9 Charakteristické chování voličů
Shrnutí
Pro každou politickou stranu, nebo koalici nebo jinak formovaný subjekt, který se účastní veřejné volby, chce-li ve volbách uspět, je důležité vědět, jaký náklad v podobě daní je občan ochoten „zaplatit“ za získání užitku, který mu vyplývá z podílu na spotřebě, financované z veřejných výdajů. Při tomto průzkumu se občané pochopitelně rozloží do různých skupin, které představují různé skupiny voličů. Přitom platí následující principy:
• občan nedokáže vždy formulovat své preference,
• nedokáže odhadnout, jaké výše svých příjmů je ochoten se vzdát ve prospěch možnosti podílet se na spotřebě veřejného sektoru,
• obvykle je lhostejný k podobným průzkumům, neboť nevěří, že by jeho hlas mohl ovlivnit rozhodování v reprezentativní demokracii,
• inklinuje k přeceňování nákladů (toho, čeho se vzdává) a k podceňování užitků (toho, co za náklad získá).
Prezentace z přednášek
Základní literatura k tématu
JACKSON A BROWN (2003, kapitola 4), MUELLER (2003, kapitola 14)