1 Doprava Ekonomika ŽP a TI Ing. Jakub Dostál 28. 10. 2013 http://www.associatedrenewable.com/images/smart_grid_energy_infrastructure_1.jpg http://people.hofstra.edu/geotrans/eng/ch8en/conc8en/ch8c1en.html https://is.muni.cz/auth/th/27564/esf_m/DP_Mullerova_is.pdf O čem to dnes bude? * Doprava * Externality v dopravě * Oceňování dopadů dopravy na ŽP * Dopravní síť v ČR 2 DOPRAVA lčinnost spjatá s cílevědomým přemísťováním osob a hmotných předmětů lv nejrůznějších objemových, časových a prostorových souvislostech lza použití různých dopravních prostředků a technologií lDopravní proces představuje nezbytné pokračování procesu výrobního lNutnost přemístění je dána nutností uspokojení výrobních a finálních potřeb > * * * * * emise baby-noise Car_crash_fun_1B traffic-congestion-blaauwberg 2039179--Obrazek--1-800x531p0 san-jose-demolitionservice Externality & doprava * * 11 * 12 Zdroj: Vojtěch Máca, Hodnocení dopadů dopravy na životní prostředí * 13 Zdroj: Vojtěch Máca, Hodnocení dopadů dopravy na životní prostředí * 14 Zdroj: Vojtěch Máca, Hodnocení dopadů dopravy na životní prostředí * 15 Zdroj: Vojtěch Máca, Hodnocení dopadů dopravy na životní prostředí * 16 * 17 Zdroj: Vojtěch Máca, Hodnocení dopadů dopravy na životní prostředí * 18 Zdroj: Vojtěch Máca, Hodnocení dopadů dopravy na životní prostředí * 19 Zdroj: Vojtěch Máca, Hodnocení dopadů dopravy na životní prostředí Shrnutí podle Mácy: * (negativní) dopady dopravy umíme hodnotit – zdaleka ale ne všechny * často nekvantifikujeme ani ty, které dokážeme * peněžní ocenění umožňuje vzájemné porovnání dopadů s často diametrálně odlišnými efekty * méně hluku a více emisí nebo naopak? * není (a nemá) to být jediné hodnotící kritérium 20 * Pevninská •Silniční, drážní, říční, potrubní * Mořská •Námořní * Vzdušná •Letecká •Potrubní •Složky dopravy •Dopravní prostředky, dopravní cesty, ostatní dopravní infrastruktury • • Druhy dopravy Vlastnictví infrastruktury * Stát * dálnice, rychlostní silnice * silnice I. třídy * železniční dopravní cesta * vodní cesta včetně vodní infrastruktury * mezinárodní letiště Praha Ruzyně • lKraje * silnice II. a III. třídy * vybraná letiště § 9 zákona č. 13/1997 Sb. O pozemních komunikací Vlastnictví pozemních komunikací (1) Vlastníkem dálnic a silnic je stát. Vlastníkem místních komunikací je obec, na jejímž území se místní komunikace nacházejí. Vlastníkem účelových komunikací je právnická nebo fyzická osoba. (2) Vlastnické právo státu k dálnicím a silnicím vykonává Ministerstvo dopravy a spojů. (3) Ministerstvo dopravy a spojů nebo obec může pověřit výkonem vlastnických práv právnickou nebo fyzickou osobu (dále jen „správce pozemní komunikace“). (4) Prováděcí předpis vymezí podrobnosti k péči vlastníka pozemní komunikace o dálnici, silnici a místní komunikaci a o jejich evidenci. Silniční a dálniční síť se dělí podle vlastnictví následovně: - vlastníkem dálnic a rychlostních silnic je stát s převodem výkonu vlastnického práva na Ministerstvo dopravy ČR - vlastníkem silnic I. tříd je stát zastoupený Ministerstvem dopravy ČR - vlastníkem silnic II. a III. tříd je kraj Silniční a dálniční síť se dělí podle výkonu státní správy následovně: - výkon státní správy na dálnici a silnicích R – Ministerstvo dopravy ČR - výkon státní správy na silnicích I. tříd – Krajský úřad - výkon státní správy na silnicích II. a III. tříd – Obecní úřady obcí s rozšířenou působností ČR a EU Obyvatelstvo 10,7 mil. 501 mil. Rozloha 78,9 tis. km2 4,3 mil. km2 HDP €146 mld. €10.617 mld. Síť vozovek 128 tis. km 5 mil. km Síť železnic 9,6 tis. Km 214,6 tis.km 2,1% 1,8% 1,4% 2,5% 4,5% Dopravní sít ČR * Jedna z nejhustších v EU