Distorzní účinky daní na nabídkovou stranu ekonomiky Přednáška č. 4 Makroekonomické důsledky zdanění 13.10.2009 2 Obsah přednášky Daně a nabídka práce Vliv zdanění na úspory soukromého sektoru Vliv zdanění na ochotu přijímat riziko podnikání Zamyslete se nad příklady, kdy daně ovlivňují nabídkovou a poptávkovou stranu ekonomiky Teorie hospodářské politiky Keynesiánský kříž, multiplikátory a expanzivní fiskální politika model s autonomními výdaji, s paušální daní, s důchodovou daní Vhodné a nevhodné daně 13.10.2009 3 DWL u daně ze mzdy (Hicks) H C TR DWL U1 U2 13.10.2009 4 Důchodový a substituční efekt u daně ze mzdy H C 13.10.2009 5 Odvození nabídky práce H w L L w w 13.10.2009 6 Práce a paušální daň L w 13.10.2009 7 Práce a proporcionální daň L w 13.10.2009 8 Práce a progresivní daň L w 13.10.2009 9 Shrnutí 13.10.2009 10 … a trochu jinak (pro politika) … L w 13.10.2009 11 Vliv daní a sociálních dávek L W 13.10.2009 12 Různé daně a nabídka práce důchod Sazba daně MRT ART MRT=ART d1 d2 13.10.2009 13 Daně a úspory domácností (1) progresivní daň Příjem MRS Daň Pokles úspor 10 0 0 0 20 0,4 1 -0,4 30 0,9 5 -4,5 Suma 6 -4,9 13.10.2009 14 Daně a úspory domácností (2) proporcionální daň Příjem MRS Daň Pokles úspor 10 0 1 0 20 0,4 2 -0,8 30 0,9 3 -2,7 Suma 6 -3,5 13.10.2009 15 Daně a úspory domácností (3) paušální daň Příjem MRS Daň Pokles úspor 10 0 2 0 20 0,4 2 -0,8 30 0,9 2 -1,8 Suma 6 -2,6 13.10.2009 16 Daně a úspory domácností (4) Příjem Pokles úspor progr. proporc. pauš. 10 0 0 0 20 -0,4 -0,8 -0,8 30 -4,5 -2,7 -1,8 Suma -4,9 -3,5 -2,6 13.10.2009 17 Daně a podnikatelské riziko (1) budu investovat pokud investice o nákladech 100 přinese jistý výnos 200 ? Uvažujme velmi jednoduchý model: firma rozhoduje o investici na základě srovnání nákladů a výnosů model zjednodušme na „jedno období“ – možnost více období nahraďme pravděpodobnostmi; časová hodnota peněz nehraje roli firma sleduje cash-flow, které je velmi blízké (totožné) daňovému zisku [Chce někdo vytvořit případovou studii?] 13.10.2009 18 Daně a podnikatelské riziko (2) budu investovat pokud investice o nákladech 100 přinese: na 50% výnos 400 na 50% ztrátu 100 průměrný výnos = 0,5*400 + 0,5*(-100) = = 150 13.10.2009 19 Daně a podnikatelské riziko (3) budu investovat (při 30% zdanění) pokud investice o nákladech 100 přinese: na 50% výnos 400 na 50% ztrátu 100 pr. výnos = 0,5*(400-120) + 0,5*(-100) = = 90 13.10.2009 20 Daně a podnikatelské riziko (4) budu investovat (při 30% zdanění a možnosti odečíst ztrátu z daňového základu v příštích letech) pokud investice o velikosti 100 přinese: na 50% výnos 400 na 50% ztrátu 100 pr. výnos = 0,5*(400-120)+0,5*[(-100)-(-30)] = 0,5*280 + 0,5*(-70) = 105 13.10.2009 21 Daně a podnikatelské riziko (5a) budu investovat (při 30% zdanění, možnosti odečíst ztrátu v příštích letech a 10% uznatelným nákladům z investic) pokud investice o velikosti 100 přinese: na 50% výnos 400 na 