1 Daňová incidence a spravedlnost Přednáška č. 3 6.10.2009 2 Daňová spravedlnost • Co to je? • Podle čeho ji budeme teoreticky posuzovat? • Jak ji prakticky ověřovat (měřit) • Jaké problémy jsou s tím spojené? 6.10.2009 4 6.10.2009 5 Co to je daňová spravedlnost? poplatník by měl nést "správný podíl" nákladů vlády 6.10.2009 6 Obsah přednášky Přístupy k daňové spravedlnosti filozofické přístupy zdanění podle užitku zdanění podle schopnosti daňové úhrady (horizontální a vertikální spravedlnost) Daňový přesun daňový přesun na konkurenčních trzích daňový přesun na trhu práce daňový přesun v monopolním prostředí Měření daňové incidence Lorenzova křivka, Giniho koeficient Pechmanova studie: Kdo platí daně 1966- 1985 USA 2 6.10.2009 7 Přístupy k daňové spravedlnosti (1) historicky jde o nejdůležitější otázku daňové teorie - kdo a v jaké výši má daně platit, kdo má právo je vybírat normativní záležitost - ekonom nemůže dát odpověď na to, co je spravedlivé, to je práce pro politika (filozofa) ekonom může na základě společenské objednávky (volby?) vypracovat daňový systém a kontrolovat, jestli daňovou zátěž nesou skutečně ty skupiny poplatníků, jak bylo zamýšleno 6.10.2009 8 Přístupy k daňové spravedlnosti (2) Barr, N.: Economics of the welfare state. Fourth Edition. Oxford University Press 2004 TVS libertariánství (Nozick X Hayek) liberalismus utilitarismus rawlsovo pojetí spravedlnosti kolektivismus (demokratický socialismus, marxismus) 6.10.2009 9 Teorie daňové spravedlnosti zásada užitku spravedlivý je takový systém, v němž každý daňový poplatník přispívá v závislosti na užitku, který má z veřejných statků zásada schopnosti daňové úhrady systém sám o sobě nezávisle na stanovení výdajů 6.10.2009 10 Problémy těchto teorií žádné z těchto pojetí nelze zavést zásada užitku jak zjistíme konkrétní užitek pro konkrétního poplatníka? existují VS, které jsou nedělitelné můžeme alokovat daňový výnos, který odpovídá nákladům na veřejné statky, jak ale zajistíme daně potřebné na financování transferů (redistribuční cíle VF)? zásada schopnosti daňové úhrady jak budeme měřit schopnost daňové úhrady? je spravedlivé platit daně na základě schopnost daňové úhrady? 6.10.2009 11 Schopnost daňové úhrady pohledy na „spravedlnost“ McGee (2004, str. 114): „Jestliže vycházíme z premisy, že jakákoliv akce je neetická už v okamžiku porušení individuálních práv člověka, není žádný důvod měřit užitky a ztráty této akce, ale pouze určit, zda-li práva byla nebo nebyla porušena. Utilitaristi by dospěli k závěru, že jakákoliv akce je etická, i když při ní došlo k porušení individuálních práv, právě tehdy, když z ní vzejde víc „vítězů“ než „poražených“ nebo právě tehdy když přírůstek užitku je větší než jeho ztráta. No a toto je podstatný kaz utilitárního přístupu.“ McGee (2004, str. 114): „Jestliže vycházíme z premisy, že jakákoliv akce je neetická už v okamžiku porušení individuálních práv člověka, není žádný důvod měřit užitky a ztráty této akce, ale pouze určit, zda-li práva byla nebo nebyla porušena. Utilitaristi by dospěli k závěru, že jakákoliv akce je etická, i když při ní došlo k porušení individuálních práv, právě tehdy, když z ní vzejde víc „vítězů“ než „poražených“ nebo právě tehdy, když přírůstek užitku je větší než jeho ztráta. No a toto je podstatný kaz utilitárního přístupu.