Audit neziskových organizací Ing. Pavla Kvapilová 4.12.2011 Přehled služeb v oblasti auditu ØAudit účetní závěrky, včetně konsolidované •audit řádné, mimořádné či mezitímní účetní závěrky •pro povinně i nepovinně auditované subjekty •podle českých předpisů i v souladu s IAS/IFRS l ØAudit výroční zprávy l ØPřezkoumání hospodaření l zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC a DSO l Přehled služeb v oblasti auditu ØAudit neziskového sektoru •povinně auditované subjekty •nepovinně auditované subjekty l lověření hospodaření a účetních závěrek např. subjektů: •státní PO – např. nemocnice řízené Ministerstvem zdravotnictví •příspěvkové organizace zřízené ÚSC – např. základní školy, mateřské školky, technické služby, kulturní zařízení, muzea apod. ltěžiště auditu je soustředěno do dvou hlavních oblastí: •kontrola a ověření čerpání prostředků poskytnutých zřizovatelem v souladu se schváleným rozpočtem •po dohodě se zadavatelem služby rozšíření o ověření účetní závěrky l Přehled služeb v oblasti auditu ØAudit projektů, grantů a dotací •audit projektů spolufinancovaných z prostředků fondů Evropské unie •audit dotací ze státního rozpočtu, audit ostatních dotovaných projektů l ØOstatní audity – prověrky pro zvláštní účely •stanovené obchodním zákoníkem (zpráva o vztazích mezi propojenými osobami, přeměny - fúze, rozdělení apod.) •dle specifikací klienta l Přehled služeb v oblasti auditu ØDue diligence •slouží investorům, kteří mají v úmyslu převzít jinou společnost •= zhodnocení rizik •komplexní prověření vybraného subjektu zahrnující všechny významné oblasti - oprávněnost k podnikání, řídící a organizační normy, účetnictví a finanční situace, majetek, závazky (dluhy), vlastní kapitál, daně a poplatky, technická zařízení a technologie, personalistika, ekologie, smluvní vztahy,... l Přehled služeb v oblasti auditu ØForenzní audit •šetření zaměřené na možné případy zproněvěry a hospodářské kriminality •provedení dle dohodnutých specifikací l ØProcesní, funkční, organizační, personální a informační audit •cílem je především zvýšení efektivity činností a organizace klienta l lDue diligence lForenzní audit l(může též Procesní, funkční, organizační, personální a informační audit) l l Vzhledem k tomu, že auditor pouze předkládá zprávu o věcných poznatcích z dohodnutých postupů, není vyjadřována žádná jistota. Příjemci této zprávy si postupy provedené auditorem i jím předložená zjištění vyhodnotí sami a z auditorovy práce si vyvodí své vlastní závěry. l Povinnost ověření účetní závěrky auditorem - z. č. 563/91 Sb., o účetnictví Øakciové společnosti, pokud k rozvahovému dni a účetního období bezprostředně předcházejícího překročily nebo již dosáhly alespoň jedno ze tří uvedených kritérií l 1.) aktiva celkem více než 40 mil. Kč l 2.) roční úhrn čistého obratu více než 80 mil. Kč l 3.) průměrný přepočtený stav zaměstnanců více než 50 Øostatní obchodní společnosti a družstva, pokud k rozvahovému dni a účetního období bezprostředně předcházejícího překročily nebo již dosáhly alespoň dvou ze tří kritérií Øúčetní jednotky –fyzické osoby a zahraniční osoby, které jsou podnikateli, pokud k rozvahovému dni a účetního období bezprostředně předcházejícího překročily nebo již dosáhly alespoň dvou ze tří kritérií Øúčetní jednotky, kterým tuto povinnost stanoví zvláštní právní předpis Výroční zpráva - z. č. 563/91 Sb., o účetnictví * jsou povinny vyhotovit účetní jednotky, které jsou povinny mít účetní závěrku ověřenu auditorem * účelem je uceleně, vyváženě a komplexně informovat o vývoji výkonnosti, činnosti a stávajícím hospodářském postavení účetní jednotky * obsahuje též účetní závěrku a zprávu o auditu * dále nejméně finanční a nefinanční informace významné o skutečnostech, které nastaly až po rozvahovém dni, o předpokládaném vývoji činnosti účetní jednotky, o aktivitách v oblasti výzkumu a vývoje, v oblasti ochrany životního prostředí a pracovněprávních vztazích, organizační složku podniku v zahraničí, příp. další * rovněž ověřování výroční zprávy auditorem Zveřejnění účetní závěrky a výroční zprávy Øpovinnost zveřejnění mají účetní jednotky, které