*Přednáška EKKU *Simona Škarabelová * * *Definice, funkce, subsystémy masmédií *Vliv masmédií *Masmédia veřejné služby *Budoucnost masmédií veřejné služby *Aby byl dnes člověk opravdu „vzdělaným“, musí být vzdělán v médiích. * * (Marshall McLuhan, 1966) *masová média *hromadné sdělovací prostředky *prostředky komunikace, které jsou schopny oslovit velký počet lidí na velké ploše v jednom okamžiku *dělíme na subsystémy televize, rozhlasu, tisku, internetu (sociálních sítí) * *Protože před vynálezem knihtisku čtenářská veřejnost neexistovala, lidé zřejmě měli sklon považovat čtenáře za – v širším slova smyslu – šiřitele „dorozumívacích prostředků“, *tedy za „médium“. * * (Marshall McLuhan, 1973) * *osvětová *informační *vzdělávací *výchovná *regulační *kulturní *zábavní *??? *Televize *Rozhlas *Tisk *Internet * *Pro uživatele televize se zprávy automaticky stávají skutečným světem, nikoliv náhražkou za skutečnost, samy jsou bezprostřední skutečností. * *(Marshall Mc Luhan, 1978) * *http://famedaddy.com/ *http://revue.idnes.cz/v-britanii-nabizeji-sperma-celebrit-pro-umele-oplodneni-pj8-/zajimavosti.asp x?c=A121017_114404_zajimavosti_nh *http://www.youtube.com/watch?v=gqZXkdvzmkY *A statement from the TV company, called 2LE Media, said: “Fame Daddy is not a real organisation. In fact it’s entirely made up, and is part of a satirical comedy / entertainment programme that we are producing for Channel 4.” *The statement said: “There is a serious side to the programme in that it aims to highlight the sometimes detrimental impact of social media on our news culture. *“Fame Daddy, for example, after starting out simply as a press released website with a social media footprint has reached Los Angeles, China and Australia.” * *na náš smyslový život se podobají účinkům nové poezie. Nemění strukturu našeho myšlení, nýbrž strukturu našeho světa. * *(Marshall McLuhan, 1969) * * *rozlišujeme: *masmédia na komerční bázi *masmédia na nekomerční bázi *média veřejné služby, *tj. veřejnoprávní média *public broadcast media *Koexistence veřejnoprávních a soukromých provozovatelů na základě státem udělených a kontrolovaných vysílacích licencí *Licence uděluje Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání *A to na základě zák. č. 231/2001 Sb. O provozování rozhlasového a televizního vysílání *média jsou tak mocnou silou v ovlivňování veřejného mínění, že by měla být využita k prospěchu co největšího množství lidí (tzn. k prospěchu, nikoli pro uspokojení nebo pro zvětšení možnosti výběru) *stát jako majitel frekvenčního a kmitočtového spektra sice jeho část může pronajímat formou licencí soukromým subjektům, neměl by se však vzdávat zodpovědnosti za něj. *mají publikum vychovávat, informovat, ale také bavit, *musí sloužit rozdílnému vkusu, intelektuálnímu i lidovějšímu, *mají pokrývat svými službami celou zemi a pokud to technologie dovoluje, nabízet přijatelnou kvalitu příjmu, *jsou povinny vytvářet programy pro menšiny (regionální, etnické, jazykové, náboženské i generační). Modely financování médií veřejné služby Metoda financování Země Provozovatelé Koncesionářský poplatek a vládní dotace Velká Británie Japonsko Kanada Austrálie BBC NHK CBC ABC Koncesionářský poplatek a tržní financování Německo Francie Itálie Holandsko Česká republika Nový Zéland ARD, ZDF FT RAI NOS ČT TVNZ Tržní financování Španělsko Portugalsko RTVE RTP *Rada České televize *Kodex ČT *Etický panel ČT *Rada Českého rozhlasu *Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání *Parlamentní komise pro sdělovací prostředky *oddělená regulace veřejnoprávní a soukromé televize (včetně kabelové a satelitní), *systém