Environmentální politika Jana Soukopová Environmentální politika nrole státu (veřejné moci) nnenáhodné řešení problému nkoncepce: ¡popis a hodnocení stavu ¡analýza problémů a rizik ¡definice cílů ¡návrh opatření a nástrojů Environmentální politika nGlobální ¡zpravidla sektorové politiky – rámcové úmluvy nSupraregionální ¡Akční programy EU (aktuálně 6.) n /rozhodnutí EP a Rady 1600/2002/ES/ nnárodní ¡Státní politika životního prostředí ČR (aktuálně pro roky 2004-2010) nregionální, lokální ¡např. v rámci programu rozvoje obce, programů rozvoje územního obvodu kraje, koncepce rozvoje cestovního ruchu, ... /obecní a krajské zřízení/ Ekologická politika státu nZřízení potřebných orgánů a institucí nPřijetí určitých principů ¡Státní politika životního prostředí nFormulace základních cílů nVolba vhodných nástrojů nZakotvení institucionální struktury i nástrojů do platných právních norem nKontrola fungování ekologické politiky Organizační systém ochrany ŽP nPodle územního hlediska ¡Orgány s mezinárodní působností ¡Orgány s celorepublikovou působností ¡Orgány s působností na nižších úrovních státní správy nPodle rozsahu činnosti ¡Ochrana ŽP – hlavní náplň činnosti ¡Ochrana ŽP – jedna z činností nPodle charakteru moci ¡Orgány zákonodárné ¡Orgány výkonné n Politika životního prostředí EU nUstanovení čl. III – 233 o politice ŽP nCíle: ¡udržování, ochrana a zlepšování kvality ŽP ¡ochrana lidského zdraví ¡obezřetné a racionální využívání přírodních zdrojů ¡podpora opatření na mezinárodní úrovni, čelících regionálním a celosvětovým problémům ŽP Historie politiky ŽP EU nHlavními body vývoje ochrany životního prostředí v rámci EU jsou: n1959 – první norma týkající se ŽP - směrnice 59/221/Euratom o ochraně pracovníků proti ionizujícímu záření n1972 – koná se mezinárodní konference o ŽP ve Stockholmu, n1973 – vytvoření první sekce Evropské komise, která se specializuje na ochranu ŽP + přijetí prvního akčního plánu pro ochranu životního prostředí n1980 – Evropský soudní dvůr potvrdil, že je možné přijímat evropské závazné normy o ochraně ŽP v rámci regulace vnitřního trhu n1981 – v rámci Evropské komise zřízeno samostatné generální ředitelství pro ŽP n1984 – zřízen první zvláštní fond pro ochranu ŽP na evropské úrovni n1987 – Jednotný evropský akt (Single European Act) vytváří zvláštní politiku ochrany životního prostředí n1992 – Maastrichtská smlouva zavádí princip, že při přijímání a provádění všech politik ES se musí přihlížet k dopadům na životní prostředí n1994 – je zřízen Kohezní fond (Fond soudržnosti), který mj. financuje projekty na ochranu životního prostředí. n2001 – platí VI. akční plán pro životní prostředí (2002-2012) n2012 – Dne 29. listopadu 2012 přijala Evropská komise návrh rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady o všeobecném akčním programu Unie pro životní prostředí na období do roku 2020 „Spokojený život v mezích naší planety“ (7. akční program pro životní prostředí), COM(2012) 710 final n2013 – září – 7. akční plán stále není schválen! n Zásady politiky ŽP EU nZásada prevence („je lepší než léčení“) nOdstraňovat příčiny škod na místě vzniku nZásada „znečišťovatel platí“ nPrincip integrace – zásady ochrany ŽP se musí promítat do definic a realizace všech politik EU a členských států nZásada předběžné opatrnosti nZásada vysoké úrovně ochrany, která se má promítat do všech legislativních a normativních kroků Komise Nástroje politiky ŽP EU nLegislativa nTržní nástroje nHorizontální nástroje nFinanční nástroje nVolný přístup k informacím o znečištění ŽP n„Eco-label“ – označení výrobků vyhovujících nstanoveným normám n„Eco-audit“ – dobrovolný audit technologických procesů z hlediska požadavků ochrany ŽP Legislativa nSměrnice (někdy nařízení) stanovící standardy pro vodní hospodářství, zacházení s odpady, kvalitu ovzduší,chemické produkty, hladinu hluku, ochranu přírody; nV některých oblastech je přijetí směrnice podmíněno jednomyslností v Radě Tržní nástroje