Vzájemná závislost a prospěch z obchodu mic-slide02 (2 / 39) Motivace Proč lidé směňují? Proč si rozdělují práci? Kdo vydělává na obchodu? Na jakou činnost byste se měli zaměřit a co požádat někoho jiného? Máme se bát zahraničního obchodu? Dnes se podíváme, jaký prospěch plyne z dělby práce a směny. mic-slide02 (3 / 39) Co se dnes naučíte že dobrovolná směna prospívá oběma stranám význam absolutní a komparativní výhody pochopíte, jak komparativní výhoda vysvětluje prospěch ze směny naučíte se aplikovat teorii komparativní výhody v každodenním životě i v národní politice Přednáška odpovídá kapitole 3. mic-slide02 (4 / 39) Experiment: dražba rybiček Chci vyměnit konzervu rybiček za něco. Co mi nabídnete? mic-slide02 (5 / 39) Kdo na směně získal? Směna prospěla oběma stranám: mě – nemám rád rybičky; získal jsem, co mám rád kupci – získal to, co má raději než to, čeho se vzdal V dobrovolné směně získávají obě strany – jinak by nesměňovaly. mic-slide02 (6 / 39) Kanclsponku za dům? „Jmenuji se Kyle MacDonald a provádím sérii výměn za větší nebo lepší věc až ke svému cíli, kterým je dům. Začal jsem jednou červenou kancelářskou sponkou 12. července 2005.“ (http://oneredpaperclip.blogspot.com/) Kdo při směňování s Kylem vydělal? mic-slide02 (7 / 39) Kde se bere prospěch ze směny Příčinou směny a její prospěšnosti je různost vybavení preferencí produkčních schopností ⇒ dělba práce Každý se ve směně vzdá toho, co preferuje méně, a získá to, co preferuje více. mic-slide02 (8 / 39) Robinson Crusoe: autarkní ekonomika Robinson vyrábí dva statky: ryby a chleba. Denně pracuje 10 hodin. čas na výrobu jednotky max. denní produkce ryby chleba ryby chleba Robinson 1 h 1/4 h 10 40 Robinson může spotřebovat jen to, co sám vyrobí. Náklady na výrobu 1 ryby jsou 4 chleby. Náklady na výrobu 1 chleba je 1/4 ryby. mic-slide02 (9 / 39) Robinsonova hranice výrobních možností chléb ryby 10 20 30 40 10 20 RA Robinsonova hranice výrobních možností je i jeho hranicí spotřebních možností. Předpokládejme, že pro Robinsona jsou chleba (x) a ryby (y) dokonalé komplementy v poměru 1:1. Pak bude jeho výroba i spotřeba RA : x/4 + y = 10, x = y ⇒ x = y = 8 mic-slide02 (10 / 39) Robinson a Pátek: přínosy dělby práce Na ostrov přibyl Pátek. I on pracuje denně 10 hodin a vyrábí a spotřebovává chleba a ryby. čas na výrobu jednotky max. denní produkce ryby chleba ryby chleba Robinson 1 h 1/4 h 10 40 Pátek 1/4 h 1 h 40 10 Robinsonovy a Pátkovy produkční schopnosti se liší. mic-slide02 (11 / 39) Měření produktivnosti: absolutní výhoda Absolutní výhoda je schopnost vyrábět statek s použitím menšího objemu zdrojů než jiný výrobce. čas na výrobu jednotky max. denní produkce ryby chleba ryby chleba Robinson 1 h 1/4 h 10 40 Pátek 1/4 h 1 h 40 10 Pátek má absolutní výhodu v lovu ryb – k ulovení jedné ryby potřebuje jen 1/4 h zatímco Robinson 1 h. Robinson má absolutní výhodu ve výrobě chleba – na výrobu bochníků potřebuje jen 1/4 h zatímco