Stát jako nástroj koordinace a regulace individuálních akcí Potřeba koordinace individuálních akcí. Neefektivnost anarchie. Modely teorie her. Konstituce jako přirozený důsledek potřeby koordinace akcí Jiné důvody pro státní zásah nJednotlivci sledující svůj sobecký zájem mohou společně profitovat ze směny n n Ale! n nTeorie „neviditelné ruky“ v podstatě předpokládá systém kolektivní volby Neefektivnost anarchie (1) Osoba B krást nekrást krást 2 ; 2 4 ; 1 nekrást 1 ; 4 3 ; 3 (1) (4) (3) (2) Neefektivnost anarchie (2) nKrádež je dominantní strategie nSpolečnost přirozeně tíhne k posunu z (1) do (3) – kooperace nVýsledkem je „konstituční smlouva“ –systém vlastnických práv a způsobu jejich vymáhání –systém je veřejným statkem (dle Samuelsona) Neefektivnost anarchie (3) Osoba B krást nekrást krást 0 ; 0 2 ; 1 nekrást 1 ; 2 3 ; 3 (1) (4) (3) (2) Zaveden trest za krádež (pokuta) ve výši 2 Úloha vlády ve společnosti nPovinnosti vlády dle Smithe (Bohatství národů): nchránit společnost před násilím a invazí jiných nezávislých společností lidí nchránit každého člena společnosti před nespravedlností a utiskováním ze strany jiného člena společnosti neboli povinnost ustanovit přesné vykonávání spravedlnosti; nzavedení a udržování určitých veřejných institucí a činností, Vězňovo dilema a VS Osoba B Nepřispět Přispět Nepřispět 0 ; 0 2 ; -1 Přispět -1 ; 2 1 ; 1 (1) (2) (4) (3) Chicken game Osoba B Jet rovně Zatočit Jet rovně -10 ; -10 1 ; -1 Zatočit -1 ; 1 0; 0 (1) (2) (4) (3) Pořádání večírku (Tipping game) 0 počet lidí na večírku užitek T příjem při neúčasti příjem při účasti Implikace pro veřejné statky n nProvision point (Threshold) n –Pokud stanovíme nutnou hranici příspěvků pro poskytování veřejného statku, pak se příspěvky (dobrovolné) obvykle zvyšují