Zabezpečení ve stáří Zabezpečované životní situace Dávky důchodového zabezpečení Současný stav a vývoj důchodového pojištění Mirka Wildmannová Zabezpečované životní situace nStáří nInvalidita nOvdovění a osiření Dávky důchodového pojištění nStarobní důchod nInvalidní důchod I., II. a III. stupně nVdovský důchod nVdovecký důchod nSirotčí důchod Starobní důchod nSociální událostí vymezující tuto životní situaci je dosažení určité věkové hranice (výjimky: pružná věková hranice odchodu do důchodu) nNárok na starobní důchod: dosažení požadovaného počtu let pojištění Zákon č. 306/2008 Sb. nNovelizován zákon o důchodovém pojištění nPlatí od 1.1.2010 nProdlužování doby pojištění potřebné pro vznik nároku na starobní důchod z 25 na 35 roků nTempo prodlužování - jeden rok za každý rok účinnosti zákona nNárok na předčasný trvale krácený starobní důchod: pojištění nejméně 25 let a do dosažení důchodového věku chybí nejvýše tři roky Pokračování ve zvyšování důchodového věku Rok narození Muži Ženy (podle počtu vychovaných dětí) bezdětná 1 dítě 2 děti 3 - 4 děti 5 a více dětí před rokem 1936 60 57 56 55 54 53 1936 60 + 2 57 56 55 54 53 1937 60 + 4 57 56 55 54 53 1938 60 + 6 57 56 55 54 53 1939 60 + 8 57 + 4 56 55 54 53 1940 60 + 10 57 + 8 56 + 4 55 54 53 1941 61 58 56 + 8 55 + 4 54 53 1942 61 + 2 58 + 4 57 55 + 8 54 + 4 53 1943 61 + 4 58 + 8 57 + 4 56 54 + 8 53 + 4 1944 61 + 6 59 57 + 8 56 + 4 55 53 + 8 1945 61 + 8 59 + 4 58 56 + 8 55 + 4 54 1946 61 + 10 59 + 8 58 + 4 57 55 + 8 54 + 4 1947 62 60 58 + 8 57 + 4 56 54 + 8 1948 62 + 2 60 + 4 59 57 + 8 56 + 4 55 1949 62 + 4 60 + 8 59 + 4 58 56 + 8 55 + 4 1950 62 + 6 61 59 + 8 58 + 4 57 55 + 8 1951 62 + 8 61 + 4 60 58 + 8 57 + 4 56 1952 62 + 10 61 + 8 60 + 4 59 57 + 8 56 + 4 1953 63 62 60 + 8 59 + 4 58 56 + 8 1954 63 62 + 4 61 59 + 8 58 + 4 57 1955 63 62 + 8 61 + 4 60 58 + 8 57 + 4 1956 63 63 61 + 8 60 + 4 59 57 + 8 1957 63 63 62 60 + 8 59 + 4 58 1958 63 63 62 61 59 + 8 58 + 4 1959 63 63 62 61 60 58 + 8 po roce 1959 63 63 62 61 60 59 Podíl osob ve vyšších věkových skupinách na celkové populaci Konstrukce důchodu nDvousložková konstrukce důchodu: 1.Pevná základní výměra – 2 170,- Kč (od 1.8.2008) 2.Procentní výměra (výše výdělku + doba pojištění) – 1,5%výpočtového základu za každý celý rok pojištění nParametry pro výpočtový základ: -rozhodné období -Vyloučené doby -Vyměřovací základ -Všeobecný vyměřovací základ -Přepočítací koeficient -Koeficient nárůstu všeobecného vyměřovacího základu -Roční vyměřovací základ -Osobní vyměřovací základ -Výpočtový základ - Rozhodné období -časový úsek, v němž se zjišťuje výše osobního vyměřovacího základu -Za rozhodné období se považuje období 30 let před přiznáním důchodu (nezahrnuje se období před rokem 1986) Vyloučené z doby nČasové doby, které se při stanovení vyměřovacího základu vylučují z rozhodného období (např. doba pobírání dávek z nemocenského pojištění, pobírání invalidního důchodu, doba výkonu vojenské služby, doba výkonu civilní služby atd.) nVyměřovací základ n nVyměřovací