se zapisují do obchodního rejstříku, nebo ty, kterým tuto povinnost stanoví zvláštní právní předpis Øuložením do sbírky listin obchodního rejstříku, účetní závěrka může být uložena jako součást výroční zprávy Øzveřejňuje se v rozsahu, v jakém byla sestavena,příp. po ověření auditorem a po schválení k tomu příslušným orgánem, a to ve lhůtě do 30 dnů od splnění obou podmínek, nejpozději však do konce bezprostředně následujícího účetního období Povinnost ověření účetní závěrky auditorem – zvláštní právní předpisy Ønadace Ønadační fondy (za zákonných podmínek) Øpolitické strany a politické hnutí Øobecně prospěšné společnosti (za zákonných podmínek) Øvšeobecná zdravotní pojišťovna Øzaměstnanecké pojišťovny Øemitent kótovaného CP, obchodník s CP Øbanky Øinvestiční společnosti, podílové fondy, investiční fondy Øspořitelní a úvěrová družstva Øpojišťovny Øa další Požadavky na účetní závěrku nevýdělečných organizací l Øzákon č. 563/91 Sb., o účetnictví l Øvyhláška č. 504/2002 Sb., pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání l ØČeské účetní standardy č. 401 až 414 Ø Øzvláštní právní předpisy Vyhláška č. 504/2002 Sb. lVztahuje se zejména na tyto účetní jednotky: * politické strany a politická hnutí * občanská sdružení * církve a náboženské společnosti * obecně prospěšné společnosti * zájmová sdružení právnických osob * nadace a nadační fondy * společenství vlastníků jednotek * veřejné vysoké školy * jiné účetní jednotky, které nebyly založeny a zřízeny za účelem podnikání např. Česká televize, Český rozhlas, Komora daňových poradců ČR, Komora auditorů ČR, Česká advokátní komora, Komora veterinárních lékařů ČR, Česká lékařská komora, Česká stomatologická komora, Česká lékárnická komora Vyhláška č. 504/2002 Sb. * rozsah a způsob sestavování účetní závěrky * uspořádání, označování a obsahové vymezení položek účetní závěrky * uspořádání a obsahové vymezení vysvětlujících a doplňujících informací v příloze účetní závěrky * směrná účtová osnova * účetní metody l lÚčetní závěrka zahrnuje rozvahu (bilanci), výkaz zisku a ztráty a přílohu. Vyhláška č. 504/2002 Sb. – výkaz zisků a ztráty * uvádějí se k rozvahovému dni konečné zůstatky syntetických účtů nákladů a výnosů a výsledek hospodaření rozdělené na hlavní činnost a hospodářskou činnost * hlavní činnost – veškeré činnosti, pro které byla účetní jednotka zřízena zvláštním právním předpisem, zřizovací listinou nebo jiným dokumentem * hospodářská činnost – činnosti stanovené zvláštním právním předpisem, ve zřizovací, zakládací listině či statutu, např. činnost doplňková, vedlejší, podnikatelská nebo jiná činnost * * za účetní jednotku jako celek se dílčí výsledky hospodaření sumarizují * informace za minulé účetní období se neuvádějí * nerozlišují se náklady a výnosy z provozní, finanční a mimořádné činnosti ČÚS 401 Účty a zásady účtování na účtech lHlediska při vytváření analytických účtů mj.: -členění podle položek účetní závěrky -členění nákladů a výnosů na činnosti, z nichž příjmy (výnosy) jsou předmětem daně z příjmů a v rámci tohoto členění na činnosti, z nichž příjmy jsou od daně osvobozeny -členění pro daňové účely tzn. pro transformaci účetního výsledku hospodaření ze zdaňované činnosti před zdaněním na daňový základ vymezený zákonem o daních z příjmů, zejména pokud jde o výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů a zdaňované příjmy, pro potřeby daně z přidané hodnoty atd.členění z hlediska potřeb finančního řízení účetní jednotky -členění podle druhu činnosti účetní jednotky Další specifika lOpravné položky a rezervy * vytvářejí se pouze podle z.