Politika životního prostředí Jana Soukopová eco1 Obsah přednášky nPolitika životního prostředí, nPrincipy - přístupy a metody nPolitika životního prostředí EU nStátní politika životního prostředí ČR Environmentální politika nrole státu (veřejné moci) nnenáhodné řešení problému nkoncepce: ¡popis a hodnocení stavu ¡analýza problémů a rizik ¡definice cílů ¡návrh opatření a nástrojů Environmentální politika nGlobální ¡zpravidla sektorové politiky – rámcové úmluvy nSupraregionální ¡Akční programy EU (aktuálně 6.) n /rozhodnutí EP a Rady 1600/2002/ES/ nnárodní ¡Státní politika životního prostředí ČR (aktuálně pro roky 2004-2010) nregionální, lokální ¡např. v rámci programu rozvoje obce, programů rozvoje územního obvodu kraje, koncepce rozvoje cestovního ruchu, ... /obecní a krajské zřízení/ Ekologická politika státu nZřízení potřebných orgánů a institucí nPřijetí určitých principů ¡Státní politika životního prostředí nFormulace základních cílů nVolba vhodných nástrojů nZakotvení institucionální struktury i nástrojů do platných právních norem nKontrola fungování ekologické politiky Organizační systém ochrany ŽP nPodle územního hlediska ¡Orgány s mezinárodní působností ¡Orgány s celorepublikovou působností ¡Orgány s působností na nižších úrovních státní správy nPodle rozsahu činnosti ¡Ochrana ŽP – hlavní náplň činnosti ¡Ochrana ŽP – jedna z činností nPodle charakteru moci ¡Orgány zákonodárné ¡Orgány výkonné n Politika životního prostředí EU nUstanovení čl. III – 233 o politice ŽP nCíle: ¡udržování, ochrana a zlepšování kvality ŽP ¡ochrana lidského zdraví ¡obezřetné a racionální využívání přírodních zdrojů ¡podpora opatření na mezinárodní úrovni, čelících regionálním a celosvětovým problémům ŽP Historie politiky ŽP EU nHlavními body vývoje ochrany životního prostředí v rámci EU jsou: n1959 – první norma týkající se ŽP - směrnice 59/221/Euratom o ochraně pracovníků proti ionizujícímu záření n1972 – koná se mezinárodní konference o ŽP ve Stockholmu, n1973 – vytvoření první sekce Evropské komise, která se specializuje na ochranu ŽP + přijetí prvního akčního plánu pro ochranu životního prostředí n1980 – Evropský soudní dvůr potvrdil, že je možné přijímat evropské závazné normy o ochraně ŽP v rámci regulace vnitřního trhu n1981 – v rámci Evropské komise zřízeno samostatné generální ředitelství pro ŽP n1984 – zřízen první zvláštní fond pro ochranu ŽP na evropské úrovni n1987 – Jednotný evropský akt (Single European Act) vytváří zvláštní politiku ochrany životního prostředí n1992 – Maastrichtská smlouva zavádí princip, že při přijímání a provádění všech politik ES se musí přihlížet k dopadům na životní prostředí n1994 – je zřízen Kohezní fond (Fond soudržnosti), který mj. financuje projekty na ochranu životního prostředí. n2001 – platí VI. akční plán pro životní prostředí (2002-2012) n Zásady politiky ŽP EU nZásada prevence („je lepší než léčení“) nOdstraňovat příčiny škod na místě vzniku nZásada „znečišťovatel platí“ nPrincip integrace – zásady ochrany ŽP se musí promítat do definic a realizace všech politik EU a členských států nZásada předběžné opatrnosti nZásada vysoké úrovně ochrany, která se má promítat do všech legislativních a normativních kroků Komise Nástroje politiky ŽP EU nLegislativa nTržní nástroje nHorizontální nástroje nFinanční nástroje nVolný přístup k informacím o znečištění ŽP n„Eco-label“ – označení výrobků vyhovujících nstanoveným normám n„Eco-audit“ – dobrovolný audit technologických procesů z hlediska požadavků ochrany ŽP Legislativa nSměrnice (někdy nařízení) stanovící standardy pro vodní hospodářství, zacházení s odpady, kvalitu ovzduší,chemické produkty, hladinu hluku, ochranu přírody; nV některých oblastech je přijetí směrnice podmíněno