Příloha 2 Příklad - Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření Podle zákona č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, auditorského standardu č. 52, dalších relevantních přepisů vydaných Komorou auditorů České republiky, podle ustanovení § 42 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů a podle ustanovení §10 zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 420/2004 Sb."). pro územní samosprávný celek název územního celku XY za období od 1.1.20xx do 31.12.20xx -33 - I. VŠEOBECNÉ INFORMACE Statutární orgán územního samosprávného celku (dále jen „územní celek"): Auditor/auditorská společnost: Jména osob provádějících přezkoumáni hospodařeni územního celku: Další osoby podílející se na přezkoumání hospodaření územního celku: Místo přezkoumání: Období, ve kterém bylo přezkoumání hospodaření provedeno: • Dílčí přezkoumání hospodaření proběhlo/la ve dnech od ..............do......... • Závěrečné přezkoumání proběhlo v období od.....................do............... H. PŘEDMĚT PŘEZKOUMÁNÍ HOSPODAŘENÍ Předmětem přezkoumání jsou podle ustanovení §2 odst. 1 zákona č. 420/2004 Sb., údaje o ročním hospodaření, tvořící součást závěrečného účtu podle §17 odst. 2 a 3 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, a to: a) plnění příjmů a výdajů rozpočtu včetně peněžních operací, týkajících se rozpočtových prostředků, b) finanční operace, týkající se tvorby a použití peněžních fondů, c) náklady a výnosy podnikatelské činnosti územního celku, d) peněžní operace, týkající se sdružených prostředků vynakládaných na základě smlouvy mezi dvěma nebo více územními celky, anebo na základě smlouvy s jinými právnickými nebo fyzickými osobami, e) finanční operace, týkající se cizích zdrojů ve smyslu právních předpisů o účetnictví, 0 hospodaření a nakládání s prostředky poskytnutými z Národního fondu a s dalšími prostředky ze zahraničí poskytnutými na základě mezinárodních smluv, g) vyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, k rozpočtům krajů, k rozpočtům obcí, k jiným rozpočtům, ke státním fondům a k dalším osobám. -34- Předmětem přezkoumáni v souladu s ustanovením § 2 odst. 2 zákona č. 420/2004 Sb. jsou dále oblasti: a) nakládáni a hospodařeni s majetkem ve vlastnictví územního celku, b) nakládání a hospodaření s majetkem státu, s nímž hospodaří územní celek, c) zadávání a uskutečňování veřejných zakázek, s výjimkou úkonů a postupů přezkoumaných orgánem dohledu podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, d) stav pohledávek a závazků a nakládání s nimi, e) ručení za závazky fyzických a právnických osob, 0 zastavování movitých a nemovitých věcí ve prospěch třetích osob, g) zřizování věcných břemen k majetku územního celku, h) účetnictví vedené územním celkem. III. HLEDISKA PŘEZKOUMÁNÍ HOSPODAŘENÍ Předmět přezkoumání podle ustanovení §3 zákona č. 420/2004 Sb. (viz bod II. této zprávy) se ověřuje z hlediska: a) dodržování povinností stanovených zvláštními právními předpisy, b) souladu hospodaření s finančními prostředky ve srovnání s rozpočtem, c) dodržení účelu poskytnuté dotace nebo návratné finanční výpomoci a podmínek jejich použití, d) věcné a formální správnosti dokladů o přezkoumávaných operacích. Právní předpisy použité při přezkoumání hospodaření pokrývající výše uvedená hlediska jsou uvedeny v příloze A, která je nedílnou součástí této zprávy. TV. DEFEVOVÁNÍ ODPOVĚDNOSTÍ Za hospodaření, které bylo předmětem přezkoumání a za jeho zobrazení v účetních a finančních výkazech, je odpovědný statutární orgán (územní celek) XY. Naší úlohou je, na základě provedeného přezkoumání hospodaření, vydat zprávu o výsledku přezkoumání hospodaření. Přezkoumání hospodaření jsme provedli v souladu se zákonem č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, auditorským standardem č. 52 a dalšími relevantními přepisy vydanými Komorou auditorů České republiky a s ustanoveními § 2, 3, 10 a 17 odst. 2 zákona č. 420/2004 Sb. V souladu s těmito předpisy jsme povinni dodržovat - 35 - etické normy a naplánovat a provést přezkoumáni hospodařeni tak, abychom získali omezenou jistotu, zda hospodařeni (územního celku) XY je v souladu s hledisky přezkoumáni hospodařeni (viz bod III. této zprávy). V. RÁMCOVÝ ROZSAH PRACÍ Za účelem vykonáni přezkoumáni hospodařeni (územní celek) XY byly použity postupy ke shromážděni dostatečných a vhodných důkazních informaci. Tyto postupy jsou svým rozsahem menši než u zakázky