č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů a pouze v případech, pokud jsou tvořeny v souvislosti s činností podléhající dani z příjmů lKursové rozdíly * účty pohledávek a závazků k rozvahovému dni rozvahově sk. 38 lVlastní zdroje * zvláštní právní předpisy Vyhláška č. 504/2002 Sb. – příloha lObsahuje mj. údaje o: l lúčetní jednotce, jejím sídle, názvu, právní formě, jejím poslání, tj. činnosti hlavní, hospodářské, a dalších činnostech, statutárních orgánech a organizačních složkách s vlastní právní subjektivitou lzakladatelích, zřizovatelích, vkladech do vlastního jmění, povaze a výši těchto vkladů a zápisu vkladů do příslušného rejstříku lkaždé významné události, která se stala mezi rozvahovým dnem a okamžikem sestavení účetní závěrky Vyhláška č. 504/2002 Sb. – příloha * účetním období, použitých účetních metodách, způsobu zpracování účetních záznamů, způsobech a místech jejich úschovy, aplikaci obecných účetních zásad, způsobech oceňování a odpisování, pokud je jejich znalost významná pro posouzení finanční, majetkové situace a výsledku hospodaření účetní jednotky,…, způsobu stanovení oprávek k majetku a způsobu stanovení reálné hodnoty příslušného majetku a závazků, způsobu tvorby a výši vytvořených opravných položek a rezerv za uzavírané účetní období * názvu jiných účetních jednotek, v nichž účetní jednotka sama nebo prostřednictvím třetí osoby jednající jejím jménem a na její účet drží podíl s uvedením výše tohoto podílu, jakož i výše základního kapitálu, vlastního jmění, fondů a zisku nebo ztráty této jiné účetní jednotky za minulé účetní období Vyhláška č. 504/2002 Sb. – příloha * přehled splatných závazků pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, přehled splatných závazků veřejného zdravotního pojištění a evidované daňové nedoplatky u místně příslušných finančních a celních orgánů s uvedením částek, datem vzniku a splatnosti * částkách dlužených, které vznikly v daném účetním období a u kterých zbytková doba splatnosti k rozvahovému dni přesahuje pět let, jakož i o výši všech dluhů účetních jednotek, krytých plnohodnotnou zárukou, danou touto účetní jednotkou, s uvedením povahy a formy záruky; tyto informace se uvádějí odděleně pro položku každého věřitele podle struktury rozvahy * celkové výši finančních nebo jiných závazků, které nejsou obsaženy v rozvaze (bilanci) Vyhláška č. 504/2002 Sb. – příloha * výsledku hospodaření v členění podle hlavní a hospodářské činnosti a pro účely daně z příjmů * průměrném evidenčním přepočteném počtu zaměstnanců v členění podle kategorií, jakož i o osobních nákladech za účetní období * výši stanovených odměn a funkčních požitků za účetní období členům statutárních, kontrolních nebo jiných orgánů určených statutem, stanovami nebo jinou zřizovací listinou, z titulu jejich funkce, jakož i o výši vzniklých nebo smluvně sjednaných závazků ohledně požitků bývalých členů těchto orgánů, s uvedením celkové výše pro každou kategorii členů Vyhláška č. 504/2002 Sb. – příloha * účasti členů statutárních, kontrolních nebo jiných orgánů účetní jednotky určených statutem, stanovami nebo jinou zřizovací listinou a jejich rodinných příslušníků v osobách, s nimiž účetní jednotka uzavřela za vykazované účetní období obchodní smlouvy nebo jiné smluvní vztahy * způsobu zjištění základu daně z příjmů, použitých daňových úlevách a způsobech užití prostředků v běžném účetním období, získaných z daňových úlev v předcházejících zdaňovacích obdobích, v členění za jednotlivá zdaňovací období podle požadavku zvláštních právních předpisů Vyhláška č. 504/2002 Sb. – příloha * každé významné položce, zejména skupině položek z rozvahy (bilance) nebo výkazu zisku a ztráty, u kterých je uvedení podstatné pro hodnocení finanční a majetkové situace a výsledku hospodaření účetní jednotky a pro analýzu výkazů, pokud tyto informace nevyplývají přímo ani nepřímo z rozvahy (bilance) a výkazu zisku a ztráty; u významných položek aktiv se uvedou též jejich přírůstky a úbytky a zvlášť o významných položkách, které jsou ve výkazech zahrnuty nebo kompenzovány s jinými položkami a ve výkazech nejsou samostatně vykázány, například rozpis dlouhodobých bankovních úvěrů včetně úrokových sazeb a popis zajištění úvěrů, poskytnuté dotace na provozní účely nebo na pořízení dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku, s uvedením výše dotací a jejich zdrojů Vyhláška č. 504/2002 Sb. – příloha * přehled o přijatých a poskytnutých darech, dárcích a příjemcích těchto darů, jedná-li se o významné položky nebo pokud to vyžaduje zvláštní právní předpis * přehled o veřejných sbírkách s uvedením účelu a výši vybraných