Základy ekonomie 2013 1 ZÁKLADY EKONOMIE nvyučující: jandova@econ.muni.cz nkancelář 504 (katedra ekonomie) n3 bloky výuky, ukončení: písemná zkouška nliteratura: nppt v ISu (Studijní materiály BPE_ZEKO) nHOLMAN, R.: Základy ekonomie pro studenty vyšších odborných škol a neekonomických fakult VŠ nDoplňující články uvedené v přednáškách nMANKIW, N. G.: Zásady ekonomie (doplňková) Podmínky pro úspěšné absolvování kurzu 1.Úspěšné vypracování 2 autokorekčních cvičení v ISu dle harmonogramu nZa úspěšné vypracování je považována minimálně 50% správnost odpovědí. n 2.Úspěšné napsání závěrečného testu nÚspěšné napsání závěrečného testu spočívá v úspěšnosti 60 a více %. n nOBĚ PODMÍNKY SE TÝKAJÍ I OPAKUJÍCÍCH !!! Základy ekonomie 2013 2 Harmonogram Základy ekonomie 2013 3 4.10.2014 12:50-16:05, P304 1. blok výuky 1.11.2014 12:50-16:05, P312 2. blok výuky 2.11.–9.11.2014 včetně 1. autokorekční cvičení 29. 11. 2014 8:30-11:50, P312 3. blok výuky 30.11.–7.12.2014 včetně 2. autokorekční cvičení leden - únor 2015 zkouškové 1 ZÁKLADNÍ PRINCIPY EKONOMIE Základy ekonomie 2013 4 Základy ekonomie 2013 5 Ekonomie nz řeckého oikonomia („správa domácnosti“) nvěda zkoumající, jak společnost obhospodařuje své vzácné zdroje (Mankiw) nvěda o lidském jednání (Holman) n→ vzácnost zdrojů a neomezené potřeby lidí nX ekonomika (= hospodářství) nzákladní principy ... n Základy ekonomie 2013 6 1. Rozhodování subjektů nVolba mezi alternativami nefektivnost X rovnost nCena něčeho je dána tím, čeho se musíte vzdát pro jeho získání nsrovnávání nákladů a přínosů různých alternativ nnáklady (obětované) příležitosti nRacionální lidé uvažují v mezních veličinách ndílčí kroky nLidí reagují na podněty nmezní příjem převyšuje mezní náklady → jednání Základy ekonomie 2013 7 2. Jak probíhají interakce mezi lidmi nObchodem si mohou polepšit obě strany nTrhy jsou obvykle dobrým způsobem organizace ekonomické aktivity ntržní ekonomika nneviditelná ruka trhu nVlády mohou někdy zlepšit výsledky fungování trhu ntržní selhání (externality, veřejné statky, tržní síla (NEDOKO), asymetrické informace) Neviditelná ruka trhu nREAD, L.: Já, tužka: n nTužka = prostá věci, kterou by nikdo sám nedokázal vyrobit nvzniká spoluprací milionů lidí njednotlivé kroky výroby probíhají daleko od sebe = zdánlivě jednoduchá výroba nnikdo nekoordinuje – koordinuje to trh n Základy ekonomie 2013 8 Základy ekonomie 2013 9 3. Jak funguje ekonomika jako celek nŽivotní úroveň závisí na schopnosti země vyrábět statky a služby nproduktivita nTiskne-li vláda moc peněz, ceny stoupají ninflace nKrátkodobě lze volit mezi inflací a nezaměstnaností nPhillipsova křivka Základy ekonomie 2013 10 Ekonomie vás naučí ... n... přemýšlet o alternativách n... ohodnotit náklady dané volby n... pochopit vazby mezi událostmi n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n nhttp://www.business.unr.edu/faculty/parker/econ102/economists.gif n Základy ekonomie 2013 11 Ekonomie jako věda nMetody nnení exaktní věda nRole předpokladů nceteris paribus (= za jinak nezměněných předpokladů) nracionální chování člověka nModely – zjednodušení reality nPozitivní X normativní tvrzení npopis (je) X hodnocení (mělo by být) nMikroekonomie X makroekonomie Racionální chování člověka Základy ekonomie 2013 12 n n n n n nnejde o otázku racionality! Základy ekonomie 2013 13 Ekonomický koloběh TRHY ZBOŽÍ A SLUŽEB Firmy prodávají Domácnosti nakupují TRHY VÝROBNÍCH FAKTORŮ Domácnosti prodávají Firmy nakupují FIRMY Prodávají zboží a služby Nakupují VF DOMÁCNOSTI Nakupují zboží a služby Prodávají VF výdaj příjem