1 1. ÚVOD POLITICKÁ EKONOMIE 2 3 Úvod nHlavní otázka: n„Jak politika ovlivňuje (makro)ekonomiku“ n n n 4 Ekonom a politik nEkonom vymýšlí optimální politiky v idealizovaném světě. nPolitik tyto politiky realizuje v nedokonalém světě dělby moci, neúplných informací a konfliktních zájmů. 5 Ekonomie a politika nEkonomie = studium využití vzácných zdrojů, majících alternativní využití nPolitika = proces utváření kolektivní volby nPolitická ekonomie = jak politika ovlivňuje ekonomické volby n nSkutečné politiky jsou často výrazně odlišné od „optimálních“ politik. 6 Historický vývoj nKlasická škola politické ekonomie: politika součástí ekonomie → ekonomie = politická ekonomie nNeoklasická ekonomie: odtržení ekonomie a politologie → ekonomie abstrahuje od politických a institucionálních faktorů → co nejde formalizovat není předmětem ekonomie nNová politická ekonomie → návrat politické ekonomie do „mainstreamu“ ekonomie 7 Co je obsahem nové politické ekonomie? nStaré víno v nových lahvích nNové prostředky (modely, formalizace) nHlavní témata (časová nekonzistence, volební cyklus, redistribuce, faktory růstu) 8 Konflikt zájmů nJednotlivci mají v politicko-ekonomickém procesu odlišné preference. nTyto rozdíly pak vedou ke konfliktu zájmů mezi jednotlivci i skupinami. n n 9 „Optimální“ politika nEkonomie: studium optimálního využití vzácných zdrojů → jakmile je optimální politika nalezena, bude i implementována nPolitická ekonomie: skutečné politiky se často liší od optimálních díky politickým omezením → konflikty zájmů a nutnost činit kolektivní volbu při existenci těchto konfliktů Přínos politické ekonomie nPozitivní analýza: Jak mohou politická omezení vysvětlit volbu politik (a jejich ekonomických důsledků), pokud se liší od optimálních politik nNormativní analýza: Pokud vezmeme v úvahu existující politické limity, jak mohou být formulovány politiky a vytvářeny instituce, aby docházelo k nejlepším možným ekonomickým výsledkům. - Příklady… 1)Politicko-ekonomický cyklus – vláda vytváří politiky s cílem maximalizace hlasů ve volbách a nikoliv s cílem maximalizaci blahobytu. 2)Zastavení hyperinflace vyžaduje snížení rozpočtového deficitu, rychlost jeho snižování je determinována politickým rozpočtovým procesem a nikoliv náklady hyperinflace 3)Rychlost transformace v jednotlivých postkomunistických zemích byla determinována intenzitou účinné politické opozice významných zájmových skupin a nikoliv potřebností reforem. 4) n 11 12 Disciplíny nPolitical economics = jak politika ovlivňuje ekonomické volby nPublic economics = ekonomie veřejného sektoru nPublic choice = jakým způsobem probíhá veřejná volba (kolektivní rozhodování) 13 Heterogenita zájmů nDůležitá pro vysvětlení aplikace suboptimálních politik v hospodářsko-politické praxi nEx ante heterogenita: rozdíly v náhledech na to, jak má být politika prováděna nEx post heterogenita: rozdíly v náhledech nato, jak mají být přínosy politik rozdělovány n 14 Politická ekonomie rozhodování nKonflikt nad tím, jak vyřešit problém kolektivní spotřeby, když jednotlivci mají odlišné zájmy nNeexistuje žádný společenský plánovač, ale politický proces, který musí vyřešit konflikt odlišných zájmů nTo má výrazné ekonomické důsledky, protože výsledné politiky mohou být silně odkloněny od Pareto optimality. 15 EKONOMICKÉ MODELY PRO ANALÝZU POLITIKY 16 16 Politická ekonomie nPolitická ekonomie = jak politická podstata kolektivní volby ovlivňuje (makro)ekonomické výsledky. n n n n 2. Ekonomický model 3. Politický proces 4.-6. Časová nekonzistence 7. Politicko-ekonomický cyklus 8. Přerozdělování 9.-10. Aplikace 17 17 Modely 1.Pán a správce (principal-agent) 2.Model překrývajících se generací (overlapping generations model) 3. n n 18 1. PÁN A SPRÁVCE 19 19 Model pán a správce (principal-agent) nDelegace rozhodovacích pravomocí na politiky s odlišnými preferencemi je charakteristická pro většinu kolektivních rozhodnutí n nVe velkých skupinách musí být rozhodování zastupitelské → dochází tak k delegaci rozhodovacích pravomocí z voličů na politiky → Politici ovšem nemají ohledně politik stejné preference jako voliči → Protože politiky provádějí politici, podoba politik závisí na jejich preferencích a na pobídkách, které mají od voličů. 