částek * způsobu vypořádání výsledku hospodaření z předcházejících účetních období, zejména rozdělení zisku l * informace podle zvláštních právních předpisů a podle rozhodnutí účetní jednotky Výroční zpráva neziskových organizací l(Auditovaná) výroční zpráva jako zprostředkovatel informací mezi neziskovou organizací a zainteresovanou veřejností. l lZainteresovaná veřejnost - dárci, členové, statutární orgány, vrcholový management, zaměstnanci, dobrovolníci, klienti, veřejná správa, veřejnost obecně l lčinnost organizace => výroční zpráva => ocenění výkonu veřejností => rozhodnutí o podpoře a participaci Výroční zpráva neziskových organizací Ønástroj prezentace a komunikace l Ønástroj veřejné kontroly l např. subjekty získávající přímou (ve formě dotací) nebo nepřímou (prostřednictvím daňových úlev) podporu z veřejných rozpočtů l Zveřejnění a povinnost uložení údajů z účetních závěrek l * sbírka listin u subjektů zapisovaných do obchodního rejstříku (nadace a nadační fondy, obecně prospěšné společnosti) l * u ostatních subjektů není tato skutečnost jednotně upravena, stejně jako požadavek na zákonný audit Požadavky na výroční zprávu * Pravidelnost – opakovaně za účetní období * Včasnost – prodleva max půl roku * Spolehlivost – nezávislá kontrola * Úplnost – podstatné informace, omezení: obchodní tajemství, ochrana osobních údajů * Přehlednost a srozumitelnost – určena široké veřejnosti * (Mezinárodní) srovnatelnost – existující standardy Problémová místa a otázky k diskusi Øneexistující jednotná koncepce zveřejňování výročních zpráv Øprávní normy – povinné obsahové náležitosti výročních zpráv Øvymahatelné sankce za nesplnění zákonných povinností l Øveřejně přístupný rejstřík neziskových organizací (obdoba obchodního rejstříku) Øsjednocení požadavků na zákonný audit Øaudit dalších neziskových organizací např. občanských sdružení, pokud jsou příjemcem dotací nad určitou částku či při překročení určitého obratu Zákon č. 424/1991 Sb. o sdružování v politických stranách a v politických hnutích lPožadavky na hospodaření: Østrana a hnutí odpovídají za své závazky celým svým majetkem, členové za závazky ani neodpovídají ani neručí Østrana a hnutí nesmějí vlastním jménem podnikat Østrana a hnutí mohou založit obchodní společnost nebo družstvo nebo se účastnit jako společník nebo člen na již založené obchodní společnosti nebo družstvu jen tehdy, je-li výlučným předmětem jejich činnosti: l - provozování vydavatelství, nakladatelství, tiskáren, rozhlasového nebo televizního vysílání l - publikační a propagační činnost l - pořádání kulturních, společenských, sportovních, rekreačních, vzdělávacích a politických akcí l - výroba a prodej předmětů propagujících program a činnost příslušné strany a hnutí Zákon č. 424/1991 Sb. o sdružování v politických stranách a v politických hnutích lPříjmem strany a hnutí mohou být: Øpříspěvek ze státního rozpočtu ČR na úhradu volebních nákladů Øpříspěvek ze státního rozpočtu ČR na činnost strany a hnutí Øčlenské příspěvky Ødary a dědictví Øpříjmy z pronájmu a prodeje movitého a nemovitého majetku Øúroky z vkladů Øpříjmy vznikající z účasti na podnikání jiných právnických osob Øpříjmy z pořádání tombol, kulturních, společenských, sportovních, rekreačních, vzdělávacích a politických akcí Øpůjčky a úvěry l Østrana a hnutí nesmějí vlastnit majetek mimo území ČR Politické strany a hnutí – výroční finanční zpráva l Strana a hnutí jsou povinny předložit každoročně do 1. dubna Poslanecké sněmovně k informaci výroční finanční zprávu, která zahrnuje: Øroční účetní výkazy Øzprávu auditora o ověření roční účetní závěrky s výrokem bez výhrad Øpřehled o celkových příjmech v členění viz výše a o výdajích v členění na provozní a mzdové výdaje, výdaje na daně a poplatky a výdaje na volby Øpřehled o hodnotě majetku získaného dědictvím; pokud hodnota takto získaného majetku přesahuje 100 000 Kč, uvede se zůstavitel Øpřehled o členech, jejichž celkový členský příspěvek za rok je vyšší než 50 000 Kč s uvedením výše tohoto příspěvku, jejich jména, příjmení, data narození a adresy místa pobytu Politické strany a hnutí – výroční