Mez. letiště 7 letišť vodní cesty 355 km železnice 9.619 km silnice cca 55.800 km Souvislosti ČR 78 864 km2 Letiště Praha Ruzyně, Karlovy Vary, Brno Tuřany, Ostrava Mošnov Vodní cesty: 330 km připadá na nejvýznamnější vltavsko-labskou cestu Železnice: 1875 km vícekolejných, elektrifikovaných 2926 km Silnice: 657 km dálnic, 355 km rychlostních silnic Zdroj: dopravní sektorové strategie, s. 169 Dopravní cesta je plně oddělena od dopravce, ten provozuje letecké činnosti na základě licence. Dle statistické ročenky je na území ČR v provozu celkem 85 letišť, z nichž 14 má status veřejného mezinárodního, 56 veřejného vnitrostátního, 6 neveřejného mezinárodního a 9 neveřejného vnitrostátního. Největším zřizovatelem a správcem letišť je státní Česká správa letišť. Nejfrekventovanější letiště je Ruzyně, v roce 2007 odbavilo necelých 12,5 milionu cestujících. Letištěm Praha vloni prošlo rekordních 12 436 254 cestujících. Naše největší letiště tak zaznamenalo 7,5% nárůst oproti předchozímu roku. Největší zájem o cestování letadlem byl mezi cestujícími v srpnu, kdy jich vzdušný přístav odbavil 1,34 milionů, nejrušnějším dnem byl pak 29. červen s téměř 47 tisíci pasažéry. Průměrně branami letiště prošlo každý den 34 tisíc cestujících. Nejčastěji pasažéři létali na linkách mezi Prahou a Velkou Británií (1 950 029) a Prahou a německými destinacemi (1 127 128). O 23,4 % se zvýšil počet cestujících do Itálie (905 061), které tak patří třetí místo mezi nejoblíbenějšími destinacemi. Čtvrtá je Francie s 803 794 cestujících. Jako pátá nejoblíbenější země se umístilo Španělsko s 660 021 pasažéry, což je o 28.6 % více než v předchozím období. V průběhu roku 2007 bylo Letiště Praha spojeno pravidelnými linkami 56 dopravců s více než 120 destinacemi. Pravidelnými linkami v loňském roce cestovalo 10,6 milionů osob, což představuje 85,2 % z celkového počtu odbavených cestujících. Nejoblíbenějšími destinacemi v roce 2007 byly tradičně Londýn (966 926) a Paříž (686 699), dále Frankfurt (452 824), Amsterdam (407 010) a na pátém místě Moskva (339 405). Letiště Praha v loňském roce odbavilo přes 55 tisíc tun nákladu. Brno-Tuřany v roce 2007. Celkem letiště využilo 415 276 cestujících, z toho na pravidelných spojích 168 tisíc a v nepravidelné dopravě 247 tisíc. Oproti roku 2006 to znamená nárůst o 5,5%. Téměř 119 tisíc cestujících bylo přepraveno na pravidelné lince Londýn-Brno, letadly Českých aerolinií mezi Brnem a Prahou letělo 36 tisíc cestujících, z nichž přes 90% použilo letiště Praha k přestupu na další mezinárodní spoje 26 Zdroj: dopravní sektorové strategie, s. 168 27 Zdroj: Dopravní sektorové strategie, s. 164 28 Zdroj: Dopravní sektorové strategie, s. 162 Silniční doprava rsd-dalnice-2009 Dopravní cesta je plně oddělena od dopravce, ten provozuje letecké činnosti na základě licence. Dle statistické ročenky je na území ČR v provozu celkem 85 letišť, z nichž 14 má status veřejného mezinárodního, 56 veřejného vnitrostátního, 6 neveřejného mezinárodního a 9 neveřejného vnitrostátního. Největším zřizovatelem a správcem letišť je státní Česká správa letišť. Nejfrekventovanější letiště je Ruzyně, v roce 2007 odbavilo necelých 12,5 milionu cestujících. Letištěm Praha vloni prošlo rekordních 12 436 254 cestujících. Naše největší letiště tak zaznamenalo 7,5% nárůst oproti předchozímu roku. Největší zájem o cestování letadlem byl mezi cestujícími v srpnu, kdy jich vzdušný přístav odbavil 1,34 milionů, nejrušnějším dnem byl pak 29. červen s téměř 47 tisíci pasažéry. Průměrně branami letiště prošlo každý den 34 tisíc cestujících. Nejčastěji pasažéři létali na linkách mezi Prahou a Velkou Británií (1 950 