Ekonomika bezpečnosti (policie, armáda atd.) Ing. Jakub Dostál 28. 11. 2012 Ekonomika veřejného sektoru http://img.radio.cz/pictures/policie/policie.jpg http://www.history.army.mil/books/AMH-V2/AMH%20V2/p460%20.jpg Struktura přednášky §Obrana §Policie §Protiteroristická politika § § http://vww.lamarihuana.com/wp-content/uploads/2012/04/discussion.jpg Legislativa, strategické a koncepční dokumenty - obrana •Ústava ČR 1/1993 Sb. •Listina základních práv a svobod 2/1993 Sb. •Zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších zákonů. •Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky, ve znění pozdějších zákonů. •Bílá kniha o obraně •Bezpečnostní strategie České republiky •Strategická koncepce NATO •Evropská bezpečnostní strategie •Rozpočet ČR 1. Charakteristika obrany lRole armády a policie ve veřejném sektoru lAdam Smith – povinnosti vládce: lpovinnost ochraňovat společnost před násilím a útokem jiných nezávislých společností - armáda l ochraňovat každého člena společnosti před nespravedlnostmi a útiskem ze strany všech ostatních členů této společnosti lnapomáhá plnit policie l … l l 149497-top_foto1-wsutx Definice obrany §• Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky chápe obranu jako: §„souhrn opatření k zajištění svrchovanosti, územní celistvosti, principů demokracie a právního státu, ochrany života obyvatel a jejich majetku před vnějším napadením. §Obrana státu zahrnuje výstavbu účinného systému obrany státu, přípravu a použití odpovídajících sil a prostředků a účast v kolektivním obranném systému“. Bezpečnostní strategie ČR lÚkolem vlády ČR a orgánů všech ÚSC je zajišťovat bezpečnost obyvatel, obranu svrchovanosti a územní celistvosti země a zachování náležitostí demokratického právního státu. lza zajišťování bezpečnosti je primárně odpovědná vláda, je žádoucí aktivní spolupráce občanů ČR, PO, FO a orgánů ÚSC.“ l Bezpečnostní politika ČR lZákladem je aktivní účast v systému kolektivní obrany NATO, rozvoj schopností EU pro zvládání krizí a spolupráce s partnerskými zeměmi lKoncepční dokument Bezpečnostní strategie ČR definuje východiska BP, bezpečnostní zájmy, hrozby, způsoby a prostředky, jak těmto hrozbám čelit Trocha historie •Od r. 1948 podřízeno vše Moskvě (vojenská politika, vnitřní nepřítel + západní země) •Po r. 1989 nutná transformace → nezávislá obranná politika (legislativní rámec, strategické dokumenty) •1. pol. 90. let – rozdělení armád ČR x SR, možné napadení ze všech směrů (ale nízká pravděpodobnost), snaha vstoupit do NATO (kolektivní obrana) • • •Březen 1999 – vstup do NATO •2004 – profesionalizace AČR, vstup do EU •Společná bezpečnostní a obranná politika EU – tzv. Battle Groups, vztah EU a NATO •Další vývoj ??? l http://1.bp.blogspot.com/_BGvgroHHiOU/S7Igac6_5xI/AAAAAAAAE8g/vd-BhFPLLzk/s1600/NATO-and-EU-member- countries-map.jpg Bezpečnostní systém ČR •Institucionálním nástrojem pro dosažení cílů BP je komplexní, funkční a dynamicky se rozvíjející bezpečnostní systém. •Základní funkce = integrovat, koordinovat a řídit jednotlivé složky a pružně reagovat na vzniklé hrozby. •Hierarchicky uspořádaný, propojení roviny politické, vojenské, vnitřní bezpečnosti a ochrany obyvatel, hospodářské, finanční, legislativní a sociální. Kolektivní princip zajištění obrany •Pro ČR klíčová účast v systému kolektivní obrany NATO a plnění úkolů NATO •Aktivní účast v misích NATO, EU, OSN při řešení celého spektra krizí (aktuální přehled viz. odkaz): http://www.mise.army.cz/aktualni-mise/default.htm •ČR se zapojuje do Společné bezpečnostní a obranné politiky EU – mise, humanitární pomoc, rozvíjení schopností komplementárně k NATO • 2. Financování obrany http://www.army.mod.uk/images/central-panel/british_army_structure_410.jpg Vývoj výdajů na obranu členských zemí NATO a EU (v % HDP) Pramen: NATO Pramen: NATO http://www.mocr.army.cz/finance-a-zakazky/resortni-rozpocet/resortni-rozpocet-5146/ Struktura výdajů kapitoly MO v letech 1997–2009 Přehled vývoje prostředků rezervního fondu v letech 2004–2008 (v tis. Kč) Příspěvky ČR do rozpočtů NATO v letech 1999–2008 (v tis. Kč) 