Současná péče o kulturní hodnoty koncepce, současné metody, vývoj názorů a nové přístupy k zachování kulturních hodnot CÍL – současná péče o kulturní hodnoty musí vycházet z kontinuity památkové péče, reflektovat současné potřeby využití a zhodnocení kulturního dědictví. Limity vycházející z potřeb ochrany území nemohou vytvářet bariéry rozvoje území. Pojem kultura, kulturní politika, kulturní infrastruktura a management -jsou pojmy používané ve strategických dokumentech ČR, krajů, měst a obcí. Vyjadřují současný vztah a potřebu nás všech uspokojovat svoje duchovní potřeby, vzdělávat se a vyvažovat tak materiální požitky hmotného charakteru. Celostátní koncepce a obecné dokumenty: • Prohlášení vlády o podpoře kultury, usnesení vlády č.344 ze dne 7.4. 2003 • Koncepce účinnější podpory umění na léta 2007-13 • Program Evropské komise k utvoření evropského kulturního prostoru: (deklaruje cíle, které jsou evropskými zeměmi přijaty, postupně jsou naplňovány) - volný pohyb statků a služeb, - vytváření nových pracovních míst - zlepšení podmínek kulturních pracovníků, - budování celosvětově konkurenceschopného kulturního průmyslu - podpora mecenátu a sponzoringu kultury - usnadnění přístupu ke kulturním statkům a službám - kulturní vzdělávání - kulturní dialog s ostatními zeměmi Obecná koncepce kulturní politiky ČR je obsažena v dokumentech MK ČR Vztah státu ke kultuře, kulturní politika evropských zemí (aktualizace vybraných problémů) - proces globalizace – minimalizovat rizika unifikace, stereotypů informačních technologií, přenosů „módních koncepcí“, snižujících autenticitu ve vztahu k originalitě kulturních statků. - přínosem je kulturní diverzita a podporování kulturní identity - podpora kreativity a lepší využití kulturního kapitálu, oddělení tvůrců a konzumentů kulturních statků a služeb tak, aby nedocházelo ke sterilitě a nekomunikativnosti - nízká spojitost s hospodářskou a sociální politikou jednotlivých států, posílení politiky trvale udržitelného rozvoje - mezinárodní dokumenty - malá efektivnost kulturních politik jednotlivých států a jejich realizace, na které se podílí malý okruh veřejnosti, včetně odborné veřejnosti - rozšíření okruhu podpory ze zdrojů mimo veřejné rozpočty, vytváření daňových úlev, nové formy dárcovství Koncepce v oblasti kultury na krajské, regionální a komunálních úrovních Co se týče „kulturních koncepcí“- vypůjčila jsem si namátkově zvolenou koncepci pro Středočeský kraj. Základní přístup Středočeského kraje ke kultuře a ke kulturnímu potenciálu vychází ze systémového pojetí kultury. Kultura je v něm chápána jako systém sestávající ze tří subsystémů: -umění - umění dramatické, výtvarné, hudební, taneční a pohybové, oblast literárního umění - osvěta - vlastní osvěta a knihovnictví - ochrana kulturních hodnot – muzejnictví, památková péče, ochrana přírody Podporu kultury a péče o kulturní dědictví považuje Středočeský kraj za účinný nástroj pro posílení hodnoty a atraktivity území kraje a za instrument významně přispívající k vytvoření nové středočeské identity. Cílem Středočeského kraje je jednak efektivně přispívat k zachování a obnově kulturních památek kraje, jednak zlepšovat a upevňovat vztah občanů ke kulturnímu dědictví a i přispívat k efektivní propagaci a šetrnému využití kulturního dědictví Středočeského kraje. Nástroje ochrany památek a kulturních hodnot 1. Obecné nástroje – dokumenty, tvořící ústavní rámec politiky ČR Ústava ČR Listina základních práv a svobod 2. Institucionální nástroje Státní orgány a odborné organizace zajišťující a dozírající na proces ochrany a regenerace kulturních hodnot. MKĆR, MMR ČR, MŽP ČR, Památková inspekce, Celní úřady, Krajské úřady, Obecní úřady s rozšířenou působností, NPÚ 3. Legislativní nástroje Zákony a vyhlášky týkající se ochrany památek, ochrany ŽP a péče o přírodní bohatství a krajinu, další účelové zákony Mezinárodní dokumenty, kterými je ČR vázána z důvodů mezinárodních úmluv. 