vyplacené důchody přijaté důchody TOK ZBOŽÍ A SLUŽEB TOK PENĚZ prodávané zboží a služby kupované zboží a služby prodávané výrobní faktory kupované výrobní faktory Základy ekonomie 2013 14 Hranice výrobních možností Základy ekonomie 2013 15 Co zachycuje hranice výrobních možností? n= graf, který ukazuje různé kombinace výstupu, které může ekonomika vyrobit při daném množství výrobních faktorů a úrovni výrobní technologie n nEfektivitu nAlternativy nNáklady obětované příležitosti nEkonomický růst Posun hranice výrobních možností n n n n n n n n nTechnologické zlepšení u výroby počítačů Základy ekonomie 2013 16 Základy ekonomie 2013 17 Neshody ekonomů nRozdíly ve vědeckých soudech npochybnosti o platnosti alternativních teorií nnapř. zdanit příjem nebo spotřebu? nRozdíly v hodnotách nspravedlnost (?) nnapř. mají bohatší platit víc? nVliv „amatérů“ nkaždý se považuje za ekonoma Základy ekonomie 2013 18 Kde panuje shoda? n n n n n n n n nZdroj: Mankiw C:\Documents and Settings\jandova\Dokumenty\Moje naskenované obrázky\2012-02 (II)\skenovat0006.jpg Základy ekonomie 2013 19 ČETBA n nREAD. L.: Já, tužka nBASTIAT, F.: Co je a co není vidět npouze kapitola Rozbité okno (s. 99-102) j0299125 2 JAK FUNGUJE TRH Základy ekonomie 2013 Základy ekonomie 2013 Ekonomika nEkonomika – sledování vlastních zájmů = systém nInformace – ceny, fce: nInformační nMotivační nAlokační nDistribuční nZákladní předpoklad: racionální chování člověka nHomo oeconomicus n Základy ekonomie 2013 Tržní síly nNabídka a poptávka jsou hybateli tržních ekonomik nModerní mikroekonomie je o nabídce, poptávce a tržní rovnováze nTrh = skupina prodávajících a kupujících určitého produktu/služby nNabídka a poptávka odpovídají chování lidí a jejich vzájemné interakci na trhu Základy ekonomie 2013 Trhy a konkurence nNabídka = prodávající nPoptávka = kupující nKonkurenční trh = trh, kde je hodně prodávajících a kupujících, takže nikdo nemůže ovlivnit tržní cenu (DOKO) Základy ekonomie 2013 Konkurence nDokonalá konkurence: nprodukce je identická nmnoho prodávajících a kupujících, takže nikdo nemůže ovlivnit tržní cenu nkupující a prodávající jsou cenoví příjemci nMonopol: n= jeden prodávající = cenový tvůrce nOligopol n= několik prodávajících nne příliš agresivní konkurence nMonopolistická konkurence n= mnoho prodávajících nodlišitelná produkce nkaždý prodávající může stanovit cenu svého produktu Základy ekonomie 2013 Poptávka (demand, D) nPoptávané množství = množství určitého produktu, které jsou poptávající ochotni a schopni koupit nZákon poptávky = ceteris paribus, poptávané množství klesá s rostoucí cenou daného produktu nPoptávková křivka = vztah mezi množstvím (Q) a cenou (P) Základy ekonomie 2013 Příklad Karel a rohlíky nCena rohlíku (v Kč) n0 n0,5 n1 n1,5 n2 n2,5 n3 n nPoptávané množství (ks) n12 n10 n8 n6 n4 n2 n0 VEN11a1ca_pecivot Základy ekonomie 2013 Karlova (= individuální) poptávková křivka 2 4 10 8 6 12 1,5 0,5 2,5 1 3 2 cena množství D Základy ekonomie 2013 Tržní X individuální poptávka nTržní poptávka = souhrn všech individuálních poptávek po určitém zboží/službě nGraficky: horizontální součet individuálních poptávkových křivek Základy ekonomie 2013 Posun poptávkové křivky cena množství D2 D0 růst poptávky pokles poptávky D1 Základy ekonomie 2013 Co ovlivňuje kupujícího? nDůchod spotřebitele nnormální X podřadná produkce nCeny příbuzné produkce nsubstituty X komplementy nChutě nOčekávání nPočet spotřebitelů n Základy ekonomie 2013 Změna ceny dané produkce? nVyvolá změna poptávaného množství n= posun po křivce n D množství cena 8 1 2 4 Základy