finanční zpráva Øpřehled o darech a dárcích s uvedením výše peněžitého daru, jména, příjmení, data narození a adresy místa pobytu dárce; je-li dárcem právnická osoba, pak její obchodní firma nebo název, sídlo a identifikační číslo; přesahuje-li dar svou celkovou hodnotou od jednoho dárce za rok 50 000 Kč, doloží se ověřenými kopiemi darovacích smluv Ø * předkládá se na předepsaném formuláři s přílohami – vyhláška č. 273/2005 Sb. * výroční finanční zpráva je veřejná; lze do ní nahlédnout a pořizovat z ní výpis nebo její opis či kopii v Kanceláři Poslanecké sněmovny Zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech * poskytuje veřejnosti obecně prospěšné služby za předem stanovených a pro všechny uživatele stejných podmínek l * její hospodářský výsledek (zisk) nesmí být použit ve prospěch zakladatelů, členů jejích orgánů nebo zaměstnanců a musí být použit na poskytování obecně prospěšných služeb, pro které byla obecně prospěšná společnost založena l * hospodářský výsledek po zdanění se v celé výši převádí do rezervního fondu; ten se používá nejprve ke krytí ztráty vykázané v následujících účetních obdobích Hospodaření o.p.s. * kromě obecně prospěšných služeb, k jejichž poskytování l byla založena, může o.p.s. vykonávat i jiné činnosti ("doplňková činnost") za podmínky, že doplňkovou činností bude dosaženo účinnějšího využití majetku a zároveň tím nebude ohrožena kvalita, rozsah a dostupnost obecně prospěšných služeb * nesmí se účastnit na podnikání jiných osob * může se ucházet o dotace ze státního rozpočtu, z rozpočtu územních samosprávných celků nebo ze státního fondu l * v účetnictví povinnost důsledně oddělit náklady a výnosy spojené s doplňkovými činnostmi, s obecně prospěšnými službami a náklady a výnosy spojené se správou Ověření účetní závěrky o.p.s. lRoční účetní závěrku musí mít ověřena o.p.s., která: Øje příjemcem dotací ze státního rozpočtu, rozpočtu obce, případně z rozpočtu jiného územního orgánu nebo od státního fondu, jejichž celkový objem v roce, za nějž je účetní závěrka sestavována, přesáhne 1 mil. Kč Ønezřídila dozorčí radu, nebo Øve výši čistého obratu překročila 10 mil. Kč Výroční zpráva o činnosti a hospodaření o.p.s. * povinnost vypracovat v termínu stanoveném správní radou, nejpozději do šesti měsíců po skončení hodnoceného období * musí být veřejně přístupná * * pokud obecně prospěšná společnost poruší ustanovení § 2, 17 a 20 (hospodaření, výroční zpráva), pozbývá daňová zvýhodnění stanovená: zákonem o daních z příjmů, zákonem o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, zákonem o dani z nemovitostí Obsah výroční zprávy Øpřehled činností vykonávaných v kalendářním roce s uvedením vztahu k účelu založení obecně prospěšné společnosti Øroční účetní závěrku a zhodnocení základních údajů v ní obsažených Øvýrok auditora k roční účetní závěrce, pokud byla ověřována Øpřehled o peněžních příjmech a výdajích Øpřehled rozsahu příjmů (výnosů) v členění podle zdrojů Øvývoj a konečný stav fondů obecně prospěšné společnosti Østav a pohyb majetku a závazků Øúplný objem výdajů (nákladů) v členění na výdaje (náklady) vynaložené pro plnění obecně prospěšných služeb, pro plnění činností doplňkových a na vlastní činnost (správu) Øzměny zakládací listiny a složení řídicích orgánů v průběhu roku Ødalší údaje stanovené správní radou l Zákon č. 227/1997 Sb. o nadacích a nadačních fondech Ømajetek nadace nebo nadačního fondu smí být použit pouze v souladu s účelem a podmínkami stanovenými v nadační listině nebo ve statutu nadace nebo nadačního fondu jako nadační příspěvek a k úhradě nákladů souvisejících se správou nadace nebo nadačního fondu Ønáklady související se správou musí být vedeny odděleně od nadačních příspěvků; zahrnují zejména náklady na udržení a zhodnocení majetku nadace nebo nadačního fondu, náklady na propagaci účelu nadace nebo nadačního fondu a náklady související s provozem nadace nebo nadačního fondu, včetně odměn za výkon funkce člena správní rady, dozorčí rady, popřípadě revizora Øzákaz podílení se na financování politických stran nebo politických hnutí Zákon č. 227/1997 Sb. o nadacích a