Pátek 1 h. mic-slide02 (12 / 39) Měření produktivnosti: komparativní výhoda Komparativní výhoda je schopnost vyrábět statky s nižšími náklady příležitosti než jiný výrobce. max. denní produkce náklady příležitosti ryby chleba ryby chleba Robinson 10 40 4 1/4 Pátek 40 10 1/4 4 Robinson má komparativní výhodu ve výrobě chleba – když chce vyrobit jeden bochník chleba navíc, ztratí jen 1/4 ryby, zatímco Pátek by ztratil 4 ryby. Pátek má komparativní výhodu v lovu ryb – když chce ulovit jednu rybu navíc, ztratí jen 1/4 bochníku chleba, zatímco Robinson by ztratil 4 bochníky. mic-slide02 (13 / 39) Absolutní a komparativní výhody: srovnání čas na výrobu max. denní produkce náklady příležitosti 1 ryby ryby chleba 1 ryby Robinson 1 h 10 40 4 Pátek 1/4 h 40 10 1/4 Absolutní výhody porovnávají objem zdrojů vynaložených na výrobu statku. Komparativní výhody porovnávají náklady (ztracené) příležitosti na výrobu statku. mic-slide02 (14 / 39) Absolutní a komparativní výhody (pokrač.) čas na výrobu jednotky náklady příležitosti ryby chleba ryby chleba Robinson 1 h 1/4 h 4 1/4 Pátek 1/4 h 1 h 1/4 4 Jeden výrobce může mít absolutní výhodu ve výrobě všech statků. Pokud má jeden výrobce komparativní výhodu ve výrobě jednoho statku, musí mít druhý komparativní výhodu ve výrobě druhého statku. Je to proto, že pokud jsou náklady příležitosti statku X ve statku Y rovny y0/x0, pak náklady příležitosti statku Y ve statku X jsou x0/y0. mic-slide02 (15 / 39) Reciprocita komparativních výhod Pokud vyrobím o x0 jednotek statku X více, ztratím y0 jednotek statku Y, takže y0 jednotek statku Y je nákladem příležitosti na výrobu x0 jednotek statku X y0/x0 jednotek statku Y je nákladem příležitosti na výrobu 1 jednotky statku X Podobně, pokud vyrobím o y0 jednotek statku Y více, ztratím x0 jednotek statku X, takže x0 jednotek statku X je nákladem příležitosti na výrobu y0 jednotek statku Y x0/y0 jednotek statku X je nákladem příležitosti na výrobu 1 jednotky statku Y Náklady příležitosti jsou reciproké: y0/x0 jednotek statku Y na 1 statek X a x0/y0 jednotek statku X na 1 statek Y. mic-slide02 (16 / 39) Reciprocita komparativních výhod (pokrač.) Robinsonovy nákl. příležitosti na 1 chleba: α = xA 0 /yA 0 ryb. Pátkovy náklady příležitosti na 1 chleba: β = xB 0 /yB 0 ryb. ⇓ Robinsonovy nákl. přílež. na 1 rybu: yA 0 /xA 0 = 1/α chlebů. Pátkovy náklady přílež. na 1 rybu: yB 0 /xB 0 = 1/β chlebů. Platí: α < β ⇔ 1/α > 1/β, takže jsou jen dvě možnosti: jeden má komparativní výhodu v jednom (α < β) a druhý má komparativní výhodu ve druhém (1/α > 1/β) nikdo nemá komparativní výhodu v ničem protože mají stejné náklady příležitosti (α = β) mic-slide02 (17 / 39) Robinson a Pátek nespolupracují Pokud nespolupracují, pak každý spotřebuje to, co sám vyrobí. chléb ryby 10 20 30 40 10 20 RA chlébryby 10 20 10 20 30 40 PA Pokud jsou chleba a ryby komplementy, každý spotřebuje 8 chlebů a 8 ryb. mic-slide02 (18 / 39) Robinson a Pátek začínají