text_TITL pruh_TITL logoC EKKU Kulturní a kreativní průmysly Multiplikační efekty Přednáška EKKU Simona Škarabelová www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Tematické okruhy nHistorie vzniku koncepce kulturních a kreativních průmyslů nRůzné definice kulturních a kreativních průmyslů nOdrazy koncepcí kulturních a kreativních průmyslů do politické praxe nVýzkumy v této oblasti nMultiplikační efekty dotací do kultury nVýzkum v této oblasti v Brně a jinde n n n n Culture and Mass Media Economy 2 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi EKKU 3 Ekonomický význam umění nSociální přínos umění pro rozvoj jednotlivců i komunit byl prosazován hnutím „The Community Arts Movement“ již od roku 1960. Nicméně - většina z těchto aktivit byla neoficiálních a potýkala se s nedostatečnou argumentací prezentovaných myšlenek. n nOd začátku roku 1980 se ve Velké Británii umělecké a kulturní aktivity stávaly častějším jevem – byly zakomponovány do programů na obnovu měst. www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi EKKU 4 Kulturní průmysl nPojem použit poprvé Adornem a Horkheimerem ve 30tých a 40tých letech 20. století. n nPožit jako kritický hlas v souvislosti s masovou zábavou, resp. zábavním průmyslem nOznačením „kultura“ tehdy chápána tzv. „high culture“ nOba sociologové (stejně jako další – Marcuse, Enzensberer, Williamse) se obávali vlivu masmédií na demokratickou společnost www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Politiky kulturních čtvrtí/regionů (Cultural quarter policies) nPublikace Institutu politických studií „The Economic Importance of the Arts in Britain“ (Myerscough,1988) ukázala, prostřednictvím teorie multiplikátoru, že přímé výdaje na umění generují další výdaje v jiných sektorech ekonomiky, což rozšiřuje bohatství a vytváření pracovních míst, a města se tak stávajíc přitažlivější pro občany i firmy. nDíky tomu se sektor kultury stal uznávaným, významným, s rostoucí přidanou hodnotou, se schopností regenerovat městské části, malá města a regiony. Nové pojmy: nkreativní města nkreativní klastry EKKU 5 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Kulturní průmysly (překládáno také jako „odvětví“) nKoncept kulturních průmyslů byl modifikován francouzskou sociologickou školou (autoři - Morin, Huet, Miege)koncem 60tých let 20.století n nJde tedy o posun od pojmu „kulturní průmysl“ k pojmu v množném čísle „kulturní průmysly“ n nZdůvodnění – množné číslo je více komplexní: nRádio a televize, resp. vysílání veřejné služby je odlišné od knižního vydavatelství a to je odlišné od hudebního vydavatelství n EKKU 6 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Kulturní průmysly nPrůlom příspěvkem „The Cultural Industries Sector: its definition and character from secondary sources on employment and trade, Britain 1984-91“ (Pratt,1997) nArgumentují tím, že kulturní průmysly významně ovlivňují objem obchodu na odhadují, že zaměstnávají 4,5 % z pracujících v produktivním věku v Británii (a to v roce 1991). nPolitikové pod vlivem těchto zjištění začínají tvrdit, že kulturní průmysly mohou účinně přispět k: ntvorbě bohatství, nneviditelnému exportu a nzaměstnanosti. n n EKKU 7 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Kreativní průmysly, resp. tvůrčí odvětví (překlad!) nPoprvé použito v roce 1994 v Austrálii nPoté v roce 1997 ve Velké Británii New Labor Party Tonyho Blaira založila „Komando kreativních průmyslů“ (Creative Industries Task Force) nTo přispělo k tomu, že v roce 1997 byl sektor kreativních průmyslů uznán nadnárodními organizacemi jako jsou Evropská komise, Světová banka, národní a regionální vlády hlavní silou v rychle se měnící globální ekonomice ® nová, resp. kreativní ekonomika n Culture and Mass Media Economy 8 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi The Creative Economy www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi EKKU 10 Zpráva o sektoru kultury ve Velké Británii nByla publikována institutem politických studií – (Policy Studies Institut) nAutorem byl Selwood (2001) nUkázala, že: n v období 1995-1999 rostla v sektoru kultury zaměstnanost