029) a Prahou a německými destinacemi (1 127 128). O 23,4 % se zvýšil počet cestujících do Itálie (905 061), které tak patří třetí místo mezi nejoblíbenějšími destinacemi. Čtvrtá je Francie s 803 794 cestujících. Jako pátá nejoblíbenější země se umístilo Španělsko s 660 021 pasažéry, což je o 28.6 % více než v předchozím období. V průběhu roku 2007 bylo Letiště Praha spojeno pravidelnými linkami 56 dopravců s více než 120 destinacemi. Pravidelnými linkami v loňském roce cestovalo 10,6 milionů osob, což představuje 85,2 % z celkového počtu odbavených cestujících. Nejoblíbenějšími destinacemi v roce 2007 byly tradičně Londýn (966 926) a Paříž (686 699), dále Frankfurt (452 824), Amsterdam (407 010) a na pátém místě Moskva (339 405). Letiště Praha v loňském roce odbavilo přes 55 tisíc tun nákladu. Brno-Tuřany v roce 2007. Celkem letiště využilo 415 276 cestujících, z toho na pravidelných spojích 168 tisíc a v nepravidelné dopravě 247 tisíc. Oproti roku 2006 to znamená nárůst o 5,5%. Téměř 119 tisíc cestujících bylo přepraveno na pravidelné lince Londýn-Brno, letadly Českých aerolinií mezi Brnem a Prahou letělo 36 tisíc cestujících, z nichž přes 90% použilo letiště Praha k přestupu na další mezinárodní spoje 30 Zdroj: Dopravní sektorové strategie, s. 165 31 Zdroj: Dopravní sektorové strategie, s. 166 32 Zdroj: Dopravní sektorové strategie, s. 167 Zdroj: Dopravní sektorové strategie, s. 163 Dopravní cesta je plně oddělena od dopravce, ten provozuje letecké činnosti na základě licence. Dle statistické ročenky je na území ČR v provozu celkem 85 letišť, z nichž 14 má status veřejného mezinárodního, 56 veřejného vnitrostátního, 6 neveřejného mezinárodního a 9 neveřejného vnitrostátního. Největším zřizovatelem a správcem letišť je státní Česká správa letišť. Nejfrekventovanější letiště je Ruzyně, v roce 2007 odbavilo necelých 12,5 milionu cestujících. Letištěm Praha vloni prošlo rekordních 12 436 254 cestujících. Naše největší letiště tak zaznamenalo 7,5% nárůst oproti předchozímu roku. Největší zájem o cestování letadlem byl mezi cestujícími v srpnu, kdy jich vzdušný přístav odbavil 1,34 milionů, nejrušnějším dnem byl pak 29. červen s téměř 47 tisíci pasažéry. Průměrně branami letiště prošlo každý den 34 tisíc cestujících. Nejčastěji pasažéři létali na linkách mezi Prahou a Velkou Británií (1 950 029) a Prahou a německými destinacemi (1 127 128). O 23,4 % se zvýšil počet cestujících do Itálie (905 061), které tak patří třetí místo mezi nejoblíbenějšími destinacemi. Čtvrtá je Francie s 803 794 cestujících. Jako pátá nejoblíbenější země se umístilo Španělsko s 660 021 pasažéry, což je o 28.6 % více než v předchozím období. V průběhu roku 2007 bylo Letiště Praha spojeno pravidelnými linkami 56 dopravců s více než 120 destinacemi. Pravidelnými linkami v loňském roce cestovalo 10,6 milionů osob, což představuje 85,2 % z celkového počtu odbavených cestujících. Nejoblíbenějšími destinacemi v roce 2007 byly tradičně Londýn (966 926) a Paříž (686 699), dále Frankfurt (452 824), Amsterdam (407 010) a na pátém místě Moskva (339 405). Letiště Praha v loňském roce odbavilo přes 55 tisíc tun nákladu. Brno-Tuřany v roce 2007. Celkem letiště využilo 415 276 cestujících, z toho na pravidelných spojích 168 tisíc a v nepravidelné dopravě 247 tisíc. Oproti roku 2006 to znamená nárůst o 5,5%. Téměř 119 tisíc cestujících bylo přepraveno na pravidelné lince Londýn-Brno, letadly Českých aerolinií mezi Brnem a Prahou letělo 36 tisíc cestujících, z nichž přes 90% použilo letiště Praha k přestupu na další mezinárodní spoje Potrubní doprava * Slouží k přepravě surovin (zejména) na dlouhé vzdálenosti v * * 37