4. Ekonomické nástroje Přímé -financování obnovy K.H. ze státního rozpočtu Nepřímé- formou účelových dotací pro různé programy regenerace • Legislativní nástroje a institucionální zabezpečení památkové péče • Zákon č.20 o státní památkové péči v platném znění • Mezinárodní úmluvy a organizace zabývajících se ochranou historického kulturního dědictví(památkový zákon) • Zákon č. 183/2006, o územním plánování a stavebním řádu(stavební zákon) • Zákon 360/1992 o výkonu povolání autorizovaných architektů,autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě - systémovému zabezpečení památkové péče neprospívají časté změny na vedoucích místech (ministr kultury ředitel NPÚ) vedoucí k nekoncepčním změnám systému, narušují kontinuitu procesu - příprava nového zákona o státní památkové péči, do roku 2007 – věcný záměr, do konce roku 2009 předložit poslanecké sněmovně ČR - jasná pravidla pro účinnou ochranu staveb - odstranění nerovnoměrného pojetí a prosazování subjektivních názorů na ochranu památek - skloubit ochranu a nové využití památky - zlepšit péči na regionální úrovni Dohoda s vedením města a NPÚ, rámcové podmínky pro obnovu památek Příklad – společná dohoda OPP a NPÚ Brno Rozlišení v kategoriích: A) Území MPR Brno, 1. Objekty evidované jako kulturní památky - zásady se týkají opravy fasád, výměny výplní otvorů, střešní krytiny,klempířských prvků, střešních vestaveb a nástaveb, zásahů do interiérů a firemních reklam 2. Objekty které nejsou kulturními památkami- v rozsahu bodu 1. 3. Novostavby(nutno respektovat urb. strukturu, parcelaci a hmot. řešení, 4. Povrchy ulic a náměstí – upřednostnění tradičních materiálů 5. Zeleň B) Území ochranného pásma MPR 1. Objekty evidované jako kulturní památky (platí stejné zásady jako pro území MPR) 2. Objekty které nejsou kulturními památkami(regulována je pouze výška a hmota novostaveb, přestaveb a nástaveb tak, aby byla zachována silueta města a dálkové pohledy na MPR) C) Území mimo OP MPR 1. Objekty evidované jako kulturní památky (platí stejné zásady jako pro území MPR) 2. Objekty které nejsou kulturními památkami (bez omezení, rozhoduje příslušný stavební úřad) Obsahem dohody je vymezení hranice a OP MPR • Vlastnictví památek, posílení role vlastníků změna politického a hospodářského systému v ČR po roce 1989 si vyžádala i změnu ve struktuře vlastníků památek.Do roku 1989 vlastnil stát cca 45% památek. Struktura vlastníků památek po roce 1989: - ve vlastnictví státu 10% - ve vlastnictví církví 17% - ve vlastnictví obcí 24% - soukromí vlastníci 49% Údaje jsou velmi nesnadno zjistitelné, změny a nepřesnosti vlivem prodeje a převodu nemovitostí Povinnosti vlastníka: – starat se o dobrý stavebně technický stav a odpovídající využití památky podpora – kulturní politika státu zlepšení účinnosti a zrychlení legislativních procesů rozšíření možností financování a dotačních titulů Výchozí principy reformy památkové péče, strategie památkové péče pro 21. století • Vytvoření nových podmínek pro pam. péči a uchování K.D. v jeho rozmanitosti a bohatosti, • Uchování a integrovaná ochrana hodnot historických měst a venkovských urbánních struktur a navazujících krajinných území, jejich rozvoj v intencích trvale udržitelného rozvoje území, • Docílit osobní odpovědnosti a výkonu práv vlastníka při užívání a obnově památky, odpovědná činnost stavebníků a jejich spolupráce při výkonu pam. péče, • Aktivní a zodpovědná spolupráce samosprávných a státních orgánů při ochraně a obnově K.H., • Zapojení občanské veřejnosti, podpora nadací a neziskových organizací, • Zlepšení odbornosti, operativního a zodpovědného výkonu pam. péče, přehodnocení současných nebo vytvoření nových regulativů a sankcí proti činnosti ohrožující K.H. • Využívání možností mezinárodní spolupráce, monitoring památek, historických struktur a krajiny, • Zlepšení informačních systémů, propagace památek a cenných území zapojených do destinací cestovního ruchu Návrh věcného záměru zákona o památkovém fondu v připomínkovém řízení, předpoklad platnosti k ??? 