poskytující přiměřenou jistotu a jsou auditorem aplikovány na základě jeho odborného úsudku včetně vyhodnoceni rizik významných (materiálních) chyb a nedostatků. Při vyhodnocováni těchto rizik auditor bere v úvahu vnitřní kontrolní systém územního celku XY. Použité postupy zahrnují výběrový způsob šetření a významnost (materialitu) jednotlivých skutečností. VI. ZÁVĚR ZPRÁVY O VÝSLEDKU PŘEZKOUMÁNÍ HOSPODAŘENÍ A. VYJÁDŘENÍ K SOULADU HOSPODAŘENÍ S HLEDISKY PŘEZKOUMÁNÍ HOSPODAŘENÍ Na základě námi provedeného přezkoumání hospodaření (územního celku) XY jsme nezjistili žádnou skutečnost, která by nás vedla k přesvědčení, že přezkoumávané hospodaření není ve všech významných (materiálních) ohledech v souladu s hledisky přezkoumání hospodaření uvedenými v bodě III. této zprávy. (Pozn.: Další příklady možných vyjádření k souladu hospodaření s hledisky přezkoumání hospodaření jsou obsaženy v Příloze 3-) B. VYJÁDŘENÍ OHLEDNĚ CHYB A NEDOSTATKŮ Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění pozdějších předpisů, stanoví, abychom ve zprávě uvedli závěr podle ustanovení § 10 odst. 2 písm. d) a odst. 3 citovaného zákona. Toto ustanovení vyžaduje, abychom ve své zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření uvedli, zda při přezkoumání hospodaření byly zjištěny chyby a nedostatky a v čem případně spočívaly, a to bez ohledu na jejich významnost (materialitu) a jejich vztah k hospodaření (územního celku) XY jako celku. -36- Při přezkoumáni hospodařeni územního celku XY za rok 20xx jsme nezjistili žádné chyby a nedostatky. (Pozn.: Další příklady možných vyjádření ohledně chyb a nedostatků jsou obsaženy v Příloze 4.) C. UPOZORNĚNÍ NA PŘÍPADNÁ RIZIKA Na základě zjištěni podle ustanoveni § 10 odst. 2 pism. b) zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumáváni hospodařeni územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obci, ve zněni pozdějších předpisů, upozorňujeme na následující případná rizika, která mohou mít negativní dopad na hospodaření územního celku XY v budoucnosti: - X - X - X. D. PODÍL POHLEDÁVEK A ZÁVAZKŮ NA ROZPOČTU (územního celku) XY A PODÍL ZASTAVENÉHO MAJETKU NA CELKOVÉM MAJETKU (územního celku) (Pozn.: Ukazatele mají sloužit pro potřeby zastupitelů územních celků, resp. členy statutárních orgánů dobrovolných svazků obcí, při posuzování vývojových trendů některých oblastí hospodaření a uplatnění případných dotazů, námitek a návrhů opatření v procesu schvalování závěrečného účtu. Ukazatele vypočte územní celek a předá auditorovi ke kontrole. V případě, kdy auditor dospěje k významným rozdílům mezi výpočtem územního celku a vlastním výpočtem je nutné tyto rozdíly prošetřit a popř. popsat ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření.) -37- Podíl pohledávek na rozpočtu A Vymezeni pohledávek xx Kč B Vymezeni rozpočtových příjmů xx Kč A / B * 100 % Výpočet podílu pohledávek na rozpočtu XX % Podíl závazků na rozpočtu C Vymezení závazků xx Kč B Vymezení rozpočtových příjmů xx Kč C / B * 100 % Výpočet podílu závazků na rozpočtu XX % Podíl zastaveného majetku na celkovém majetku D Vymezení zastaveného majetku xx Kč E Vymezení majetku pro výpočet ukazatele xx Kč D / E * 100 % Výpočet podílu zastaveného majetku na celkovém majetku XX % - 38- VII. DALŠÍ INFORMACE Stanovisko obce k návrhu zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření Přílohou této zprávy o výsledcích přezkoumání hospodaření je, v souladu s ustanovením § 7 odst. 1 písm. f) zákona č. 420/2004 Sb., i písemné stanovisko obce k návrhu zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření. Vyhotoveno dne ..........20xx Auditorská společnost: Odpovědný auditor: Název společnosti Oprávnění č. Zastoupená: Jméno auditora*, oprávnění č. Jméno auditora*, oprávnění č. Podpis* Podpis* Zpráva projednána se statutárním orgánem (územní celek) XY dne .......20xx. Zpráva projednána s Finančním výborem zastupitelstva (územní celek) XY dne ...............20xx. Zpráva předána statutárnímu orgánu (územní celek) XY dne .......20XX11. XXX* XXX* XXX* XXX* (*Pozn.: Jména a podpisy odpovědných osob na straně územního celku a na straně auditora) 11 Tento údaj je do zprávy doplňován manuálně při předání. -39- Přílohy zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření: Příloha A Přehled právních předpisů, jejichž soulad s přezkoumávaným hospodařením auditor ověřil Příloha B Příloha obsahující detailní popis zjištěných chyb a nedostatků podle §10 odst. 3 písm. b) a c) zákona č. 420/2004 Sb. a označení dokladů a jiných materiálů, ze kterých jednotlivá zjištění vycházejí12 Příloha C Stanovisko statutárního orgánu (územní celek) XY dle požadavku ustanovení §7 odst. 1 písm. f) zákona č. 420/2004 Sb. Příloha D Účetní závěrka, kterou tvoří rozvaha, výkaz zisku a ztráty, příloha, přehled o peněžních tocích, přehled o změnách vlastního kapitálu Příloha E Finanční výkaz (přehled pro hodnocení plnění rozpočtu územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí); Tato příloha je součástí zprávy o výsledcích přezkoumání hospodaření za podmínky využití alternativního řešení uvedeného v bodu VI tohoto standardu. - 40 - Příloha A Příklad - Přehled právních předpisů, s nimiž auditor u přezkoumávaného hospodaření ověřil soulad Při prováděni přezkoumáni hospodařeni auditor posuzuje soulad nejméně hospodaření s následujícími právními předpisy popř. jejich vybranými ustanoveními: - zákonem č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění pozdějších předpisů, - vyhláškou č. 449/2009 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti, ve znění pozdějších předpisů, která provádí některá ustanovení zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, - zákonem č. 250/200 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, a souvisejícími prováděcími právními předpisy: - vyhláškou č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů, - zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a souvisejícími prováděcími právními předpisy: - vyhláškou č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, - vyhláškou č. 383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě vybraných účetních jednotek a jejich předávání do centrálního systému účetních informací státu a o požadavcích na technické a smíšené formy účetních záznamů (technická vyhláška o účetních záznamech), - českými účetními standardy pro některé vybrané účetní jednotky, které vedou účetnictví podle vyhlášky č. 410/2009 Sb., - zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, nebo zákonem č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, - zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, - zákonem č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územních samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů, - nařízením vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů, provádějící některá ustanovení zákona č. 262/ 2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů. - 41 - - 42 - Příloha 3 Příklady možných vyjádření k souladu hospodaření s hledisky přezkoumání hospodaření (A) Závěr bez výhrad — žádné nebo nevýznamné (nemateriálni) chyby a nedostatky Na základě námi provedeného přezkoumání hospodaření (územního celku) XY jsme nezjistili žádnou skutečnost, která by nás vedla k přesvědčení, že přezkoumávané hospodaření není ve všech významných (materiálních) ohledech v souladu s hledisky přezkoumání hospodaření uvedenými v bodě III. této zprávy. (B) Závěr s výhradou z důvodu nesouhlasu V rámci přezkoumání hospodaření (územního celku) XY jsme zjistili, že veřejné výběrové řízení na projekt X v celkové předpokládané hodnotě X tisíc Kč neproběhlo v souladu se zákonem č. X. S výhradou uvedenou v předchozím odstavci jsme na základě námi provedeného přezkoumání hospodaření (územního celku) XY nezjistili žádnou další skutečnost, která by nás vedla k přesvědčení, že přezkoumávané hospodaření není ve všech významných (materiálních) ohledech v souladu s hledisky přezkoumání hospodaření uvedenými v bodě III. této zprávy. (C) Závěr s výhradou z důvodu omezení rozsahu V rámci přezkoumání hospodaření (územního celku) XY jsme neobdrželi dokumentaci k výběrovému řízení na dostavbu čističky odpadních vod. Z toho důvodu jsme nebyli schopni ověřit, zda výběrové řízení proběhlo v souladu s platnými právními předpisy. S výhradou možných dopadů na hospodaření vyplývajících z nedoložené transakce uvedené v předchozím odstavci jsme na základě námi provedeného přezkoumání hospodaření (územního celku) XY nezjistili žádnou další skutečnost, která by nás vedla k přesvědčení, že přezkoumávané hospodaření není ve všech významných (materiálních) ohledech v souladu s hledisky přezkoumání hospodaření uvedenými v bodě III. této zprávy. -43 - (D) Záporný závěr V rámci přezkoumáni hospodařeni (územního celku) XY jsme zjistili, že výdaje tvořící X % rozpočtu tohoto územního celku měla podléhat výběrovému řízení