Projekt diplomové práce Bc. Martin Schwarz učo: 401431 › › ›Téma: Strategie rozvoje firmy › Company development strategy › › › › › › ›Katedra: Podnikové hospodářství ›Vedoucí práce: doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D 2 Zpracování diplomové práce Pokud by měl být "Projekt diplomové práce" jakýmkoliv způsobem zpřístupněn veřejnosti, pak prosím o informaci pro úpravu údajů. Podnik si přeje zachovat ve všech záležitostech diskrétnost. › › › › › › › › › › ›Podnik: PARADEO s.r.o. ›Právní forma: společnost s ručením omezeným ›Zastoupení: 2 jednatelé, za společnost jedná každý samostatně ›Předmět podnikání: výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona ›Datum zápisu: 16. srpna 2011 ›Počet zaměstnanců: 8 zaměstnanců 3 E-shop spodního prádla Rajpradla.cz Řešený problém a cíl práce ›Problém: Projekt e-shopu spodního prádla překonal fázi zavádění značky na trh. Po vstupních investicích začíná generovat kladné peněžní toky a tvoří zisk. Vedení podniku chce v horizontu 5-let maximalizovat hodnotu podniku pro případný prodej podniku, avšak nemá zcela jasnou představu o svých budoucích krocích. › ›Hlavní cíl práce: Analyzovat současný stav podniku, a následně v kontextu možných scénářů budoucnosti navrhnout možné varianty strategického rozvoje podniku. › ›Dílčí cíle: §na základě opodstatněného výčtu doporučených strategických variant rozvoje podniku zvolit jednu konkrétní variantu; §tuto variantu strategického rozvoje rozpracovat hlouběji až na úroveň jednotlivých relevantních aspektů; §zhodnotit tuto variantu také po ekonomické stránce a doporučit postup její realizace. 4 › ›Metody ověření: §deskripce podniku a podnikového okolí; §celková interní a externí strategická analýza podniku (analýzy PEST, Porter, SWOT, KFÚ, atraktivita oboru a konkurence, interní zdroje, specifické přednosti, finanční analýza ..); §návrh a tvorba možných strategických variant. § ›Pro následné hlubší rozpracování a rozvedení hlavní hypotézy byly definovány následující dílčí hypotézy. › ›Dílčí hypotéza H1: Vedení podniku má pro případnou expanzi na zahraniční trh dostatek schopností a zkušeností. §bez nutnosti např. najmout externí management či konzultační firmu. ›Metody ověření: §popis managementu podniku, SWOT analýza, analýza vnitřních zdrojů a specifických předností; §polostrukturovaný rozhovor s oběma jednateli. › 5 Hlavní hypotéza H: Mezi doporučené rozvojové strategie lze zařadit i expanzi na zahraniční trhy. › ›Dílčí hypotéza H2: Podnik se snaží postupně rozvíjet aktivity i na Slovensku, Polsku a Maďarsku. Vzhledem k stávajícímu teritoriálnímu působení, ale i vzhledem k nižší technologické vyspělosti, a současně vyšší kulturní příbuznosti, lze pro expanzi doporučit další trhy východní Evropy. Svou „charakteristikou“ je pro expanzi v tomto regionu nejvýhodnější trh Bulharska, Rumunska, a Ukrajiny. §„charakteristikou“: rating států (Euromoney), zákaznický potenciál trhů a velikost marže. ›Metody ověření: §sběr a analýza základních informací o regionu východní Evropy včetně PEST analýzy regionu; §sestavení vlastního algoritmu pro stanovení pořadí výhodnosti států východní Evropy založeném zejména na velikosti potenciální zákaznické základny, případné realizované marže a ukazatele Euromoney; §na úrovni Rumunska, Bulharska a Ukrajiny provedení analýzy SLEPTE, teritoriální a komoditní průzkumy trhu, analýza atraktivity oboru, konkurence a zákazníků. › › › 6 Hlavní hypotéza H: Mezi doporučené rozvojové strategie lze zařadit i expanzi na zahraniční trhy. 7 Hlavní hypotéza H: Mezi doporučené rozvojové strategie lze