Ing. Marek Pavlik, Ph.D Tělesná kultura EVSE kop1 Struktura nZákladní pojmy nInstituce nFinancování n n Literatura nPřednáška n+materiál v ISu nRozšiřující: ¨Rektořík, J. a kol. – Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru – kpt.4.3 ¨Hobza V., Rektořík J. – Základy ekonomie sportu: nKpt. 4 Institucionální a organizační zabezpečení sportu v rámci tělesné kultury v ČR a EU (s.33-52) ¨Novotný J. – Ekonomika sportu Základní pojmy bloky Pohled na sport nSport v minulosti ¨Příprava na boj nSport dnes ¨Cíl bavit se ¨Cíl vítězit ¨Cíl dosáhnout zisku ¨…? n Základní pojmy nlatinského „disportare“ a starofrancouzského „le désporter“, což znamená bavit se, příjemně trávit volný čas nTělesná kultura: nsociokulturní systém, který jako výsledek činnosti, tvorby hodnot, vztahů a norem zabezpečuje specifickými tělocvičnými prostředky uspokojování zvláštních biologických a sociálních potřeb člověka v oblasti fyzického, psychického a sociálního rozvoje s cílem jeho socializace a kultivace ¨Tělesná výchova ¨Sport ¨Pohybové aktivity nA nebo… sport = tělesná kultura n nSport pro všechny versus reprezentace nSportovní svaz a sportovní odvětví n Význam sportu nSociální aspekt ¨Rovné příležitosti, morální hodnoty, nZdravotní aspekt ¨Příznivé dopady na zdraví nEkonomický aspekt ¨Stimul k rozvoji ekonomiky (výstavba, zaměstnanost, výroba) ¨Sekundární ekonomické dopady – cestovní ruch, modernizace infrastruktury (kvůli sportu) nPolitický aspekt ¨Sport jako reprezentace politického systému ¨Sport jako politická agenda, prosazování vlastního zájmu nVšechny aspekty mohou být potenciálně pozitivní i negativní nMůžeme ignorovat ekonomický aspekt, prakticky ale naše možnosti vždy určí množství disponibilních zdrojů Ekonomie sportu nMladé odvětví nŠiroký (nejasný záběr) nOblasti ¨Veřejný sektor, spotřeba, sportovní akce, ekonomické podmínky rozvoje sportování, mezinárodní sport,.. Problémy ekonomie sportu nMetodologické ¨Aktivní sportovec ¨Nepřesné (nerozklíčované) statistiky ¨Hodnocení nepřímých efektů nVliv ekonomických teorií ¨Neoklasická - trh ¨Marxistická - rovnost ¨Keynesiánská - stát nNejasná identita disciplíny ¨? Politika státu, profesionální sport, obchod se sportovním zbožím, právní aspekty, ekonomika sportovního zařízení,…? Praktické problémy ekonomie sportu nRole státu – jak moc má stát zasahovat ¨Do produkce a skladby sport. produktů ¨Do podmínek fungování sportovních firem nChování klubu ¨Jak uvnitř daných pravidel maximalizovat svůj užitek (případně zisk) nChování firmy ¨Jak maximalizovat zisk Jednotlivec? Důvody státních zásahů nEkonomické ¨Externality, nedokonalá konkurence, veřejné statky, asymetrická informace nMimoekonomické ¨Kultivace lidského potenciálu, rozvoj rovných příležitostí… nA nebo… prostě „zájem“ Pozitivní a negativní externality n+ nPodpora zdraví člověka ¨Ovlivňovaní zdravotního stavu ¨Biologický základ zdravého životního stylu ¨Vliv pohybové aktivity na zdraví ¨Možnosti ovlivnění životního stylu nFormování osobnosti člověka a jeho systému životních hodnot a idejí nTvorba a kvalita sociálních vztahů nPropagace země či regionu n- nNegativní vlivy na zdraví člověka nNegativní vlivy na životní prostředí nKomercionalizace tělesné kultury nOstatní negativní vlivy n Češi a sport n¾ Čechů mají zájem o sport, 2/5 aktivně nTi, kteří se zajímají o sport, sledují sport několikrát týdně (44 %), čtvrtina ho sleduje dokonce denně (25 %). nnějaký sport aktivně provozuje 60,8% mužů a 58,5% žen. Pravděpodobnost, že se lidé aktivně věnují nějakému sportu, klesá s rostoucím věkem. nNejoblíbenější sporty aktivně ¨muži: fotbal a posilovna ¨ženy: aerobic n Sledování sportu v médiích Muži Ženy lední hokej krasobruslení fotbal lední hokej motoristické sporty fotbal lyžování a snowboarding lyžování a snowboarding atletika aerobic tenis gymnastika Typologie sportovních produktů nzákladní produkty tělesné kultury ¨nabídka tělesných cvičení ¨nabídka sportovních akcí ¨nabídka sportovně-rekreačních akcí nprodukty podmiňující sport ¨sportovní zařízení ¨společenské akce ¨pojištění, doprava, vstupenky nklasické materiální produkty ¨nářadí, oblečení, náčiní n nprodukty vázané na osobnost ¨sportovce ¨výkony trenéra ¨reklamní vystoupení sportovců nmyšlenkové produkty ¨iniciují tělovýchovu a sportovní oblast (skol, OH) ¨sportovní informace šířené médii ¨hodnoty zážitku v tělesné kultuře a sportu nProdukty navazující na sport ¨Sázky,reklama Specifické vlastnosti sportovních produktů n nsubjektivní oceňování (u části sportovních produktů nelze stanovit tržní cena) npřevážná abstraktnost a nemateriálnost nnepředvídatelný vývoj produktů (nejistý výsledek) nmalá možnost kontroly složení produktů (jsou možné dva stejné výsledky) Instituce v ČR bloky Instituce v ČR nZákon o podpoře sportu č. 115/2001 Sb., ze dne 28.února 2001 ve znění zákona č. 219/2005 Sb. ¨KONCEPCE STÁTNÍ PODPORY SPORTU V ČESKÉ REPUBLICE (2009) ¨Koncepce státní podpory sportu v ČR (2011 – usnesení vlády) nKodex sportovní etiky 2006 nZásady vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky nestátním neziskovým organizacím ústředními orgány státní správy (2010) n nCíle a priority státní politiky (2000) nZměny hodnotové orientace občanů nTrvale zlepšovat podmínky pro provozování sportu nTrvale vytvářet podmínky pro sportovní aktivity dětí a mládeže na školách nDosahovat očekávaných a odpovídajících sportovních výsledků na významných světových soutěžích nVytvářet účinný systém podpory programů zabraňující negativním jevům ve sportu n Schéma struktury v ČR Všesportovní kolegium Zastřešující organizace Svaz, federace odvětví MŠMT, MV, MO Obce Sportovní klub Kraje Sazka Zastřešující organizace Zastřešující organizace Počet SK/TJ Počet členů ČSTV 16 758 1 187 966 ČASPV 2 135 223 171 SSS 2 590 90 563 AČR 505 83 454 AŠSK 2 139 209 486 ČOS 1 038 170 941 KČT 649 41 178 ČSS 801 19 990 ATJSK 23 12 004 OREL 234 13 461 n MŠMT nAntidopingový výbor ČR – organizační složka státu (česká charta proti dopingu) nSport ¨Sportovní reprezentace ¨Sportovní centra ¨Sportovní třídy nTělovýchova ¨Sport pro všechny ¨Sport a škola ¨Sport zdravotně postižených ¨Údržba a provoz TVS zařízení Klíčové oblasti institucionálního rámce 1/2 n nStátní struktury ¨Vláda ¨Kraje ¨Obce nSpolkové struktury ¨Kluby (40000), Svazy (120), Zastřešující organizace (9), Všesportovní kolegium n Financování TK Veřejné zdroje penize Podíl TK na výkonu ekonomiky nPodíl sportu a tělovýchovy na HDP 1,5-2% nPodíl TK na veřejných výdajích 0,4-1,7% nZaměstnanost- ČR odhad 1,5% (SRN 2%, Finsko 0,8%) n Státní rozpočet nSport je financován prostřednictvím ¨MŠMT (kap. 333), ¨MO (kap. 304), ¨MV (kap. 314) nMŠMT je z kompetenčního zákona resortem pro tělovýchovu, sport a turistiku. nStátní podpora prostřednictvím ministerstev se uskutečňuje na základě zákona o Státním rozpočtu pro daný rok n ncelkový objem výdajů pro oblast sportu je kompromisem mezi požadavky a reálnými možnostmi Veřejné zdroje na sport – kolik jich vlastně je? n 3. Kraje nÚkoly krajů kraje ve své samostatné působnosti vytvářejí podmínky pro sport, zejména ¨a) zabezpečují rozvoj sportu pro všechny a přípravu sportovních talentů, včetně zdravotně postižených občanů, ¨b) zajišťují výstavbu, rekonstrukce, udržování a provozování svých sportovních zařízení, ¨c) zabezpečují finanční podporu sportu ze svého rozpočtu. nKaždý kraj podle svého uvážení od 0 cca do 3% rozpočtu Dle zákona č. 115/2001 Sb n DP Bogdanov pramen rok Celkový objem zdrojů v mil. Kč v EUR na 1 obyvatele státní rozpočet Municipality Novotný, Dohnal, Cikl 2006 11 000 44 1 900 9 100 Analýza financování sportu 2008 7 700 31 NA NA Analýza financování sportu 2008* 2 500 10 NA NA Český statistický úřad 2008 12 084 48 3 114 8 970 Český statistický úřad 2010 13 116 52 2 387 10 729 Koncepce financování sportu - KPMG 2008 16 624 66 4 333 12 291 Koncepce financování sportu - KPMG 2010 17 853 71 2 729 15 124 Komparace zdrojů dat o objemu veřejných prostředků alokovaných na sport There is a question… mel by stat financovat sport V jakém poměru „sport pro všechny“ x „vrcholový sport“ ? nDěkuji za pozornost n pim finish