spolupracovat Pokud by spolupracovali, mohli by si oba polepšit. chléb ryby 10 20 30 40 10 20 RA RS chléb ryby 10 20 10 20 30 40 PA PS Každý by mohl např. spotřebovat 20 chlebů a 20 ryb. mic-slide02 (19 / 39) Magie dělby práce Když se každý specializuje na to, v čem má komparativní výhodu, mohou dohromady vyrobit více. chleby ryby Robinson +4 −1 Pátek −1 +4 celkem +3 +3 Když Robinson vyrobí o 1 rybu méně, může vyrobit o 4 chleby více. Když Pátek vyrobí o 1 chleba méně, může vyrobit o 4 ryby více. Dohromady vyrobí o 3 chleby a 3 ryby více! mic-slide02 (20 / 39) Magie společné hranice výrobních možností chléb ryby 10 10 20 20 30 30 40 40 50 50 A B B’ C Pokud oba vyrábí ryby (bod A) a chtějí nějaké chleby, kdo by je měl vyrobit? Ten, kdo má nižší náklady příležitosti! (Robinson) Teprve až od bodu B by se měl do výroby chleba zapojit Pátek. Společně mohou vyrobit 40 ryb a 40 chlebů (bod B). Při dělení 1:1 získá každý 20 ryb a 20 chlebů. mic-slide02 (21 / 39) Když Robinson a Pátek směňují 1:1 chléb ryby 10 10 8 8 A6 16 B 16 6 B’ C Když Robinson a Pátek nespolupracují, vyrábí i spotřebovávají 8 chlebů a 8 ryb (bod A). Když Robinson vyrobí víc chleba (např. 16), získá 8 chlebů navíc a ztratí jen 2 ryby (bod B). Když Pátek uloví víc ryb (např. 16), získá 8 ryb navíc a ztratí jen 2 chleby (bod B’). Když Robinson vymění s pátkem 5 chlebů za 5 ryb, mají každý 11 chlebů a 11 ryb. Směnou získali 3 ryby a 3 chleby „z ničeho“ každý. mic-slide02 (22 / 39) Když Robinson a Pátek směňují 1:1 (pokrač.) chléb ryby 10 10 20 20 30 30 40 40 50 50 A C B’ B Budou pokračovat, dokud nevyčerpají veškerý prospěch ze směny – do chvíle, kdy: Robinson je plně specializovaný – vyrábí 40 chlebů a žádné ryby (bod B). Pátek je plně specializovaný – vyrábí 40 ryb a žádné chleby (bod B’). Pak si vymění 20 ryb za 20 chlebů (bod C). Prospěch každého ze směny je 12 ryb a 12 chlebů! mic-slide02 (23 / 39) Za jaké ceny budou směňovat Cena jednoho statku se počítá v jednotkách druhého statku; zde cena 1 ryby v jednotkách chleba. Protože jsou Robinson s Pátkem jen dva, nelze přesnou cenu určit – ta je dána vyjednáváním. Lze určit pouze interval, ve kterém bude cena ležet. Dobrovolná směna neproběhne, pokud na ní někdo tratí. ⇓ Cena musí být taková, aby na směně nikdo netratil. mic-slide02 (24 / 39) Za jaké ceny budou směňovat (pokrač.) Kupující stanovuje horní mez intervalu = nejvyšší cenu, za kterou je ochotný koupit. Ta je dána jeho náklady příležitosti. Ryby kupuje Robinson. Sám by získal 1 rybu za 4 chleby (jeho nákl. příležitosti). ⇒ Za 1 rybu je tedy ochoten zaplatit maximálně 4 chleby. Prodávající stanovuje dolní mez intervalu = nejnižší cenu, za kterou je ochotný prodat. Ta je dána jeho náklady příležitosti. Ryby prodává Pátek. Výroba jedné ryby jej stojí 1/4 chleba (jeho nákl. příležitosti). ⇒ 1 rybu je tedy ochoten prodat minimálně za 1/4 chleba. Cena 1 ryby tedy musí být mezi 1/4 chleba, aby Pátek prodal, a 4 chleby, aby