Svoboda, individualismus a veřejný sektor n Úvod do teorie veřejné volby: v čem byla nová? n Individualisticko demokratický model, n Vliv institucí na výsledek fiskální volby. n Fiskální iluze Dva přístupy: nFiskální proces může být uceleně interpretován a analyzován v tradičním modelu vládnoucí třídy či politického “establishmentu”. nVeřejná volba je naopak o analýze v rámci individualisticko demokratického modelu. Buchanan: n„Ortodoxní teorie veřejných financích vedle velkorysé dávky idealistických demokratických norem odráží jakousi neurčitou kombinaci těchto dvou přístupů…“ model vládnoucí třídy: nnezajímá mne, odkud se berou pravidla, jsou dána, resp. na vůli jednotlivců nezávislá nvolič volí maximálně tak odborníka, svého zástupce, který za něj rozhoduje (klasický principal x agent vztah) nto se skutečně v reálném životě může objevovat - příklad zdravotní péče: příklad zdravotní péče nTím, že si zvolí lékaře, vlastně jednotlivec volí někoho, koho považuje za kvalifikovanějšího než je on sám, a zmocní ho proto k tomu, aby místo něj rozhodoval. nJednotlivec tak ovšem činí proto, že konečné kritérium, dobré zdraví, je chápáno oběma stranami stejně a lze jej měřit pomocí objektivních měřítek. nLze srovnávat zdravotnictví s politikou? Jsme ochotni zvolit “odborníka”, který bude za nás rozhodovat? nzásadním rozdílem se zdá být fakt, že neexistuje odsouhlasené a objektivní kritérium, kterým by se vláda řídila nebo měla řídit. nObvykle nejsme ochotni připustit, aby zvolení političtí “lídři” rozhodovali za nás, s výjimkou omezených případů, neboť se sami mezi sebou ostře rozcházíme v názoru, jak by se mělo rozhodnout. (Válečná tyranie…) [USEMAP] Tradiční přístup nVeřejné finance, jako subdisciplína klasické, neoklasické i keynesiánské politické ekonomie, spočívají primárně v analýze účinků fiskálních institucí na chování jednotlivců a skupin v soukromovlastnické ekonomice. nDaně a státní výdaje, jak jednotlivě tak ve svém úhrnu, byly zkoumány co do jejich vlivu na jednání osob, domácností, podniků a jiných dobrovolných organizací. nVliv zdanění příjmu jednotlivce na jeho volbu mezi prací a volným časem, účinky zdanění podniků na efektivitu jejich řízení, apod. n Co chybělo před vznikem PCh: nJeden důležitý aspekt chyběl. Chování jednotlivce ve veřejné sféře jeho aktivit dostatečně zkoumáno nebylo, ačkoliv zde jde v konečném důsledku rovněž o volby individuální, bez ohledu na rozhodovací pravidla. n... analýza, která by osvětlila a prozkoumala rozhodovací proces jednotlivce založený na posouzení nákladů a užitků jako kdyby prováděl specifickou volbu, se zdá býti nezbytným výchozím bodem. n„Doposud (60.léta) se ekonomové věnovali poměrně málo vysvětlení individuálního chování v procesu kolektivního rozhodování.“ Buchanan n Veřejná volba - předmět nProcesy, prostřednictvím kterých se uplatňují a kombinují individuální, racionální, užitek maximalizující volby, až vytvoří výsledné kolektivní rozhodnutí. nIndividualisticko-demokratický model MCj02821780000[1] MCj03118140000[1] INDIVIDUÁLNÍ RACIONALITA VE FISKÁLNÍ VOLBĚ nInformovanost ?! nnedokonalá noptimum mezi náklady na dodatečné informace a pravděpodobné ztráty z chybného rozhodnutí n„optimální hladina investic“ do vyhledávání informací a analýz n„racionální neznalost“ n„fiskální iluze“ vs. předpoklad racionality ve smyslu maximalizace užitku