ekonomie 2013 Závisí D na P nebo P na D? nPř. zemědělec očekává velkou úrodu: jaký to bude mít vliv na jeho příjmy? nVíc řepky = pokles její ceny nKdyž klesne cena = růst poptávky po řepce = růst její ceny n VYSOKÁ ÚRODA a zároveň VYSOKÁ CENA? repka_ozima_1 repka_ozima_1 repka_ozima_1 repka_ozima_1 Základy ekonomie 2013 Příklad ze života http://jindrichohradecky.denik.cz/podnikani/pivo-zdrazi-hospodsti-se-boji-o-zakazniky20091004.html Základy ekonomie 2013 Nabídka (supply, S) nNabízené množství = množství produkce, které jsou prodávající ochotni a schopni prodat nZákon nabídky = ceteris paribus, nabízené množství roste s rostoucí cenou daného produktu nNabídková křivka = vztah mezi množstvím (Q) a cenou (P) Základy ekonomie 2013 Příklad: Nabídka pekaře Housky nCena rohlíku (v Kč) n0 n0,5 n1 n1,5 n2 n2,5 n3 nNabízené množství (ks) n0 n0 n1 n2 n3 n4 n5 Základy ekonomie 2013 Houskova (= individuální) nabídková křivka 2 4 3 1 6 5 1,5 0,5 2,5 1 3 2 cena množství S Základy ekonomie 2013 Tržní X individuální nabídková křivka nTržní nabídka = souhrn všech individuálních nabídek určité produkce/služeb nGraficky: horizontální součet individuálních nabídkových křivek Základy ekonomie 2013 Posun nabídkové křivky cena množství S0 S2 S1 pokles nabídky růst nabídky Základy ekonomie 2013 Co ovlivňuje prodávající? nCena vstupů nTechnologie nOčekávání nPočet prodávajících Základy ekonomie 2013 Změna nabízeného množství nPosun po nabídkové křivce nVyvoláno vším, nco mění nabízené nmnožství n S množství cena 5 1 3 3 Základy ekonomie 2013 Příklad ze života http://www.podnikatel.cz/clanky/rekordni-ceny-nafty-cesti-dopravci-zdrazi/ Základy ekonomie 2013 Trh nRovnováha = situace, kdy cena dosáhla úrovně, kde jsou se poptávané a nabízené množství rovná nRovnovážná cena – odpovídá průsečíku S a D nRovnovážné množství – odpovídá průsečíku S a D Základy ekonomie 2013 Nabídka a poptávka Cena rohlíku (v Kč) 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 nCena rohlíku n (v Kč) n0 n0,5 n1 n1,5 n2 n2,5 n3 Nabízené množství (ks) 0 0 1 4 7 10 13 Poptávané množství (ks) 19 16 13 10 7 4 1 za cenu 2 Kč se poptávané a nabízené množství rovná Základy ekonomie 2013 Trh v rovnováze cena množství S E D rovnovážná cena rovnovážné množství 2 7 Základy ekonomie 2013 Nerovnováha trhu nPřebytek: nCena je vyšší než rovnovážná nNabízené množství je vyšší než poptávané nProdávající sníží cenu, aby víc prodali nNedostatek: nCena je nižší než rovnovážná nPoptávané množství je vyšší než nabízené nProdávající zvýší cenu, protože si to mohou dovolit n Základy ekonomie 2013 Trh v nerovnováze cena množství S E D poptávané množství nabízené množství 2 7 4 10 2,5 přebytek Základy ekonomie 2013 Zákon nabídky a poptávky nCena produkce se přizpůsobuje, čímž srovnává nabízené a poptávané množství n nNutná podmínka: neregulovaný trh Základy ekonomie 2013 Pavučinový model trhu nedostatek 1 3 2 Základy ekonomie 2013 Vliv státu n„nespravedlivé ceny“ nCenový strop = max. cena, za kterou může být prodáváno nMin. cena = nejnižší cena, za kterou může být prodáváno nDůsledek: přebytek X nedostatek n Základy ekonomie 2013 Cenový strop cena množství S E D 2 7 4 10 2,5 nedostatek STROP Základy ekonomie 2013 Minimální cena cena množství S E D 2 7 4 10 2,5 přebytek MINIMÁLNÍ CENA Základy ekonomie 2013 Subvence k ceně nMléko – rovnováha 6 Kč – 2000 ks nStát chce zajistit zemědělcům 6,50 Kč nZnamená to připlacení 0,50 Kč na kus? nNE!!!: nza vyšší cenu – nižší poptávané množství n Základy ekonomie 2013 Subvence k ceně cena množství S0 S1 D 6,50 2200 2000 6 5 nPřestávka