3. Současné klíčové problémy •Mezinárodní terorismus •Šíření zbraní hromadného ničení •Nestabilita a regionální konflikty •Mezinárodní migrace (masová a nelegální) •Organizovaný zločin a korupce l Lane-Iran_Nuclear_Po Další bezpečnostní hrozby •Přírodní katastrofy •Průmyslové a ekologické havárie •Distribuce drog •Kybernetické útoky •Přerušení dodávek strategických surovin nebo energie l Ekonomika policie 71752A Drug_Money_and_weapons_seized_by_the_Mexican_Police_and_the_DEA_2007 Právní předpisy týkající se policie v ČR o1/1993 Sb. Ústava ČR 1/1993 Sb. o2/1993 Sb. Listina základních práv a svobod o361/2003 Zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů 273/2008 Sb.ZÁKON ze dne 17. července 2008 - o Policii České republiky (od 01. 01. 2009) o40/2009 Sb. ZÁKON ze dne 8. ledna 2009 - trestní zákoník (od 01. 01. 2010) o141/1961 Sb. ZÁKON ze dne 29. listopadu 1961 - o trestním řízení soudním (trestní zákon) o200/1990 Sb. ZÁKON ze dne 17.května 1990 - o přestupcích o361/2000 Sb. ZÁKON ze dne 14. září 2000 - o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů oVYHLÁŠKA o způsobu vnějšího označení, služebních stejnokrojích a zvláštním barevném provedení a označení služebních vozidel, plavidel a letadel Policie České republiky a o prokazování příslušnosti k Policii České republiky Právní předpisy týkající se boje ČR proti financování terorismu lzákon č. 253/2008 Sb. o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Tímto zákonem byla provedena implementace platných evropských právních předpisů, krom jiného: lSměrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/60/ES ze dne 26. října 2005, o předcházení zneužití finančního systému k praní peněz a financování terorismu lBlíže na stránkách MFČR http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/leg_aml_cft.html l Ostatní právní předpisy lRozpočet ČR http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/statni_zav_ucet_56706.html lNávrh zákona o soukromé bezpečnostní činnosti http://www.mvcr.cz/docDetail.aspx?docid=21667546&doctype=ART& lDohoda mezi Českomoravským fotbalovým svazem a Policií České republiky www.policie.cz/soubor/05-dohoda-mezi-cmfs-a-policii-cr.aspx l lInstituce s mocensko-ochranným a donucovacím charakterem si vytváří každý stát lJejich činnost začíná tam, kde veřejná správa nestačí zajistit zájmy státu a občanů lPolicie: lPolicie ČR lMěstská policie lZpravodajské služby lKrizové řízení a integrovaný záchranný systém lOchrana utajovaných skutečností lPolicie ≠ Ministerstvo vnitra! lOrganizační schéma MV ČR: Pramen: PEKOVÁ, J., PILNÝ, J., JETMAR, M. Veřejná správa a finance Organizační schéma policie v ČR l l Policie a její produkt lVedou se spory o roli policie v zabezpečování pořádku lSportovní utkání lVeřejná nebo soukromá akce? lPolicie zůstává poslední záchranou, pokud se pořadatelům situace vymkne z rukou, zasáhne lNevyloučitelnost ze spotřeby tedy platí, míra poskytování policejních služeb se ale může lišit! Policie ČR po roce 1989 lPolicie ČR dosáhla v transformačním období řady pozitivních výsledků lProfesionalizace a demokratizace lNe vše se povedlo lNárůst kriminality lvčetně té hospodářské free free Nejhledanější čeští zločinci. lDynamika, vzrůstající sofistikovanost organizovaného zločinu a technologická vybavenost mezinárodních zločineckých skupin lRůst nároků na zdroje veřejných rozpočtů lJe třeba klást důraz na: lHospodárnost lEfektivnost lÚčelnost poskytovaných služeb l Financování policie v ČR lPolicejní služby jsou financovány z veřejných rozpočtů lHlavní zdroj rozpočtová kapitola MV lMV je také zřizovatelem mnohých organizačních složek a příspěvkových organizací lJe patrná jistá ekonomická autonomie policie lOddělený segment v rámci rozpočtové kapitoly MV ČR lPosilování odpovědnosti policejního prezidenta a jeho náměstka za hospodaření policie ČR lObecní policie je financována z rozpočtu obce Rozpočet policie ČR (mil. Kč) 2006 2007 2008 2009 2010 Výdaje 32 169 33 308 35 287 33 677 34 565 l2011: 29 606 mil kč l2012 : 27 801 mil Kč http://4.bp.blogspot.com/-u6FwoN5jeC0/TyspzJ-hV8I/AAAAAAAAj1A/aOPclgbqO5A/s1600/bigstock_Repid_Perc