mnohem rychleji než v ekonomice, jako celku nTedy byla zaznamenána rostoucí koncentrace kulturních povolání a průmyslů/odvětví. www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Definice kreativních průmyslů - Charles David Throsby (Economics and Culture, 2001) nTradiční kreativní umění/Core creative arts nliteratura + hudba + divadlo a malířství nDalší tradiční kult./kreat. průmysly/Other core cultural industries nfilm + muzea + knihovny nŠirší kulturní průmysly/Wider cultural industries npamátková péče + knižní vydavatelství + audio nahrávky + televize + radio + video - a PC hry nSouvisející kreativní průmysly/Related n creative industries nreklama + architektura + design + móda nZbytek ekonomiky n EKKU 11 creative-economy-diagram www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Kreativní třída/Creative Class Richarda Floridy (2002) nKreativita nschopnost vytvářet smysluplné nové formy nje v současnosti rozhodujícím zdrojem konkurenční výhody nTradiční kreativní třída/Core of the Creative Class nvýzkumníci, rozvojoví inženýři, architekti, designéři, pedagogové, umělci, hudebníci nKreativní profesionálové/Creative Professionals npracující v oblastech obchodu, financí, práva, zdravotnictví aj. EKKU 12 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Definice kreativních průmyslů Davida Hesmondhalghfa (Cultural Industries, 2007) ntelevize + rádio nfilmový průmysl nobsahové aspekty kreativity v internetovém průmyslu nHudební průmysl (vydavatelství) nnakladatelství (knih a on-line textů) nvideo- and PC hry/digitální hry nreklama a marketing n n n n EKKU 13 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Definice kreativních průmyslů používaná v politické praxi nVelká Británie nSingapore nUNESCO/Evropská komise EKKU 14 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Velká Británie n nKreativní průmysly jsou ty průmysly/ta odvětví, které/á: n njsou založeny/a na kreativitě, schopnostech a talentu jednotlivce, n nmají potenciál k vytvoření bohatství a zaměstnanosti prostřednictvím rozvoje duševního vlastnictví. Culture and Mass Media Economy 15 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Singapore nVychází z definice Velké Británie nTy/ta průmysly/odvětví, které/á jsou inspirovány/a kulturní a uměleckou kreativitou a mají potenciál vytvářet ekonomickou hodnotu prostřednictvím vytváření a využívání duševního vlastnictví. nDo kreativních průmyslů/odvětví patří: nreklama, architektura, obchod s uměním a starožitnostmi, počítačové a video hry,řemesla, design,módní návrhářství, film a video, hudba, dovadlo, nakladatelství, software, televize, rádio. EKKU 16 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi UNESCO/ Evropská komise n nKulturní průmysly se odkazují na průmysly/odvětví poskytující a šířící kulturní statky a služby. nKulturními činnostmi, statky a službami se rozumějí takové činnosti, statky a služby, které v době, kdy jsou produkovány a/nebo spotřebovávány, zprostředkovávají kulturní hodnoty, a to bez ohledu na komerční hodnotu, kterou mohou mít. Culture and Mass Media Economy 17 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Studie Ekonomika kultury v Evropě (2006) nprezentována Radě ministrů kultury Evr.Komise nzavádí dva pojmy, „jež pomáhají přesněji měřit ekonomický a společenský dopad kultury“: n n„kulturní průmysly/odvětví“ - neprůmyslová odvětví, která produkují nereprodukovatelné zboží a služby, jež jsou konzumovány na místě. Dále se jedná o průmyslová odvětví, která produkují kulturní produkty určené k masové reprodukci, hromadnému šíření a vývozu (například knihy, film, zvukové nahrávky). n„kreativní průmysly/tvůrčí odvětví“ - kultura se stává tvůrčí investicí do produkce „nekulturního“ zboží. Patří sem takové aktivity jako design, architektura a reklama. EKKU 18 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Definice kulturních a kreativních průmyslů / tvůrčích odvětví EKKU 19 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Výzkumy v této oblasti v ČR: nInstitut umění – Divadelní ústav: nKulturní a kreativní průmysly v České republice (Eva Žáková a kol.) nKreativní