n„Měkké“ nástroje ¡„Eco-label“ a „Ecoaudit“, které posilují „image“ výrobce na trhu n„Tvrdé“ nástroje, ¡fiskální stimuly a antistimuly, snaha o internalizaci nákladů a ztrát z poškození ŽP v cenách produktů nRežim státních podpor, daňových úlev atd. přihlížejících k hledisku ochrany ŽP Finanční nástroje nVýdaje na ŽP tvoří jen 3% rozpočtu EU: ¡strukturální fondy také podporují environmentální projekty; ¡kohezní fond financuje dopravní a infrastrukturní projekty v chudších státech; nEvropská investiční banka – cca 20% úvěrů jde na environmentální projekty. nProgramy financované přímo z prostředků EU ¡LIFE demonstrační kampaně o emisích a ochraně přírody; ¡ENVIREG financování environmetálních investic n Obsahové cíle programu „Směrem k udržitelnému rozvoji“ nZásady: nUdržitelný rozvoj; nIntegrace cílů do ostatních politik EU nSdílená odpovědnost unie, států, regionů,regionálních a místních orgánů i občanů; nVyužít především tržní nástroje, které povzbuzují všechny účastníky k volbě řešení, jež jsou v souladu se zájmy ochrany ŽP. Horizontální nástroje nZlepšení informačních zdrojů o ŽP, které poskytují mezinárodně srovnatelná data nVědecký výzkum a technický rozvoj, který řeší také prevenci a snížení dopadů na ŽP; nPlánovací procedury: EIA (Enviromental Impact Assessment) – závazná kriteria a postupy při hodnocení nových staveb i zaváděných výrobních postupů z hlediska dopadu na ŽP; nVeřejná informovanost a výchova celé veřejnosti, aby vnímala problémy ŽP Program zdůrazňuje tato témata nUdržitelné řízení a hospodaření s přírodními zdroji; nIntegrace kontroly znečištění a prevence vzniku škodlivých odpadů nSnížit spotřebo energie z neobnovitelných nzdrojů; nZlepšit řízení dopravy s územní plány; nEnvironmentální kvalita městských celků; nZlepšit veřejné zdraví a bezpečnost Akční plán 2001-2010 (2002-2012) nPriority: ¡Boj proti změnám klimatu; nCíl – stabilizovat atmosférické koncentrace plynů způsobujících skleníkový efekt na úrovni, která nezpůsobí nepřirozené výkyvy zemského podnebí ¡Přírodní a biologická rozmanitost – chránit unikátní zdroj; nCíl – chránit a obnovit fungování přírodních ekosystémů a zastavit ztrátu biologické rozmanitosti v Evropské unii a v globálním měřítku. Chránit půdy před erozí a znečištěním. Akční plán 2002-2012 nPriority: ¡Životní prostředí a zdraví; nCíl – dosáhnout takové kvality životního prostředí, kde hladiny koncentrací škodlivin vytvořených člověkem, včetně nejrůznějších typů záření, nepovedou k významným nebezpečím pro zdraví člověka ani nebudou mít na zdraví člověka významné dopady ¡Trvale udržitelné využívání přírodních zdrojů a hospodaření s odpady nCíl – zajistit, aby spotřeba obnovitelných a neobnovitelných zdrojů nepřesáhla nosnou kapacitu životního prostředí. Je třeba přerušit spojení mezi využíváním zdrojů a ekonomickým růstem pomocí významně zlepšené účinnosti využívání zdrojů, odmaterializování hospodářství, a zamezováním vzniku odpadů. Hlavní témata politiky ŽP EU nEvropská unie si stanovila tři hlavní cíle v boji s globálním oteplováním ¡20% snížení emisí skleníkových plynů, ¡20% zvýšení energetické účinnosti a ¡20% energie z obnovitelných zdrojů. nNa klimatickém summitu OSN v Kodani v prosinci 2009 se ale unii svoje priority globálně prosadit nepodařilo. Státní politika životního prostředí ČR nOchrana životního prostředí a právo na příznivé životní prostředí je zajištěno v článku 35 Listiny základních práv a svobod ČR. nZákladním dokumentem ochrany a tvorby životního prostředí v ČR nV lednu 2013 byla aktualizovaná SPŽP předložena vládě, http://www.mzp.cz/cz/news_130108_Statni_politika_zivotniho_prostredi ¡ Prioritní osy aktualizované SPŽP nSpolečnost, člověk a zdraví; nEkonomika a inovace; nRozvoj území; nKrajina, ekosystémy a biologická rozmanitost; nStabilní a bezpečná společnost Principy aktualizované SPŽP nPrincip integrace politik nPrincip prevence nPrincip předběžné opatrnosti, nZnečišťovatel platí. nPrincip nákladové