Sociální služby v ČR Mirka Wildmannová Sociální služby - definice nNástroj sociálního zabezpečení – sociální pomoci nPoskytovány lidem společensky znevýhodněným, a to s cílem zlepšit kvalitu jejich života, začlenit se do společnosti nZohledňují jak uživatele, tak jeho rodinu či skupinu Legislativa n nOd 1.1.2007 vstoupil v platnost nZákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách n n nVyhláška č. 505/2006 Sb. nZákon č. 206/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách nDalší legislativní úpravy od 1.12.2012 Proč bylo nutné nové právní úpravy sociálních služeb? nStávající právní úprava nepokrývala: nUživatel byl pasivním činitelem nNebyl zajištěn jednotný systém objektivního hodnocení potřeb uživatelů nNebyly ochráněny práva při nesprávném postupu veřejné správy nNebyl vytvořen právní rámec rozvoje lidských zdrojů – především sociální práce Proč bylo nutné nové právní úpravy sociálních služeb? nNebyly vyřešeny vzájemné vztahy a kompetence jednotlivých úrovní veřejné správy nNebyl zajištěn rozsah práv a povinností- organizace zřizované veřejnou správou a NNO nNeexistence dohledu nad kvalitou poskytovaných sociálních služeb nNeexistence podmínek pro vytvoření transparentní informační základny nNebyly upraveny druhy služeb zaměřené na prevenci sociálního vyloučení Vybrané charakteristiky z projekce obyvatelstva ČR do r. 2050 Zdroj: Projekce obyvatelstva ČR do roku 2050 podíl osob starších rok počet obyvatel z toho starších 65 let 80 let celkem 65 let 80 let na celkovém počtu obyvatel 2005 10 235 973 1 446 681 315 988 14,13 3,09 2010 10 283 042 1 596 812 368 068 15,53 3,58 2015 10 301 994 1 864 146 390 459 18,10 3,79 2020 10 283 929 2 088 333 413 674 20,31 4,02 2025 10 217 200 2 201 310 509 607 21,55 4,99 2030 10 102 433 2 308 073 664 338 22,85 6,58 2035 9 957 079 2 399 918 771 810 24,10 7,75 2040 9 795 118 2 633 554 800 123 26,89 8,17 2045 9 622 248 2 862 020 844 525 29,74 8,78 2050 9 438 334 2 956 079 904 745 31,32 9,59 Odhad potřeby sociálních služeb pro staré občany v následujícím období při zachování vybavenosti na úrovni r. 2006 DD/80+ PS/65+ počet míst celkem nárůst proti r. 2006 abs. nárůst proti r. 2006 v % počet osob celkem nárůst proti r. 2006 abs. nárůst proti . 2006 v % 2010 42 438 3 766 9,74 113 214 8 126 7,73 2015 45 020 6 348 16,41 132 168 27 080 25,77 2020 47 697 9 025 23,34 148 063 42 975 40,89 2025 58 758 20 086 51,94 156 073 50 985 48,52 2030 76 598 37 926 98,07 163 642 58 554 55,72 2035 88 990 50 318 130,11 170 154 65 066 61,92 2040 92 254 53 582 138,56 186 719 81 631 77,68 2045 97 374 58 702 151,79 202 917 97 829 93,09 2050 104 317 65 645 169,75 209 586 104 498 99,44 Hlavní cíl nového zákona o sociálních službách: nPodpora procesu sociálního začleňování a sociální soudržnost společnosti Kapacita zařízení soc. služeb n2011: 79,6 tis. lůžek nPoskytnuto cca 3,1 tis. registrovaných soc. služeb n n2011: OSPOD – 6,6 tis. případů týrání, zneužívání a zanedbávání dětí Hlavní principy změny systému sociálních služeb: nDostupnost nEfektivnost nKvalita nBezpečnost nHospodárnost Příspěvek na péči (podle zákona č. 108/2006 Sb.) nStanoven ve čtyřech stupních odpovídajících stupni závislosti“ n (mladší 18 let) nLehká závislost – 2 000 Kč ( 3000 Kč) nStředně těžká závislost – 4 000 Kč (6 000 Kč) nTěžká závislost – 8 000 Kč (9 000 Kč + 2 000) nÚplná závislost – 11 000 Kč (12 000 Kč + 2000) n nVyplácí obce III. Typu nNepovažuje se za příjem (ČSSZ určí, zda opatrovník bude „státním pojištěncem“) n Cíl zavedení příspěvku na péči: nSvobodná volba způsobu zabezpečení služby – od „pasivního závislého pacientství“ k „aktivnímu klientsví“ nSjednotit podmínky pro získání veřejných prostředků všemi subjekty za podmínek jejich registrace nZvýšit prvek spoluúčasti občana při řešení jeho sociální situace nZrušit paušalizaci pohledu na ZP