Robinson koupil (včetně). mic-slide02 (25 / 39) Pátek má absolutní výhodu v obou výrobách čas na výrobu max. denní produkce náklady příležitosti ryby chléb ryby chléb ryby chléb Robinson 1 h 1/4 h 10 40 4 1/4 Pátek 1/10 h 1/5 h 100 50 1/2 2 Pátek má absolutní výhodu v produkci ryb i chleba. Komparativní výhodu má však pouze ve výrobě ryb – ve výrobě chleba ji má Robinson! Oboustranně prospěšná směna je tedy možná! mic-slide02 (26 / 39) Pátek má absolutní výhodu (pokrač.) Pokud se budou specializovat, mohou si polepšit. chleby ryby Robinson +4 −1 Pátek −1 +2 celkem +3 +1 Když Robinson vyrobí o 1 rybu méně a Pátek o 1 chleba méně, celková produkce se zvýší. mic-slide02 (27 / 39) Pátek má absolutní výhodu (pokrač.) Řekněme, že chleba a ryby jsou pro ně dokonalé komplementy. Bez dělby práce vyrábí Robinson 8 chlebů a 8 ryb a Pátek 33.¯3 chlebů a 33.¯3 ryb. Pokud se Robinson plně specializuje na výrobu chleba a Pátek do jisté míry specializuje na výrobu ryb, mohou si oba polepšit. původně nově změna chleba ryby chleba ryby chleba ryby Robinson 8 8 40 0 +32 −8 Pátek 33.¯3 33.¯3 20 60 −13.¯3 +26.¯6 celkem 41.¯3 41.¯3 60 60 +18.¯6 +18.¯6 mic-slide02 (28 / 39) Pátek má absolutní výhodu (graficky) chléb ryby 20 20 40 40 60 60 80 80 100 100 RA PA RS PS RP PP Bez směny vyrábí i spotřebuje Robinson RA, Pátek PA. Pokud směňují v poměru 1:1, Robinson vyrobí RP a spotřebuje RS. Pátek vyrobí PP a spotřebuje PS. Méně produktivní Robinson je plně specializovaný, produktivnější Pátek ne. Směna prospěla oběma. mic-slide02 (29 / 39) Robinson, Pátek a mezinárodní obchod chléb ryby 20 20 40 40 60 60 80 80 C C’ P vývoz dovoz Robinson a Pátek vyrábí v bodě P. S lidožrouty obchodují v poměru 1:1 – posouvají se po úsečce procházející bodem P, která má sklon 1:1. Spotřebovávají např. v bodě C’ – vyváží 20 chlebů a dováží 20 ryb. mic-slide02 (30 / 39) Robinson, Pátek a mezin. obchod (pokrač.) chléb ryby 20 20 40 40 60 60 80 80 C C’ P vývoz dovoz Pokud na mezinárodním obchodu vydělávají obě země, proč se mu někteří brání? Mezinárodní obchod mění domácí směnné relace za mezinárodní – na změně cen někteří domácí výrobci vydělají a jiní tratí. Spotřebitelé jako celek získávají – bod C’ by byl bez mezinárodního obchodu nedostupný. mic-slide02 (31 / 39) „Klasický” tvar hranice výrobních možností pivo kola 20 20 40 40 60 60 80 80 A B „Klasická“ PPF je klesající kon- kávní. V bodě A všechny výrobní faktory vyrábí kola. Pokud chceme víc piva, musíme přesunout výrobní faktory z výroby kol do výroby piva. První se přesunou ty, které mají nejnižší náklady příležitosti = mají komparativní výhodu ve výrobě piva. Tím se ztratí za 1 pivo málo kol. Až se vyčerpají, přesouvají se faktory s vyššími náklady příležitosti – za 1 pivo se ztrácí víc a víc kol – křivka je strmější. mic-slide02 (32 / 39) Shrnutí Lidé (regiony, země, . . . ) se specializují na výrobu statků a služeb, v jejichž výrobě mají komparativní výhodu, tj. které dokáží