50% ztrátu 100 pr. výnos = 0,5*(390-117)+0,5*[(-110)-(- 33)] + 10 = 0,5*273 + 0,5*(-77) + 10 = 108 13.10.2009 22 Daně a podnikatelské riziko (5b) budu investovat (při 28% zdanění a možnosti odečíst ztrátu v příštích letech) pokud investice o velikosti 100 přinese: na 50% výnos 400 na 50% ztrátu 100 pr. výnos = 0,5*(400-112)+0,5*[(-100)(-28)] = 0,5*288 + 0,5*(-72) = 108 13.10.2009 23 Daně jako makroekonomický stabilizátor Jiné (nefiskální) funkce daní: alokační redistribuční stabilizační 13.10.2009 24 Rozpor monetaristické a keynesiánské doktríny existuje rozpor v účinnosti fiskální politiky v pojetí keynesiánské a monetaristické teorie v praktické rovině se dnes oba přístupy prolínají, nelze působit fiskálními nástroji bez současného zapojení monetárních 13.10.2009 25 Vestavěné stabilizátory kontra záměrná opatření ekonomika používá oba dva tyto nástroje nevýhodou záměrných opatření je, že jejich účinky se projevují s určitým zpožděním automatické stabilizátory ovšem nejsou schopny vyrovnat všechny výkyvy ekonomiky 13.10.2009 26 Vestavěné stabilizátory(2) jako vestavěný stabilizátor působí např. DPPO v době hospodářského růstu (expanze), kdy podniky dosahují vysokých zisků tato daň odvádí do veřejných rozpočtů vyšší částku tím soukromému sektoru odčerpává zdroje, které nemůže využít k dalšímu zvyšování AD v době hospodářského poklesu (recese), kdy firmy dosahují nižších nebo žádných zisků odvádí do veřejných rozpočtů nižší částku 13.10.2009 27 Vestavěné stabilizátory(3) soukromému sektoru tak zůstává více zdrojů, ty se pozitivně projeví na agregátní poptávce dobrých stabilizačních výsledků dosahují ty daně, kde elasticita daňového výnosu (TR) na GDP je větší než jedna zajímá nás, co se děje s poměrem TR/GDP 13.10.2009 28 Model s autonomními výdaji AD = C + I +G I=IA G=GA C = CA +c*Y Y = AD Y = CA + IA + GA + c*Y AA = CA + IA + GA Y = AA/(1-c) Y AD AD Y=AD CA + IA + GA 13.10.2009 29 Model s paušální daní AD = C + I +G I=IA G=GA C = CA +c*YD YD = Y - T Y = AD Y = AA + c*Y - c*T AA = CA + IA + GA Y=(AA-c*T)/(1-c) σY/σT=(-c)/(1-c) Y AD AD Y=AD CA+IA+ +GA-c*T 13.10.2009 30 Model s paušální daní (2) Y AD AD Y=AD c*100 snížení daní o 100 Kč c/(1-c)*100 AD’ 13.10.2009 31 Model s důchodovou daní AD = C + I +G I=IA G=GA C = CA +c*YD YD = (1-t)*Y Y = AD Y = AA + c*(1-t)*Y AA = CA + IA + GA Y = AA/(1-c(1-t)) σY/σ AA = 1/(1-c(1-t)) Y AD AD Y=AD CA+IA+ +GA 13.10.2009 32 Model s důchodovou daní (2) jak se změní důchod (Y), pokud zvýším daňovou sazbu t0 o Δt na t1 ? 13.10.2009 33 Vhodné a nevhodné daně stabilizační účinky závisí na: velikosti daně na HDP jaké velikosti dosahuje základ daně na HDP a jak se chová jak se chová poměr daňových výnosů k základu daně GDP TB TB TR GDP TR *= 13.10.2009 34 Vhodné a nevhodné daně (2) důchodové daně (DPFO, DPPO) příspěvky na sociální a zdravotní pojištění spotřební daně (DPH, selektivní) majetkové daně GDP TB TB TR GDP TR *= 13.10.2009 35 KONEC