nadačních fondech Ø Øzákaz podnikání vlastním jménem, s výjimkou pronájmu nemovitostí, pořádání loterií, tombol, veřejných sbírek, kulturních, společenských, sportovních a vzdělávacích akcí Øpeněžní prostředky, které jsou součástí nadačního jmění, je nadace povinna uložit na zvláštní účet u banky a může je použít jen dle požadavků zákona - § 23 Ødojde-li v průběhu trvání nadace ke snížení hodnoty nadačního jmění pod hodnotu zapsanou nadačním rejstříkem, provede nadace doplnění nadačního jmění na zapsanou hodnotu; nedojde-li k doplnění, pak rozhodnout o snížení nadačního jmění v souladu se skutečným stavem Zákon č. 227/1997 Sb. o nadacích a nadačních fondech lStanovení pravidla pro omezení nákladů souvisejících se správou - l- celkové roční náklady nadace nebo nadačního fondu související se správou nadace nebo nadačního fondu nesmí převýšit: l * určité procento ročních celkových výnosů nadačního jmění nebo majetku nadačního fondu, * určité procento hodnoty ročně poskytnutých nadačních příspěvků nebo * určité procento nadačního jmění nebo majetku nadačního fondu podle jeho stavu k 31. prosinci téhož roku l Østanovené pravidlo nelze měnit nejméně po dobu pěti let Povinnost ověření a zveřejnění * roční účetní závěrka nadace musí být ověřena auditorem * roční účetní závěrka nadačního fondu musí být ověřena auditorem za kalendářní rok, v němž úhrn vykazovaných celkových nákladů nebo výnosů převýší 3 mil. Kč nebo pokud majetek je vyšší než 3 mil. Kč l Øuložení výroční zprávy do 30 dnů po schválení správní radou u rejstříkového soudu, vypracování nejpozději do 6 měsíců po skončení hodnoceného období Øv nadační listině nebo ve statutu může být stanoven další způsob zveřejňování výroční zprávy Obsah výroční zprávy lpřehled o veškeré činnosti, a to zejména: Øpřehled majetku a přehled o závazcích Øu jednotlivých nadačních darů poskytnutých nadaci nebo nadačnímu fondu v hodnotě nad 10 tis. Kč přehled o osobách, které je poskytly; pokud dárce požaduje zachování anonymity, musí být zachována Øpřehled o použití majetku nadace nebo nadačního fondu Øpřehled o osobách, jimž byly poskytnuty nadační příspěvky v hodnotě vyšší než 10 tis. Kč, a zhodnocení, zda a jakým způsobem byly nadační příspěvky použity; pokud byl nadační příspěvek poskytnut fyzické osobě ke zdravotním nebo jiným humanitárním účelům a tato osoba požaduje zachování anonymity, musí zachována Øzhodnocení, zda je při hospodaření dodrženo pravidlo stanovené pro omezení nákladů souvisejících se správou Øzhodnocení základních údajů obsažených v roční účetní závěrce a výrok auditora doplněný o závažnější informace ze zprávy auditora * roční účetní závěrka je přílohou výroční zprávy Ověřovací zakázky – typy zprávy * ISA 700 Formulace výroku a zprávy auditora k účetní závěrce Aplikační doložka KA ČR l Požadavky na zprávu auditora definované zákonem o auditorech ke standardu ISA 700 * ISA 800 Zvláštní aspekty - audity účetních závěrek sestavených v souladu s rámcem pro zvláštní účely * ISA 805 Zvláštní aspekty - audity jednotlivých účetních výkazů a specifických prvků, účtů nebo položek účetního výkazu * ISRE 2400 Zakázky spočívající v prověrce účetní závěrky Audit projektů, grantů a dotací Øaudit projektů spolufinancovaných z prostředků fondů Evropské unie Ø Øaudit dotací ze státního rozpočtu, audit ostatních dotovaných projektů Metodický pokyn MŠMT k poskytování dotací soukromým školám l vk provedení § 6 odst. 5 zákona č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením v vdoložení vynaložení zisku na výdaje na výchovu a vzdělávání, běžný provoz, popřípadě u speciálních škol a zařízení i na rehabilitaci potvrzené oprávněnou osobou – auditorem Metodický pokyn MŠMT k poskytování dotací soukromým školám lAuditor popíše skutečnost, že : vověřil přiložený výkaz zisku a ztráty soukromé školy za období od 1.1. 20xx do 31.12. 