jednomyslností v Radě Tržní nástroje n„Měkké“ nástroje ¡„Eco-label“ a „Ecoaudit“, které posilují „image“ výrobce na trhu n„Tvrdé“ nástroje, ¡fiskální stimuly a antistimuly, snaha o internalizaci nákladů a ztrát z poškození ŽP v cenách produktů nRežim státních podpor, daňových úlev atd. přihlížejících k hledisku ochrany ŽP Horizontální nástroje nZlepšení informačních zdrojů o ŽP, které poskytují mezinárodně srovnatelná data nVědecký výzkum a technický rozvoj, který řeší také prevenci a snížení dopadů na ŽP; nPlánovací procedury: EIA (Enviromental Impact Assessment) – závazná kriteria a postupy při hodnocení nových staveb i zaváděných výrobních postupů z hlediska dopadu na ŽP; nVeřejná informovanost a výchova celé veřejnosti, aby vnímala problémy ŽP Finanční nástroje nVýdaje na ŽP tvoří jen 3% rozpočtu EU: ¡strukturální fondy také podporují environmentální projekty; ¡kohezní fond financuje dopravní a infrastrukturní projekty v chudších státech; nEvropská investiční banka – cca 20% úvěrů jde na environmentální projekty. nProgramy financované přímo z prostředků EU ¡LIFE demonstrační kampaně o emisích a ochraně přírody; ¡ENVIREG financování environmetálních investic n Obsahové cíle programu „Směrem k udržitelnému rozvoji“ nZásady: nUdržitelný rozvoj; nIntegrace cílů do ostatních politik EU nSdílená odpovědnost unie, států, regionů,regionálních a místních orgánů i občanů; nVyužít především tržní nástroje, které povzbuzují všechny účastníky k volbě řešení, jež jsou v souladu se zájmy ochrany ŽP. Program zdůrazňuje tato témata nUdržitelné řízení a hospodaření s přírodními zdroji; nIntegrace kontroly znečištění a prevence vzniku škodlivých odpadů nSnížit spotřebo energie z neobnovitelných nzdrojů; nZlepšit řízení dopravy s územní plány; nEnvironmentální kvalita městských celků; nZlepšit veřejné zdraví a bezpečnost Akční plán 2001-2010 (2002-2012) nPriority: ¡Boj proti změnám klimatu; nCíl – stabilizovat atmosférické koncentrace plynů způsobujících skleníkový efekt na úrovni, která nezpůsobí nepřirozené výkyvy zemského podnebí ¡Přírodní a biologická rozmanitost – chránit unikátní zdroj; nCíl – chránit a obnovit fungování přírodních ekosystémů a zastavit ztrátu biologické rozmanitosti v Evropské unii a v globálním měřítku. Chránit půdy před erozí a znečištěním. Akční plán 2002-2012 nPriority: ¡Životní prostředí a zdraví; nCíl – dosáhnout takové kvality životního prostředí, kde hladiny koncentrací škodlivin vytvořených člověkem, včetně nejrůznějších typů záření, nepovedou k významným nebezpečím pro zdraví člověka ani nebudou mít na zdraví člověka významné dopady ¡Trvale udržitelné využívání přírodních zdrojů a hospodaření s odpady nCíl – zajistit, aby spotřeba obnovitelných a neobnovitelných zdrojů nepřesáhla nosnou kapacitu životního prostředí. Je třeba přerušit spojení mezi využíváním zdrojů a ekonomickým růstem pomocí významně zlepšené účinnosti využívání zdrojů, odmaterializování hospodářství, a zamezováním vzniku odpadů. Hlavní témata politiky ŽP EU nEvropská unie si stanovila tři hlavní cíle v boji s globálním oteplováním ¡20% snížení emisí skleníkových plynů, ¡20% zvýšení energetické účinnosti a ¡20% energie z obnovitelných zdrojů. nNa klimatickém summitu OSN v Kodani v prosinci 2009 se ale unii svoje priority globálně prosadit nepodařilo. Státní politika životního prostředí ČR nOchrana životního prostředí a právo na příznivé životní prostředí je zajištěno v článku 35 Listiny základních práv a svobod ČR. nZákladním dokumentem ochrany a tvorby životního prostředí v ČR nV současné době je zpracována pro období 2004 – 2010 (nová není – není 7. akční plán)! ¡koresponduje s 6. akčním plánem EU pro životní prostředí, ¡koresponduje se Strategií životního prostředí OECD pro 1. dekádu 21. století z května 2001. Prioritní oblasti SPŽP 1.Ochrana přírody, krajiny a biologické rozmanitosti 2.Udržitelné využívání přírodních zdrojů, materiálové toky a nakládání s odpady 3.