občany a seniory nNastartovat proces deinstitucionalizace a individualizace péče Realita: nZnačná část příjemců využívá příspěvek na péči v rozporu s představami zákonodárce, tedy nikoli na „nákup“ potřebných soc. služeb, ale ke zvýšení příjmů Příjemce vyplacené dávky: nOprávněná osoba nZákonný zástupce nebo nJiná fyzická osoba, které byla nezletilá oprávněná osoba svěřena do péče na základě rozhodnutí příslušného orgánu Zákon č. 206/2009 Sb. – změny, účinnost od 1.8.2009 nZměna podmínek nároku na příspěvek na péči nZměna podmínek pro vznik nároku na příspěvek pro chronicky nemocné děti nZvýšení příspěvku pro osoby s úplnou závislostí nZměna náležitostí žádosti o příspěvek nZpřesnění požadavků na odbornost pracovníků v sociálních službách nZpřesnění akreditací vzdělávacích programů a institucí Zákon č. 206/2009 Sb. – změny, účinnost od 1.1.2011 nMění se způsob vyplácení příspěvku na péči v I. stupni n2 000 Kč rozdělena na: n1 000 Kč v hotovosti nPoukázka v hodnotě 1 000 Kč na služby (lze převést do následujících dvou měsíců), možnost uplatnit jen u registrovaných poskytovatelů soc. služeb – neplatí v případech, kdy v místě bydliště nebude vhodná služba či neumožní to kapacita poskytovatele, nebo kdy klient je ve zdravotnickém zařízení Počet dávek dle stupně závislosti a jejich podíl na celkovém počtu dávek Struktura příjemců příspěvku na péči v prosinci 2010 příspěvek na péči - stupeň forma péče žádný registrovaný poskytovatel pobytová zařízení ambulantní zařízení terénní zařízení celkem I. 11 734 6 056 12 372 85 764 115 926 II. 15 397 4 067 7 437 64 404 91 305 III. 13 820 2 252 3 709 40 020 59 801 IV. 14 519 1 242 2 158 19 891 37 810 celkem 55 470 13 617 25 676 210 079 304 842 Podíl mužů pobírajících příspěvek na péči a závislosti na věku a míře závislosti Podíl žen pobírajících příspěvek na péči a závislosti na věku a míře závislosti Podíl mužů v pobytových zařízeních pobírajících příspěvek na péči a závislosti na věku a míře závislosti Podíl žen v pobytových zařízeních pobírajících příspěvek na péči a závislosti na věku a míře závislosti Zneužívání příspěvku na péči nVýplata příspěvku může být zastavena nOÚ může ustanovit tzv. zvláštního příjemce příspěvku nPříspěvek může být nepřiznán nPříspěvek může být odňat Kriteria hodnocení efektivnosti financování sociálních služeb nKriteria pro stanovení míry závislosti nStruktura uživatelů jednotlivých typů soc. služeb z hlediska míry jejich závislosti nKriteria pro přiznávání dotací ze strany státu (MPSV) a zřizovatele nPřístup zdravotních pojišťoven k financování zdravotní péče v pobytových zařízeních nKriteria pro stanovení výše úhrad uživatele služby za pobyt a stravu v pobytových zařízeních soc.služeb n Základní druhy sociálních služeb nSociální poradenství nSlužby sociální péče nSlužby sociální prevence Formy poskytování sociálních služeb nPobytové služby: služby spojené s ubytováním v zařízeních soc.služeb nAmbulantní služby: klient dochází, součástí není ubytování nTerénní služby: jsou poskytovány klientovi v jeho přirozeném sociálním prostředí Zařízení sociálních služeb nPro služby sociální péče nCentra denních služeb nDenní stacionáře nTýdenní stacionáře nDomovy pro osoby se zdravotním postižením nDomovy pro seniory nDomovy se zvláštním režimem nChráněné bydlení nPro služby sociální intervence nAzylové domy nDomy na půl cesty nZařízení pro krizovou pomoc nNízkoprahová denní centra nNízkoprahová zařízení pro děti a mládež nNoclehárny nTerapeutické komunity nSociální poradny nSociálně terapeutické dílny nCentra sociálně rehabilitačních služeb nPracoviště rané péče Základní činnosti při poskytování sociálních služeb nPomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu nPomoc při osobní hygieně nPoskytnutí stravy, zajištění stravy nPoskytnutí ubytování nPomoc v chodu domácnosti nSociální