20xx vověřil soulad rozhodnutí valné hromady právnické osoby soukromé školy o rozdělení zisku za auditované období se zaúčtováním v následujícím období vověřil splnění podmínek použití zisku soukromé školy za rok 20xx (příp. i zisku vytvořeného v dřívějším období) vauditor definuje odpovědnost soukromé školy a odpovědnost auditora. Audit projektů - Operační programy (OP) lStrukturální fondy: §Evropský fond pro regionální rozvoj (ERDF) §Evropský sociální fond (ESF) lFond soudržnosti (FS) l §rozdělení finančních prostředků ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti na období 2007-2013 mezi operační programy §v programovém období 2007—2013 má ČR z evropských fondů k dispozici 26,69 miliard eur l Audit projektů - Operační programy (OP) Øzprostředkující mezistupeň mezi třemi hlavními evropskými fondy (ERDF, ESF, FS) a konkrétními příjemci finanční podpory v členských státech a regionech Østrategické dokumenty představující průnik priorit politiky hospodářské a sociální soudržnosti EU a individuálních zájmů členských států lČesko si pro nynější období vyjednalo 26 operačních programů: v8 zaměřeno tématicky (např. na dopravu, vědu a vzdělávání, zaměstnanost, životní prostředí) v7 zeměpisně (na Středočeský kraj, Střední Moravu, Moravskoslezsko atd.) vostatní OP umožňují přeshraniční, meziregionání a nadregionální spolupráci či zajišťují technické, administrativní a výzkumné zázemí realizace politiky soudržnosti l Zaměření auditu projektů: lPři ověřování se vychází z pravidel stanovených poskytovatelem finančních zdrojů, které jsou uvedeny v Příručce pro příjemce prostředků čerpaných z veřejných zdrojů. l Øsprávnost a úplnost zaúčtování všech výdajů vykázaných za auditované období Øzpůsobilost všech vykázaných výdajů v souladu s rozhodnutím a dalšími pokyny řídícího orgánu ověření souladu výdajů s platným rozpočtem projektu Øzhodnocení postupu při zadávání veřejných zakázek Øosvědčení výdajů projektu dle struktury schváleného rozpočtu l Zaměření auditu projektů: Øověření čerpání prostředků projektu v souladu s jeho záměrem Øposouzení efektivnosti vynaložených výdajů Økontrolu vedení účetnictví k celému projektu Øporovnání stavu zvláštního účtu projektu s informacemi uvedenými v závěrečné zprávě k projektu Øplatnost předložených účetních dokladů Øposouzení ekonomické a nákladové efektivnosti projektu Ødodržení smluvního podílu spolufinancování l Příklad požadovaných dokumentů: Øpodepsaná smlouva spolu se všemi dodatky Øfinanční výkazy projektu a za auditované období Øinformace k účetnímu systému a účetní směrnice a metodiky – odlišení nákladů projektu od ostatních nákladů Øbankovní účet projektu Øobecné politiky společnosti (účetnictví, lidské zdroje, odměňování, benefity, nákup, cestovní náhrady, apod.) Øpracovní smlouvy, výplatní pásky, schválené timesheety a doložení produktivních hodin pro všechny osoby podílející se na projektu l Příklad požadovaných dokumentů: Øfaktury a ostatní dokumenty dokládající náklady v rámci projektu (majetek, materiál, služby, cestovné) Øzařazovací protokoly majetku spolu s definovanou odpisovou sazbou Øsměrnici, pravidla pro zadávání veřejných zakázek Ødokumentaci průběhu výběrových řízení Definice způsobilých výdajů vskutečné vvynaložené účastníkem vvynaložené v průběhu projektu vstanoveny podle obvyklých účetních a manažerských zásad organizace vpoužity výhradně za účelem dosažení cílů a očekávaných výsledků projektu vv souladu se zásadami úspornosti, účinnosti a efektivity vzaneseny v účetní evidenci účastníka vočištěny od neuznatelných nákladů Výkonnostní audit Ørovněž nazývaný audit hodnoty získané za vynaložené prostředky (Value-For-Money nebo VFM) má především za cíl: vpřezkoumání výstupů organizace z hlediska zajištění hospodárnosti, efektivity a účelnosti při zabezpečování těchto výstupů vporovnání vybraných ukazatelů se standardy vzjistit, zda je účelné, hospodárné a efektivní užívání veřejných prostředků vnapomoci zlepšení výkonnosti lZhodnocení hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti činnosti v l Definice dle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě: lHospodárnost vse rozumí takové použití veřejných prostředků k zajištění stanovených úkolů s co nejnižším vynaložením těchto prostředků a to při dodržení a odpovídající kvality plněných úkolů vlidské a materiální zdroje v odpovídající kvalitě a množství za nejnižší cenu