Záruky zákonnosti ve veřejné správě JUDr. Jana Jurníková, Ph.D. Právnická fakulta Masarykovy univerzity Katedra správní vědy a správního práva Vymezení pojmu § Vymezení: n- systém právních prostředků určených k zabezpečení dodržování a zákonné realizace práva pro případ jeho porušení n- zachování zákonnosti je jedním z předpokladů právní jistoty n- vztahují se jak k vnitřní činnosti, tak i k činnosti vnější. n Systém n1. zrušení, změna a sistace vadných právních aktů nochrana před nezákonnými právními předpisy, n ochrana před nezákonným individuálním správním aktem, n ochrana před nezákonnými zásahy (stížnost, žaloba, náhrada škody) n ochrana před nečinností (správní řád, žaloba, fikce) systém n2. kontrola veřejné správy n3. právo na informace ve veřejné správě n4. uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností n5. přímé donucení ke splnění povinnosti n nPoznámka: ochrana veřejného zájmu (přezkumné řízení, účast OS na řízení, NSZ žaloba k ochraně veřejného zájmu) n Zrušení, změna a sistace vadných PA nPři činnost orgánů VS může docházet k chybám (právní i faktické) n- náprava vad – presumpce správnost nNPA nIPA nSmíšené – OOP (krajské soudy, lhůta 3 roky od účinnosti) n NPA nZměna- orgán, který jej vydal nZrušení – orgán, který jej vydal nebo Ústavní soud nSistace – NPA orgánů územní samosprávy n n OZV n MV ----------rozhodnutí o pozastavení – Ústavní soud (30 dnů) n . . n . . n Výzva k nápravě . n . . (rozklad) n . . n . . n OBEC (60 dnů) ………… (přiměřená lhůta) IPA nVady skutkové a vady právní nSystém opravných prostředků nŘádné – odvolání a rozklad nMimořádné – obnova řízení a přezkum rozhodnutí n KONTROLA nDruh společenského řízení nSložka jednotlivých činností nPředmět: zákonnost, účelnost a hospodárnost nDělení: nA) správní n - kontrolují subjekty VS n1. nadřízenost a podřízenost n2. mimo hierarchické vazby n KONTROLA nB) vnější kontrola nKontroluje jiný subjekt než orgán VS n1) zákonodárné a zastupitelské sbory n2) soudy n3) NKÚ n4) Správní orgány (státní kontrola) n5) veřejný ochránce práv n6) občané (petice, stížnosti) n ombudsman nNezávislá a nestranná osoba volená parlamentem (ZM), která na základě stížností nebo i z vlastního podnětu a poměrně neformálně šetří namítaná pochybení VS n- zpravidla je iniciován tehdy, když již není k dispozici jiný právní prostředek n Veřejný ochránce práv nZák. č. 349/1999 Sb. (1990, 1992, 1995) nIniciativní kontrolní orgán nMonokratický a volený nPROCES volby n1. návrhy kandidátů (Senát a prezident) n2. Volba PS n3. VO – 6 let n Nestrannost a nezávislost nNe PS ani PH n2. neslučitelnost funkcí n3. trestně právní imunita n4. mlčenlivost n5. obrana n Vazby na PS nvolba a odpovědnost n2. informace n3. záruky nezávisloti n4. účast na jednání n5. podněty k legisl. Procesu n6. ekonomický faktor n činnost nHlídá korektnost veřejné správy nMěřítkem je soulad s právem, principy demokratického právního státu a dobré správy nZahajuje šetření na podnět nVydává doporučení k nápravě n Petice nZ latinského petitio – žádost nVymezení: nKvalifikované podání, kterými se osoby obracejí na státní orgány a orgány územní samosprávy, ve věcech dotýkajících se ochrany zájmů či práv veřejného charakteru (teorie) nZpůsob komunikace mezi veřejnými orgány a veřejnosti Petice n- působí především politicky – silou veřejného mínění n- může být podmínkou určitého práva (registrace PS, registrace nezávislého kandidáta ve volbách do zastupitelstva) nObdobný mechanismus: místní referendum, návrh na registraci nové církve) n Petice nÚstavněprávní zakotvení nČl. 18 LZPS nKategorie práv politických n„ Ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo společně s jinými obracet se na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi“. n Petice- omezení n- Peticí se nesmí zasahovat do nezávislosti soudu. n n - Peticemi se nesmí vyzývat k porušování základních práv a svobod zaručených Listinou Právní úprava nZák. č. 85/1990 Sb., o právu petičním n nOprávněná osoba:každý nAdresát: státní orgány a orgány územní samosprávy n Vyřízení petice nPísemná forma nJde o návrh více osob – petiční výbor (není PO, v čele osoba starší 18 let) nShromažďování podpisů i na veřejně přístupných místech (zde není stanoven limit počtu podpisů) n- uvádí se jméno, příjmení a bydliště n- k podpisu nesmí být nikdo nucen n- nutno se seznámit s textem petice n- z petice musí být zřejmé, kdo ji podává n Vyřízení petice nZpůsob vyřízení petice je dán jednacími řády nPovinnost petici přijmout nPovinnost ji vyřídit do 30 dnů nPosuzuje obsah a zda není nepřípustná nNelze podat odvolání! Stížnost nPodání bezprostředně se dotýkající zájmů stěžovatele n§ 175 zák. č. 500/2004 Sb., správní řád nStížnosti proti nevhodnému chování nebo proti špatnému postupu správního orgánu (není stanovena jiná forma obrany) nForma: písemná nebo ústní nLhůta k vyřízení: 60 dnů nMožnost obrany u nadřízeného správního orgánu n