J Základy ekonomie 2013 54 3 EFEKTIVNOST TRHU Základy ekonomie 2013 56 Koordinace ekonomiky 1.příkaz – CPE: centrální plán, státní vlastnictví, vertikální struktura 2.trh – TE: směna, soukromé vlastnictví, horizontální struktura 3. lSmíšená ekonomika lPříkaz a trh vedle sebe n Tržní rovnováha nKonkurence na straně prodávajících a kupujících nKonkurence prodávajících tlačí cenu dolů nKonkurence kupujících tlačí cenu nahoru nTržní rovnováha nNabízené množství se rovná poptávanému, takže nevzniká ani přebytek ani nedostatek nStabilní situace na trhu Základy ekonomie 2013 57 Příklad – trh vajec nPůvodní rovnováha na trhu při ceně 2,70 Kč a množství 110 kusů nVlivem reklamní kampaně „Vejce jsou zdravá“ dojde ke změně preferencí = lidé je začnou upřednostňovat n růst poptávky nVznikne krátkodobá nerovnováha (nedostatek) n Základy ekonomie 2013 58 Základy ekonomie 2013 59 Příklad – trh vajec cena množství S E1 D1 2,70 110 130 3,10 nedostatek D2 160 E2 Příklad - myčky nKonstrukčním zlepšením se výrobcům podařilo snížit náklady na výrobu myček nádobí. nJaký to bude mít vliv na trhu myček? nJaký to bude mít vliv na trhu elektřiny? Základy ekonomie 2013 60 Základy ekonomie 2013 61 Příklad – myčky cena množství S S1 D1 D2 D Trh myček cena Trh elektřiny množství S2 Základy ekonomie 2013 62 Tržní rovnováha nMaximalizuje rovnovážná cena blahobyt prodávajících a kupujících? nTržní rovnováha – odráží, jak trhy alokují vzácné zdroje nNa otázku, zda je tržní alokace žádoucí odpovídá ekonomie blahobytu Základy ekonomie 2013 63 Ekonomie blahobytu n= studium, jak alokace zdrojů ovlivňuje ekonomický blahobyt nnakupující i prodávající na trhu získávají nrovnováha na trhu maximalizuje celkový blahobyt prodávajících a kupujících Základy ekonomie 2013 64 Přebytek spotřebitele, přebytek výrobce nPřebytek spotřebitele = rozdíl mezi tím, co je kupující ochoten zaplatit a tím, co skutečně zaplatí nPřebytek výrobce = rozdíl mezi cenou, kterou prodávající skutečně dostane a cenou, za kterou by byl ještě ochoten prodat Základy ekonomie 2013 65 Přebytek spotřebitele n n D množství cena Přebytek spotřebitele Základy ekonomie 2013 66 Změna přebytku spotřebitele Základy ekonomie 2013 67 Přebytek výrobce S množství cena Přebytek výrobce Základy ekonomie 2013 68 Změna přebytku výrobce Základy ekonomie 2013 69 Celkový přebytek a efektivnost n= npřebytek spotřebitele n+ npřebytek výrobce n nefektivnost = taková alokace zdrojů, kdy je celkový přebytek všech členů společnosti maximální nX rovnost = „spravedlivé“ rozdělení blahobytu mezi všechny členy společnosti Základy ekonomie 2013 70 Efektivnost trhu nSvobodné trhy: n „přidělují“ statky kupujícím, kteří si jich nejvíce cení (ochota platit) n„přiřazují“ poptávku po statcích prodávajícím, kteří jsou schopni vyrábět s nejnižšími náklady n n… je produkováno takové množství statků, které maximalizuje přebytek spotřebitele a výrobce Základy ekonomie 2013 71 Přebytky při tržní rovnováze cena množství S E D Přebytek výrobce Přebytek spotřebitele Základy ekonomie 2013 72 Efektivnost rovnovážného množství Základy ekonomie 2013 73 Příklad ze života Základy ekonomie 2013 74 Příklad: Náklady zdanění nJak ovlivňují daně ekonomický blahobyt? n= cena placená kupujícími se zvýší, cena, kterou dostanou prodávající, klesne nZtráty mrtvé váhy = snížení celkového přebytku vyvolané narušením trhu Základy ekonomie 2013 75 Dopad daně cena množství S E D množství bez daně cena, kterou platí kupující množství s daní cena bez daně cena, kterou dostane prodávající daň Základy ekonomie 2013 76 Daňový příjem nT = výše