Etický kodex pro auditory a účetní znalce Mezinárodní standardy pro řízení kvality (ISQC) Ing. Pavla Kvapilová 6.11.2011 Etický kodex pro auditory a účetní znalce * * * vydala Mezinárodní federace účetních IFAC * členské organizace IFAC nesmí uplatňovat méně přísné standardy * schválen KA ČR s účinností od 1.1.2007, nově pak od 1.1.2011 Základní principy etického chování * * Integrita * Objektivita * Odborná způsobilost a řádná péče * Důvěrný charakter informací * Profesionální jednání * Integrita * závazek být poctivý a čestný ve všech profesních a odborných jednáních * též nestranné zacházení a pravdomluvnost * jméno auditora nesmí být spojováno s výroky, zprávami a informacemi, o nichž se domnívá, že: l - obsahují významně nesprávné nebo zavádějící informace l - obsahují výkazy nebo informace připravené nedbale l - postrádají nebo zastírají informace a mohou být zavádějící * není v rozporu, pokud je vydán výrok s výhradou Objektivita * nedělat kompromisy ve svém profesionálním a odborném úsudku z důvodu l - zaujatosti l - konfliktu zájmů l - přílišného ovlivňování dalšími osobami l * těmto vztahům se musí auditor vyhnout Odborná způsobilost a řádná péče * udržovat si odborné znalosti a dovednosti na požadované úrovni tak, aby bylo zajištěno poskytnutí kvalifikované odborné služby l * získání + udržování odborné způsobilosti l * používání ROZUMNÉHO ÚSUDKU při aplikaci odborných znalostí a zkušeností Důvěrný charakter informací * neuvádět mimo firmu získané důvěrné informace * nepoužívat důvěrné informace k osobní výhodě nebo pro potřeby třetích stran * riziko neúmyslného prozrazení mj. nejbližším rodinným příslušníkům * trvá i po ukončení smluvního vztahu, mohou však být použity získané zkušenosti * podmínky zveřejnění důvěrných informací: l - vyplývá ze zákona , schválení klientem * nutno posoudit ohrožení zájmů zúčastněných stran a zda informace neobsahují neověřená fakta nebo neprokázané závěry Profesionální jednání * dodržování všech příslušných zákonů a regulatorních požadavků tak, aby se vyhnul jednání, které by mohlo diskreditovat profesi * zdržet se aktivit, o nichž by se mohla DOSTATEČNĚ INFORMOVANÁ TŘETÍ STRANA ZNALÁ SOUVISEJÍCÍCH FAKTů DOMNÍVAT, že negativně ovlivňují dobré jméno profese l * zákaz nepřiměřeného vyzvedávání nabízených služeb, odborné kvalifikace nebo zkušeností * zákaz posměšného komentování práce druhých nebo neadekvátní porovnání Hrozby a rizika ohrožující základní principy * * Vlastní zainteresovanost * Prověrka po sobě samém * Protekční vztah * Spřízněnost * Vydíratelnost Koncepční rámec - uplatnění * Identifikace hrozeb a rizik ohrožujících dodržování základních etických principů * Vyhodnocení jejich významnosti l l pokud nejsou identifikované hrozby zcela zřejmě nevýznamné, pak: l * Aplikace zabezpečovacích prvků k eliminaci hrozeb a rizik nebo jejich snížení na přijatelnou úroveň Zabezpečovací prvky * Připravené profesními orgány, legislativou nebo regulatorními orgány l - požadavky na vzdělání, profesní přípravu, vstup do profese, profesní rozvoj, profesní standardy, disciplinární procedury profesních orgánů l * V rámci pracovního prostředí l - v rámci pracovního prostředí firmy l - v rámci prací na zakázce l * V rámci klientem uplatňovaných postupů Zabezpečovací prvky v pracovním prostředí Øpoužití rozumného úsudku, v úvahu, co by ROZUMNĚ INFORMOVANÁ TŘETÍ STRANA MAJÍCÍ K DISPOZICI POTŘEBNÉ INFORMACE považovala za přijatelné l lv rámci pracovního prostředí firmy l - interní metodiky a postupy, disciplinární mechanismus, dohled nad fungováním systémů prověrky kvality zakázek lv rámci prací na zakázce l - rozsah poskytovaných služeb, rotace výše postavených členů týmu Další oblasti upravené Etickým kodexem * Získávání zakázek –- akceptace klienta, akceptace zakázky, změny * Konflikty zájmů l - služby klientům, jejichž zájmy jsou v konfliktu l - souhlas klienta, oddělené týmy, uložení dat * Alternativní stanoviska l - poskytnutí dalšího stanoviska nebo vyjádření k subjektu, který není klientem l - kontaktování stávajícího auditora Další oblasti upravené Etickým kodexem * Honoráře a ostatní způsoby odměňování -opodstatněný honorář, rozdílné nejsou neetické -neověřovací zakázky, provize * Propagace odborných služeb –- neznevažovat profesi * Dary a pohostinnost l - standardní, pokud by dar nebo pohostinnost rozumně informovaná třetí strana znalá všech souvislostí považovala za zcela zřejmě nevýznamný Další oblasti upravené Etickým kodexem * Správa klientských aktiv l - vedení aktiv odděleně, pouze k určeným účelům * Objektivita při poskytování všech služeb l - zájmy nebo vztahy s klientem, jeho vedoucími představiteli nebo zaměstnanci * - nezávislost mysli – názor nezatížený jakýmikoli vlivy poškozujícími odborný úsudek a umožňuje jednat poctivě, objektivně