podle zákona č. X. Tato výběrová řízení se neuskutečnila. Vzhledem k závažnosti dopadu skutečnosti, která je uvedena výše, na hospodaření (územního celku) XY, hospodaření (územního celku) XY není v souladu s hledisky přezkoumání hospodaření uvedenými v bodě III. této zprávy. (E) Odmítnutí závěru z důvodu omezení rozsahu činnosti V rámci přezkoumání hospodaření (územního celku) XY jsme neobdrželi žádnou dokumentaci k výběrovým řízením (územního celku) XY za rok 20xx. S ohledem na skutečnost uvedenou v předchozím odstavci jsme nebyli schopni získat dostatečné důkazní informace pro vyjádření našeho závěru, zdali přezkoumání hospodaření (územního celku) XY bylo provedeno ve všech významných (materiálních) ohledech v souladu s hledisky přezkoumání hospodaření uvedenými v bodě III. této zprávy. Proto žádný takový závěr nevyjadřujeme. - 44 - Příloha 4 PŘÍKLADY MOŽNÝCH VYJÁDŘENÍ OHLEDNĚ CHYB A NEDOSTATKŮ (A) Závěr - nebyly zjištěny chyby a nedostatky Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění pozdějších předpisů, stanoví, abychom ve zprávě uvedli závěr podle ustanovení § 10 odst. 2 písm. d) a odst. 3 citovaného zákona. Toto ustanovení vyžaduje, abychom ve své zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření uvedli, zda při přezkoumání hospodaření byly zjištěny chyby a nedostatky a v čem případně spočívaly, a to bez ohledu na jejich významnost (materialitu) a jejich vztah k hospodaření (územního celku) XY jako celku. Při přezkoumání hospodaření územního celku XY za rok 20xx jsme nezjistili žádné chyby a nedostatky. (B) Závěr - zjištěné chyby a nedostatky z dflčího/ch přezkoumání hospodaření byly odstraněny Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění pozdějších předpisů, stanoví, abychom ve zprávě uvedli závěr podle ustanovení § 10 odst. 2 písm. d) a odst. 3 citovaného zákona. Toto ustanovení vyžaduje, abychom ve své zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření uvedli, zda při přezkoumání hospodaření byly zjištěny chyby a nedostatky a v čem případně spočívaly, a to bez ohledu na jejich významnost (materialitu) a jejich vztah k hospodaření (územního celku) XY jako celku. Při přezkoumání hospodaření územního celku XY za rok 20xx jsme nezjistili žádné chyby a nedostatky. Chyby a nedostatky zjištěné při dílčím přezkoumání / dílčích přezkoumáních v průběhu roku 20xx byly územním celkem k 31.12.20xx odstraněny. -45- (C) Závěr — byly zjištěny chyby a nedostatky, které nemají závažnost nedostatků podle S 10 odst. 3. písm. c) Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumáváni hospodařeni územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění pozdějších předpisů, stanoví, abychom ve zprávě uvedli závěr podle ustanovení § 10 odst. 2 písm. d) a odst. 3 citovaného zákona. Toto ustanovení vyžaduje, abychom ve své zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření uvedli, zda při přezkoumání hospodaření byly zjištěny chyby a nedostatky a v čem případně spočívaly, a to bez ohledu na jejich významnost (materialitu) a jejich vztah k hospodaření (územního celku) XY jako celku. Při přezkoumání hospodaření územního celku XY za rok 20xx jsme zjistili chyby a nedostatky uvedené v ustanovení § 10 odst. 3 písm. b). Popis zjištěných chyb a nedostatků je uveden v části X nebo v příloze B obsahující i označení dokladů a jiných materiálů sloužících jako podklad pro identifikaci chyb a nedostatků, která je nedílnou součástí této zprávy o výsledku přezkoumání. (D) Závěr — zjištěné chyby a nedostatky mající závažnost podle S 10 odst. 3, písm. č) Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění pozdějších předpisů, stanoví, abychom ve zprávě uvedli závěr podle ustanovení § 10 odst. 2 písm. d) a odst. 3 citovaného zákona. Toto ustanovení vyžaduje, abychom ve své zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření uvedli, zda při přezkoumání hospodaření byly zjištěny chyby a nedostatky a v čem případně spočívaly, a to bez ohledu na jejich významnost (materialitu) a jejich vztah k hospodaření (územního celku) XY jako celku. Při přezkoumání hospodaření územního celku XY za rok 20xx jsme zjistili chyby a nedostatky uvedené v ustanovení § 10 odst. 3 písm. c). Popis zjištěných chyb a nedostatků je uveden v části X nebo v příloze B obsahující i označení dokladů a jiných materiálů sloužících jako podklad pro identifikaci chyb a nedostatků, která je nedílnou součástí této zprávy o výsledku přezkoumání. -46-