daně nQ = prodané množství produktu n nDaňový příjem státu = T * Q Základy ekonomie 2013 77 Daňový příjem cena množství S E D množství bez daně cena, kterou platí kupující množství s daní cena bez daně cena, kterou dostane prodávající daň (T) Q Základy ekonomie 2013 78 Dopad daně cena množství S D množství bez daně cena, kterou platí kupující množství s daní cena bez daně cena, kterou dostane prodávající B D C E A F C+E .... ztráty mrtvé váhy Základy ekonomie 2013 79 Dopad daně nZměna přebytku spotřebitele nZměna přebytku výrobce nZměna daňového příjmu nZtráty spotřebitele a výrobce převýší příjem státu z daně n 4 EKONOMIE VEŘEJNÉHO SEKTORU n„neviditelná ruka“ Adama Smithe vede k tomu, že lidí tím, že sledují své vlastní zájmy na trhu, maximalizují celkový užitek společnosti n nALE TRŽNÍ SELHÁNÍ ... Základy ekonomie 2013 1. Externality nExternality = dopad konání jedné osoby na blahobyt jiné, aniž ta by za to zaplatila/byla odškodněna nPozitivní (přínos) X negativní (škoda) nZpůsobují neefektivnost trhu – blahobyt společnosti není maximální Základy ekonomie 2013 Negativní externality BD07234_ nVýfukové plyny nCigaretový kouř nŠtěkající psi nHlasitá hudba od sousedů n CAT_DOG Základy ekonomie 2013 Pozitivní externality 677019 nOčkování nOpravené historické budovy nVýzkum nových technologií + přelévání MICSCOPE Základy ekonomie 2013 Externality a neefektivnost trhu nNegativní: trhy produkují větší množství než je společensky žádoucí (nejsou zohledněny některé náklady) nPozitivní: trhy produkují menší množství než je společensky žádoucí (společenská hodnota je vyšší než individuální) Základy ekonomie 2013 Internalizace externalit nVede k tomu, že lidí berou v úvahu externí dopady svých činů nNegativní: např. zdanění nPozitivní: např. subvence, průmyslová politika, patenty Základy ekonomie 2013 Jiná řešení nMorální zásady a společenské sankce nCharitativní organizace nIntegrace různých druhů podnikání nSmlouvy mezi jednotlivými stranami n n Základy ekonomie 2013 Veřejná politika nŘeší externality, když výše uvedené soukromé akce selhávají vinou vysokých nákladů na. regulace = zákazy, povinnosti nb. tržní řešení: daně, subvence Základy ekonomie 2013 2. Veřejné statky nNevyloučitelnost ze spotřeby = není možné někomu zabránit, aby statek využíval nNerivalita = když statek využívá jeden člověk, může i jiný n Základy ekonomie 2013 Černý pasažér nČerný pasažér = osoba využívající prospěchu z nějakého statku, aniž by za to platila n= příčina, proč soukromé trhy nemohou zabezpečovat veřejné statky n Základy ekonomie 2013 Příklady veřejných statků nNárodní obrana nZákladní výzkum – všeobecné znalosti nBoj proti chudobě nNámořní majáky n Základy ekonomie 2013 Důležitost vlastnických práv nTržní alokace zdrojů z hlediska efektivnosti selhává, když nejsou dostatečně stanovena vlastnická práva n= stát může vyřešit n Základy ekonomie 2013 Příklad ze života n„Podle Pavla Béma kultura není veřejný statek. Primátor tvrdí: "kultura je privátní, soukromý statek" a také, že kultura je "strašně složitě objektivizovatelná. Vlastně to nejde". V souvislosti s nedávno transformovaným Dejvickým divadlem, a jeho podporou z veřejných zdrojů, se zamýšlí nad složitostí financování divadel: Jak to, že divadlo Sklep funguje s 200 tisícovou dotací a divadlo Archa s 20ti miliónovou?“ nhttp://www.proculture.cz/cultureinfo/kulturni-politika-v-cr/praha/kultura-v-praze-a-nazory-primato ra-pavla-bema-625.html n n n nhttp://kultura.kr-ustecky.cz/soubory/450018/uk_broura_kultura.pdf n Základy ekonomie 2013 nKonec J Základy ekonomie 2013 94