Přednáška EKKU Simona Škarabelová * * *Organizace semináře v ČT Brno *Definice, funkce, subsystémy masmédií *Vliv masmédií *Masmédia veřejné služby *Budoucnost masmédií veřejné služby Aby byl dnes člověk opravdu „vzdělaným“, musí být vzdělán v médiích. (Marshall McLuhan, 1966) * *masová média *hromadné sdělovací prostředky *prostředky komunikace, které jsou schopny oslovit velký počet lidí na velké ploše v jednom okamžiku *dělíme na subsystémy televize, rozhlasu, tisku, internet (sociální sítě) * Protože před vynálezem knihtisku čtenářská veřejnost neexistovala, lidé zřejmě měli sklon považovat čtenáře za – v širším slova smyslu – šiřitele „dorozumívacích prostředků“, tedy za „médium“. (Marshall McLuhan, 1973) * *osvětová *informační *vzdělávací *výchovná *regulační *kulturní *zábavní *??? * *Televize *Rozhlas *Tisk *Internet * Pro uživatele televize se zprávy automaticky stávají skutečným světem, nikoliv náhražkou za skutečnost, samy jsou bezprostřední skutečností. (Marshall Mc Luhan, 1978) * http://famedaddy.com/ * http://revue.idnes.cz/v-britanii- nabizeji-sperma-celebrit-pro- umele-oplodneni-pj8- /zajimavosti.aspx?c=A121017_11440 4_zajimavosti_nh * http://www.youtube.com/watch?v= gqZXkdvzmkY * * *A statement from the TV company, called 2LE Media, said: “Fame Daddy is not a real organisation. In fact it’s entirely made up, and is part of a satirical comedy / entertainment programme that we are producing for Channel 4.” *The statement said: “There is a serious side to the programme in that it aims to highlight the sometimes detrimental impact of social media on our news culture. *“Fame Daddy, for example, after starting out simply as a press released website with a social media footprint has reached Los Angeles, China and Australia.” * na náš smyslový život se podobají účinkům nové poezie. Nemění strukturu našeho myšlení, nýbrž strukturu našeho světa. (Marshall McLuhan, 1969) * *rozlišujeme: *masmédia na komerční bázi *masmédia na nekomerční bázi *média veřejné služby, *tj. veřejnoprávní média *public broadcast media * *Koexistence veřejnoprávních a soukromých provozovatelů na základě státem udělených a kontrolovaných vysílacích licencí *Licence uděluje Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání *A to na základě zák. č. 231/2001 Sb. O provozování rozhlasového a televizního vysílání * *média jsou tak mocnou silou v ovlivňování veřejného mínění, že by měla být využita k prospěchu co největšího množství lidí (tzn. k prospěchu, nikoli pro uspokojení nebo pro zvětšení možnosti výběru) *stát jako majitel frekvenčního a kmitočtového spektra sice jeho část může pronajímat formou licencí soukromým subjektům, neměl by se však vzdávat zodpovědnosti za něj. * *mají publikum vychovávat, informovat, ale také bavit, *musí sloužit rozdílnému vkusu, intelektuálnímu i lidovějšímu, *mají pokrývat svými službami celou zemi a pokud to technologie dovoluje, nabízet přijatelnou kvalitu příjmu, *jsou povinny vytvářet programy pro menšiny (regionální, etnické, jazykové, náboženské i generační). Modely financování médií veřejné služby Metoda financování Země Provozovatelé Koncesionářský poplatek a vládní dotace Velká Británie Japonsko Kanada Austrálie BBC NHK CBC ABC Koncesionářský poplatek a tržní financování Německo Francie Itálie Holandsko Česká republika Nový Zéland ARD, ZDF FT RAI NOS ČT TVNZ Tržní financování Španělsko Portugalsko RTVE RTP * *Rada České televize *Kodex ČT *Etický panel ČT *Rada Českého rozhlasu *Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání *Parlamentní komise pro sdělovací prostředky * *oddělená regulace veřejnoprávní a soukromé televize (včetně kabelové a satelitní), *systém s hlavním regulačním orgánem jehož pravomoc se vztahuje na veřejnoprávní i soukromou televizi *jediný regulační orgán s pravomocemi v oblasti veřejnoprávní televize, soukromé televize a telekomunikací * *udělování programové skladby *regulace programové skladby *kvóty pro nezávislou tvorbu *programová náplň *reklama a sponzorování *omezení vlastnických podílů * *programové kvóty *reklama a sponzorování *ochrana dětí a mladistvých *právo na odpověď * udělejte si kompletní seznam všech věcí, které se změnily v uplynulých dvanácti letech v odívání, ve společenském chování a ve výběru programů. (Marshall McLuhan, 1966) * *Česká televize *zák. č. 483/1991 Sb. + novelou č. 39/2001 Sb. *Český rozhlas *zák.č.484/91 + novela č. 192/2002 Sb. *Česká tisková kancelář *zák. č. 517/1992 Sb. *(zák. č. 46/2000 Sb. tiskový zákon – i pro soukromý tisk) * *2 celoplošné okruhy + 100% zpravodajský kanál + digitální vysílání (ČT1, ČT1, ČT24, ČT4 Sport) *Programovou skladbou *Pokrytím (v HD rozlišení) *24 hodinovým vysíláním * *4 celoplošné stanice *11 regionálních stanic *Digitální vysílání *Vysílání po internetu – 4 stanice: *Radion D-dur *Radio Leonardo *Radio Česko *Radio Wawe * Neexistuje žádný svět, který leží vně tohoto, čeho si všímají média. (Norbert Bolz, 2002) prožívají etapu vývoje, pro niž je příznačná vysoká míra závislosti na jejich tržní úspěšnosti, tedy na schopnosti generovat zisk. * * *Komodifikací médií - média se stále více a více sama stávají zbožím *Komercionalizací médií - Důsledky této skutečnosti jsou stejné mediální produkty (zpravodajství, publicistika, komentáře či zábava) jsou svým charakterem stále více podřízeny tomu, aby byly tržně úspěšné. * *Má tři hlavní rysy: 1. krize identity - k čemu vlastně jsou? 2. krize organizace - proč jsou tak obrovská? 3. krize financování - proč mají mít zaručený příjem z poplatků? * *Jakou vidíte budoucnost médií veřejné služby? *Jak na vás působí současná česká média? *Ubráníme se mediální manipulaci? * Pro jednání zastupitelstva máte připravit podklady pro rozhodnutí o financování kulturních organizací ve městě Brně (jak zřizovaných městem, tak nezřizovaných městem). Zvažujte i možnost krácení celkového rozpočtu o 10 %. Připravte více variant řešení… * *Veřejná iniciativa za změnu financování kultury v Brně *Iniciuje debaty o kulturní politice města Brna *Iniciovalo vznik Koordinační skupiny pro kulturní politiku v Brně *4 z MMB *1 TIC *3 zřizovaná sféra *3 nezřizovaná sféra *2 akademici