Přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí Ing. Pavla Kvapilová 26.11.2011 Subjekty podléhající přezkoumání hospodaření Ø ØÚzemní samosprávné celky ØDobrovolné svazky obcí ØMěstské části hlavního města Prahy ØRegionální rady regionů soudružnosti l lObce a dobrovolné svazky obcí ا 42 + § 53 z.č. 128/2000 Sb., o obcích Øobec (DSO) požádá o přezkoumání hospodaření za uplynulý kalendářní rok příslušný krajský úřad, nebo zadá přezkoumání auditorovi lHlavní město Praha (§ 38 z.č. 131/2000 Sb., o hl. m. Praze) Øpožádá o přezkoumání hospodaření za uplynulý kalendářní rok Ministerstvo financí, nebo zadá přezkoumání auditorovi lMěstská část hl. m. Prahy Øpožádá o přezkoumání hospodaření za uplynulý kalendářní rok Magistrát hl. m. Prahy, nebo zadá přezkoumání auditorovi l Ønáklady na přezkoumání auditorem uhradí auditovaný subjekt ze svých rozpočtových prostředků lKraje ا 20 z.č. 129/2000 Sb., o krajích Øhospodaření kraje za uplynulý kalendářní rok přezkoumá Ministerstvo financí l lRegionální rady regionů soudružnosti Øz.č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje Øhospodaření Regionální rady za uplynulý kalendářní rok přezkoumá Ministerstvo financí Právní úprava Øzákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí l ØAuditorský standard č. 52 – Přezkoumání hospodaření l ØISAE 3000 – Ověřovací zakázky jiné než audit nebo prověrky historických finančních informací Auditorský standard č. 52 * přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků l l Øsměrnice se použije i pro dobrovolné svazky obcí a přiměřeně pro příspěvkové organizace zřizované územními samosprávnými celky Přezkoumání hospodaření vykonávané auditorem Øauditorskou službou k ověřování dalších skutečností Øobsah zprávy dle zákona č.420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření Ømusí obsahovat i náležitosti vycházející z ISAE 3000 Øvýsledkem přezkoumání hospodaření je lzpráva o výsledku přezkoumání hospodaření Audit účetní závěrky l Øobsah zprávy auditora o ověření účetní závěrky je dán standardem ISA 700 Formulace výroku a zprávy auditora k účetní závěrce Øověření, zda informace uvedené v účetní závěrce podávají ve smyslu platných předpisů věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace účetní jednotky Øvýsledkem auditu účetní závěrky je lzpráva auditora o ověření účetní závěrky Příklad výroku auditora o ověření účetní závěrky územního samosprávného celku ØPodle našeho názoru účetní závěrka podává ve všech významných ohledech věrný a poctivý obraz aktiv, závazků, vlastních zdrojů krytí stálých a oběžných aktiv, cizích zdrojů a finanční situace obce/města/kraje k 31.prosinci 200X a výsledku hospodaření za rok 200X v souladu se zákonem o účetnictví a příslušnými předpisy České republiky. Obsah zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření * dle zákona č.420/2004 Sb. a dále mj.: l Øpopis předmětu a hledisek přezkoumání (kriterií) Ødefinování odpovědnosti auditora a účetní jednotky Ørámcový rozsah provedených prací Øpřehled právních předpisů s nimiž byl ověřen soulad Øzávěr z přezkoumání hospodaření dle ISAE 3000 Øzávěr – vyjádření ohledně chyb a nedostatků Obecné standardy přezkoumání hospodaření Øauditor provádějící přezkoumání hospodaření musí mít dostatečné profesní schopnosti k provedení požadovaných úkolů Ødoplnění odborné způsobilosti v oblastech, které vyplývají ze specifik přezkoumání hospodaření Øudržovat jak osobní, tak vnější nezávislost Předmět přezkoumání * údaje o ročním hospodaření územního celku, tvořící součást závěrečného účtu, a to: l Øplnění příjmů a výdajů rozpočtu Øfinanční operace, týkající se tvorby a použití peněžních fondů Ønáklady a výnosy podnikatelské činnosti územního celku Øpeněžní operace, týkající se sdružených prostředků, cizích zdrojů Ønakládání a hospodaření s majetkem Øzadávání a uskutečňování veřejných zakázek Østav pohledávek a závazků a nakládání s nimi Øzastavování movitých a nemovitých věcí Øzřizování věcných břemen Øúčetnictví vedené územním celkem Hlediska přezkoumání Ødodržování povinností stanovené zvláštními právními předpisy, zejména předpisy o finančním hospodaření územních celků, o hospodaření s jejich majetkem, o účetnictví a o odměňování Øsoulad hospodaření s finančními prostředky ve srovnání s rozpočtem Ødodržení účelu poskytnuté dotace nebo návratné finanční výpomoci a podmínek jejich použití Øvěcné a formální správnosti dokladů o přezkoumávaných operacích Kontrolor Øpověřený zaměstnanec MF, kraje,hl.m. Prahy Øalespoň úplné střední vzdělání Øpraxe v činnosti