Organizace, zájmové skupiny a jejich vliv na životní prostředí Jana Soukopová Organizace x zájmové skupiny nOrganizace x zájmové skupiny ¡Veřejného sektoru ¡Soukromého sektoru ¡ ¡Ziskového sektoru ¡Neziskového sektoru Ziskový sektor v ochraně ŽP n Zástupci Eko-průmyslu ¡CZ-NACE n38.32-Úprava odpadů k dalšímu využití, kromě demontáže vraků, strojů a zařízení n36.00-Shromažďování, úprava a rozvod vody n46.77-Velkoobchod s odpadem a šrotem n37.00-Činnosti související s odpadními vodami n38.11-Shromažďování a sběr odpadů, kromě nebezpečných n38.12-Shromažďování a sběr nebezpečných odpadů n38.21-Odstraňování odpadů, kromě nebezpečných n38.22-Odstraňování nebezpečných odpadů n38.32-Úprava odpadů k dalšímu využití, kromě demontáže vraků, strojů a zařízení n38.31-Demontáž vraků a vyřazených strojů a zařízení pro účely recyklace n39.00-Sanace a jiné činnosti související s odpady Stav trhu druhotných surovin v ČR nV současné době působí v ČR na trhu cca 1500 subjektů, z toho 400 společností a 1100 soukromých podnikatelů n20 000 – 30 000 zaměstnanců n40 – 50 mld. Kč roční objem finančních prostředků trhu (výkup, úprava a prodej všech komodit druhotných surovin) nČeský obchod s druhotnými surovinami je zaměřen proexportně n Přínos aktualizace Surovinové politiky ČR Obsahuje řadu opatření k zajištění plnění svých strategických cílů Realizace stanovených opatření bude mít pozitivní vliv zejména na oblast průmyslové výroby a v důsledku i na oblast sociální (v podobě tvorby nových pracovních míst) Dokument je v souladu s politikou EU v této oblasti, Raw Materials Initiative, strategickým dokumentem Evropa 2020, Plánem pro Evropu účinněji využívající zdroje a aktuálním dokumentem COM(2012) 82 – „Zajištění surovin pro budoucí prosperitu Evropy, Návrh evropského inovačního partnerství v oblasti surovin“. Z úvodu dokumentu: Ve 21. století vzniká nové paradigma, jež poukazuje na inovace jako na hybnou sílu, která v Evropě doposud nebyla v oblasti surovin z velké části využita. Komise v roce 2010 vymezila v rámci stěžejní iniciativy „Unie inovací“ vhodný rámec evropských inovačních partnerství. Tato partnerství budou zahájena v případech, kde bude pro rychlejší a účinnější dosažení společenských cílů potřeba spojit úsilí veřejných i soukromých subjektů na regionální a národní úrovni a na úrovni EU v oblasti inovací, výzkumu a vývoje a opatření na straně poptávky.To je i případ surovin, kterými se zabývá toto sdělení. Toto partnerství se zaměří na neenergetické, nezemědělské suroviny, mimo jiné včetně seznamu kritických surovin EU8. Zahrnuje tedy i jiné kovové, průmyslové a stavební nerosty, jakož i jiné průmyslové suroviny. Řada z těchto materiálů představuje nezbytné vstupy pro vývoj inovačních čistých technologií, které jsou šetrné vůči životnímu prostředí. Pro realizaci cíle stanoveného v tomto dokumentu bylo definováno 5 Pracovních balíčků. Z pohledu stavebních materiálů je významný balíček č. 4 – zlepšení podmínek regulačního rámce, zejména podporováním vynikající kvality a prevence, přípravy na opětovné použití a recyklaci prostřednictvím veřejných (např. veřejné zakázky) a soukromých iniciativ. Cílem tohoto pracovního balíčku je optimalizovat přidanou hodnotu surovin, zlepšit ziskovost a snížit náklady související s recyklací, a to tím, že se zvýší účinnost sběru, třídění a recyklace hodnotných surovin z odpadu. Za tímto účelem se v rámci tohoto balíčku rovněž použijí politiky v oblasti výrobků, standardizace a certifikace, jakož i ekonomické nástroje. Výroba recyklovaného kameniva D:\Data\Recyklace\AZS_98\do prezentace\06.jpg H:\arsm\Výborný\SDO.jpg Zpracovatelské linky, kde dochází k třídění stavebních hmot z demolic a k jejich úpravě na požadované frakce. Eko-inovace nAkční plán pro ekologické inovace (EcoAP) nFóra n nECO-WEB http://www.ecoweb.info/ ¡Příklady nŠetrnější vytápění (peletky, štěpka, topoly, integrované systémy vytápění, aj.) nŠetrnější doprava (hybridní pohony, CNG technologie, aj.) nSONY http://www.sony.cz/hub/eco/ekologicke-produkty/inovace