Životní prostředí a kvalita života 4.Ochrana klimatického systému Země a omezení dálkového přenosu znečištění Návrh priorit aktualizované SPŽP 1.Ochrana a udržitelné využívání zdrojů 2.Ochrana klimatu a zlepšení kvality ovzduší 3.Ochrana přírody a krajiny 4.Bezpečné prostředí Prioritní osy aktualizované SPŽP nSpolečnost, člověk a zdraví; nEkonomika a inovace; nRozvoj území; nKrajina, ekosystémy a biologická rozmanitost; nStabilní a bezpečná společnost Principy SPŽP ČR nZvyšování povědomí veřejnosti o otázkách životního prostředí. nZapojení veřejnosti, nHospodaření se zdroji a udržitelná spotřeba. nPrincip předběžné opatrnosti, nZnečišťovatel platí. nZásada integrace. Principy aktualizované SPŽP nPrincip integrace politik nPrincip prevence nPrincip předběžné opatrnosti, nZnečišťovatel platí. nPrincip nákladové efektivnosti nZvyšování povědomí veřejnosti nPrincip mezinárodní odpovědnosti Cíle SPŽP ČR nOchrana přírody, krajiny a biologické rozmanitosti, ¡Zastavení poklesu biodiverzity ¡Péče o vodní a mokřadní ekosystémy, revitalizace vodních biotopů nUdržitelné využívání přírodních zdrojů, materiálové toky a nakládání s odpady, ¡Ochrana povrchových a podzemních vod (jakost a množství, zdroje pitné vody) ¡Ochrana neobnovitelných přírodních zdrojů ¡Využívání obnovitelných zdrojů ¡Snižování energetické a materiálové náročnosti výroby a zvýšení materiálového a energetického využití odpadů ¡Odpovědné nakládání s nebezpečnými odpady Cíle SPŽP ČR nŽivotní prostředí a kvalita života, ¡Snižování zátěže prostředí a populace toxickými kovy a organickými polutanty ¡Snížení počtu (celkové rozlohy) území s překročenými kritickými zátěžemi ovzduší (acidifikace prostředí) ¡Ochrana životního prostředí a člověka před hlukem ¡Environmentálně příznivé využívání krajiny ¡Omezování antropogenních/průmyslových vlivů a rizik ¡Ochrana životního prostředí před negativními účinky živelních událostí a následky krizových situací nOchrana klimatického systému Země a omezení dálkového přenosu znečištění ovzduší ¡Snižování emisí skleníkových plynů (GHGs) ¡Snížení přeshraničních přenosů znečištění ovzduší ¡Ochrana ozonové vrstvy Země n Odvětvové politiky SPŽP nEnergetika nTěžba nerostných surovin nPrůmysl nObchod nDoprava nZemědělství a lesní hospodářství nOchrana a užívání vod nŽivotní prostředí a zdraví nRegionální rozvoj, obnova venkova a cestovní ruch Energetika nCíle aktualizované SPŽP: ¡do roku 2020 očekávat pokračující snižování energetické a materiálové náročnosti ekonomiky ČR, ¡racionální spotřeba jak surovin, tak energie a zásobování energií v režimu udržitelného rozvoje. ¡důraz na úspory a odstranění plýtvání na straně spotřeby a snižování energetické náročnosti ¡ Temelín Těžba nerostných surovin nCíle SPŽP: ¡snižovat negativní vlivy dobývání nerostných surovin na životní prostředí a krajinu; ¡vytvářet podmínky k zajištění potřeb našeho hospodářství nerostnými surovinami při respektování principů udržitelného rozvoje a environmentálních limitů těžby; ¡zvýšit míru recyklace zejména stavebních materiálů a využívání odpadů jako druhotných surovin; ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ Sokolovsko-lom Družba těžba Cíle odvětvové politiky těžba NS nvytvářet prostředí stimulující ke komplexnímu využívání nerostných zdrojů a k minimalizaci odpadů při využívání nerostných zdrojů; ndosáhnout úrovně zemí EU v nižším čerpání neobnovitelných zdrojů nerostných surovin technickým rozvojem, jejich komplexním využitím a vyšším využíváním druhotných surovin a recyklace; nomezit prohlubování