIOS, spol. s r.o. nCelkový rozpočet projektu: 126 448 931 nVýše dotace EU: 49 999 999,99 ¡Snížení energetické náročnosti objektů SOŠ a SOU stavební Brno – Bosonohy nŽadatel: Střední odborná škola a Střední odborné učiliště stavební, Brno-Bosonohy nCelkový rozpočet projektu: 80 329 327 nVýše dotace EU: 45 372 708 ¡Moravany - intenzifikace ČOV nŽadatel: Obec Moravany nCelkový rozpočet projektu: 62 974 702 nVýše dotace EU: 50 212 698,35 ¡ Velký projekt JMK nZlepšení kvality vod v řekách Jihlava a Svratka nad nádrží Nové Mlýny ¡Žadatel: Svazek vodovodů a kanalizací Ivančice ¡Celkový rozpočet projektu: 737 591 944 Kč ¡Výše dotace EU: 470 727 717,88 Kč Velký projekt JMK a kraje Vysočina nOchrany vod povodí řeky Dyje - II. etapa nrekonstrukce tří čistíren odpadních vod (Moravský Krumlov, Velké Meziříčí a Boskovice-Hrádkov) a vybudování jedné nové čistírny ve Vladislavi. Dále bude postaveno 53 km a rekonstruováno cca 21 km kanalizačních stok a rekonstruovány 3 km vodovodů v patnácti obcích. Za kraj Vysočina to jsou Vladislav, Třebíč, Jemnice, Nové Město na Moravě, Nová Ves, Velké Meziříčí, Oslavice a Telč. Za Jihomoravský kraj potom obce Boskovice-Hrádkov, Vratíkov, Okrouhlá, Velenov, Valchov, Benešov a Moravský Krumlov. V současné době probíhá kontrola podkladů pro výběrové řízení na zhotovitele stavby. Práce by měly být dokončeny do konce roku 2012. nCelý projekt stojí více než 1,7 miliardy korun. Podpora z OPŽP, tedy z prostředků Fondu soudržnosti, byla schválena ve výši 1,028 miliard Kč, podpora z prostředků SFŽP ČR činí 60 milionů Kč. Velký projekt JMK nRekonstrukce a dostavba kanalizace v Brně ¡V pondělí 22. srpna 2011 EK schválila České republice šestý velký projekt z OPŽP, vodohospodářský projekt „Rekonstrukce a dostavba kanalizace v Brně". ¡Žadatel: Město Brno ¡13 kilometrů nové kanalizační sítě a rekonstrukcí 11,7 kilometrů stávající kanalizace v aglomeraci Brno a Brno-Žebětín bude umožněno i napojení dalších téměř 4 tisíc obyvatel. ¡Celkové výdaje na projekt se předpokládají ve výši 2,226 miliardy korun, z nichž téměř 1 miliarda bude uhrazena právě z dotace Operačního programu Životní prostředí, z toho 54,4 milionů jde z financí Státního fondu životního prostředí ČR n n nDěkuji za pozornost nJ nsoukopova@econ.muni.cz eco1