Veřejná volba

10 Ekonomie byrokracie

Shrnutí


Byrokracie označuje určitý způsob organizace a fungování správy, především pak správy veřejné, resp. jejího personálního základu. V souvislosti s veřejnou správou slouží pojem byrokracie k označení racionalizované techniky jejího fungování, organizace a řízení. Takto chápaná byrokratická správa zajišťuje nepřetržité vyřizování úkolů podle objektivně stanovených pravidel, bez ohledu na konkrétní politické poměry. Zaměstnanci správních úřadů mají přesně vymezený okruh pravomocí a působností, jakož i potřebnou kvalifikaci. Byrokratická organizace vychází z principu hierarchické výstavby, dominují zde vertikální vztahy nadřízenosti a podřízenosti, což umožňuje výkon kontroly nižších složek vyššími.
Státní aparát (byrokracii) lze definovat jako množinu úřadů (odborů, oddělení, sekcí,…), které jsou odpovědné za vládou zabezpečované služby. Každý úřad je uvažován jako nezisková organizace, která je financována zejména z pevných dotací, nikoli z prodeje svého výstupu. Některé úřady vzájemně spolupracují a jsou vzájemně komplementární, ostatní jsou konkurenty v boji o vzácné zdroje.
 

Prezentace z přednášek

Základní literatura k tématu

JACKSON a BROWN (2003, kapitola 7), STRNAD a MALÝ (2005)