poradenství nSociálně terapeutické činnosti nPomoc při uplatňování práv, zájmů nTelefonická krizová pomoc nNácvik dovedností n……. I. Sociální poradenství nZákladní odborné poradenství nOdborné sociální poradenství nZprostředkování kontaktu se společenským prostředím nSociálně terapeutické činnosti nPomoc při uplatňování práv, zájmů… II. Služby sociální péče Služby sociální péče napomáhají osobám zajistit jejich fyzickou a psychickou soběstačnost…… nOsobní asistence nPečovatelská služba nTísňová péče nPrůvodcovské a předčitatelské služby nPodpora samostatného bydlení nOdlehčovací služby nCentra denních služeb nDenní stacionáře nTýdenní stacionáře nDomovy pro osoby se zdravotním postižením nDomovy pro seniory nDomovy se zvláštním režimem nChráněné bydlení nSoc. služby poskytované ve zdravotnických zařízeních ústavní péče Poskytované služby sociální péče III. Služby sociální prevence Napomáhají zabránit sociálnímu vyloučení, cílem služeb je překonání nepříznivé sociální situace nRaná péče nTelefonická krizová pomoc nTlumočnické služby nAzylové domy nDomy na půl cesty nKontaktní centra nNízkoprahová denní centra, zařízení pro děti a mládež nNoclehárny nSlužby následné péče nSociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, pro seniory a osoby se ZP nSociálně terapeutické dílny nTerapeutické komunity nTerénní programy nSociální rehabilitace Poskytované služby sociální prevence Úhrada nákladů za sociální služby nÚhrada nákladů – ve smlouvě mezi klientem a poskytovatelem služby n nPoskytovatel se může dohodnout na spoluúčasti rodiny (pokud příjem klienta nestačí – garance: klientovi musí zůstat alespoň 15% z příjmu) Sociální služby bez úhrady nSociální poradenství nRaná péče nTelefonická krizová pomoc nTlumočnické služby nKrizová pomoc nSlužby následné péče nSociálně aktivizační služby nTerénní programy nSociální rehabilitace nSociální služby v kontaktních centrech, nízkoprahových zařízeních nSlužby sociálně terapeutických dílen Služby sociální péče za úhradu nPobytové služby: nTýdenní stacionáře nDomovy pro osoby se ZP nDomovy pro seniory nDomovy se zvláštním režimem nChráněné bydlení nZdravotnické zařízení ústavní péče nCentra sociálně rehabilitačních služeb nAmbulantní a terénní: nOsobní asistence nPečovatelské služby nTísňová péče nPrůvodcovské a předčitatelské služby nPodpora samostatného bydlení nOdlehčovací služby nCentra denních služeb nDenní stacionáře Služby sociální prevence za úhradu nKlient hradí:ubytování + strava (azylové domy, domy na půl cesty, terapeutické komunity) nÚhradu stanoví poskytovatel (noclehárny – participuje i klient) nÚhrada za stravu – stanoví poskytovatel (nízkoprahová denní centra) Typologie sociálních služeb podle cílových skupin nSlužby pro U, služby reagující na chudobu a bezdomovectví nSlužby pro děti a rodiny nSlužby pro rizikové děti a mládež nSlužby pro staré lidi nSlužby pro etnické menšiny nSlužby pro uprchlíky nSlužby pro lidi s postižením nSlužby reagující na krize a služby pro lidi trpící duševními nemocemi nSlužby pro nemocné nSlužby pro lidi se závislostmi nSlužby související s výkonem spravedlnosti nSlužby pro občany Podmínky poskytování sociálních služeb nRegistrace nRegistr poskytovatelů sociálních služeb nPovinnosti poskytovatelů sociálních služeb nSmlouva o poskytnutí sociální služby Působnost při zajišťování sociálních služeb nObce s obecním úřadem s rozšířenou působností nKrajské úřady nObce v samostatné působnosti nKraje v samostatné působnosti nMPSV nÚřady práce nMV Inspekce poskytování sociálních služeb nInspekci provádí v režimu státní kontroly: nKÚ + MPSV nPředmětem inspekce je: nPlnění podmínek stanovených pro registraci nPlnění povinností poskytovatelů nKvalita poskytovaných služeb nInspekce se provádí v místě poskytování služeb nProvádí inspekční tým: min. 3 osoby (alespoň 1 člen z KÚ)