průmysly – příležitost pro novou ekonomiku (Martin Cikánek) nKulturní a kreativní průmysly v Německu - Národohospodářský význam, struktura a způsob podpory kulturních a kreativních odvětví (Marcel Kraus) nKreativní průmysl v Rakousku (Marcel Kraus) nWorkshopy Kreativní Evropa, apod. nUniverzita Tomáše Bati: nDoc. Jitka Kloudová – Fakulta managementu a ekonomiky nČSÚ – Satelitní účet kultury n EKKU 20 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Kreativní index a trend růstu kreativního indexu jednotlivých krajů ČR (J. Kloudová, 2008) Culture and Mass Media Economy 21 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi 22 Multiplikační efekty - Teoretická východiska nAnalýzy v oblasti kultury: nCost benefit analýza (CBA) – na straně nabídky nAnalýza multiplikačních efektů – na straně poptávky nAlternativní přístup – zakladatel Myerscough, studie „The Economic Importance of the Arts in Britain“, 1988 nNejen v oblasti kultury (např. Praha – návratnost olympijských her) noprávněně odmítán §multiplikační efekt lze uplatnit v každém odvětví ekonomiky §část metodiky vůbec multiplikací není viz dále www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi 23 Hypotézy výzkumu v Brně, 2007: nDivadlem vyvolané externí vlivy na hospodářství, a přímé i zprostředkované daňové odvody, převyšující komunální subvence. n3 dílčí hypotézy: nDivadlo – návštěvníci: Návštěvníci divadel vydávají peníze nejen za vstupenku, ale i za další externí výdaje. nDivadlo – divadlo: Divadlo jako zaměstnavatel odvání za své zaměstnance soc. a zdravotní pojištění + platí stravenky + daň z příjmů. nDivadlo - dodavatelé: Divadlo dává vydělat dodavatelům (standardní a specifičtí). n www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi 24 Finanční toky při analýze multiplikačních efektů v divadle www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi 25 Metodika výzkumu v Brně (2007) n n3 oslovená divadla – ND + MDB + CED n nDivadlo – Návštěvník: primární sběr dat - při popisu externích efektů byla použita klasifikace na: nexterní efekty „přímé“ (základní + rozšířené) ndaňové odvody z přímých externích výdajů n nDivadlo – Divadlo + Divadlo – Dodavatelé: sekundární sběr dat – dotazování na ekonomickém odd. divadla nexterní efekty „nepřímé“ n n www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi 26 Dotazníky pro abonenty: Národní divadlo v Brně (ND) – 3 scény Městské divadlo Brno (MDB) – 2 scény Centrum experimentál. divadla (CED) – 3 scény osloveno 2 700 3 500 Prostřednictvím www stránek CEDu, tedy plošně (nejsou abonenti) odpovědělo 550 521 70 Návratnost v procentech 20,4 % 14,9 % x www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi 27 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi 28 Zjištění: www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Academic English 29 Zjištění/závěry: n nExterní efekty přímé: n1 Kč vložená do vstupenky (průměr tří divadel), vygeneruje v průměru 1,57 Kč na jiné vedlejší výdaje. nNa daňových odvodech z přímých externích výdajů získají veřejné rozpočty průměrně 15,23 Kč, což znamená cca 7,8 % z průměrné ceny vstupenky n nExterní efekty nepřímé: nDivadla vracejí do veřejných rozpočtů v průměru 50% získané dotace. n www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Academic English 30 Výsledky dosavadních výzkumů nZahraniční výzkumy nPorýní - Vestfálsko, nVídeň, nŠvýcarsko nVýzkumy realizované v ČR nMarketingová latoratoř Ostrava, 1997 – sběr ve městech Ostrava, Olomouc, Šumperk and Plzeň nESF MU, 2007 nPotvrzení faktu: nDivadla peníze nejen stojí, ale i generují. www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi 31 Slabá místa výzkumu v Brně: nnízkou návratnost dotazníků v CED u vyčíslování přímých multiplikačních efektů, nu multiplikačních efektů divadel jako výrobních institucí pak využívání tzv. minimalizačního klíče stejně jako sledování ekonomických ukazatelů v jenom roce. nřazení povinných daňových odvodů do multiplikačního efektu. nMetodicky nezpochybnitelný multiplikační efekt je pouze přímý multiplikační efekt návštěvníků divadel. Ten lze však uplatnit v každém jiném odvětví NH.