BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012 Adobe Systems •Principy fungování podnikového hospodářství • »Produktivita a hospodárnost (2 příklady) » •Životní cyklus organizace • »Fáze životního cyklu (2 příklady) » ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 1 •Podnik je schopen z 10 kg drátu vyrobit 1 000 šroubů. Cena drátu činí 40 Kč/kg. Cena jednoho šroubu je 0,40 Kč. • • Jak vysoká je produktivita a hodnotově vyjádřená • hospodárnost tohoto podniku? • • Jak lze zvýšit produktivitu výroby šroubů o 10 %? • • Jak lze zvýšit hodnotově vyjádřenou hospodárnost • výroby šroubů o 10 %? ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 1 – řešení •Podnik je schopen z 10 kg drátu vyrobit 1 000 šroubů. Cena drátu činí 40 Kč/kg. Cena jednoho šroubu je 0,40 Kč. • • Jak vysoká je produktivita a hodnotově vyjádřená • hospodárnost tohoto podniku? • • Jak lze zvýšit produktivitu výroby šroubů o 10 %? • • Jak lze zvýšit hodnotově vyjádřenou hospodárnost • výroby šroubů o 10 %? ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 1 – řešení •Produktivita podniku • • •Hodnotově vyjádřená hospodárnost • ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 1 – řešení •Podnik je schopen z 10 kg drátu vyrobit 1 000 šroubů. Cena drátu činí 40 Kč/kg. Cena jednoho šroubu je 0,40 Kč. • • Jak vysoká je produktivita a hodnotově vyjádřená • hospodárnost tohoto podniku? • • Jak lze zvýšit produktivitu výroby šroubů o 10 %? • • Jak lze zvýšit hodnotově vyjádřenou hospodárnost • výroby šroubů o 10 %? ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 1 – řešení •Zvýšení produktivity zvýšením výstupů • • •Zvýšení produktivity snížením vstupů ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 1 – řešení •Podnik je schopen z 10 kg drátu vyrobit 1 000 šroubů. Cena drátu činí 40 Kč/kg. Cena jednoho šroubu je 0,40 Kč. • • Jak vysoká je produktivita a hodnotově vyjádřená • hospodárnost tohoto podniku? • • Jak lze zvýšit produktivitu výroby šroubů o 10 %? • • Jak lze zvýšit hodnotově vyjádřenou hospodárnost • výroby šroubů o 10 %? ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 1 – řešení •Zvýšením produktivity o 10% ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 1 – řešení •Zvýšením ceny výstupů (o 10%) • • •Snížením ceny vstupů (o méně než 10%) ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 2 •V předchozím příkladě bylo poukázáno na vztahy mezi produktivitou a hospodárností. • • Jak vysoká je produktivita a hodnotově vyjádřená hospodárnost podniku, když, při jinak stejném zadání jako u předchozího příkladu, při spotřebě 10 kg drátu výnos klesá na 900 šroubů a cena drátu klesá ze 40 Kč/kg na 30 Kč/kg? • • Charakterizujte vzniklou situaci a posuďte hospodárnost podniku. ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 2 – řešení •V předchozím příkladě bylo poukázáno na vztahy mezi produktivitou a hospodárností. • • Jak vysoká je produktivita a hodnotově vyjádřená hospodárnost podniku, když, při jinak stejném zadání jako u předchozího příkladu, při spotřebě 10 kg drátu výnos klesá na 900 šroubů a cena drátu klesá ze 40 Kč/kg na 30 Kč/kg? • • Charakterizujte vzniklou situaci a posuďte hospodárnost podniku. ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 2 – řešení •Produktivita podniku • • •Hodnotově vyjádřená hospodárnost • ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 2 – řešení •V předchozím příkladě bylo poukázáno na vztahy mezi produktivitou a hospodárností. • • Jak vysoká je produktivita a hodnotově vyjádřená hospodárnost podniku, když, při jinak stejném zadání jako u předchozího příkladu, při spotřebě 10 kg drátu výnos klesá na 900 šroubů a cena drátu klesá ze 40 Kč/kg na 30 Kč/kg? • • Charakterizujte vzniklou situaci a posuďte hospodárnost podniku. ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 2 – řešení •Rozhodujícím faktorem hodnotově vyjádřená hospodárnost • •zisk (který podnik zajímá především) se udává v korunách (penězích) a ne ve fyzických jednotkách. •pokles produktivity je tak z ekonomického hlediska méně podstatný • •Pokles produktivity je vážným varováním do budoucna • •manipulovat cenami výstupů nebo vstupů nelze trvale •při nezměněném trendu lze do budoucna očekávat také pokles hodnotově vyjádřené hospodárnosti (a míry zisku) podniku ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 3 •Společnost KOZAK INN a.s. provozuje hotel Kozák v Brně osmým rokem. • •Podnik blíže charakterizuje tabulka, kde je uvedena vytíženost lůžek a restaurace v procentech. • •Pro jednoduchost je dále vyčíslen průměrný výnos z lůžka, průměrná cena na vytížené i nevytížené lůžko, průměrný výnos z jedné židle v restauraci a průměrný náklad na jednu vytíženou i nevytíženou židli v restauraci (za rok v tisících Kč). • •Hotel má 80 lůžek a 60 židlí v restauraci. • •Odhadněte fázi životního cyklu tohoto hotelu v roce 2007 a naznačte další možnosti jeho vývoje. ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 3 •Tabulka: Charakteristiky hotelu ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Rok Vytíž. lůžek Vytíž. židlí Cena lůžka Náklad na lůžko Cena židle Náklad na židli Obsaz. Nebsaz. Obsaz. Nebsaz. 2003 40% 50% 1000Kč 350Kč 200Kč 300Kč 130Kč 80Kč 2004 50% 52% 1000Kč 350Kč 200Kč 350Kč 130Kč 80Kč 2005 60% 55% 1100Kč 400Kč 200Kč 400Kč 150Kč 100Kč 2006 63% 60% 1150Kč 450Kč 250Kč 450Kč 175Kč 100Kč 2007 60% 65% 1200Kč 500Kč 250Kč 500Kč 220Kč 120Kč Příklad 3 – řešení •Podnik produkuje 2 statky: •Ubytovací služby Þ lůžka •Stravovací služby Þ židle v restauraci • •Postupujeme určením zisku při respektovaní vytížení jednotlivých kapacit ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 3 – řešení •TR = počet * vytížení * cena za kus • •FC = počet * cena za neobsazenou kapacitu • •VC = počet * vytížení * (cena za obsazenou – neobsazenou kapacitu) • •ZISK = TR – ( FC + VC ) ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Ubytovací služby Stravovací služby TR VC FC ZISK TR VC FC ZISK 2003 32 000 Kč 4 800 Kč 16 000 Kč 11 200 Kč 9 000 Kč 1 500 Kč 4 800 Kč 2 700 Kč 2004 40 000 Kč 6 000 Kč 16 000 Kč 18 000 Kč 10 920 Kč 1 560 Kč 4 800 Kč 4 560 Kč 2005 52 800 Kč 9 600 Kč 16 000 Kč 27 200 Kč 13 200 Kč 1 650 Kč 6 000 Kč 5 550 Kč 2006 57 960 Kč 10 080 Kč 20 000 Kč 27 880 Kč 16 200 Kč 2 700 Kč 6 000 Kč 7 500 Kč 2007 57 600 Kč 12 000 Kč 20 000 Kč 25 600 Kč 19 500 Kč 3 900 Kč 7 200 Kč 8 400 Kč Příklad 3 – řešení ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 3 – řešení • •Zisk z lůžka rostl až do roku 2006 a poté poklesl • •Zisk ze židle průběžně rostl v celém období • •Celkový zisk rostl, vrchol v roce 2006, pak poklesl • •Předpoklad fáze stabilizace • • Þ stabilizační strategie • ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 3 – řešení •Možnosti vývoje hotelu: •Podle vývoje jednotlivých produktů • •Ubytovací služby: •Dosáhli svého vrcholu –Lze očekávat komplikace při snaze o zvýšení vytíženosti –Vytíženost na standardní úrovni v rámci odvětví •Nutnost hledat možnosti rozvoje • •Stravovací služby: •Ve fáze růstu, nicméně lze očekávat stabilizaci •Marketingové opatření •Opatření v oblasti produktu • ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 4 •Internetový obchod – vznik v roce 2001 • •Prodej mobilních telefonů • •Počet prodaných přístrojů za rok, průměrnou prodejní cenu jednoho přístroje, průměrné náklady na jeden přístroj a fixní náklady obchodu za rok přibližuje níže uvedená tabulka. • • •Odhadněte fázi životního cyklu tohoto internetového obchodu v roce 2008 a naznačte další možnosti jeho vývoje. ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 4 •Stanovíme: •celkové tržby obchodu •fixní náklady obchodu •variabilní náklady obchodu •zisk obchodu • ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Počet prodaných mobilů Průměrná cena mobilu Náklady na prodaný mobil Náklady obchod za rok 2004 1850 ks 2 150 Kč 2 000 Kč 200 000 Kč 2005 2120 ks 2 200 Kč 2 050 Kč 250 000 Kč 2006 1980 ks 2 250 Kč 2 100 Kč 300 000 Kč 2007 2105 ks 2 300 Kč 2 100 Kč 350 000 Kč 2008 2050 ks 2 250 Kč 2 150 Kč 350 000 Kč Analyzujeme: •vývoj zisku obchodu •vývoj tržeb obchodu • • Příklad 4 •TR = počet prodaných mobilů * cena za kus • •FC = náklady obchodu za rok • •VC = počet prodaných mobilů * náklady na prodaný mobil • •TC = FC + VC • •ZISK = TR – TC ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne TR FC VC TC ZISK 2004 3 977 500 Kč 200 000 Kč 3 700 000 Kč 3 900 000 Kč 77 500 Kč 2005 4 664 000 Kč 250 000 Kč 4 346 000 Kč 4 596 000 Kč 68 000 Kč 2006 4 455 000 Kč 300 000 Kč 4 158 000 Kč 4 458 000 Kč - 3 000 Kč 2007 4 841 500 Kč 350 000 Kč 4 420 500 Kč 4 770 500 Kč 71 000 Kč 2008 4 612 500 Kč 350 000 Kč 4 407 500 Kč 4 757 500 Kč -145 000 Kč Příklad 4 •Zisk podniku v jednotlivých letech klesal • •Rok 2007 je z dnešního pohledu spíše anomálií • (i když pozitivní) • •Předpoklad fáze poklesu (krize) • Þ sanační strategii včetně krizového řízení • • Pokud se v podniku dostatečně rychle neprovedou razantní změny, podnik pravděpodobně v brzké době zanikne. ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Příklad 4 •Zdroje možných problémů: • • Velikost marže (průměrně 10%) • • Velikost fixních nákladů a jejich pozvolný růst • • Nízký objem prodeje • • Nízká cena prodávaného zboží • •Bez dalších analýz je obtížné tuto situaci řešit. ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne Děkuji za pozornost ESF_hlapa_zahlavi-prazdne ESF_hlapa_zahlavi-prazdne