koryt řek s cílem získávání surovin; npřehodnotit systém a výši plateb úhrad z dobývacích prostorů s cílem jejich diferenciace podle hodnoty dotčeného území. Průmysl nCíle SPŽP: ¡Podpora ISO 9000 a ISO 14000. ¡Orientace na malé a střední podniky. ¡Dobrovolné aktivity a dohody, zejména: nNárodní program čistší produkce, nNárodní program zavádění systémů environmentálního řízení (EMAS), nProgram energetického značení výrobků a další. ¡Systém výměny informací o nejlepších dostupných technikách. ¡Orientace na integrovanou výrobkovou politiku, ¡Zapojení veřejnosti – koncept udržitelné výroby a spotřeby. Cíle OP Průmysl npodporovat programy zaměřené na rozvoj ekologického strojírenství a na podporu ekologických investic pro ochranu čistoty ovzduší, pro úpravu a čištění odpadních vod, pro zpracování a odstraňování odpadů a pro zavádění „čistších“ technologií; nzajistit splnění emisních stropů a splnění Národního programu snížení emisí u zvláště velkých spalovacích zdrojů, snížení příspěvku k imisním koncentracím, snížení emisí VOC; nsnižovat emitované polutanty do vzduchu a do vody a neznečišťovat vodní toky průmyslovými vodami a odpadními a chemickými látkami a zdokonalovat čištění odpadních a důlních vod; nomezovat výrobu, dovoz a používání nebezpečných chemickýchlátek a nahrazovat je alternativními produkty; npodporovat eko-inovace Obchod nCíle SPŽP ¡informovat spotřebitele o environmentálních vlastnostech výrobků, služeb a destinací cestovního ruchu; ¡důsledně zavádět informace o přítomnosti nebo nepřítomnosti nebezpečných látek, o původu materiálů používaných v určitém výrobku, o recyklovatelnosti výrobku apod.; ¡zavést pravidla pro informování o výrobcích u všech typů výrobků a prohlášení výrobce týkající se dopadů výrobku na životní prostředí; ¡zavést vhodné mechanismy sledování pravdivosti těchto prohlášení výrobců o dopadech jejich výrobků na životní prostředí; ¡legislativními opatřeními ukončit dovoz surovin i výrobků pocházejících z dřevin tropických pralesů a tajgy hypermarket tesco Obchod nCíle SPŽP ¡využít doporučení z Realizačních programů Plánu odpadového hospodářství ČR, zejména Realizačního programu pro obaly a odpady z obalů, pro elektrická a elektronická zařízení, pro oleje, pro pneumatiky, pro baterie a akumulátory, pro autovraky, pro průmyslové odpady a další, které budou obsahovat vhodná doporučení; ¡zvýšit energetické štítkování na zboží; ¡zvýšit kontrolu pohybu nebezpečných látek v obchodě ¡zakázat dovoz látek poškozujících ozónovou vrstvu ze třetích zemí a důsledně provádět regulaci dovozu podle požadavků EU; Doprava nCíle SPŽP: ¡podporovat změnu podílu osobní a nákladní přepravy ve prospěch environmentálně šetrnějších druhů, jako je železniční, kombinovaná a dále veřejná osobní a cyklistická doprava; ¡při modernizaci silniční sítě využívat především stávající silnice ¡podporovat silniční obchvaty měst, protihlukové bariéry podél silnic i železničních tratí ¡budovat hustou síť bezpečných oddělených cyklostezek; ¡podporovat výstavbu zařízení pro cyklistickou dopravu v kombinaci s veřejnou dopravou (systém bike-and-ride) a pěší dopravou; ¡podporovat budování komplexních integrovaných dopravních systémů ve městech a jejich okolí s výraznějším uplatněním kolejové dopravy (vč. železnice); ¡ dopava Doprava nCíle SPŽP ¡v městských aglomeracích podporovat kombinovaný systém individuální a veřejné dopravy (systém park-and-ride), doplněný regulací parkování a přístupu osobních automobilů do center; ¡podporovat využití alternativních paliv (zejména v městské hromadné dopravě), včetně výstavby distribuční sítě tak, aby v roce 2020 činil jejich podíl minimálně 20%; ¡zdokonalit systém kontroly technického stavu motorových dopravních prostředků v provozu