vyrábět s nižšími náklady příležitosti než jejich obchodní part- neři. Ty směňují za statky, ve kterých nemají komparativní výhodu. To umožňuje lépe využít vzácné výrobní faktory – jejich společná produkce je větší, než by byl součet jejich produkce, kdyby zůstali autarkní. mic-slide02 (33 / 39) Zdroje komparativních výhod Na individuální úrovni: vrozený talent specializace šetří čas na přecházení mezi činnostmi šetří kapitál (výnosy z rozsahu) zdokonalování se díky praxi a zkušenostem Na úrovni celého hospodářství: přírodní bohatství složení obyvatelstva národní kultura jazyk mic-slide02 (34 / 39) Dnešní rozsah dělby práce Dnešní rozsah dělby práce je neuvěřitelný. Nikdo není schopen nic vyrobit bez spolupráce milionů lidí, kteří se fyzicky nikdy nepotkali, nemluvili spolu, nic o sobě neví a často se ani nemají rádi. Nikdo na světě nedokáže vyrobit dřevěnou tužku. Dělba práce neustále roste. Globalizace = celosvětová integrace trhů, celosvětový růst dělby práce. mic-slide02 (35 / 39) Pravěcí lidé obchodovali s Evropou Pravěcí lidé z Liberecka obchodovali s celou Evropou (MF, 2010). Při výrobě kamenných seker: kámen těžili v Jablonci nad Nisou zpracovávali u Turnova vyváželi do Německa, Itálie mic-slide02 (36 / 39) Na játra do Německa, na ledviny do Čech Játra se transplantují v Hamburku, na ledviny se jezdí do Čech (MF, 2009). „Techniku máme k dispozici také, ale léčit jednoho pacienta za rok je nesmysl. S takovou frekvencí se to nedá naučit,“ říká Vladimír Beneš, přednosta Neurochirurgické kliniky Ústřední vojenské nemocnice v Praze. Specializované lékařské týmy zaměřené na konkrétní výkony se budují po celé Evropě. Týká se to i transplantací. Zatímco srdce se v Česku operuje často, střevo zatím vůbec. mic-slide02 (37 / 39) Vzájemná závislost a potřeba koordinace Jak roste dělba práce, roste vzájemná závislost lidí. Je třeba zajistit, aby někdo vyráběl správná množství věcí a dodával je správným lidem. Kdo zajistí koordinaci výrob? Nikdo – trh: neosobní síly nabídky a poptávky. mic-slide02 (38 / 39) Shrnutí základních myšlenek Pokud mají dva lidé (národy) rozdílné náklady příležitosti, mohou pomocí směny zvýšit celkovou hodnotu statků, které mají k dispozici. Pro každého člověka je nejlepší se specializovat na činnost s nejmenšími náklady příležitosti (= kde má komparativní vý- hodu). Při rozšiřování produkce jakéhokoli statku bychom měli nejdřív využít zdroje s nejnižšími náklady příležitosti, a teprve po jejich vyčerpání zdroje s vyššími náklady příležitosti. Dělba práce vytváří mezi lidmi závislost a potřebu koordinace. mic-slide02 (39 / 39) Domácí úkol Přečíst Mankiw, kapitoly 3. Číst L. Read: „Já, tužka“. (Doporučuji číst i Smith: „Bohatství národů“, kap. 1–3, Radford: “The Economic Organization of a P.O.W. Camp”, „Pravěcí lidé z Liberecka obchodovali s celou Evropou. . . “, „Játra se transplantují v Hamburku, na ledviny se jezdí do Čech“ a „Birkhaman“) Připravit se na seminář.