Efektivnost daní Přednáška č. 2 29.9.2009 2 Co rozumíme pod pojmem efektivnost zdanění? 29.9.2009 3 Co rozumíme pod pojmem efektivnost zdanění Nabízí se dva možné výklady: 1) efektivnost ve významu maximalizace daňových výnosů, při pevně daných nákladech (alokační) 2) efektivnost ve významu minimalizace nákladů při pevně daných daňových výnosech (technická) Jiný pohled: 1) užší pojetí 2) širší pojetí – vliv daní na ekonomické chování subjektů 29.9.2009 4 Obsah přednášky náklady zdanění nadměrné daňové břemeno DWL a různé daně mrtvá ztráta na úrovni spotřebitele negativní DWL daňové delikty 29.9.2009 5 Druhy daňových nákladů administrativní náklady přímé a nepřímé nadměrné břemeno daně (ztráta mrtvé váhy) 29.9.2009 6 Administrativní náklady přímé náklady spojené s daněmi na straně veřejného sektoru jsou snadno zjistitelné (jednotlivé položky evidovány v účetnictví státních institucí) rostou se složitostí daňového systému možnost využít úspor z rozsahu ve vyspělých zemích obvykle mezi 0,5 % až 1,5 % zpráva OECD (2000): ČR 2,5-krát více daňových úředníků zpráva OECD (2004): ČR náklady českého „daňového“ systému 2,08 % - proč jsou v ČR vyšší? pozor při dekompozici 29.9.2009 7 Administrativní náklady zdanění v ČR v % Zdroj: Pudil, Vybíhal, Vítek, Pavel, a kol. (2004, str.24-32) 2001 2002 2003 Náklady ústředních finančních orgánů 1,43 1,29 1,30 Náklady ČSSZ 0,41 0,42 0,52 Náklady zdravotních pojišťoven 2,11 2,24 2,34 29.9.2009 8 Administrativní náklady nepřímé náklady spojené s daněmi na straně soukromého sektoru náklady zvané též vyvolané a jako takové hůře vyčíslitelné „klasické“, cash-flow, „psychické“ taktéž platí, že rostou se složitostí daně PVPV (2004): 0,5 – 50 % výnosu různý vztah k přímým nákladům (↑↑, ↑↓, ↓↑) oddělené systémy SZP a DPFO – bude integrace? (jednotný základ daně, úřad, formulář, daň) 29.9.2009 9 Integrace daní v ČR (aktualizace) www.dane2010.cz Duben 2008 (Kalousek): „Primárním cílem této fáze reformy je snížení administrativní zátěže pro poplatníky a státní správu, “ Podzim 2008 předloženo vládě Reforma (by) měla mít následující pilíře: a) Maximální zjednodušení legislativy rekodifikace zákonů pro větší srozumitelnost zákony založeny na obecných principech a pravidlech snižování počtu daní a odvodů b) Maximální zjednodušení správy daní nový daňový řád – zrychlení daňového procesu institucionální reforma – sloučení výběru daní, cel a odvodů pojistného do jedné instituce sjednocování vyměřovacích základů – jeden formulář, jedno podání, jedna platba klientský přístup centralizace a elektronizace procesů zefektivní výběr daní a odvodů 29.9.2009 10 Nadměrné břemeno daně téměř každá daň způsobuje distorze a náklady na ně jsou nazývány mrtvou ztrátou (DWL) každý jedinec se snaží optimalizovat daňovou zátěž (resp. cenu), proto po zavedení daně většinou provede substituci změnou chování je možné se vyhnout dani, ne však nákladům daně 29.9.2009 11 Nadměrné břemeno daně (2) daň není pro společnost nákladem DWL je naopak dodatečný náklad spojený s daní daň →→→→ distorze →→→→ substituce →→→→ →→→→nadměrné břemeno 29.9.2009 12 Důchodový a substituční efekt důchodový efekt - spojen s transferem důchodu (daně) ze soukromého sektoru do veřejného substituční efekt - vyplývá z provedené substituce, poplatník mění své preference ⇒ ⇒ substituční efekt je odpovědný za DWL poplatník porovná mezní užitky a substituuje substituce závisí na mezní sazbě daně 29.9.2009 13 Nadměrné daňové břemeno S D T S‘ Q0Q1 DWL TR Q P