efektivnosti nZvyšování povědomí veřejnosti nPrincip mezinárodní odpovědnosti Prioritní oblasti SPŽP 1.Ochrana a udržitelné využívání zdrojů ¡1.1. Zajištění ochrany vod a zlepšování jejich stavu ¡1.2. Prevence a omezování vzniku odpadů a jejich negativního vlivu na ŽP, podpora jejich využívání jako náhrady přírodních zdrojů ¡1.3. Ochrana a udržitelné využívání půdního a horninového prostředí Prioritní oblasti SPŽP 2.Ochrana klimatu a zlepšení kvality ovzduší ¡2.1 Snižování emisí skleníkových plynů a omezování negativních dopadů klimatických změn ¡2.2 Snížení úrovně znečištění ovzduší ¡2.3 Efektivní a přírodě šetrné využívání obnovitelných zdrojů energie Prioritní oblasti SPŽP 3.Ochrana přírody a krajiny ¡3.1 Ochrana a posílení ekologických funkcí krajiny ¡3.2 Zachování přírodních a krajinných hodnot ¡3.3 Zlepšení kvality prostředí v sídlech Prioritní oblasti SPŽP 4.Bezpečné prostředí ¡4.1 Předcházení rizik ¡4.2 Ochrana prostředí před negativními dopady krizových situací způsobenými antropogenními nebo přírodními hrozbami Odvětvové politiky SPŽP nEnergetika nTěžba nerostných surovin nPrůmysl nObchod nDoprava nZemědělství a lesní hospodářství nOchrana a užívání vod nŽivotní prostředí a zdraví nRegionální rozvoj, obnova venkova a cestovní ruch Výkonná moc a)Vláda ČR b)Ministerstva (Ministerstvo životního prostředí) c)Zvláštní orgány zřízené za účelem plnění speciálních úkolů v ochraně ŽP ¡Česká inspekce životního prostředí ¡CENIA (Česká informační agentura ŽP) ¡Správy národních parků a chráněných krajinných území ¡Státní fond životního prostředí d)Krajské úřady e)Okresní úřady f)Orgány obcí Nástroje realizace SPŽP 1.Zvyšování povědomí veřejnosti v otázkách životního prostředí, environmentální vzdělávání, výchova a osvěta 2.Právní nástroje 3.Ekonomické nástroje 4.Dobrovolné nástroje 5.Informační nástroje 6.Nástroje strategického plánování 7.Nástroje zapojování veřejnosti 8.Nástroje výzkumu a vývoje 9.Mezinárodní nástroje 10.Institucionální nástroje Nástroje realizace akt. SPŽP nNormativní (administrativně-právní) nástroje ¡Cíle nZlepšit právní vymahatelnost složkových právních předpisů. nVyhodnocovat a odstraňovat nekonzistenci právních předpisů, jejichž aplikace se dotýká oblastí životního prostředí a nakládání se zdroji. nPřipravit návrh zákona na ochranu půdy nPředložit věcný záměr novely horního zákona nImplementovat nový zákon o ochraně ovzduší nZavést povinné energetické standardy pro nové budovy od roku 2013 nOptimalizovat legislativní nástroje ochrany přírody a krajiny Nástroje realizace akt. SPŽP nEkonomické a tržní nástroje ¡Cíle nZajistit dostatečné finanční zdroje pro efektivní uplatnění podpůrných nástrojů, zejména na národní úrovni, zajistit stabilní strukturu příjmů pro tyto zdroje nHodnotit nově zaváděné podpory z pohledu dopadů na životní prostředí ex ante nOptimalizovat nastavení podpor (PRV, Operační programy, národní programy aj.) s cílem posílit pozitivní synergické efekty v oblasti životního prostředí a vyloučit negativní dopady. nNastavit pravidla pro Evropský systém emisního obchodování po roce 2013 nEfektivně využít prostředky z prodeje emisních povolenek a flexibilních mechanismů Kjótského protokolu nPodporovat u výrobků internalizaci externalit spojených s nakládáním s odpady z nich vzniklých (systémy zpětného odběru, rozšířená odpovědnost výrobců, informační kampaně, hodnocení životního cyklu výrobků, atd.). nPravidelně analyzovat efekty poplatků ve složkových zákonech a v případě potřeby navrhnout jejich úpravu tak, aby účinně podporovaly realizaci opatření a dosahování cílů Nástroje ochrany ŽP 1.Zvyšování povědomí veřejnosti v otázkách životního prostředí, environmentální vzdělávání, výchova a osvěta 2.Právní nástroje 3.Ekonomické nástroje 4.Dobrovolné nástroje 5.Informační nástroje 6.Nástroje strategického plánování 7.Nástroje zapojování veřejnosti 8.Výzkum a vývoj 9.Mezinárodní spolupráce 10.Institucionální nástroje n n nDěkuji za pozornost nJ n