1 Spotřební daně 25.11.2009 2 Harmonogram na konec semestru 25.11.2009 3 Obsah přednášky 1. Historie spotřebních daní 2. Základní pojmy a techniky 3. Sazby a výnos daní ze spotřeby 4. Harmonizace a koordinace daní 25.11.2009 4 Historie spotřebních daní 1 nejstarší daně vůbec (cla) původně měly naturální charakter účelem bylo postihnout zisky obchodníků, daně se však přesouvali do cen a tak na spotřebitele později se vývoj ubíral dvěma směry: první se snažil postihnout převod zboží např. mezi regiony (cla) nebo k spotřebiteli (daně obratové) druhý směr se snažil postihnout jednotlivá vybraná zboží a to formou jednotkové spotřební daně 25.11.2009 5 Historie spotřebních daní 2 základem daně tak byl počet kusů (daň z dobytka), objem (víno, pivo), váha (cukr, sůl, tabák,…) tento způsob zdanění se aplikuje dodnes se vzrůstající vahou zahraničního obchodu se obratové (duplicitní) daně jeví jako nevýhodné (viz níže) a dochází k zavádění daně z přidané hodnoty (VAT) 25.11.2009 6 Historie spotřebních daní 3 v ČR do roku 1992 obratová daň a od 1.1.1993 zavedena DPH od 1995 základní sazba snížena na 22% + předpoklad … výsledek 19 % (2004) zavedení DPH znamenalo rozšíření zdaňovaných položek o většinu služeb 2 25.11.2009 7 Historie spotřebních daní 4 roku 1967 DPH zavedena v Dánsku (za rok Německo a Francie) - dnes více než 60 zemích světa protože nutná podmínka pro vstup do EU, daň zaváděna i v ostatních evropských zemích daň zatím není zavedena ve federálních zemích (USA, Austrálie, Švýcarsko) - je výnosově silná – nižší vládní úrovně se tak brání přerozdělení finančních prostředků (Kanada a Japonsko jako kompromis zavedly DPH s nízkou sazbou 7 %, 3 %) daň naráží u méně vyspělých zemí, v důsledku náročné administrativy více v dodatku k této přednášce: grant Svátková (IO) 25.11.2009 8 Základní rozdělení daně všeobecné, čili daně z prodejů (obratů) (GST) patří sem daně z obratu a daň z přidané hodnoty vždy ukládány ad valorem daně selektivní, čili vlastní spotřební daně (akcízy) 25.11.2009 9 Daně obratové Daně z prodejů mohou být: jednofázové vícefázové Truhlář – 5000 Daň (20%) – 1000 Cena – 6000 Velkoobchod – 3000 Cena – 9000 Maloobchod – 4000 Cena – 13000 Truhlář – 5000 Cena – 6000 Velkoobchod – 3000 Daň (20%) – 1600 Cena – 9600 Maloobchod – 4000 Cena – 13600 Truhlář – 5000 Cena – 6000 Velkoobchod – 3000 Cena – 8000 Maloobchod – 4000 Daň (20%) – 2400 Cena – 14400 25.11.2009 10 Vícefázová daň 1 daň je kaskádovitá - duplicitní Prvovýrobce – 5000 Daň (20% z 5000) – 1000 Cena – 6000 1.Stupeň – 4000 Daň (20% z 10000) – 2000 Cena – 12000 ∅∅∅∅ daň – 33,3% Prvovýrobce – 5000 Daň (20% z 5000) – 1000 Cena – 6000 1.Stupeň – 2000 Daň (20% z 8000) – 1600 Cena – 9600 2.Stupeň – 2000 Daň (20% z 11600) – 2320 Cena – 13920 ∅∅∅∅ daň – 54,6% 25.11.2009 11 Vícefázová daň 2 daň je neduplicitní – zdaňuje pouze VA Prvovýrobce – 5000 Daň (20% z 5000) – 1000 Cena – 6000 1.Stupeň – 4000 Daň (20% z 4000) – 800 Cena – 10800 ∅∅∅∅ daň – 20% Prvovýrobce – 5000 Daň (20% z 5000) – 1000 Cena – 6000 1.Stupeň – 2000 Daň (20% z 2000) – 400 Cena – 8400 2.Stupeň – 2000 Daň (20% z 2000) – 400 Cena – 10800 ∅∅∅∅ daň – 20% 25.11.2009 12 Jak spočítat DPH ? existují dvě metody, jak určovat přidanou hodnotu metoda součtová (důchodová) metoda rozdílová. 3 25.11.2009 13 Pozitiva a negativa daně z přidané hodnoty Neutralita Možnost zdanit služby Výhodnost pro mezinárodní obchod Odolnost proti daňovým únikům Spolehlivost výnosů pro stát Náročnost přechodu na novou daň Administrativní nákladnost fungování daně Obavy ze zvýšení inflace Distribuční efekty daně 25.11.2009 14 Výnos spotřebních daní výnos spotřebních daní je ∅ v zemích OECD 12,0 % HDP (4,6 % X 16 %), z toho 8 % (2,2 % X 10,0 %) tvoří všeobecné EUROSTAT MFČR (2007) 1003.529HDP 10,23,7129SD 18,16,5230DPH 1001.268DP %%mld. Kč 25.11.2009 15 25.11.2009 16 Proč existuje snížená sazba DPH? efektivita sazby je v ČR nižší (Dnešní snížená sazba DPH je nesystémovým kompromisem mezi f