P0 P2 P1 29.9.2009 14 Nadměrné daňové břemeno při kompenzované poptávce S D T S‘ Q0Q1 DWLC Q P DC DWL QC 29.9.2009 15 Velikost nadměrného daňového břemene DWL klesá ↓ePS ↓ePD ↓T DWL roste ↑ePS ↑ePD ↑T 29.9.2009 16 Vliv cenové elasticity nabídky a poptávky P S D T S‘ Q T S D S‘ Q P S D T S‘ Q P S D T S‘ Q P 29.9.2009 17 S D T S‘ Q P DWL a velikost daně 2T S‘‘ 29.9.2009 18 DWL v monopolním prostředí (1) D T Q0Q1 Q P MR P1 P0 jednotková daň MC P2 29.9.2009 19 DWL v monopolním prostředí (2) D T Q0Q1 Q P MR P1 P0 ad valorem MC P2 29.9.2009 20 DWL při různých daních paušální důchodová spotřební selektivní spotřební všeobecná kapitálových výnosů 29.9.2009 21 DWL na úrovni spotřebitele Slutského pojetí zboží X zboží Y TR U1 U2 U3 29.9.2009 22 Detail U1 U2 U3 29.9.2009 23 DWL na úrovni spotřebitele Hicksovo pojetí zboží X zboží Y TR DWL U1 U2 29.9.2009 24 Detail U1 U2 29.9.2009 25 Negativní DWL v ekonomice jako celku nedochází k paretoefektivní alokaci zdrojů nepřímá daň jako nápravná viz. spotřební daně (tabák, alkohol, motorová paliva) nebo ekologické daně dotace 29.9.2009 26 Negativní DWL (2) příklad ekologické daně S D S‘ Q0Q1 Q P P0 P1 MEC negativní mrtvá ztráta 29.9.2009 27 Problematika daňových deliktů Daňové delikty lze rozdělit podle stupně závažnosti na (viz. Široký, 2003): daňové chyby daňové stávky vyhýbání se placení daní (legální daňové úniky) daňové úniky (nelegální) 29.9.2009 28 Daňové stávky daňový subjekt uzná daň, ale odmítne ji zaplatit vyskytují se pokud exekutiva má slabé postavení nebo daňový subjekt naopak silné začátek 20. století Francie konec 20. století Rusku Švédsko konec 20. století (?) 29.9.2009 29 Legální daňové úniky – Tax Avoidance termín není všeobecně uznáván poplatník se snaží optimalizovat svou ekonomickou aktivitu a daňovou povinnost existence děr v daňových zákonech -> složité určit zda-li se jedná o legální nebo nelegální únik snaha poplatníka přenést své sídlo do „daňového ráje“ - Bahamy, Honkong, Lucembursko, Kypr, … OECD - snaha o kontrolu (omezení) 29.9.2009 30 Nelegální daňové úniky – Tax Evasion přímé, chtěné porušení zákonů, za účelem nižší daňové povinnosti závažný trestný čin (USA) složité, nemožné odhady míra daňových úniků závisí na „zisku“, pravděpodobnosti odhalení a výši trestu (viz Široký) 29.9.2009 31 Daňové úniky – tabák (MF Dnes 2.10.02 + HN 11.10.04)) odhadem 30-40 % nelegální zboží (Ukrajina) z toho cigarety tvoří 15 % (Polsko a Maďarsko přes 30 %) zbytek dovoz tabáku a výroba cigaret Zatímco na Slovensku tvoří nelegální cigarety polovinu všech prodejů a v Polsku i Maďarsku představuje asi třetinu, v Česku je to kolem deseti procent. tabák pro zahradnické účely: „Provozovatelé dílny zpracovávali tabák deklarovaný pro vykuřování skleníků, který je osvobozen od cla. IDNES 29.3.06“ 29.9.2009 32 Daňové úniky v ČR LTO - 60 mld. Kč „rumová aféra“ - rum pro vývoz - 12 mld. Kč „obchody“ s alfafetoproteinem 1g = 60 mil. Kč nízká cena celně deklarovaného zboží - rifle = 8 Kč dovoz lulkového a dýmkového tabáku - použití jako cigaretový dodávka služeb za vyšší ceny než je skutečná (Transfer Pricing) a mnoho dalších „Lichtenštejnské účty“ 29.9.2009 33 Nelegální daňové úniky (2) diskuse zavést registrační pokladny možnost zavedení majetkových přiznání paušální náklady jak a zdali vůbec zdaňovat nelegální výnosy? paušální daň MF Dnes 26.9.02 článek od Zlámalové: Čím vyšší daně, tím větší je motivace k jejich neplacení Nezaplacené daně: ročně desítky miliard 29.9.2009 34 KONEC