zařadit i expanzi na zahraniční trhy. › ›Dílčí hypotéza H3: Podnik má dostatečné finanční zázemí, aby průnik na jeden z třech vybraných trhů (Bulharsko, Rumunsko, Ukrajina) realizoval z vlastních finančních prostředků, tzn. bez nutnosti vstupu strategického partnera. §finančního partnera, jež by vložil do podniku potřebný kapitál. ›Metody ověření: §finanční analýza (výkaz zisků a ztrát, cash flow analýza) podniku, analýza poměrových ukazatelů (zadluženost, rentabilita, platební schopnost); §analýza a odhad finanční nákladovosti expanze na trhy uvedených třech států; §komparace finanční analýzy a zdraví podniku s nákladovostí expanze. › ›Dílčí hypotéza H4: Průnik na první ze tří řešených zahraničních trhů lze realizovat do šesti měsíců od případného rozhodnutí vedení podniku o expanzi. ›Metody ověření: §finanční analýza, analýza vnitřních zdrojů podniku, SWTO analýza; §sběr a analýza informací o možnostech a podmínkách vstupu na dané zahraniční trhy; §indukce pro stanovení strategie postupu a harmonogramu expanze. › › 8 › ›Dílčí hypotéza H5: Více jak 90% uživatelů internetu v Bulharsku, Rumunsku nebo Ukrajině již někdy nakoupilo jakékoliv zboží na internetu. Typickým zákazníkem e-shopu spodního prádla v těchto zemích pak je, stejně jako v ČR, žena mírně nadprůměrných příjmů ve věku 30 -39 let. ›Metody ověření: §zákaznické šetření realizované formou dotazníkového šetření; §on-line dotazník s uzavřenými, polouzavřenými, ale i otevřenými otázkami; §šetření formou ankety realizované v ČR, Bulharsku, Rumunsku a na Ukrajině; §komparace výsledků šetření v ČR a zahraničí. › ›Dílčí hypotéza H6: Pokud by obyvatelé Bulharska, Rumunska a Ukrajiny měli informaci o existenci nového spolehlivého a ověřeného e-shopu se spodním prádlem, který nabízí kvalitní značkové zboží za výhodné ceny, nadpoloviční většina z nich by takový e-shop se spodním prádlem spíše navštívila. ›Metody ověření: §zákaznické šetření v uvedených destinacích a za uvedených podmínek. › › Hlavní hypotéza H: Mezi doporučené rozvojové strategie lze zařadit i expanzi na zahraniční trhy. › ›Rozšířený přehled literatury: › §DEDOUCHOVÁ, M. Strategie podniku. 1. vyd. Praha: C.H.Beck, 2001. 256s. ISBN 80-7179-603-4 §HRŮZOVÁ, H. Manažerské rozhodování. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2007. 230s. ISBN 978-80-86730-12-7 §KISLINGEROVÁ, E., et al., Nová ekonomika : nové příležitosti?. Praha: C.H. Beck, 2011. 322s. ISBN 978-80-7400-403-2 §KOVÁŘ, F. Strategický management. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2008. 206s. ISBN 978-80-86730-33-2 §PORTER, E. M. On Competition. 1st ed. Boston: Harvard Business School Publishing Corporation, 2008. ISBN 978-1-4221-2696-7 §SIMON, H. Skrytí šampióni 21. století. 1. vyd. Praha: Management Press. 2010. 383s. ISBN 978-80-7261-225-3 §SOUČEK, Z. Firma 21. století: Předstihneme nejlepší!!! Praha:Professional Publishing, 2005. 258 s. ISBN 80-86419-88-6. §SOUČEK, Z. Úspěšné zavádění strategického řízení firmy. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2003. 213 s. ISBN 80-86419-47-9. str. 9 §ŠTRSCH, P. Principy managementu, 1.vyd. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2007. 153s. ISBN 978-80-86730-23-3 §VEBER, J., et al., Management. 2. vyd. Praha: MANAGEMENT PRESS, 2011. 710s. ISBN 978-80-7261-200-0 §ZUZÁK R. Strategické řízení podniku, 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 176s. 978-80-247-4008-9 §ZUZÁK, R. Strategické řízení pro obor Podnikání a administrativa. 1. vyd. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, 2009. 172s. ISBN 978-80-213-1968-4. › 9