tak, aby nedocházelo k nadměrnému poškozování složek životního prostředí; ¡realizovat programy, které budou vést ke snižování emisí z dopravy; ¡minimalizovat odpady z dopravy s důrazem na jejich opětovné využití; ¡podporovat opatření ke zvýšení bezpečnosti dopravy a ochrany pěších a cyklistů; Zemědělství a lesní hospodářství nvytvořit podmínky pro rozvoj multifunkčního zemědělství zlepšující ekologickou stabilitu krajiny; npodporovat ekologicky šetrné způsoby hospodaření (ekologické a integrované zemědělství), s cílem zvýšit podíl plochy zemědělského půdního fondu, na kterém je provozováno ekologické zemědělství do roku 2005 alespoň na 6 % a do roku 2010 minimálně na 10% zejména ve zvláště chráněných územích a chráněných oblastech přirozené akumulace vod; n krávy zemědělství Ekologické zemědělství 2006 2007 2008 2009 Počet ekofarem 963 1 318 1 976 2 689 Výměra zemědělské půdy v ekologickém zemědělství (ha) 281 535 312 890 341 632 398 407 Podíl na celkové výměře zemědělské půdy (%) 6,61 7,35 8,04 9,38 Výměra orné půdy (ha) 23 478,57 295 052 35 178 44 906 Výměra trvalých travních porostů (ha) 232 189,53 257 899 281 596 329 469 Výměra trvalých kultur (sady) (ha) 1 195,61 1 625 2 764 4 331 Výměra trvalých kultur (vinice) (ha) 245 341 Ostatní plochy (ha) 24 670,97 23 616 21 753 19 937 Počet výrobců biopotravin 152 253 345 4292 Zemědělství a lesní hospodářství nvyřešit problém začlenění ploch, na nichž jsou pěstovány rychle rostoucí dřeviny a případně jiné netradiční trvale rostoucí dřeviny; npodporovat zvýšené využívání zemědělské biomasy jako obnovitelných surovin a pro energetické účely, aniž by docházelo k nežádoucímu rozšíření invazních druhů rostlin; npodporovat programy na technické a energetické využití biologicky rozložitelných odpadů a jiných biodegradabilních látek; nomezit plošné i bodové znečištění povrchových a podzemních vod, zejména kontrolou dodržování správné zemědělské praxe při skladování a aplikaci agrochemikálií a statkových hnojiv; n Zemědělství a lesní hospodářství nzachovat mokřady v zemědělské krajině a v lesních ekosystémech; nzachovat a využívat genofond lesů; npodporovat obnovu lesních ekosystémů v imisně postižených oblastech; npodporovat certifikační proces v rámci systému PEFC (trvale udržitelné hospodaření v lesích) a uplatnění šetrných technologií při hospodaření v lesích; npodporovat maximální využívání dřevní hmoty, jako přírodního dobře zpracovatelného materiálu a energetické suroviny z obnovitelného přírodního zdroje; ndosáhnout a následně udržovat rovnováhu mezi stavy lesních ekosystémů a stavy zvěře. n Ochrana a užívání vod nsplnit požadavek směrnice Rady 91/271/EHS o čištění městských odpadních vod do roku 2010; nsnížit plošné znečištění povrchových a podzemních vod a zabránit, popř. snížit, následky havarijního znečištění; ntrvale monitorovat organické polutanty a toxické kovy v povrchové a podzemní vodě; nzvýšit prevenci ochrany před povodněmi a zmírnit dopady období sucha zvýšením retenční a retardační schopnosti krajiny,; npokračovat v realizaci programu Prevence před povodněmi, npodporovat odbahňování rybníků; npodporovat přirozené tvary vodních toků (meandry); nzpřísnit podmínky pro povolování staveb a činnosti v záplavových území s cílem předcházet zbytečným škodám; npři realizaci vodních děl důsledně respektovat zájmy ochrany přírody a krajiny; voda vodopád Regionální rozvoj, obnova venkova a cestovní ruch npodporovat města a obce při realizaci jejich záměrů v oblasti životního prostředí, zvláště pokud tyto záměry nebo zamýšlené dopady přesahují hranice jedné obce, popř. pokud jsou nad finančními možnostmi obcí; npodporovat a chránit krajinný ráz území a jeho prvky npodporovat programy, které souvisejí s péčí o