20 20 Příklady vztahu „pán → správce“ nvoliči → poslanci nposlanci → vláda npacient → lékař nvkladatel → banka nzaměstnavatel → zaměstnanec n n 21 21 Podstata problému „pána a správce“ -prostředí nedokonalých informací -správce jedná z pověření pána -rozdílné zájmy správce a pána n n→ správce nebude poskytovat klíčové informace pánovi, pokud k tomu není nějakým způsobem motivován (mzda, transfery, volby) n→ motivovat správce může být nákladné, proto výsledné řešení může být suboptimální oproti situaci s dokonalými informacemi n→ vztah mezi pánem a správcem je nastavován pánem, který chce maximalizovat vlastní užitek n 22 APLIKACE 23 23 Aplikace modelu pán a správce: Model oceňování vládních služeb n- Fudenberg-Tirole (1991) - -Problém, jak stanovit výši individuálního zdanění, když jsou charakteristiky jednotlivce neznámy → vláda zvolí nelineární daňové schéma, aby z jednotlivců získala maximum. -V tomto případě si může jednotlivec zvolit, zda bude participovat nebo nikoliv n nHlavní závěr: Vláda obětuje část efektivity za účelem dobývání renty 24 24 Předpoklady modelu (1): Vláda nPředpokládejme, že vláda („principal“) musí financovat své služby prodejem statku, který produkuje za konstantní mezní náklad w, spotřebitelům („agents“). nVláda preferuje více čistého příjmu G než méně. Prodává množství vládního statku y občanům za celkovou částku Ƭ 25 25 Předpoklady modelu (2): Spotřebitelé nUžitková funkce spotřebitele: nΩ(y,Ƭ,θ) = θu(y) – Ƭ nu(y)…..známá jak spotřebiteli, tak vládě nθ……..známá pouze spotřebiteli n nDva typy spotřebitelů (high x low θ) nČetnost θL …q Četnost θH ….. 1-q nθH > θL > 0 n 26 26 Rozhodování vlády (1) §Vláda nabízí y za Ƭ(y) §Spotřebitel může přijmout nebo odmítnout §Pokud by vláda znala θ potom by zvolila n Ƭ0 = θu(y0), aby získala veškerý přebytek spotřebitele → y0 by vláda odvodila z maximalizace G = θu(y)-wy → θu’(y0) = w § n 27 27 Rozhodování vlády (2) n…vláda ovšem nezná typ spotřebitele. Proto nabízí dva typy daňových sazeb a vládních služeb: a)pro θH ….(ƬH; yH) b)pro θL ….(ƬL; yL) n nCílem je maximalizovat očekávaný čistý příjem vlády, což je: nEG = q(ƬL – wyL) + (1-q)(ƬH – wyH) n n n n n 28 Omezující podmínky n(1) IRL: θLu(yL) – ƬL ≥ 0 n(2) IRH: θHu(yH) – ƬH ≥ 0 n(3) ICL: θLu(yL) – ƬL ≥ θLu(yH) - ƬH n(4) ICH: θHu(yH) – ƬH ≥ θHu(yL) - ƬL n n(1) a (2)… podmínky individuální racionality (IR), jednotlivec bude participovat, pokud je na tom při participaci alespoň tak dobře, jako při neparticipaci. n(3) a (4)… podmínky kompatibility nabídek (IC), zajišťující, aby si jednotlivci vybírali nabídku určenou pro ně. n nVláda hledá takové daňové schéma, aby maximalizovala svůj očekávaný čistý příjem (EG) ale musí vzít v úvahu tyto 4 omezující podmínky. n 28 29 Řešení (1) n(1) IRL: θLu(yL) – ƬL ≥ 0 (2) IRH: θHu(yH) – ƬH ≥ 0 n(3) ICL: θLu(yL) – ƬL ≥ θLu(yH) - ƬH (4) ICH: θHu(yH) – ƬH ≥ θHu(yL) - ƬL n n nPouze (1) a (4) jsou závazné. Pokud platí (1) a (4) platí také (2). Pokud zkombinujeme (1), (4) a θH>θL, dostaneme: n nθHu(yH) – ƬH ≥ θHu(yL) - ƬL ≥ θLu(yL) – ƬL ≥ 0 n nTyp θH získává větší přebytek z konzumace y než získává typ θL. Typ θL ve skutečnosti nezískává přebytek žádný. n n 29 30 Indiferenční křivky 30 yL yH ƬH typ θL typ θH O ƬL Optimální design: 1)θL ponechán indiferentní mezi účastí a neúčastí 2)θH ponechán indiferentní mezi svým designem a designem pro θL 3) 31 31 Optimální design n1) Množství vládních služeb nakupovaných spotřebitelem s vysokým θH splňuje standartní podmínku optimality rovnosti mezního užitku spotřeby rovné meznímu nákladu nabídky nabízeného zboží. n2) Množství nakupovaných vládních služeb spotřebitele s nízkým θL naopak tuto podmínku optimality nesplňuje. Je suboptimální. n3) Vláda musí snížit spotřebu spotřebitele s nízkým θL aby odradila spotřebitele θH od podvádění a konzumace yL n nDůsledek: Vláda obětuje část efektivity za účelem dobývání renty 32 Princip odhalení n- V rámci předchozího příkladu vláda vlastně vyzývá jednotlivce, aby volbou svého balíčku (Ƭ*; y*) odhalili svůj typ θ*. -Alternativně by vláda mohla přímo