“ 6.10.2009 12 Zásada zdanění podle užitku (1) Poplatník A má příjem 10 000 Kč oceňuje jedno projetí mostem na 1 Kč Poplatník B má příjem 20 000 Kč oceňuje jedno projetí mostem na 2 Kč Obecná daň z užitku co když ocení most na 5 Kč co když jenom na 1,50 Kč co když létá helikoptérou využívají bohatí více nebo méně veřejné statky? 3 6.10.2009 13 Zásada zdanění podle užitku (2) skutečný předpis daně bude záviset na stupnici preferencí, přesněji na důchodové elasticitě poptávky (EID) po VS a na cenové elasticitě poptávky (EPD) po VS EID=(∆Q/Q)/(∆I/I) EPD=(∆Q/Q)/(∆P/P) EID/EPD=(∆∆∆∆P/P)/(∆∆∆∆I/I) EID/EPD < 1 daň je regresivní EID/EPD = 1 daň je lineární EID/EPD > 1 daň je progresivní jak ale určíme elasticity? 6.10.2009 14 Zásada zdanění podle užitku (3) použití ve specifických případech jsme schopni tuto daň - poplatek na základě užitku určit možno zavést tam, kde veřejně poskytované služby mají povahu soukromého zboží (jedince lze vyloučit ze spotřeby) mostné, mýtné, vydávání licencí, městská doprava, … v jiných případech je použití této metody nemožné - příspěvky na sociální zabezpečení (politika zaměstnanosti) 6.10.2009 15 Zdanění podle schopnosti daňové úhrady zde existuje problém daní sám o sobě, abstrahujeme od výdajů uvažujeme určitý objem příjmů a ptáme se kolik zaplatí každý daňový poplatník podle své schopnosti daňové úhrady zdanění podle schopnosti daňové úhrady vede k tomu, že lidé se stejnou platební kapacitou platí stejně (horizontální spravedlnost) a lidé s větší kapacitou platí více (vertikální spravedlnost) 6.10.2009 16 Horizontální spravedlnost podle jakého ukazatele budeme posuzovat schopnost daňové úhrady? IDEÁL: celkové „štěstí“, které můžeš získat využitím všech dostupných možností (spotřeba, bohatství, volný čas, …) Příklad: zdraví X nemocný ženatý muž nejčastěji se pro účely kvantifikace schopnosti daňové úhrady používá: důchod, spotřeba, bohatství 6.10.2009 17 Horizontální spravedlnost (2) Důchod versus spotřeba jako daňová základna důchod se používá jako základna u daní osobních, přímých spotřeba se používá jako základna u daní nepřímých, neosobních je důležité přesně vymezit základny pro daň, tzn., že u důchodu uvažovat i úroky, dividendy, zhodnocení aktiv, možnost bydlení ve vlastním domě, práci v domácnosti u spotřeby pak i spotřebu, za kterou jsme neplatili tržní cenu (neprošla zdaněním), např. jablka ze zahrádky 6.10.2009 18 Horizontální spravedlnost (3) Bohatství jako daňová základna pokud se budeme na bohatství dívat jako na kapitalizovanou hodnotu důchodu z kapitálu, můžeme považovat daň z bohatství za ekvivalent k dani z tohoto důchodu ale: dodatečný užitek ve formě většího bezpečí, větší ekonomická volba, … 4 6.10.2009 19 Vertikální spravedlnost předpoklad: za daňovou základnu považujme důchod otázka: jak by se měla lišit velikost daně u poplatníků s různým důchodem? 