1 Přednáška ESF MU 11. října 2012 nNázev přednášky nSystém managementu s důrazem na osobní management, individuální management a individuální vůdcovství n nOsnova přednášky n 1.Úvodní zamyšlení jako východisko k tématu 2.Charakteristika systému managementu (SM) jako nezbytného „nástroje“ pro jednotlivce 3.Žádoucí posun paradigmatu v managementu 4.Základy osobního managementu (OM) 5.Pojetí obsahu individuálního managementu 6.Základy žádoucího individuálního vůdcovství 2 1. Úvodní zamyšlení jako východisko k tématu (1) •Překonat krizi myšlení •Překonat krizi důvěry •Překonat krizi hodnot •Podstatně zvýšit výkonnost ZP •Podpořit posun paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení 3 Společnost Právo Management Ekonomika Školství Kultura Náboženství Politika Historie Vyšší systémy 1. Úvodní zamyšlení jako východisko k tématu (2) Etika - morálka 4 Organizační M&V Skupinový M&V Individuální M&V 2. Charakteristika systému managementu (SM) jako nezbytného „nástroje“ pro jednotlivce 5 3. Žádoucí posun paradigmatu v managementu (1) Nejmodernější vědecký přístup - vědecký aparát založený na tzv. paradigmatu a jeho posunu Autor: Thomas Khun Paradigma - nosná myšlenka vědecké discipliny, určité schéma myšlení a konání, logika uvažování. Je dobově podmíněné, platné jenom určitou dobu. Je založeno na soustavě axiomů, resp. principů a premis. Posun paradigmatu - změna platnosti starých axiomů, resp. principů a premis a vytvoření axiomů, resp. principů a premis nových Principy - tvrzení v rámci společenských věd Premisy (předpoklady) - týkají se vnímání reality, určují, na co se vědní obor soustředí, determinují co jsou v oboru fakta a dokonce, co je jeho předmětem a co se naopak nepovažuje za důležité! 6 •Od industriálnímu k postindustriálnímu managementu • •Změny premis managementu • •Od operačnímu k procesnímu managementu • •Od managementu lidského potenciálu k principiálnímu vedení sebe sama 3. Žádoucí posun paradigmatu v managementu (2) 7 Posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení (1) Pro staré paradigma příslovečné: mnoho frází a krásných slov, málo skutečných činů - v důsledku nedůvěra, přemíra cynismu Model principiálního vedení navazuje na management lidského potenciálu a navíc nám pomáhá najít smysl a naplnění naší existence - na základě pochopení faktu, že v konečném důsledku bude rozhodující působení přírodních zákonů, potažmo mentálních principů Rostoucí význam „sociální zralosti“ !! 3. Žádoucí posun paradigmatu v managementu (3) 8 Posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení (2) Sociální zralost jedince - vědomé či nevědomé zachovávání základních principů chování a jednání (jež vychází z integrity vnímání, poznávání a hodnocení), díky nimž se uchovává celistvost jeho osobnosti Tyto principy jsou založené na rozlišování mezi dobrem a zlem, správným a nesprávným, přičemž se jedinec neorientuje jen na samotný cíl, který by měl být dosažen v souladu s tímto myšlením, ale rovněž na použité prostředky a nástroje k dosažení tohoto cíle 3. Žádoucí posun paradigmatu v managementu (4) 9 4. Základy osobního managementu (OM) (1) 1. Profesně-výkonové pojetí •Specifické zaměření •Základní úkol teorie a praxe na počátku 21. století •Faktory výkonnosti znalostních pracovníků (ZP) •Obsah OM 2. OM v pojetí posunu paradigmatu managementu k principiálního vedení • Univerzální zaměření • Člověk je součást vyšších systémů • Požadavek respektování přírodních zákonů a mentálních principů •„Etika osobnosti“ a „etika charakteru“ • „Kontinuum zralosti“, „soukromé“ a „veřejné“ vítězství • Důraz na osvojení sedmi návyků 10 4. Základy osobního managementu (OM) (2) Profesně výkonové pojetí OM • •Jednoznačnost vnímání působnosti ZP • • Schopnost ZP řídit sebe sama (OM) • Ochota ZP inovovat svou působnost • • Ochota ZP vzdělávat sebe i své spolupracovníky • • Přijetí faktu, že výkonnost ZP není primárně spojena s kvantitou vykonané práce, ale s její kvalitou 11 4. Základy osobního managementu (OM) (3) 1.Proces sebepoznávání!! 2. 