vyzvat jednotlivce, aby nejdříve odhalili svůj typ θ* a potom jim přidělit balíček (Ƭ*; y*) -Podmínky ICH a ICL zabezpečují, že agenti svůj typ odhalí pravdivě. Alokace tak bude identická jako v předchozí hře. -Princip odhalení je důležitý, pokud se budeme zabývat složitějšími hrami. n - - - 32 33 33 Mnoho pánů (common agency) -Důležitý podtyp problému pán-správce -Několik pánů se snaží ovlivnit jednoho správce (mnoho voličů volí jednoho zastupitele) -Důsledek: prudce klesá možnost kontroly správce 34 Aplikace v politické ekonomii nAplikace modelu pán-správce zdůrazňuje vliv asymetrických informací mezi pánem a správcem na ekonomické výsledky. nRovnováha v modelu pána a správce v situaci nedokonalých informací je charakteristická neefektivitou ve srovnání se situací úplných informací. 35 35 Využití v hospodářské politice -asymetrické informace v hospodářské politice (správce je informován lépe) -konfliktní zájmy pána a správce (voličů a politiků) -pán kontroluje správce,ale ve světě nedokonalých a asymetrických informací pouze nedokonale -v politice správce (politik) je nejen delegován pány (voliči), ale musí mít také jejich podporu → může provádět silně neoptimální politiky 36 2. MODEL PŘEKRÝVAJÍCÝCH SE GENERACÍ (OLG) 37 37 Model překrývajících se generací (Overlapping generations model - OLG) -Model překrývajících se generací s kapitálovou akumulací -Samuelson (1958); Diamond (1965) -Význam modelu: užitečný pro analýzu hospodářské politiky prováděné ve více obdobích 38 38 Předpoklady modelu -Jednotlivci žijí po dvě období a pak zemřou -V každém období se narodí nová generace → v každém období se populace skládá pouze ze dvou generací, těch co se narodili na počátku tohoto období (současní mladí – young (Y)) a těch, kteří se narodili na počátku minulého období (současní staří – old (O)). -Jedinec pracuje když je mladý a obdrží mzdu w (nabídka práce je neelastická vůči mzdě) n n - 39 Značení nt……současnost nt+1...budoucnost ny……mladí (young) no……staří (old) nrt+1….úroková míra nw…..mzda nc…..spotřeba ns…..úspory nu…..užitek 40 Rozpočtové omezení mladých 40 n Mladí se musí rozhodnout jak velkou část své mzdy použijí na spotřebu a jak velkou část uspoří 41 Rozpočtové omezení starých 41 n Když je jednotlivec starý (v období t+1), nepracuje a spotřebuje všechny své úspory (jak jistinu, tak úroky). Úroková sazba rt+1 je úroková sazba mezi obdobími t a t+1 42 Užitková funkce spotřebitele Jednotlivec narozený v čase t volí spotřebu v obou obdobích tak, aby maximalizoval celoživotní užitek (nejistota neexistuje), vzhledem k oběma rozpočtovým omezením. 43 Produkční funkce n Yt = F(Kt, Nt) n nProdukce Yt v čase t závisí na celkovém kapitálu Kt a celkové pracovní síle Nt (což je množství mladých v čase t). Produkční funkce je rostoucí, vykazuje klesající mezní produkt pro K i N a má konstantní výnosy z rozsahu. n n 43 44 Kapitál (1) nKapitál se používá v produkci v čase t+1 a je determinován v čase t. nPro zjednodušení předpokládejme nulovou amortizaci kapitálu → po produkci v čase t je Yt + Kt k dispozici pro současnou spotřebu nebo pro kapitál pro výrobu v dalším období. n n n 44 45 Kapitál (2) nAgregátní produkční omezení této ekonomiky tudíž můžeme zapsat jako: n nF(Kt, Nt) + Kt = Ct + Kt+1 n nCt je agregátní spotřeba obou generací. nProdukt je rozdělen mezi agregátní spotřebu a čisté investice (Kt+1 – Kt), což jsou současně i hrubé investice, protože jsme zavedli předpoklad nulové depreciace. n n n 45 46 Spotřeba n n Agregátní spotřeba je suma spotřeby každé generace: Ni…počet lidí v generaci i 47 Populační růst nPředpokládejme, že populace roste tempem n, potom populace v libovolných dvou datech jsou determinovány: n n Nt+1 = (1+n)Nt n n 48 Kapitál (3) nDisponibilní kapitál k produkci v čase t+1 jsou agregátní úspory v čase t: nKt+1 = Nts(wt, rt+1) n nTato rovnice představuje nabídkovou stranu kapitálového trhu. Poptávkovou stranu na trhu kapitálu představují podnikatelé, kteří poptávají kapitál dokud se úroková míra rt+1 nerovná meznímu produktu kapitálu Literatura nA. Drazen: Chapter 1: What Is a Political Economy? Chapter 2: Economic Models for Political Analysis.