n n České ekologické manažerské centrum nwww.cemc.cz n nOdpadové fórum n n nWaste Forum n n nTřetí ruka n n nEnvi služby n n n n n Neziskový sektor v ochraně ŽP nsubjekty veřejného sektoru, kterými jsou: ¡Ministerstvo životního prostředí; ¡obce; ¡kraje; ¡Fondy (Státní fond životního prostředí); ¡Veřejné instituce (Česká inspekce životního prostředí, Agentura ochrany přírody a krajiny, veřejné neziskové organizace aj. ) nnestátní (soukromé) neziskové organizace2 a nobčané (domácnosti). Organizace veřejného sektoru nMŽP … zajišťuje: zajišťuje: nochranu přirozené akumulace vod; nochranu ovzduší; nochranu zemědělského půdního fondu; nochranu hornického prostředí, včetně ochrany nerostných zdrojů a podzemních vod; nodpadové hospodářství; nmyslivost, rybářství a lesní hospodářství v národních parcích; nvýkon státní geologické služby; nochranu přírody a krajiny; ngeologické práce a ekologický dohled nad těžbou; nochranu vodních zdrojů a ochranu jakosti podzemních a povrchových vod; nstátní ekologickou politiku; nposuzování vlivů činností a jejich důsledků na ŽP, včetně těch, které přesahují hranice státu. Organizace veřejného sektoru nKraje ¡prognózy, koncepce a strategie ¡mimo to také: nvymezují a hodnotí regionální systém ekologické stability; nvydávají závazné stanovisko ke schválení lesních hospodářských plánů a hospodářských osnov; nrozhodují o omezení výkonu práva myslivosti a rybářství v přírodních rezervacích; nzajišťují záchranné programy ohrožených zvláště chráněných rostlin a živočichů; nvykonávají státní dozor v ochraně přírody a krajiny; nspolupracující s ostatními úřady a orgány na zajišťování ekologické výchovy a vzdělání a nuplatňují stanovisko k zásadám územního rozvoje z hlediska zájmů chráněných zákonem o ochraně přírody a krajiny. Organizace veřejného sektoru nObce njsou odpovědné za odpadové hospodářství obce; njsou odpovědné za kvalitu vod v obci; nvymezují a hodnotí místní systém ekologické stability; nvykonávají státní dozor v ochraně přírody a krajiny; nukládají pokuty za přestupky a protiprávní jednání; nuplatňují stanoviska k územním plánům, regulačním plánům. NNO http://www.zelenykruh.cz/cz/ (28) nPřednáška Ing. Jakub Dostál n n n n n Občan a jeho role v ochraně a tvorbě ŽP n? Role ? ¡VELKÁ ¡Možnosti dané Aarhurskou úmluvou nZpřístupňování informací o ŽP veřejnosti nAktivní účast veřejnosti v rozhodovacích procesech, týkajících se ŽP nZajištění právní ochrany v záležitostech ŽP n Občan a jeho role v ochraně a tvorbě ŽP nZapojení občana formou ¡účasti na rozhodování správních úřadů ¡účasti na tvorbě aktu správního práva ¡účasti na tvorbě strategických dokumentů ¡zapojení do posuzování vlivu na ŽP (EIA, SEA) KROMĚ TOHO nVlastní přispění k ochraně a tvorbě ŽP ¡Formou nOchrany přírody a krajiny nTřídění odpadů nŠetření energie n…… n ŽP a zájmové skupiny nRůzné zájmy ¡Ziskový sektor ¡Neziskový sektor Zájmové skupiny v OH nVeřejný sektor ¡Obce ¡Svozové společnosti (NO) nSoukromý sektor ¡Svozové společnosti ¡Zpracovatelé odpadu (skládky, spalovny, MBÚ, Bioplynové stanice) ¡RECYKLACE ¡ n Skládky odpadů v ČR - 263 Spalovny v ČR n Zařízení na biologickou dekontaminaci a kompostárny Zpracovatelé plastů n C:\Users\Jana\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\SXHTPSCU\mapa3.jpg Odpady a ekonomika ¡ ¡Výsledky studie vlivu konkurenčního prostředí nKonkurence nemá žádný vliv nCharakter společnosti nemá žádný vliv n??? PROČ ¡Kartely ¡Asymetrie informací ¡ Zpět k externalitám nmožnost volně využívat některé statky a služby životního prostředí může vést ke specifickému ekonomickému vztahu – externalitám. Znehodnocení ŽP – ekonomické aspekty n Stupeň znehodnocování ŽP Ekonomická škoda ze znehodnocování ŽP Výše škody n Peněžní jednotky Náklady na zamezení znehodnocování ŽP Stupeň znehodnocování ŽP Ekonomické optimum kvality ŽP n Peněžní jednotky Náklady na zamezení Stupeň znehodnocování ŽP Ekonomická škoda Minimální ekologická zátěž ekonomiky Ekonomické optimum kvality ŽP n n nDěkuji za pozornost nJ n