2.Identifikování a nalezení pracovní pozice se šancí dosahovat největších přínosů 3. 3.Naučení se sebe sama rozvíjet 4. 4.Naučení se, jak a kdy měnit svou působnost 5. 5.Příprava na to zůstat biologicky mladý a duševně aktivní po celou dobu profesní kariéry 12 Otázka : „Kdo jsem?“ Odpověď není jednoduchá - proč?! Důsledky neznalosti odpovědi: • Chybně směrované studium • ZP vykonávají pro ně a zaměstnavatele nevhodné pracovní funkce Základem pro poznání “kdo jsem?”: přijetí faktu, že mnohé z toho “kdo jsme” je determinováno geneticky a výchovou zejména v raném věku Profesionální přístup: AOP versus APP 4. Základy osobního managementu (OM) (4) 13 Metoda profilových analýz (1) uZkoumané klíčové faktory: FDominance FVliv na lidi FPotřeba stability FOchota se přizpůsobit u uKomparace osobního a pracovního profilu uVyšší kompatibilita obou profilů – předpoklad pro úspěšný výkon funkce 4. Základy osobního managementu (OM) (5) 14 •Volnost v projevu •Kontakt s lidmi •Oproštění od kontroly a detailů •Hmatatelná odměna Motivy: Osobní profil kandidáta B.H. 4. Základy osobního managementu (OM) (6) Metoda profilových analýz (2) 15 •Využití odborných znalostí •Práce v soukromí •Precizní určení práce Motivy: Osobní profil kandidáta J.S. 4. Základy osobního managementu (OM) (7) Metoda profilových analýz (3) 16 Profil J.S. Profil B.H. Profil soudce Profil notář Metoda profilových analýz (4) - Porovnání AOP s APP 4. Základy osobního managementu (OM) (8) Profil J.S. Profil B.H. Profil soudce Profil notáře 17 Otázka: V čem jsou mé přednosti? Existující mýty: • Lidé znají své přednosti a slabiny • Výkonnost lze zvýšit jedině odstraněním slabin Metoda analýzy zpětné vazby: •Prozradí, v čem spočívají naše přednosti, •Ukáže činnosti, které nás připravují o plné využití našich schopností •Ukáže, kde žádné přednosti nemáme Závěry, jimiž bychom se měli řídit: • Soustředit se na své přednosti a nalézt si odpovídající povolání • Pracovat výhradně na zdokonalování svých předností • Identifikovat oblasti “intelektuální arogance” 4. Základy osobního managementu (OM) (9) 18 Otázka: Jakým způsobem pracuji? Nejasnosti kolem způsobu práce Vhodný způsob práce je individuální - závisí na osobnosti a lze ho modifikovat nikoliv změnit! ZP dosahují dobrých výsledků, když pracují v souladu s jejich osobnostním vybavením! K zjištění “jak pracuji” – hledat odpovědi na otázky: • Jsem čtenář nebo posluchač? • Jakým způsobem se učím? • Jaké hodnoty vyznávám? 4. Základy osobního managementu (OM) (10) 19 Otázka: Kam patřím? Podle P. Druckera: •Většina lidí neví kam patří cca do svých cca 25 let! •Později by měli být ZP schopni dospět k poznání kam patří, resp. naopak nepatří - jak svou pracovní kariéru směrovat, čemu se v ní vyhnout •Finální rozhodnutí nepřijímat na samém začátku profesní kariéry •Úspěšné kariéry nejsou plánované - ideální být připraven na příležitosti Závěr: Vědět kam patřím, pomáhá průměrně způsobilým lidem (je jich většina v souladu s normálním rozdělením) dosahovat vynikající výkonnost!!! 4. Základy osobního managementu (OM) (11) 20 Otázka: Co je, resp. může být mým přínosem? Odpověď na tuto otázku vede od vědomosti k aktivnímu jednání Správná otázka: "čím bych měl přispívat?“ V návaznosti odpovědět na dílčí otázky: •Odpovídá to mým přednostem? •Shoduje se to s tím, co chci sám dělat? •Nacházím v tom motivaci? •Kde a jak dosáhnu nějakých významných výsledků? Potřeba rovnováhy reakcí na 3 prvky: • Co vyžaduje daná situace? • Jak mohu k tomu, co je potřebné udělat max. přispět? • Jak postupovat, abych něco skutečně změnil? 4. Základy osobního managementu (OM) (12) 21 Otázka: Jsem schopen brát na sebe vztahovou odpovědnost? Většina lidí spolupracuje s jinými lidmi - nutnost ZP vzít na sebe vztahovou odpovědnost! Přijmout vztahovou odpovědnost znamená: •Porozumět lidem, naučit se využívat jejich předností, jejich pracovní metody a jejich hodnotovou orientaci! •Identifikovat “kdo co potřebuje vědět?”, “kdo je na mně závislý?”, “na kom jsem závislý?”! •Převzít odpovědnost za komunikaci - komunikovat se spolupracovníky vhodným způsobem, tj. s ohledem na jejich osobnost a způsobilost! 