základ pro stanovení pojistného na sociální pojištění a státní politiku zaměstnanosti Všeobecný vyměřovací základ nVýše průměrné měsíční mzdy za kalendářní rok ( údaje ČSÚ, výši stanoví vláda) n nPřepočítací koeficient n nPodíl průměrné měsíční mzdy za 1. pololetí kalendářního roku, který o rok předchází roku přiznání důchodu a téhož ukazatele, který o dva roky předchází roku přiznání důchodu Koeficient nárůstu všeobecného vyměřovacího základu nNutno eliminovat vliv růstu obecné mzdové úrovně na rozdílnou hodnotu vyměřovacích základů v různých letech nTzn. úhrn vyměřovacích základů pojištěnce za kalendářní rok byl pro výpočet důchodu hodnocen ve výši, která by odpovídala jeho hodnotě při mzdové úrovni před přiznáním důchodu n nRoční vyměřovací základ nSoučin úhrnu vyměřovacích základů pojištěnce za kalendářní rok a koeficient nárůstu všeobecného vyměřovacího základu Osobní vyměřovací základ nMěsíční průměr součtu ročních vyměřovacích základů pojištěnce za rozhodné období n nVýpočtový základ n nV rámci solidarity vyšších příjmových skupin s nižšími příjmovými skupinami je osobní vyměřovací základ redukován nHranice pro redukci výdělků podle stanovených kritérií určuje nařízením vláda (soulad vývoje vyplácených a nově přiznaných důchodů) Přehled valorizací důchodu Zvýšení důchodu od Nařízení vlády č. Základní výměra důchodu Procentní výměra důchodu přiznaného do 31.12.1995 od 1.1.1996 1.4.1996 19/1996 Sb. o 240,- na 920,- 8 % 8 % 1.10.1996 218/1996 Sb. o 140,- na 1060,- 6 % 6 % 1.8.1997 129/1997 Sb. o 200,- na 1260,- 8 % 8 % 1.7.1998 104/1998 Sb. o 50,- na 1310,- 9 % 5 % 1.8.1999 64/1999 Sb. zůstává 1310,- 7,5 % 5 % 1.12.2000 353/2000 Sb. zůstává 1310,- 9 % 5 % 1.12.2001 345/2001 Sb. zůstává 1310,- 11 % 8 % 1.1.2003 438/2002 Sb. zůstává 1310,- 4 % 3,8 % 1.1.2004 337/2003 Sb. zůstává 1310,- 2,5 % 2,5 % 1.1.2005 565/2004 Sb. o 90,- na 1400,- 5,4 % 5,4 % 1.1.2006 415/2005 Sb. o 70,- na 1470,- 6 % 4 % 1.1.2007 461/2006 Sb. o 100,- na 1570,- 6,6 % 5,6 % 1.1.2008 256/2007 Sb. o 130,- na 1700,- 3 % 3 % 1.8.2008 211/2008 Sb. o 470,- na 2170,- - - 1.1.2009 363/2008 Sb. zůstává 2170,- 4,4 % 4,4 % Vyrovnaná finanční bilance v průběžných systémech nPP x M x (V/M) x PS x ÚV x (1 – PV) = nPD x D nPP počet pojištěnců nM průměrná mzda nV průměrný vyměřovací základ pro výběr pojistného nPS příspěvková sazba nÚV úspěšnost výběru pojistného nPV provozní výdaje nPD počet důchodců nD průměrná výše důchodu Vztah pro parametry vyrovnané platební bilance n nPS x (V/M) x ÚV (1 – PV) = nD/M x PD/PP nVztah: -pro příspěvkovou sazbu -náhradový poměr -počtem pojištěnců a důchodců Vývoj důchodového pojištění n1990 – odstraněna diskriminace OSVČ, důchody valorizovány n1991- organizační sjednocení s nemocenským pojištěním v rámci ČSSZ, valorizace důchodů n1992 – zrušeny preference v systému, jednotné podmínky n1993 – zavedeno pojistné = zvláštní platba mimo daňový systém n1994 – přijat zákon o penzijním připojištění se státním příspěvkem n1995 – zákon o důchodovém pojištění