Styl vedení a vyjednávání Ing. Ladislava Kuchynková O v l i v ň o v á n í 1.Motivace 2.Styl vedení •3. Jednání a vyjednávání Vedení versus řízení ØVedení je součástí řízení • ØVedení je ovlivňování a usměrňování pracovníků • správným směrem • ØŘízení je formalizovaný postup, rozdělování • činností v zájmu efektivity Ø •* Řídit = dělat věci správně •* Vést = dělat správné věci • Vedení ØUplatňování moci prostřednictvím pozice, osobních schopností a znalostí • ØUžití autority v rozhodovacím procesu • ØKoordinace činností pracovníků a řízení jejich úsilí, které směřuje k naplnění cílů organizace Ø ØProces práce s lidmi a zdroji vedoucí k vyřešení zadaného úkolu • Teorie X a Y •Douglas McGregor (1960) – pozorování v prům.firmách USA • •Dosavadní pohled na řízení lidí – teorie X: • •1. Lidé jsou líní a snaží se práci vyhnout. •2. K práci musí být nuceni systémem odměn a trestů, musejí být kontrolováni. •3. Vyhýbají se odpovědnosti a chtějí být řízeni. •4. Existuje malá skupina lidí, pro kterou toto neplatí. Ti řídí a kontrolují ostatní. • •(metody přímého řízení a kontroly, odměny a tresty…) Teorie X a Y •Nová humanistická teorie Y: • •1. Práce je přirozená aktivita jako zábava nebo odpočinek. •2. Člověk rád přijímá odpovědnost. •3. Schopnost samostatného rozhodování není jen záležitostí malé skupiny lidí. •4. Organizace dostatečně nevyužívají tento potenciál, snaží se dirigovat a kontrolovat. • •(zaměstnanec jako potenciální, aktivní tvůrce hodnot) • Styl vedení ØTeorie X a Y – základní východisko ØZákladní typy stylu vedení Ø •autokratický • participativní • liberální Styl vedení Ø autokratický •Tvrdá disciplína, hrozba trestů, jednoduché práce • Ø participativní •Kooperace na řešení úkolů, náročná komunikace • Øliberální •Vedení týmů vysoce kvalifikovaných pracovníků • Manažerská síť (mřížka) skr3 ØRobert Blake a Jane Moutonová (1964) Ø Ø65% manažerů věří, že je 9.9 (participace, důvěra, otevřenosti, vzájemný respekt aj.), avšak pouze 16% z nich po pochopení principů… Styl 1 PŘIKAZOVÁNÍ Styl 2 KOUČOVÁNÍ Styl 3 PODPOROVÁNÍ Styl 4 DELEGOVÁNÍ DIREKTIVNÍ CHOVÁNÍ nízké vysoké nízké vysoké Situační vedení ØPaul Hersey a Ken Blanchard (1969) Situační vedení ØNutnost volby konkrétního stylu vedení dle konkrétní situace (způsobilost pracovníka, náročnost úkolu…), tzn. neexistuje jediný správný styl vedení • •Přikazování - direktivní stanovení úkolů a důsledná kontrola • •Koučování - rozhoduje vedoucí, ale pracuje také s návrhy jiných • •Podporování - participace na rozhodování, důvěra v podřízené • •Delegování - předávání úkolů a zodpovědnosti podřízeným • • Situační vedení Zdroj: Vlastní výzkum (314 českých manažerů) Koncept vůdcovství ØKonec 20. století Ø ØTransakční vedení = směna hodnot (vedoucí získává za plat hodnotu práce zaměstnance, resp. naopak), tzn. hodnoty a zájmy jsou rozdílné. • ØTransformační vedení = vyznávání společných hodnot a sjednocování zájmů (využívání prvků racionálních i emocionálních), uspokojování vyšších potřeb zaměstnance – atraktivní vize apod. O v l i v ň o v á n í 1.Motivace 2.Styl vedení •3. Jednání a vyjednávání N A P B model „nadřízený – podřízený“ NAŘIZOVÁNÍ model „partnerů“ VYJEDNÁVÁNÍ A SPOLUPRÁCE Od nařizování k vyjednávání a spolupráci SOUTĚŽENÍ V / P SPOLUPRÁCE V / V DESTRUKCE P / P PŘIZPŮSOBENÍ P / V výchozí stav 0 / 0 útlak 0/P altruismus 0/V egoismus V/0 sebedestrukce P/0 MAX MIN MIN MAX B A Vztahové chování Management - Jednání a vyjednávání MAX MIN MIN MAX distributivní taktická linie A+B=0 proporcionální taktická linie A-B=0 + A - B + B + A Celková hodnota se nemění, mění se její rozdělení mezi partnery Celková hodnota se mění, nemění se její rozdělení mezi partnery Taktiky vztahového chování Směna hodnot Spolupráce: altruismus racionální kalkul Partner A - nabízí to, co má pro něho menší hodnotu než pro partnera B, naopak poptává to, co má pro něj větší hodnotu než to, co nabízí partnerovi B Partner B - nabízí to, co má pro něho menší hodnotu než pro partnera A, naopak poptává to, co má pro něj větší hodnotu než to, co nabízí partnerovi A Nabídka manažera (zaměstnavatele) - mzda, morální ocenění, zajímavost práce, podmínky práce, zaměstnanecké výhody… Nabídka spolupracovníka (zaměstnance) - kvalifikace, čas, loajalita, kreativita, vynaložené úsilí, adaptabilita… Závěr ØVáš podřízený je Vaším partnerem. ØPartnerství je založeno na dobrovolnosti. ØRozchod partnerů je možný, je však spojen s transakčními náklady. ØSoutěž motivuje partnery ke spolupráci nebo k rozchodu. ØHodnota roste díky směně, směňujte menší hodnotu za větší…