Ekonomie byrokracie PVTEVS 4. 12. 2008, ESF-MU Základní pojmy nByrokracií chápeme: qmnožina úřadů, které jsou odpovědné za státem zabezpečované služby (Jackson-Brown) nSponzor qrozhoduje o velikosti rozpočtu úřadu nbyrokrat nByrokracie podniková qbyrokratický management nVládní byrokracie Úřad nNezisková organizace nFinancování z pevných dotací qpravidelné příjmy, o velikosti rozhoduje sponzor nSložen z byrokratů Weberův byrokrat nIdeální model qRacionální jedinec qNormativní pohled n nByrokracie qurčitý způsob organizace a fungování (veřejné) správy, resp. jejího personálního základu. qoznačení racionalizované techniky jejího fungování, organizace a řízení. qvyřizování úkolů podle objektivně stanovených pravidel, bez ohledu na konkrétní politické poměry. Weberova byrokracie nbyrokratické organizaci vládnutí a spravování se připisuje několik charakteristických rysů: 1.hierarchická struktura podřízenosti a delegování pravomocí odshora dolů 2.rigidní vymezení funkčních míst a odpovědnosti 3.rozhodování podle stálých, apriorně daných pravidel a procedur 4.neúměrně vysoká náročnost na formální přesnost v detailech n n nRealita dnes – Weber „administrativní eunuch“ nMotivace chování jedince (tedy i byrokrata) n Srovnání monopolu, NGO, úřadu nPředpoklady: qPro všechny tři formy platí stejné ceny faktorů (stejné dlouhodobé průměrné náklady (LRAC) qD je poptávková funkce pro monopol a NGO, a jako poptávka voliče mediána (MV) pro úřad qKonstantní výnosy z rozsahu – tedy LRAC=LRMC qByrokracie je závislá svým příjmem na objemu produkce (rozpočet přijímá od sponzora) Srovnání monopolu, NGO, úřadu P1 P2 P3 Q1 Q2 Q3 P,C Q B F A G D=MV MR LRAC=LRMC C Důsledky srovnání nRozhodnutí o velikosti rozpočtu (množství statku) je v rukou politiků nMíru (ne)informovanosti (informační asymetrie „pomáhá“ redukovat úřad nPolitik minimalizující nebezpečí tlaku voličů z nedostatečné úrovně statku tenduje k udělení vyššího rozpočtu úřadu Niskanen nByrokrat je ekonomický subjekt – jako každý jiný – maximalizuje svůj užitek nU = f(plat, výhody a požitky, počet podřízených, reputace, status, velikost rozpočtu) Niskanenův model nNeoklasické předpoklady nŘeší problematiku alokace nPředpokládá asymetrii informací n MC S P,C Q D=AR=MV TB=aQ-bQ2 a>0, b>0 MV=TB´=a-2bQ TC=cQ+dQ2 c>0, d>0 MC=TC´=c+2dQ MV=MC (a-c)/(b+d)=Q2 A TB, TR Q4 Q1 Q2 Q3=a/2b TB TC TR TC=TB (a-c)/2(b+d)=Q1 2Q1=Q2 Argumenty n Proti – (Jackson): qv UK nezávisí platy úředníků na velikosti rozpočtu qprof. Weigel: nepravděpodobnost vysoké míra asymetrie informací Alternativní užitek byrokrata nmaximalizace „slack“ – qpolštář, který umožní byrokratovi mírnit napětí uvnitř úřadu, qzvyšuje jeho moc nminimalizace rizika - qriziko – bude odvolán, potrestán n Neefektivnost X n(Liebenstein) X-inefficiency qNeefektivnost monopolních korporací nPlýtvání, přebyteční zaměstnanci, nízká produktivita (technická neefektivnost) qSložitost vztahů, špatná specifikace smluv a náplně práce, transakční náklady P1 E P2 P3 Q1 Q2 Q4 Q3 P,C Q B F H A G D=MV MR LR AC1=LRMC1 LRAC=LRMC C