ent_Decrease_3978575.jpg Problematika řádného nakládání s policejním majetkem lMateriálové vybavení policie je značně různorodé lSlužebny, výcviková zařízení, garáže, dopravní prostředky, výzbroj, výstroj, komunikační a výpočetní technika apod… lDva základní problémy: lPořízení tohoto majetku (zákon o veřejných zakázkách) lZajištění majetku proti poškození, odcizení, neoprávněnému používaní apod… helo4080 612910-img-radek-john-crop-crop-crop-crop Question+Mark Policie a lidské zdroje lLidské zdroje jsou nejdůležitější oblastí policie lOtázka počtu policistů je významné téma diskuzí jak odborné i laické veřejnosti lProblematika odměňování policistů lDopady na: lSociální situaci policistů l(možný odchod od policie) lKorupční potenciál v jednání policistů l bribe Ostatní složky podílející se na bezpečnostním systému lZpravodajské služby lÚřad pro ochranu osobních údajů lNárodní bezpečnostní úřad lStátní úřad pro jadernou bezpečnost lSoukromé bezpečnostní agentury bezpecnostni_agentura A70-15723 iStock_000003923113XSmall narodni-bezpecnostni-urad--1-200x150p0--239052 simpsons-radioactive Spolupráce soukromého a veřejného sektoru v oblasti zajišťování bezpečnosti lSoukromé bezpečnostní agentury lVe srovnání s jinými státy značný počet l3 000 subjektů s 54 000 zaměstnanci (2002) lVelký problém s právním postavením jejich pracovníků lPráva jako kterýkoli jiný občan lObčanský zákoník §417 (1): l„Komu škoda hrozí, je povinen k jejímu odvrácení zakročit způsobem přiměřeným okolnostem ohrožení“ lProblém s používáním donucovacích prostředků Soukromé bezpečnostní agentury lBezpečnostní služby fungují v právním vakuu lV legislativním procesu je zákon o soukromých bezpečnostních agenturách lJistá kontroverze: lZákon připravuje ministerstvo vnitra, kde působi(li) lidé v nedávné minulosti napojení na ABL JB3518c8_profimedia_0006785226 Marta Šorfová, vedoucí sekretariátu hlavní kanceláře ODS. ANd9GcSQs231v2cxO9sPlpR86ghVgikQHqPLoHMNUE5YwJFTeYLHQgc&t=1&usg=__qh42B8rXGveLmx8bOQUpZMFdbQ4= http://www.jewishworldreview.com/images/terrorism_money_big.jpg http://infidelsunite.typepad.com/.a/6a0111685b4b71970c011570d3a885970c-800wi http://3.bp.blogspot.com/_iKcZ3qcCmyo/SPivwH5w2aI/AAAAAAAAKoI/7Ib9Hex7QWE/s400/money-to-burn.JPG Protiteroristická politika Co je to terorismus lVelmi mnoho definicí lMarešova definice: l „Použití agresivního a excesivního násilí (anebo hrozba použitím takového násilí), které je naplánováno s dominantním účelem vyslat vážné zastrašující poselství zřetelně většímu počtu lidí (cílovému publiku), než pouze těm, kteří jsou primárními násilnými akty nebo hrozbami bezprostředně poškozeni.“ Protiteroristická politika lProtiteroristická politika je realizována na nejrůznějších úrovních politiky ldominantní je státní úroveň lmezinárodní úroveň lvnitrostátní úroveň lZ hlediska charakteru institucí (na domácí i mezinárodní úrovni) lPolicejní lZpravodajské a tajné služby lVojenské lZáchranné lDiplomatické a politicko-vyjednávací lLegislativní a justiční lDalší lNárodní kontaktní bod pro terorismus Národní kontaktní bod pro terorismus lprotiteroristické centrum Policie ČR lcentrální komunikační, informační a analytické pracoviště PČR lsběr, vyhodnocování, analýza a zpracování informací, zjištěných PČR o osobách napojených na teroristické organizace lpropojení se všemi útvary PČR a spolupráce s ostatními bezpečnostními orgány u nás i v zahraničí. lTvorba metodik předcházení, odhalování a vyšetřování teroristické trestné činnosti a zpracování situačních a pozičních dokumentů lmonitoruje a vyhodnocuje hrozby plynoucí z terorismu vůči zájmům ČR a podílí se při jejich předcházení a případném odstraňování. ViewImage Národní kontaktní bod pro terorismus lHlavní cíle a úkoly: lShromažďovat a vyhodnocovat informace se vztahem k terorismu lPředcházet a případně odstraňovat škodlivé následky teroristické trestné činnosti lCentrální kontaktní bod pro tuzemské i zahraniční partnery v otázkách vzájemné spolupráce; lKontaktní bod pro občany ČR lMonitorovat a vyhodnocovat hrozby plynoucí z