6.10.2009 20 Vertikální spravedlnost (2) Funkce a křivka marginálního užitku důchodu otázka: jaký užitek nám přinese důchod -> jaký dodatečný (marginální) užitek nám přinese dodatečný (marginální) důchod? předpoklad č.1: jsme schopni kardinálně určit marginální užitek důchodu předpoklad č. 2: křivka marginálního užitku důchodu je pro každého stejná (musí být a je?) 6.10.2009 21 Křivka mezního užitku důchodu M M’ poplatník s nízkým příjmem poplatník s vysokým příjmem B B’ 6.10.2009 22 Pravidla stejných obětí (1) poplatník zaplacením daně obětuje část svého celkového užitku, poplatníci s různým příjmem utrpí zdaněním "stejnou oběť“ Absolutní oběť Proporcionální oběť Marginální oběť 6.10.2009 23 Pravidla stejných obětí (2) absolutní oběť M M’ poplatník s nízkým příjmem poplatník s vysokým příjmem C C’B B’0 0 D E E’ D’ SCBDE = SC’B’D’E’ 6.10.2009 24 Pravidla stejných obětí (3) proporcionální oběť M M’ poplatník s nízkým příjmem poplatník s vysokým příjmem B B’P P’0 0 K D K’ D’ SPBDK/ S0BDM = SP’B’D’K’/ S0B’D‘M‘ 5 6.10.2009 25 Pravidla stejných obětí (4) marginální oběť M M’ poplatník s nízkým příjmem poplatník s vysokým příjmem B B’F F’0 0 G D G’ D’ FG = F’G’ 6.10.2009 26 Pravidla stejných obětí (5) M M’ poplatník s nízkým příjmem poplatník s vysokým příjmem C C’B B’P F P’F’0 0 KG D E G’K’E’ D’ 6.10.2009 27 Další komplikace související s daňovou spravedlností víme už, že daň nesou vždy jednotliví jedinci ve společnosti žádný problém u „přímých“ daní ale co daně nepřímé? má právnická osoba svou daňovou kapacitu? chceme daní z alkoholu „ztrestat“ jeho výrobce ne – zde musíme brát v úvahu, že daň může být přesunuta 6.10.2009 28 Jaké otázky si klademe? zajímá nás, na které poplatníky dopadají existující nebo nově zaváděné daně: jestli daň nedopadá na poplatníky např. regresivně nebo jestli výrazněji nedopadá na určitou skupinu obyvatelstva – důchodci nebo jestli je daňová úleva poskytována efektivně zabývat se pouze absolutní daňovou incidencí není uspokojivé, vždy bychom ji měli zvážit spolu s výdajovou incidencí 6.10.2009 29 Dopad zdanění - zásady daň dopadá na subjekty dvěma způsoby: zákonný dopad daně - plyne ze zákona skutečný (efektivní) dopad daně - plyne ze skutečnosti, že plátce může daň přesunout na jiný subjekt - poplatníka 6.10.2009 30 Daňový přesun (1) plátce má možnost přesunout daň dopředu nebo dozadu otázka k zamyšlení: Rothbard – žádnou daň nelze přesunout zpět dopředu - na kupujícího na trhu ve smyslu zvýšení ceny dozadu - na prodávajícího na trhu ve smyslu snížení ceny vstupů přesun může být nulový, částečný, stoprocentní, ale i více než stoprocentní 6 6.10.2009 31 Daňový přesun (2) subjekt, na který je daň přenášena ji může zkusit přenést dále na jiné subjekty tímto způsobem dochází k tomu, že daň je přesouvána stále dále od původního (zákonného) zdaněného subjektu určení skutečného rozdělení daňového břemene vyžaduje analýzu přizpůsobovacích procesů (dílčí X celková rovnováha (J-B, 316)) 6.10.2009 32 Daňový přesun (3) - příklad na koho se přesune DPPO (a. s.) ? část daně ponesou vlastníci akciové společnosti (snížení dividend) část daně ponesou spotřebitelé - zvýšení ceny výrobků (přesun dopředu) část daně ponesou dodavatelé - snížení ceny vstupů (přesun dozadu) část daně se přesune na zaměstnance snížení mzdy (přesun dozadu) 6.10.2009 33 Co ovlivňuje přesun daně přesun dopředu roste ↑ePS ↓ePD ↑T (?) podíl daně placené zákonným plátcem roste ↓ePS ↑ePD ↑T (?) 