přírodu a krajinu; npodporovat místní samosprávy a nevládní organizace při realizaci Programu obnovy venkova; nmonitorovat vývoj cestovního ruchu s využitím indikátorů jeho dopadů na životní prostředí a místní rozvoj npodporovat rozvoj šetrných, ekologicky únosných forem cestovního ruchu; nvytvořit síť regionálních center šetrné turistiky koordinované národním centrem; nrozšiřovat cestovní ruch a turistiku do méně atraktivních oblastí pomocí Evropských strukturálních fondů; nadaptovat stávající nevyužité hospodářské budovy pro ubytovací, restaurační a informační služby. n nzavést ekologickou certifikaci a propagaci destinací cestovního ruchu, respektujících zásady ochrany životního prostředí. npečovat o krajinu rozvojem venkovské turistiky, ekoturistiky a ekoagroturistiky; npodporovat rozvoj environmentálně šetrných dopravních systémů ve všech oblastech cestovního ruchu; nzajišťovat podmínky pro pěší, příp. cyklistickou, přístupnost krajiny rekonstrukcí a zřizováním polních a lesních cest v souvislosti s prováděnými pozemkovými úpravami, jako nástrojem realizace péče o krajinu; npodporovat vytváření pěších zón v centrech měst či v jejich historicky cenných částech a usnadnit jejich dostupnost pro cyklisty; nrevitalizovat železniční tratě a železniční stanice, jako možná centra služeb pro ekologicky šetrnou pěší turistiku a cykloturistiku; n n Výkonná moc a)Vláda ČR b)Ministerstva (Ministerstvo životního prostředí) c)Zvláštní orgány zřízené za účelem plnění speciálních úkolů v ochraně ŽP ¡Česká inspekce životního prostředí ¡CENIA (Česká informační agentura ŽP) ¡Správy národních parků a chráněných krajinných území ¡Státní fond životního prostředí d)Krajské úřady e)Okresní úřady f)Orgány obcí Nástroje realizace SPŽP 1.Zvyšování povědomí veřejnosti v otázkách životního prostředí, environmentální vzdělávání, výchova a osvěta 2.Právní nástroje 3.Ekonomické nástroje 4.Dobrovolné nástroje 5.Informační nástroje 6.Nástroje strategického plánování 7.Nástroje zapojování veřejnosti 8.Nástroje výzkumu a vývoje 9.Mezinárodní nástroje 10.Institucionální nástroje Nástroje realizace akt. SPŽP nNormativní (administrativně-právní) nástroje ¡Cíle nZlepšit právní vymahatelnost složkových právních předpisů. nVyhodnocovat a odstraňovat nekonzistenci právních předpisů, jejichž aplikace se dotýká oblastí životního prostředí a nakládání se zdroji. nPřipravit návrh zákona na ochranu půdy nPředložit věcný záměr novely horního zákona nImplementovat nový zákon o ochraně ovzduší nZavést povinné energetické standardy pro nové budovy od roku 2013 nOptimalizovat legislativní nástroje ochrany přírody a krajiny Nástroje realizace akt. SPŽP nEkonomické a tržní nástroje ¡Cíle nZajistit dostatečné finanční zdroje pro efektivní uplatnění podpůrných nástrojů, zejména na národní úrovni, zajistit stabilní strukturu příjmů pro tyto zdroje nHodnotit nově zaváděné podpory z pohledu dopadů na životní prostředí ex ante nOptimalizovat nastavení podpor (PRV, Operační programy, národní programy aj.) s cílem posílit pozitivní synergické efekty v oblasti životního prostředí a vyloučit negativní dopady. nNastavit pravidla pro Evropský systém emisního obchodování po roce 2013 nEfektivně využít prostředky z prodeje emisních povolenek a flexibilních mechanismů Kjótského protokolu nPodporovat u výrobků internalizaci externalit spojených s nakládáním s odpady z nich vzniklých (systémy zpětného odběru, rozšířená odpovědnost výrobců, informační kampaně, hodnocení životního cyklu výrobků, atd.). nPravidelně analyzovat efekty poplatků ve složkových zákonech a v případě potřeby navrhnout jejich úpravu tak, aby účinně podporovaly realizaci opatření a dosahování cílů n n nDěkuji za pozornost nJ nsoukopova@econ.muni.cz eco1