4. Základy osobního managementu (OM) (13) 22 OM v pojetí posunu paradigmatu managementu k principiálního vedení Mentální principy •Princip integrity •Princip čestnosti •Princip tolerance •Princip trpělivosti •Princip poctivosti •Princip odvahy a statečnosti •Princip zevnitř ven 4. Základy osobního managementu (OM) (14) 23 4. Základy osobního managementu (OM) (15) „Etika osobnosti“ a „etika charakteru“ „Etika osobnosti“ - dosažení životních úspěchů pomocí vnějšího dojmu, postojů a chování člověka s využitím obratnosti a dovednosti aplikace vhodných technik „Etika charakteru“ - dosažení životních úspěchů pomocí dobrého charakteru - vychází z existence a nadčasového působení přírodních zákonů a potažmo mentálních principů Charakter - morálně psychologická kvalita člověka (způsob myšlení, verbální i neverbální komunikace, emoce a činy) a míry souladu (integrity) 24 4. Základy osobního managementu (OM) (16) 25 4. Základy osobního managementu (OM) (17) obrázek kontinuum zrání 1.Buďte proaktivní 2.Začínejte s myšlenkou na budoucnost 3.Tomu nejdůležitějšímu dávejte prioritu 4.Myslete způsobem „Výhra-Výhra“ 5.Nejdříve se snažte pochopit a potom být pochopeni 6.Vytvářejte synergii 7.Obnovujte svůj potenciál Kontinuum zralosti 26 Prvky osobní důvěryhodnosti nIntegrita (soulad, pokora-skromnost,odvaha) nÚmysly nZpůsobilost nVýsledky 4. Základy osobního managementu (OM) (19) 27 Žádoucí způsoby osobního chování vedoucí k vytváření osobní důvěryhodnosti 1.Mluv zpříma 2.Projevuj respekt 3.Jednej transparentně 4.Naprav nevhodné chování 5.Dej najevo loajalitu 6.Měj výsledky 7.Zdokonaluj se 8.Postav se realitě čelem 9.Vyjasni svá očekávaní 10.Jednej odpovědně 11.Dodržuj závazky 12.Poskytuj důvěru 4. Základy osobního managementu (OM) (20) 28 5. Pojetí obsahu individuálního managementu 1/ Manažerské funkce: sekvenční: plánování, organizování, přikazování, koordinování, kontrolování- průběžné: příprava rozhodnutí, rozhodnutí, realizace rozhodnutí 2/ Manažerské komponenty a jejich vazby 29 MANAŽERSKÉ PROCESY KONTROLOVÁNÍ ORGANIZOVÁNÍ INFORMACE A KOMUNIKACE LIDSKÝ POTENCIÁL PLÁNOVÁNÍ ROZHODOVÁNÍ INDIVIDUÁLNÍ KULTURA OKOLNÍ PROSTŘEDÍ 30 6. Základy žádoucího individuálního vůdcovství (1) Tradiční pojetí Moderní pojetí Rozpor myšlení, slov a činů Integrita myšlení, slov a činů Vedení sebe s obavou před manipulací okolím Vedení sebe prostřednictvím zdravé sebedůvěry Priorita sobectví Priorita principu výhra-výhra nebo žádná dohoda Nejvyšší hodnoty: moc, majetek, peníze Nejvyšší hodnoty: spravedlnost, statečnost, střídmost, rozvaha a moudrost Vytyčování cílů v rozporu se SMART Vytyčování cílů v souladu se SMART Základní motivy – mít výhody oproti druhým Základní motivy – respekt k přírodním zákonům a mentálním principům Potlačování emocí Důraz na emoční inteligenci a sociální zralost 31 6. Základy žádoucího individuálního vůdcovství (2) Klíčové požadavky na moderní individuální vůdcovství • Respekt k přírodním zákonům a dodržování mentálních principů • Znalost principů strategického myšlení • Znalost využití rozvojových tendencí (megatrendů) a jejich respektování v konkrétních podmínkách • Způsobilost využívat „zdravý rozum“ • Energetizace vlastního potenciálu 32 6. Základy žádoucího individuálního vůdcovství (3) Charakteristické rysy moderního individuálního vůdce • Vyšší způsobilost OM • Schopnost ovládat své ego • Schopnost vážit si a ocenit jinakost ve svém okolí • Způsobilost stanovovat vize, strategické cíle a strategie • Způsobilost energetizace sebe 33 6. Základy žádoucího individuálního vůdcovství (4) Ilustrace postupu „cesty“ k modernímu individuálnímu vůdcovství (modifikové pojetí P. U. Bendera) 1.Poznej sám sebe – urči své hodnoty, motivy a osobnostní typ 2.Formuluj vizi a buď zaujatý – dívej se do budoucnosti, najdi, co máš rád a měj rád, co děláš 3.Riskuj – buď neustále odvážný 4.Komunikuj – tj. přenášej svou vizi do okolí s důvěrou 5.Kontroluj pokrok a výsledky – zjišťuj, kde jsi a stále usiluj o to, dostat se tam, kam se dostat chceš