s hlavním regulačním orgánem jehož pravomoc se vztahuje na veřejnoprávní i soukromou televizi *jediný regulační orgán s pravomocemi v oblasti veřejnoprávní televize, soukromé televize a telekomunikací *udělování programové skladby *regulace programové skladby *kvóty pro nezávislou tvorbu *programová náplň *reklama a sponzorování *omezení vlastnických podílů *programové kvóty *reklama a sponzorování *ochrana dětí a mladistvých *právo na odpověď *udělejte si kompletní seznam všech věcí, které se změnily v uplynulých dvanácti letech v odívání, ve společenském chování a ve výběru programů. * *(Marshall McLuhan, 1966) *Česká televize *zák. č. 483/1991 Sb. + novelou č. 39/2001 Sb. *Český rozhlas *zák.č.484/91 + novela č. 192/2002 Sb. *Česká tisková kancelář *zák. č. 517/1992 Sb. *(zák. č. 46/2000 Sb. tiskový zákon – i pro soukromý tisk) *2 celoplošné okruhy + 100% zpravodajský kanál + digitální vysílání (ČT1, ČT1, ČT24, ČT4 Sport, ČT Junior/Art) *Programovou skladbou *Pokrytím (v HD rozlišení) *24 hodinovým vysíláním *4 celoplošné stanice *11 regionálních stanic *Digitální vysílání *Vysílání po internetu – 4 stanice: *Radion D-dur *Radio Leonardo *Radio Česko *Radio Wawe *Neexistuje žádný svět, který *leží vně tohoto, čeho si *všímají média. * *(Norbert Bolz, 2002) * *prožívají etapu vývoje, *pro niž je příznačná vysoká míra *závislosti na jejich tržní úspěšnosti, *tedy na schopnosti generovat zisk. *Komodifikací médií - média se stále více a více sama stávají zbožím *Komercionalizací médií - Důsledky této skutečnosti jsou stejné mediální produkty (zpravodajství, publicistika, komentáře či zábava) jsou svým charakterem stále více podřízeny tomu, aby byly tržně úspěšné. * *Má tři hlavní rysy: 1.krize identity - k čemu vlastně jsou? 2.krize organizace - proč jsou tak obrovská? 3.krize financování - proč mají mít zaručený příjem z poplatků? *Růst zájmu o seriál (oproti klasické kinematografii) *Nezájem o klasické vysílací schéma *Možnost sledovat oblíbené pořady na médiu, které je právě po ruce *Počítač *Tablet *Telefon * *Internetové videotéky, které umožňují přehrát daný pořad na jakémkoli počítači s webovým prohlížečem *USA - Netflix *ČR – iVysílání ČT + Voyo (Nova) *Ve světě se – zvláště u mladých lidí - projevuje ochota platit za filmy a seriály, nikoli však klasickým televizím *Oslabení vlivu kabelových televizí - HBO vlivem výše uvedeného má vlastní filmotéku GO (funguje i v ČR) *Kabelové TV jsou tak často na půl cesty: divák si může určit pořad i čas vysílání, ale k tomu musí na prvním místě platit za tradiční kabelový program (ale z toho vlastní tvorba, často seriály J) *Internetové videotéky (Netflix) začínají vytvářet vlastní díla (House of Cards/Dům z karet) *Televizní stanice mají stále převahu *Využívají jí tak, že prodávají „internetové konkurenci“ práva k vlastním dílům s výrazným zpožděním *Tím podporují pirátského stahování (z úložišť) *Jak televizní stanice, tak internetové videotéky sledují pirátské žebříčky – sondují s jejich pomocí, jaká díla se vyplatí koupit *Netflix je přesvědčen, že jeho služba pomáhá nelegální stahování omezit – od doby, kdy vstoupil na kanadský trh, poklesl zájem o hlavní zdroj pirátského obsahu o polovinu *Bude ochota platit za internetové videotéky??? *Průzkum mezi uživateli servedu Edna.cz existuje určitá ochota platit za obsah (místo pirátského stahování) i v ČR – např. seriály by si mohla kupovat necelá polovina lidí, kteří se na ně chtějí dívat. *Jakou vidíte budoucnost médií obecně? *Médií veřejné služby? *Médií soukromých – kabelových TV? *Jak na vás působí současná česká média? *Ubráníme se mediální manipulaci? Jak?