Dotazník Základní metodologická pravidla konstrukce dotazníku 10. 11. 2011 TECHNIKY SBĚRU DAT —KVANTITATIVNÍ —VÝZKUM —standardizované techniky §Dotazník §standardizovaný rozhovor §standardizované pozorování §sekundární analýza dat §kvantitativní obsahová analýza (dokumentů, tisku apod.) — —KVALITATIVNÍ VÝZKUM — — §nestandardizované pozorování — (zejména participativní) §nestandardizovaný rozhovor (hloubkový, etnometodologický, atp.) §biografické metody §textuální obsahová analýza PROMĚNNÉ A JEJICH DĚLENÍ —podle vyjádření hodnot proměnných: — - kvantitativní proměnné (diskrétní & spojité) — - kvalitativní proměnné —podle vztahů mezi hodnotami jednotlivých proměnných: — - nominální (název variant) — - ordinální (název variant & uspořádání vertikální nebo horizontální) — - kardinální (název variant & uspořádání & vzdálenost) — ▪ intervalové (např. příjem) — ▪ poměrové (např. věk, počet dětí, váha, životnost výrobku atd.) —hranice mezi jednotlivými proměnnými nejsou neprůchodné, záleží na úhlu pohledu, např. volba politické strany (nominální, ordinální) nebo vzdělání (nominální, ordinální, kardinální) —proměnné vyššího řádu měření lze převést do nižšího řádu měření (tzv. ordinalizace nebo nominalizace proměnných) — (1) (1)Je daná otázka opravdu nezbytná? (2)Zjišťuje otázka opravdu to co si myslíme, že zjišťuje? (problém tzv. validity) (3)Je otázka srozumitelná opravdu všem? (4)Neptá se otázka na dvě různé věci najednou? (5)Není otázka sugestivní? (6)Je výčet kategorií pro odpověď úplný? — Na co si dávat pozor při formulaci otázek Běžné nedostatky ve formulaci otázek v dotazníku příklady 1. příklad: „Máte rád/a mléko a mléčné výrobky?“ 2. příklad „Myslíte si, že stát dostatečně podporuje absolventy vysokých škol při hledání zaměstnání?“ Dvouhlavňová otázka, operuje s podmínkou, na které se nemusí všichni respondenti shodnout. 3. příklad „Jste spokojen/a s Vašim zaměstnáním?“ 1. Ano 2. Ne Dvouhlavňová otázka, operuje s podmínkou, na které se nemusí všichni respondenti shodnout. 4. příklad Do kina chodíte: 1. často 2. ne tak často 3. občas 4. zřídka 5. vůbec ne Dvouhlavňová otázka, operuje s podmínkou, na které se nemusí všichni respondenti shodnout. 5. příklad „Rozdíly ve mzdách by být neměly“ 1. Zcela souhlasím 2. Spíše souhlasím 3. Nevím 4. Spíše nesouhlasím 5. Zcela nesouhlasím Dvouhlavňová otázka, operuje s podmínkou, na které se nemusí všichni respondenti shodnout. 6. příklad „Mohl/a byste prosím uvést, jaký je váš příjem? “ 7. příklad „Souhlasíte nebo nesouhlasíte s názorem prezidenta, že …?“ „Falšujete někdy úkolové listy?“ „Bijete své děti?“ 8. příklad 9. příklad „Jak byste hodnotil/a svůj vztah k Romům?“ Použité zdroje — —Disman, Miloslav: — Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 2009 (či starší vydání). — —Hendl, J.: Přehled statistických metod zpracování dat (zejména kap. 1 a 2, str. 17-83). Portál, Praha 2004. — —Punch, K.F.: Základy kvantitativního šetření. Portál, Praha 2008. — —Surynek, A., Komárková, R., Kašparová, E.: — Základy sociologického výzkumu. Management Press, Praha 2001. — —