1. Předmět zákonné ochrany: ochrana histor kultur. děd. a jeho uchování pro příští generace - veřejný zájem státu. a) památkový fond tvoří věci a soubory věcí pod právní ochranou (kulturní památky, NKP, PZ, PR, památky místního významu. b) věci a soubory tzv. památkového potenciálu (tj. to, co by teprve v budoucnu mohlo být předmětem památkového zájmu) Součástí hmotného K.D. je i kulturní krajina. Uplatňování veřejného zájmu: • v těch případech, kde by to pro národní K.D. znamenalo ztrátu, • nebude v případech silně devastovaných památek, jejichž zachování představuje nepřiměřeně vysoké náklady na obnovu (netýká se archeolog. nálezů). • větší důraz na mezinárodní systém P.P., zavedení kategorie „památky s mezinárodním statusem“, • Nová kategorie – památka místního významu. Základní činnosti památkové péče: 1) ochrana památkového fondu vymezování součástí, evidence, ochranné režimy, 2) uchovávání památkového fondu užívání a správa fondu, konzervace, restaurování a regenerace objektů, histor. sídel a krajiny, 3) poznávání památkového fondu vědecký výzkum, monitoring, inventarizace a aktualizace údajů, 4) Zprostředkování (presentace)památkového fondu a zprostředkování jeho hodnot veřejnosti presentace, vzdělávání, propagace pam. fondu. 2. Památkový fond a jeho součásti: 2.1 Kulturní památka - definice kulturní památky: Kulturní památkou je věc nebo soubor věcí • Která je hmotným pramenem poznání • Vzniklá v dějinném procesu kultivace světa jako významný doklad umělecký,umělecko-řemeslný, technický • Je významným dokladem lidského osídlení na našem území, • váže se k významným osobnostem nebo událostem. Kulturní památkou nebudou díla žijících autorů. Kategorie: 2.2 Národní kulturní památka 2.3 Památková zóna 2.4 Památková rezervace 2.5 Památka místního významu 2.6 Památka s mezinárodním statusem 3. Vymezování památkového fondu 4. Evidence památkového fondu • Seznam kulturních památek povede nově MK ČR jakožto správní orgán. Taktéž další seznamy NKP, PZ, PR… • NKP – budou prohlašovány obecně závazným předpisemnařízením vlády. • PZ a PR budou vyhlašovány vyhláškou MK ČR • Památky místního významu budou vymezovat obce v samostatné působnosti, seznamy povedou obce vždy pro svoje území. 5. Manipulace s památkovým fondem • Podmínky pro přemístění kulturní památky • Nemovité- pouze se svolením krajského úřadu, správní rozhodnutí v procesním režimu správního řádu. • U nemovitých nahrazeno ohlašovacím režimem. • Přednostní právo na odkoupení státem se bude týkat NKP. 6. Odborné a vědecké poznávání památkového fondu • Výzkum památky • Udělování oprávnění k restaurování • Udělování oprávnění k provádění archeolog. výzkumů (bude v kompetenci MK ČR 7. Uchovávání a ochrana památkového fondu • Rada světové památky památky (zřizovatel MK ČR) • Plány ochrany PR a PZ(budou vydávat krajské úřady v přenesené působnosti formou opatření obecné povahy) • Plány území s archeologickými nálezy (budou vydávat krajské úřady v přenesené působnosti formou opatření obecné povahy) Součásti památkového fondu a využití území (územní plánování) Bude stanoveno, který orgán památkové péče je dotčeným orgánem pro jednotlivé ÚPD a pro jednotlivé součásti památkového fondu. MK ČR - stanovisko k PÚR,ZÚR a k ÚPD území s MPR, svět. památka. Krajský úřad – k ÚPD s pam. zónou a kult. pam., pokud není dána působnost MKČR OÚ obce s rozšířenou působností – k ÚPD s kult. pam a ochranným pásmem, není-li dána působnost MK ani kraj. úřadu. Součásti památkového fondu, stavební a jiné aktivity Ne „obnova“, ale „zásah na památce“(legislativní zkratka) Rozhodnutí a závazná stanoviska k zásahům na NKP – krajský úřad, ke K.P. a nemovitostem v PR a PZ – obecní úřad obce s rozšířenou působností. • Nebude vyžadováno odborné vyjádření NPÚ, pouze v závažných případech a nebude závazné pro orgán pam. péče. Plošné zásahy a změny v území: „zásah v památkové rezervaci“, „zásah v památkové zóně“ Pokud se bude jednat o památku v PZ, PR – bude posuzováno jako „zásah na památce“. U objektů