a s profesionálním skepticismem l - nezávislost chování – zamezení skutečností a okolností, ze kterých by logicky uvažující a poučené třetí strana disponující veškerými věcně příslušnými informacemi mohla logicky odvodit, že došlo k ohrožení bezúhonnosti, objektivity a profesionálního skepticismu firmy nebo člena týmu Mezinárodní standardy pro řízení kvality (ISQC) * základní principy a postupy společnostem provádějícími audity, prověrky historických finančních informací, ostatní ověřovací zakázky a související služby * * odpovědnost společnosti za SYSTÉM ŘÍZENÍ KVALITY ověřovacích zakázek a souvisejících služeb l * vytvořit takový systém řízení kvality, který poskytne přiměřenou jistotu, že společnost i její pracovníci dodržují odborné předpisy, regulační a právní předpisy a že zprávy vydávané společností nebo partnery odpovědnými za zakázku jsou přiměřené daným okolnostem Prvky systému řízení kvality společnosti * odpovědnost vedení společnosti za kvalitu * relevantní etické požadavky * přijetí a pokračování vztahů s klientem a zvláštní zakázky * lidské zdroje * provedení zakázky * průběžné monitorování l Odpovědnost vedení společnosti za kvalitu l * kvalita zásadním aspektem při provádění zakázek * společnost stanoví takové zásady a postupy, které budou posilovat vnitřní kulturu společnosti * úplné převzetí odpovědnosti za systém řízení kvality společnosti řídícím orgánem společnosti * osoby, kterým byla přidělena přímá odpovědnost za systém řízení kvality - nutné dostatečné a odpovídající zkušenosti a schopnosti a potřebné pravomoci Etické požadavky * obsaženy zejména v Etickém kodexu IFAC, případně v národních předpisech * hlavní principy profesní etiky – bezúhonnost, integrita, objektivita, odborná způsobilost a náležitá péče, zachování důvěrnosti informací a profesionální jednání * společnost je povinna zavést zásady a postupy poskytující přiměřenou jistotu, že společnost i její pracovníci dodržují příslušné etické požadavky * nejméně jednou za rok společnost obdrží od všech svých pracovníků, kterých se týkají požadavky nezávislosti, písemné potvrzení, že dodržují zásady a postupy v oblasti nezávislosti Přijetí a pokračování vztahů s klientem a zvláštní zakázky * posouzení bezúhonnosti klienta l - dobré jméno majoritních vlastníků,vedení společnosti a propojených osob l - povaha podnikatelských činností klienta a jeho obchodních praktik l - postoj k interpretaci účetních standardů, vnitřní kontrolní prostředí l - náznaky omezení v rozsahu práce, náznaky podílení se na trestné činnosti l - důvody pro jmenování nové společnosti a neobnovení vztahu s předchozí lSpolečnost naváže (nebo bude pokračovat) pouze v takových vztazích a zakázkách, kdy posoudila bezúhonnost klienta a nemá informace, které by ji vedly k závěru, že klient tyto vlastnosti postrádá. * posouzení, zda je společnost způsobilá provádět zakázku a a splňuje etické požadavky l - má k jejímu provedení schopnosti, čas a zdroje l - pracovníci společnosti mají znalosti a zkušenosti z příslušného oboru l - nedojde ke vzniku reálného nebo potenciálního střetu zájmů Lidské zdroje * společnost musí mít dostatečný počet pracovníků s potřebnými schopnostmi, způsobilostí, oddaných etickým principům, potřebných k provedení jejích zakázek v souladu s odbornými, regulačními a právními předpisy, kteří umožní společnosti nebo partnerům odpovědným za zakázku vydávat zprávy přiměřené daným okolnostem l * pro každou zakázku musí být přidělena odpovědnost partnerovi odpovědnému za zakázku, což je osoba ve společnosti, která odpovídá za zakázku a za její provedení a za zprávu vydávanou jménem společnosti Provedení zakázky * takové zásady a postupy, které poskytnou přiměřenou jistotu, že zakázky jsou prováděny v souladu s odbornými standardy, regulačními a právními předpisy a že společnost nebo partneři odpovědní za zakázku vydávají zprávy, které jsou přiměřené daným okolnostem l Østanovení zásad a postupů pro prověrku řízení kvality u zakázek * objektivní hodnocení významných úsudků týmu provádějícího zakázku a závěrů * nutnost stanovení kritéria, podle nichž se hodnotí všechny ověřovací zakázky a související služby * musí být dokončena před vydáním zprávy * určení odborníka provádějícího prověrku řízení kvality * dokumentace prověrky řízení kvality na zakázce a dokumentace zakázky Průběžné monitorování * proces průběžného posuzování a vyhodnocování systému řízení kvality společnosti, včetně pravidelného přezkoumávání vybraných dokončených zakázek l * jednou ročně informace o výsledcích kontroly řízení systému kvality l * společnost je povinna stanovit takové zásady a postupy, které jí poskytnou přiměřenou jistotu, že zásady a postupy týkající se systému řízení kvality jsou náležité, přiměřené, fungují efektivně a v praxi jsou dodržovány