n1996 – zvláštní účet důchodového pojištění v rámci SR n1997 – zpřísnění valorizačních podmínek a zápočtu tzv. náhradních dob n1999 – schválena novela o penzijním připojištění se státním příspěvkem Vývoj důchodového pojištění n2000 – návrh zákona o Sociální pojišťovně n2001 – nebylo schváleno: vznik Sociální pojišťovny, novela zákona o penzijním připojištění, zákon o zaměstnaneckém penzijním připojištění n2003 – schváleny parametrické změny s účinností od 1.1.2004 (v rámci reformy veřejných financí) n2007 – valorizace důchodů (až o 1 150,- Kč) Důchodový systém - současnost nPrakticky výlučně postavený na průběžném financování n nProblémové okruhy (nesrovnalosti ve vnitřních strukturálních vztazích) nÚroveň důchodů nMíra solidarity (příjmová solidarita, nadměrný rozsah náhradních dob, zvýhodnění OSVČ) nPředčasné důchody nFinancování důchodů Pro důchodovou reformu nutno vyřešit problémové okruhy: nZvýšit potřebné finanční zdroje n - zvýšit disciplínu ve výběrech n - zavést platby za náhradní doby pojištění n - zvážit předložení návrhu na zvýšení platby pojistného (!) n - zapojení dalších zdrojů nOmezit výdaje systému n - zpřísnit nároky na poskytování jednotlivých důchodů (nebo zrušit ?) n - zpřísnit podmínky pro výplatu důchodů (souběh důchod+mzda) n - valorizovat důchody pouze z hlediska vývoje životních nákladů n - po roce 2007 pokračovat v reformě zvýšení věku odchodu do důchodu Východisko pro řešení reformy důchodového systému: nSpolečenský konsenzus nZachování míry solidarity a zachování generační solidarity současně nŘešení problému nebude vyvolávat vážné poruchy v sociální sféře ani v ekonomice nNutno respektovat dlouhodobou mezigenerační smlouvu – tato smlouva musí být spravedlivá k těm, kteří již důchody zaplatili a k těm, kteří dnes platí vyplácené důchody nZachovat koncept sociální spravedlnosti (který neodporuje požadavkům dlouhodobé ufinancovatelnosti) Otázka k zamyšlení : nJe zavedení penzijních fondů východiskem z krize důchodového systému? nStát blahobytu – jednoduché zobrazení kladů průběžného financování oproti soukromému (podporuje opačný výběr + zvyšuje morální riziko) n= chrání jednotlivce před nedostatkem produktů na trhu n= pružné řízení, redistribuce mezi generacemi a sociálními vrstvami, snížení administrativních nákladů, předvídatelnost rizik n= rozprostírá riziko mezi velký počet jedinců (podpora morálního rizika) n= pozornost nejchudší populaci – substitut individuálního altruismu n= ne vždy představuje veřejný zájem představovaný voličem – mediánem n= politicky ovlivnitelný, orientován na krátkodobé cíle,veřejná správa ve prospěch byrokracie Paradox sociálního zabezpečení nSociální zabezpečení je schopné vyprodukovat pozoruhodný výnos, který je za určitých podmínek větší než by byl výnos z kapitalizace Literatura: nKrebs a kol.: Sociální politika, ASPI, 2005 n - kap.: 8,9, dostudovat kap. 10 - penzijní připojištění nČerná, Trinnerová, Vacík: Právo sociálního zabezpečení, vydavatelství Aleš Čeněk 2002, kapitola č.7 n n