iská lní potřebou stá tu a jeho sociá lní f unkcí – Ekonom 20/2004 str. 58) http://econ.muni.cz/svi/ sociální funkce zabránění regrese podpora některých odvětví služby „s vysokým podílem lidské práce“ – viz směrnice 1999/85/ES 25.11.2009 17 Harmonizace a koordinace daní 4 25.11.2009 19 Obsah – HARMONIZACE A KOORDINACE DANÍ definice proč k ní dochází pozitiva a negativa koordinace přímých daní harmonizace nepřímých daní harmonizace a koordinace v ČR 25.11.2009 20 Harmonizace a koordinace daní KOORDINACE vytváření bila/multilaterálních schémat zdanění, za účelem omezení arbitrážních obchodů HARMONIZACE přibližování a přizpůsobování národních daňových systémů určení daně, harmonizace d. základu, harmonizace d. sazby 25.11.2009 21 Harmonizace a koordinace daní KOORDINACE (OECD) HARMONIZACE (EU) 25.11.2009 22 Proč k ní dochází svět se globalizuje – snaha jedinců vyhnout se dani a reakce vlád mobilní daňové základy daňové ráje -> úniky a terorismus 25.11.2009 23 pozitiva a negativa zlepšení fungování jednotného trhu (zboží, kapitál, služby a práce) zabraňuje daňovému dumpingu sbližování daní -> sbližování výdajové stránky nemožnost vyhnout se placení daně zjednodušení administrativy - > úspora nákladů, času a peněz firem daně = nástroj fiskální politiky (monetární - €), jejich úpravou naplňujeme specifické ekonomické a sociální cíle existence tradic v daňových systémech určitá míra daňové konkurence je zdravá (bariéra zvyšování daní a veřejných výdajů) 25.11.2009 24 Koordinace DPPO Diskuse OECD a EU Transfer pricing – Arm’s Length Standard Smlouvy o zamezení dvojího zdanění Harmful tax competition Ruding Report (Common Consolidated Tax Base) The Parents-Subsidiary Directive 90/435/EEC The Mergers Directive 90/434/EEC The Savings Directive 2003/48/EC The Interest and Royalties Directive 2003/49/EC 5 25.11.2009 25 Savings directive 2003/48/EC problém volného pohybu kapitálu možnost dvojího nebo nulového zdanění, souvsí to s právem na informace (o úrokových platbách) možná řešení diskutována 15 let dohoda (2005) spočívá v automatické výměně informací nebo uplatnění srážkové daně a „repatriaci“ daňových výnosů 25.11.2009 26 Harmonizace DPH volný trh je v EU jedním z hlavních cílů vznikla potřeba k harmonizaci daňového práva v EU („šestá směrnice“ + státy žádající o vstup do EU 2007: nová právní úprava viz GRANT SVÁTKOVÁ PRAVIDLA PRO DPH (nutná daň pro vstup): standardní sazba 15 % a výše (zakázána zvýšená) maximálně jedna (2) snížená v minimální výši 5 % na zboží z přílohy H možnost nulové nebo tzv. “supersnížené ” sazby k použití u vývozu a služeb sociálního charakteru celá řada výjimek 25.11.2009 27 25.11.2009 28 Harmonizace DPH - princip země původu a země spotřeby 1987 bylo navrženo přejít postupně na jednotný princip zdanění podle země původu obchod uvnitř unie = uvnitř státu v roce 1993 zrušeny hraniční kontroly tranzitní systém (+informační systém VIES) pozor: roste důležitost výnosu VAT stále cíl princip země původu + lepší kooperace – viz seminární práce 25.11.2009 29 Harmonizace spotřebních daní od roku 1992 existují minimální sazby daně na určité komodity alkoholické nápoje, tabákové výrobky a minerální oleje (DÚ – ČR sazby) přesto existují značné rozdíly mezi členskými státy minimální sazby daně nebyly valorizovány většina zemí uplatňuje vyšší sazby -> ? pokročit v harmonizaci a stanovit daně pevně? zvýšení spotřebních daní na energie (2003) 25.11.2009 30 Energie zdanění = řešení ekologických problémů (výnos daní roste z 2,6 na 2,8 % HDP z 1994 na 1998) 1997 navrženo rozšířit základnu a zvýšit sazby (jednotné X minimální) princip „ať platí znečišťovatel“ princip nezvýšení daňového břemena = double dividend daně na uhlí, plyn, elektřinu 6 25.11.2009 31 Další diskuse zavést evropskou daň na financování rozpočtu? „zdanění“ osobních aut „zdanění“ importovaných potravin zdanění Labour intensive services výjimky u „jednotné“ DPH Program ODS – sociální oblast Děkuji za pozornost!