SMART cíl SMART SMART je souhrn pravidel, která pomáhají především v rámci projektového managementu efektivně definovat rámec či cíl projektu a navrhovaného řešení. V okamžiku, kdy v počáteční fázi projektového managementu definujeme obsah a cíle projektu, je nutno zamyslet se nad kvalitativními stránkami našeho vymezení. Řešení by mělo být definováno podle pravidel známých souhrnně jako SMART (Definice cíle SMART (Project Management). cit. 2008-01-12) SPECIFIC - specifické MEASURABLE - měřitelné ACHIEVABLE – dosažitelné REALISTIC - reálné TIMED – termínované SPECIFIC - specifické a konkrétní Měly by být přesně popsány. Pokud jsme schopni si odpovědět na otázku, co je předmětem a daným problémem, potom jsme toto kritérium specifičnosti splnili. Transparentnost a srozumitelnost cílů je podstatná pro zabezpečení toho, aby očekávání všech byla propojena a později se nekonala žádná překvapení. Nekonkrétní cíle Konkrétní cíle Připravit program na snížení nákladů Snížit náklady o 20% do konce roku Chovat se šetrně k životnímu prostředí Zvýšit o 20% sortiment recyklovatelných produktů ve srovnání s předchozím rokem MEASURABLE - měřitelné, kvantifikovatelné Umožňuje nám přesně vyjádřit, sledovat a kontrolovat průběh a stupeň plnění. Zde si můžeme například položit otázku, jak poznáme, že jsme byli úspěšní. Každý projektový plán by měl i kontrolu úspěšnosti našeho řešení, která musí být definována už na začátku. Navrhovaná strategie pro získání nových zaměstnanců přispěje ke snížení počtu zaměstnanců v oddělení náboru nových zaměstnanců (měřeno počtem pracovníků a objeme mezd), ke zvýšení počtu uchazečů o nabízené pracovní pozice (měřeno mírou ohlasů na zvolené prvky nové strategie) a ke zvýšení kvality náborového programu (měřeno zpětnou vazbou kandidátů) Z definice se dozvídáme, jak bude možné úspěšnost navrhovaného řešení kontrolovat. ACHIEVABLE – dosažitelné Představují výzvu, ale jsou realistické. Jsou akceptovatelné pro všechny, kterých se jakýmkoliv způsobem týkají. Není vhodné navrhovat celostátní náborovou kampaň zaměřenou na studenty středních škol, pokud klient je lokálně orientovaná firma s potřebou specializovaných odborníků s mnoha lety zkušeností. REALISTIC – reálné a realizovatelné, z hlediska všech potřebných zdrojů. Položme si otázku, jestli vůbec můžeme tento cíl realizovat a dosáhnout požadovaných výsledků. Stanovení cíle například 200 uchazečů o volnou pracovní pozici během, dvou týdnů je reálné v době a místě s vysokou nezaměstnaností, ale značně nadhodnocený cíl v době nebo místě s nezaměstnaností a nedostatkem vhodných cílových uchazečů. TIMED-MANAGED – časově vymezené Stanovit požadovaný termín plnění. „Náš tým navrhne strategii pro získání nových zaměstnanců a naplnění nových pracovních pozic, která může být uvedena v praxi do dubna 2008 a bude obsahovat 3 technologická řešení doplněná o prvky osobního kontaktu.“ Tato definice poskytuje odpověď na otázku, kdy bude současný problém řešen. Příklad: Strategický cíl firmy je stanoven jako „zlepšení postavení našeho podniku na trhu a dosažení co nejvyššího tržního podílu”. Tento cíl je potom konkretizován například do tohoto dílčího: „získání 25% podílu na českém trhu se zdravou výživou do 31. 12. 2007, a to prostřednictvím zařazení bioproduktů od nových výrobců“. S – důležité je povšimnout si, že postupný cíl je mnohem konkrétnější a určitější než cíl strategický. Máme zde také stanoven konkrétní postup, jak tohoto podílu dosáhnout. M – dílčí cíl je měřitelný – na konci roku si můžeme odpovědět na otázku, zda jsme daného podílu dosáhli či nikoliv. A – předpokládáme, že cíl je všemi akceptovatelný. R – předpokládáme, že na základě výzkumů trhu a sestavením rozpočtu, je cíl dosažitelný a reálný. T – cíl je časově specifikován - má být splněn do 31.12. 2007. (SITÁROVÁ. Aneta. Stanovit si cíle podle SMARTu a být úspěšní. cit. 2008-01-12) Formulace jednotlivých cílů projektu: hlavní cíl (goal) – nemusí být SMART cíl projektu (objektive) – musí být SMART dílčí cíle (objectives)- musí být SMART (DOLNÝ, M. Management tvorby a realizace projektu. cit. 2008-01-12) Použité zdroje: DOLNÝ, Martin. Management tvorby a realizace projektu. Seminář Internetizace knihoven, Havlíčkův Brod, 18. – 20. 2. 2004. (cit. 2008-01-12). Dostupné z WWW: ‹http://knihovnam.nkp.cz/docs/ProgEUDolny.ppt#278,1› LACKO, Branislav. Metody a techniky projektového řízení in Sborník vybraných kapitol z přípravy a řízení projektů. Výukový materiál z projektu Euromanažer. Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace Definice cíle SMART (Project Management) (cit. 2008-01-12). Dostupné z WWW: ‹http://www.financemanagement.cz/080vypisPojmu.php?X=Definice+cile+SMART+Project+Management&IdPojPa ss=39› SITÁROVÁ, Aneta. Stanovit si cíle podle SMARTu a být úspěšní. (cit. 2008-01-12). Dostupné z WWW: http://www.gate2biotech.cz/stanovit-si-cile-podle-smartu-a-byt-uspesni/