běžného charakteru – dle stavebního zákona, pokud zásah nevylučuje plán ochrany PR,PZ. Dále: ochranná opatření, památková ochranná pásma, archeologie, fond péče o kulturní dědictví, sankce… NPÚ – nadále odborná organizace památkové péče. • Posílení odbornosti organizace, • Příprava kvalitních podkladů pro správní řízení a opatření obecné povahy (prvořadě pro plány ochrany PZa PR a územní plánování. • Zajištění a zvýšení odbornosti výkonných a odborných složek procesu - vzdělání kompetentního úředníka výkonného orgánu státní správy, náročná činnost, - vzdělání odborného pracovníka NPÚ „památkáře“, zpracovávajícího odborné vyjádření, - architekt(FA VUT, VUT), historik(MU FF, Dějiny umění, Historické vědy, Obecná teorie a dějiny umění a kultury, VŠ Báňská (Architektura a stavitelství), Univerzita Palackého v Olomouci FF(historické vědy), absolvent střední školy, Vyšší školy uměleckoprůmyslové v Písku- konzervátorské obory, VOŠ v Náchodě- obor Obnova památek, … - kurz celoživotního vzdělávání v oboru památkové péče- FA VUT v Praze, posluchači jsou architekti, prac. projekčních a stavebních firem, investoři, vlastníci památek, procovníci státní správy a další zájemci - památková péče je interdisciplinárním oborem s přesahy do různých profesí, vyžaduje celoživotní vzdělávání, studium nových poznatků a metod pro realizaci obnovy památek • Využití památek a jejich zhodnocení - památky- cíle cestovního ruchu - cestovní ruch, průmysl cestovního ruchu, regiony CR a rajonizace CR v ČR c cílem rovnoměrného rozmístění na území ČR s cílem odlehčení Středočeskému kraji a Praze, - návštěvnost památkových objektů a významných lokalit CR, - vhodná propagace a prezentace historického kulturního dědictví, - marketing a management muzeí a památek, - zaměstnanost v CR, - vytvoření infrastruktury cestovního ruchu (ubytování, služby, zázemí) -zvýšení HDP (hrubého domácího produktu) z CR - zapojení do mezinárodních tras evropského a světového cestovního průmyslu - dohody mezi vlastníky a producenty CR • Realizace obnovy a materiálové možnosti - kvalifikovaná a kvalitní údržba - výběr vhodných firem zajišťujících údržbu a realizaci obnovy, - zlepšit výběr materiálů pro obnovu, - vyvarovat se používání neadekvátního materiálového řešení, - pozor na barevnost, „nestárnoucí“ materiály, kreativní prvky nerespektující autorství stavby • Zkvalitnění návrhu a kvalitní zpracování projektové dokumentace - pro zpracování záměru obnovy a projektové dokumentace využívat zkušeností projektantů, - projektanta zvolit na základě výběrového řízení, - ověřit si složení zpracovatelského týmu, profesí, které se na zpracování PD budou podílet, - nepodléhat jen cenově výhodným nabídkám, u obnovy památek se to nemusí vyplatit, - zvažuje se samostatná autorizace pro obnovu památek • Komerce a neadekvátní vstupy do zastavěného území měst a venkovských obcí - koncepční rozhodování, - hospodárné nakládání s územím, - zachování kulturních hodnot v území, v zastavěném území a v krajině, - nepodléhat neadekvátním komerčním tlakům a nerozhodovat na základě politických tlaků, - důsledně využívat zpracované územně plánovací dokumentace, která obsahuje prvky plošné ochrany území a limity vztahující se k ochraně památek a hodnotných prvků a lokalit v území, - vyhodnocovat dopady do území, včetně vlivů na dopravní systémy, technickou infrastrukturu a změny ve funkčním využití území - nepřipustit podmínečně vhodné a nevhodné funkční využití historicky hodnotného území a neadekvátní vstupy komerce - dodržovat zásady pro plošnou ochranu území • Finanční zajištění procesu památkové péče a obnovy památek - zvýšit možnosti čerpání dotací z evropských strukturálních fondů, - navýšit prostředky pro obnovu památek ze státního rozpočtu - nové formy financování obnovy památek formou nadací, občanských sdružení a možného sdružení prostředků z více zdrojů. Obecná rovina zvyšování kulturní úrovně - práce s mládeží, výukové programy - průběžné vzdělávací programy pro odborníky