terorismu. l l ViewImage Cyklický diagram Základní druhy protiteroristické politiky Vztahující se bezprostředně k probíhající teroristické aktivitě Řešící následky teroristické aktivity Preventivní Pramen: MAREŠ, M. Vymezení protiteroristické politiky. Pp 3 Ekonomové a protiteroristická politika l Dvě základní roviny lOpatření proti financování terorismu lHodnocení efektivity protiterorostické politiky l Boj proti financování terorismu lProč se zajímat o systémy financování teroristických organizací? ldůležitější než konkrétní bojovníci jsou pro teroristické organizace jejich způsoby fungování lv čele se systémem financování lNutnost finančního boje je zřejmá také z následujícího důvodu: lSledováním pohybu finančních prostředků teroristických organizací lze také odkrýt i struktury těchto organizací lZa ideálního stavu: ochromení, případně vyřazení z provozu l lKrulík: „opevňujeme své ostrůvky v době, kdy je nutné vytvořit flotilu k vyhnání pirátů z moře“ lTato „flotila“ přitom nemusí být vojenského charakteru, nýbrž může jít o „flotilu“ finančních a ekonomických expertů a institucí lZákladní strategie jakéhokoli boje: lNalézt slabé místo protivníka a přesně na něj nasměrovat svůj úder ltímto slabým místem mohou být právě finanční systémy lrozbití finančních systémů teroristické organizace l mohlo tuto organizaci oslabit více, než eliminace l jejího nejužšího vedení 1207947411osama-bin-laden Proces financování terorismu lFinancování terorismu má některé společné rysy: lzakrývání zdrojů peněžních prostředků lzakrývání jejich místa určení lzměna podoby těchto peněžních prostředků lPřípadně jejich přesun na místo, kde méně pravděpodobně přilákají pozornost lTyto transfery mohou probíhat v legálním či nelegálním systému. Cesty financování terorismu lTransfery v legálním systému lBankovní převody legálními peněžními ústavy lUtajovaný transfer a ukrytí fondů prostřednictví legálních firem lTransfery v nelegálním systému lPřevody pomocí alternativních bankovních systémů lUtajený fyzický transfer finančních prostředků Jak financování čelit? lAML/CFT standardy podle Johnstona a Nedelesca: lpřijmutí legislativy lfinancování terorismu musí být trestným činem lMusí existovat právní opora zmrazení či zabavení teroristických prostředků lMusí být vymezeny finanční a nefinanční profese a oblasti podnikání lMusí umožňovat dané zemi co nejširší mezinárodní kooperaci v této oblasti lMusí existovat vhodný institucionální a administrativní rámec a legislativa, poskytující příslušným autoritám příslušné povinnosti a pravomoci Další výzvy protiteroristické politiky lSpolupráce soukromého a veřejného sektoru v protiteroristické ochraně (měkké cíle) lBoj proti námořnímu terorismu lboj proti použití ZHN v terorismu lJaderné zbraně l uae_maritime_terrorism Literatura a zajímavé odkazy •Bílá kniha o obraně – stránky MO •Bezpečnostní strategie ČR 2011 •REKTOŘÍK, J. a kol. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. •IVANČÍK, R., KELEMEN, M. Obrana štátu: Ekonomika, plánovanie a financovanie obrany. •ŠRÁMKOVÁ, T. Systém ekonomického zabezpečení obrany. (DP, IS MU) •Časopisy Vojenské rozhledy (dostupné z MO), Obrana a strategie, Vojenské reflexie •Slovensko šetří a neplní závazky vůči NATO http://www.natoaktual.cz/slovensko-setri-a-neplni-zavazky-vuci-nato-fk3-/na_analyzy.aspx?c=A110328_ 120254_na_analyzy_m02 •NATO - hlavní funkce http://www.mocr.army.cz/scripts/detail.php?id=2410 •http://www.army.cz •http://www.natoaktual.cz •http://www.nato.int •http://www.policie.cz/ lNávrh zákona o soukromé bezpečnostní činnosti http://www.mvcr.cz/clanek/navrh-zakona-o-soukrome-bezpecnostni-cinnosti.aspx lNová pravidla bezpečnosti na fotbalových stadionech lhttp://www.mvcr.cz/clanek/nova-pravidla-bezpecnosti-na-fotbalovych-stadionech.aspx lText dohody Policie ČR a ČMFS: www.policie.cz/soubor/05-dohoda-mezi-cmfs-a-policii-cr.aspx lNárodní kontaktní bod pro terorismus http://www.policie.cz/clanek/informacni-servis-zpravodajstvi-narodni-kontaktni-bod-pro-terorismus.a spx lhttp://www.policie.cz/ lStátní rozpočet l(Děkuji za pozornost) thatsall