6.10.2009 34 Daňový přesun na konkurenčních trzích S D T S‘ Q0Q1 Q P P0 P2 P1 6.10.2009 35 Vysoká elasticita nabídky S D T S‘ Q P 6.10.2009 36 Nízká elasticita nabídky S D T S‘ Q P 7 6.10.2009 37 S D T S‘ Q P Vysoká elasticita poptávky 6.10.2009 38 S D T S‘ Q P Nízká elasticita poptávky 6.10.2009 39 S D T S‘ Q P 2T S‘‘ Přesun a velikost daně 6.10.2009 40 Daň placená na různých stranách trhu S D T S‘ Q0Q1 Q P P0 P2 P1 D‘‘D’ T T 6.10.2009 41 Daňový dopad na trhu práce S D L0 L1 w w1 D‘ L w0 6.10.2009 42 Přesun v monopolním prostředí D T Q0Q1 Q P MR P1 P0 částečný přesun daně na spotřebitele MC 8 6.10.2009 43 Přesun v monopolním prostředí (2) D P MR P0=P1 MC Q 0 = Q 1 nu lový př e su n daně 6.10.2009 44 Přesun v monopolním prostředí (3) D T Q0Q1 MR P1 P0 víc e ne ž st oproc e nt ní př e su n daně MC 6.10.2009 45 Přesun v monopolním prostředí (4) D T Q0Q1 Q P MR P1 P0 př e su n j e dnot k ové daně v m onopolním prost ř e dí MC 6.10.2009 46 Přesun v monopolním prostředí (5) D Q0Q1 Q P MR P1 P0 př e su n daně ad valore m v m onopolním prost ř e dí T MC 6.10.2009 47 Přesun v monopolním prostředí (6) D Q0Q1 Q P MR daň ový výnospř i j e dnot k ové a ad valore m dani v m onopolním prost ř e dí MC 6.10.2009 48 Přesun v monopolním prostředí (7) př e su n daně v m onopolním prost ř e dí př i m ax im aliz ac i ob rat u Z Q Z 1 Q 0Q 1Q 0 = Q 1 9 6 . 10 . 2 0 0 9 4 9 Přehled f aktorů ovlivň ujících daň ový přesun a dopad elasticita nabídky elasticita poptá vky charakter trhu vý znamnost trhu otevřenost ekonomiky časový f aktor 6 . 10 . 2 0 0 9 5 0 Praktické určení dopadu daně pro zjiš tění dopadu daně nutno zná t spotřebu jednotlivý ch členů společnosti zdaněný ch komodit, velikost daně a jaký díl daně se přená š í na spotřebitele, případně zů stá vá na vlastníkovi kapitá lu obtíž né pro praktické vý počty nutno přijmout (větš inou silné) incidenční předpoklady (nejlépe variantně) – např. K akw aniho metoda V iz. snímek č. 9 0 R ef ormy loká lní, intervalová , g lobá lní prog rese 6 . 10 . 2 0 0 9 5 1 Pechmanova studie: K do platí daně 19 6 6 - 19 8 5 v U S A M usg rave, M usg raveová : V eřejné f inance v teorii a prax i . 6 . 10 . 2 0 0 9 5 2 L orenzova křivka a G ini koef icient pož adavek daň ové spravedlnosti je zá roveň i pož adavkem po redistribuci dů chodů daně krá tí jedinců m disponibilní dů chody (přímo, nepřímo) vž dy se musíme ptá t kam se daná daň přesunula (přesune se daň z piva na konzumenty nebo na vlastníky pivovarů nemohli by vlastníci realizovat vyš š í zisky, kdyby daň nebyla?) skutečná daň ová incidence se dá měřit podle L orenzovy křivky 6 . 10 . 2 0 0 9 5 3 L orenzova křivka (1)Podíl na celkovém příjmu 25% 50% 75% Podíl populace 25% 50% 75% 6 . 10 . 2 0 0 9 5 4 L orenzova křivka (2 ) Podíl na celkovém příjmu 25% 50% 75% Podíl populace 25% 50% 75% zamyš lení A B