související odborně s předmětem zkoumání nejméně 3 roky Øbezúhonnost Ø l * práva a povinnosti kontrolorů Zabezpečení přezkoumání Øžádost o přezkoumání do 30. června nebo v téže lhůtě oznámení o zadání přezkoumání auditorovi l lČasové plány přezkoumání: Ødílčí přezkoumání do konce kalendářního roku Ødílčí přezkoumání po skončení kalendářního roku l Øjednorázové přezkoumání může provést krajský úřad u obcí, které nevykonávají hospodářskou činnost a mají počet obyvatel menší než 800 osob Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření Øpopis zjištěných chyb a nedostatků včetně uvedení povinností stanovených zvláštními právními předpisy, které nebyly dodrženy Øoznačení dokladů, ze kterých uvedená zjištění vychází Øzávěr z přezkoumání Øuvedení podílu pohledávek a závazků na rozpočtu územního celku a podílu zastaveného majetku na celkovém majetku územního celku Øpříp. písemné stanovisko přezkoumávaného subjektu ke zprávě Závěr z přezkoumání la) nebyly zjištěny chyby a nedostatky lb) byly zjištěny chyby a nedostatky, které nemají závažnost nedostatků ad c), včetně upozornění na případná rizika, která lze z těchto zjištění dovodit a které mohou mít negativní dopad na hospodaření v budoucnosti lc) byly zjištěny nedostatky spočívající v: Ø porušení rozpočtové kázně Ø neúplnosti,nesprávnosti nebo neprůkaznosti vedení účetnictví Ø pozměňování záznamů nebo dokladů Ø porušení povinností nebo překročení působnosti územního celku Ø neodstranění nedostatků zjištěných při předchozím přezkoumání Ø nevytvoření podmínek pro přezkoumání lZprávu o výsledku přezkoumání hospodaření projedná auditor nebo auditorská společnost jde-li o: l Øobec nebo městskou část hlavního města Prahy se starostou Østatutární město a hlavní město Prahu s primátorem Øa dále s finančním výborem zastupitelstva Øv případě svazku obcí s orgánem, který je k tomu určen stanovami svazku Nejčastěji zjištěné nedostatky v rámci přezkoumání: Øporušení rozpočtové kázně Ønezpracování rozpočtového výhledu, nesprávný způsob schválení závěrečného účtu, nestanovení rozpočtového provizoria, nezveřejnění návrhu rozpočtu Øneúplnost, nesprávnost nebo neprůkaznost vedení účetnictví (neprovedené nebo jen částečně provedené inventarizace, chybné účtování pořízení a vyřazení dlouhodobého majetku, neúčtování předpisů pohledávek a závazků, zastavený majetek je účtován společně s ostatním majetkem, obec nemá zahrnuty ve svém účetnictví všechny pozemky, které vlastní dle výpisu z katastru nemovitostí atd.) Nejčastěji zjištěné nedostatky v rámci přezkoumání: Ønedodržení třídění příjmů a výdajů dle platné rozpočtové skladby Øchybí vnitřní směrnice, zejména pro oběh účetních dokladů Ønedostatky ve vnitřním kontrolním systému Øpřetrvání nedostatků zjištěných při předchozích přezkoumání Øneprovádění veřejnoprávní kontroly u zřízených příspěvkových organizací či žadatelů nebo příjemců dotací Ønevyvěšování záměrů při prodeji, pronájmu, darování či směně nemovitého majetku Nejčastěji zjištěné nedostatky v rámci přezkoumání: l Øneschválené odměny zastupitelů, odměny nad rámec nařízení vlády o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev Ønesprávně čerpané účelové prostředky Ønedodržení předpisů pro vedení účetnictví, nevytvoření podmínek pro přezkoumání Pozitivní trendy, kdy přezkoumání provádí auditoři Øzlepšení vypovídací schopností inventarizací, kde často chyběla dokladová inventarizace majetkových účtů Øzlepšení úplnosti zachycení majetku v účetnictví Ørespektování okamžiku uskutečnění účetního případu při převodu vlastnictví k nemovitostem podléhajícím vkladu do katastru nemovitostí Øvětší pozornost přiznání k dani z příjmů právnických osob a DPH Otázky k diskusi * definovat veřejný sektor jako objekt zájmu auditorů * audit ve veřejném sektoru má své místo, a to jako nezávislé ověření za účelem zvýšení důvěryhodnosti auditovaného subjektu v očích veřejnosti * je velmi žádoucí, aby audit zapadal do celého kontrolního systému ve veřejné správě, tzn. je potřeba jednotlivé kontroly (veřejnosprávní, vnitřní, státní, nezávislou) propojit a zároveň oddělit, aby tvořily ucelený a pokud možno jednotný do sebe zapadající komplex, tvořený relativně samostatnými částmi Otázky k diskusi * modifikovanou formu auditu tzv. přezkoumávání hospodaření u územních samosprávných celků v současné době doplnit o finanční audit, aby i ten byl povinný pro obce a kraje, a v budoucnu přezkoumání hospodaření zcela tímto auditem nahradit * nebo přezkoumání hospodaření jako součást finanční kontroly ve veřejné správě l