lÚčelnost vse rozumí takové použití veřejných prostředků, které zajistí optimální míru dosažení cílů při plnění stanovených úkolů vmaximální výkon při jakýchkoliv vstupech nebo minimalizace vstupů l Definice dle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě: lEfektivnost vse rozumí takové použití veřejných prostředků, kterými se dosáhne nejvýše možného rozsahu, kvality a přínosu plněných úkolů ve srovnání s objemem prostředků vynaložených na jejich plnění vjak dobře bylo uskutečněnou činností dosaženo stanoveného cíle (předpoklad, že byly definovány cíle) l Zpráva auditora o auditu pro zvláštní účely ISA 800 l l Provedli jsme audit plnění podmínek plynoucích z Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu a strukturálních fondů EU na financování akce (projektu) vydaného Ministerstvem ABC dne dd.mm.200X (dále jen „Rozhodnutí“) a dále z Podmínek Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu a strukturálních fondů EU na financování akce (projektu) k projektu s registračním číslem žádosti CZ1111/1.1.11/11 vydaných dne dd.mm.200X (dále jen „Podmínky“) a audit promítnutí těchto podmínek do projektu „Stavba č. xxx – název stavby“. Rozhodnutí a Podmínky tvoří přílohu č. 2 této zprávy. Zpráva auditora o auditu pro zvláštní účely ISA 800 l Audit jsme provedli v souladu s Mezinárodními auditorskými standardy upravujícími audit dodržování smluvních podmínek a v souladu se Zákonem o auditorech České republiky. Tyto standardy vyžadují, aby byl audit naplánován a proveden tak, aby auditor získal přiměřenou jistotu,zda Příjemce dotace splnil podmínky plynoucí z Rozhodnutí a z příslušných článků podmínek. Audit zahrnuje výběrovým způsobem provedené ověření podkladů. Jsme přesvědčeni, že provedený audit poskytuje přiměřený podklad pro vyjádření výroku auditora. l l V průběhu auditu jsme zjistili, že Podmínky nebyly ve ve všech bodech zcela dodrženy. Skutečnosti, které se odchylují od některých ustanovení, jsou shrnuty v příloze č. 1. l Podle našeho názoru, s výhradou skutečností uvedených v příloze č. 1, Příjemce dotace dodržel ve všech významných ohledech podmínky plynoucí z Podmínek Rozhodnutí. Nejčastější zjištění - nedostatky Øabsence průkazných podkladů vykazování personálních nákladů (timesheety, docházka,..) Øpersonální náklady jsou na projekt alokovány v rozporu s pravidly programu (např. alokace dle úvazku v pracovní smlouvě) Ø100 % majetku vykazováno jako náklad projektu (nikoli odpis) Øšpatně uplatněné odpisy Ønáklady uplatněny včetně DPH Øzařízení není používáno pro účely projektu Øpřed nákupem zařízení nebylo provedeno výběrové řízení Ønepřímé náklady (režie) vykazovány jako spotřební materiál Øslužební cesty delší než program pracovních cest l Vybraná nejčastější zjištění EÚD na úrovni příjemců: Ønedostatečné zveřejnění informací – (ne)dostupnost informací - načasování VŘ Ønekvalitně připravená zadávací dokumentace (nedostatečný průzkum, chyby v projektu výměr) Øpodmínky na míru vítěznému uchazeči Ønedůsledné uplatňování smluvních pokut a reklamací Ørozšíření předmětu zakázky - vícepráce nezahrnuté v původní dokumentaci Øzměna použitých materiálů a technologií Øprojekt neplní funkci pro kterou byl schválen l Vybraná nejčastější zjištění EÚD na úrovni příjemců: Øvícenásobné uplatnění výdajů - uplatnění stejného nákladu v rámci dvou různých projektů stejným příjemcem Økonečný příjemce není vlastníkem - prodej aktiva do 5 let od jeho nabytí - také zpětný leasing Ø lCelkové zaměření auditu EÚD zejména na VŘ - veškerá dokumentace, procesní prověření VŘ, ekonomické vazby účastníků. l Problémová místa a otázky k diskusi vspolečným jmenovatelem by měl být boj proti skutečnému zneužívání veřejných financí, nikoliv byrokratický systém kontrol a vynucování „papírově“ bezchybného průběhu vzjednodušení systému poskytování evropských dotací vminimalizace počtu kontrol u příjemců dotací vzajištění stejného přístupu ke kontrole z úrovně různých subjektů vnalezení rovnováhy mezi 100% kontrolou na jedné straně a prostým rozdáváním veřejných prostředků na straně druhé vopravdu je špatná kontrola (audit), která nic nenalezne?